Web Analytics Made Easy - Statcounter

من ده‌ها بار با آقای حسن‌زاده آملی در قم و تبریز و شهرهای دیگر ساعت‌ها نشسته و گفت‌وگو کرده‌ام و هرگز از ایشان چنین ادعای صوفیانه‌ای نشنیده‌ام. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، با درگذشت میراث‌دار برجسته و گران‌مایه سه مکتب فلسفی، عرفانی و سلوکی، حضرت آیت‌الله حسن‌زاده آملی (رضوان الله تعالی علیه)، شاید کمتر کسی گمان می‌کرد که "مخالفان" و "منتقدان" عرفان و اسلام و انقلاب این چنین بر آن عارف ربّانی و سالک توحیدی بتازند و عامدانه و ارادی او را هدف تیر طعنه‌ها و تهمت‌ها قرار دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این گمان به ویژه از این جهت تقویت می‌شد که علامه حسن زاده آملی به دلیل بیش از دو دهه بیماری، عملا از عرصه‌های سیاسی و اجتماعی دور بودند و در این سال‌ها کمتر خبر یا اظهارنظری از ایشان به گوش می‌رسید.

اما گویا این ظنّ خطا بود و روشن‌ترین گواه آن هم در همان روزهای نخست پس از رحلت علامه به ظهور رسید؛ وقتی که محسن کدیور که خود مدتی شاگرد آیت‌الله حسن‌زاده آملی بوده، در یادداشتی تلگرامی با عنوان "سرگرم ملکوت و غافل از رنج مردم در ناسوت / حسن حسن‌زاده آملی عالِمی از دوران سپری شده" به ارزیابی زندگی مرحوم علامه پرداخت و مغرضانه و کین‌توزانه  نوشت:

"حسن‌زاده در نسخه‌شناسی فلسفی و عرفانی و در ریاضیات و هیئت قدیم متبحر بود. اما این تبحر دلالتی بر "شعور سیاسی" ندارد.  تسلط بر فقه، فلسفه، و عرفان و دیگر علوم اسلامی یک چیز است، و شعور و بینش سیاسی و اجتماعی چیز دیگر. تمایز علوم دینی از علوم سیاسی بلکه از سیاست روزمره یک اصل اساسی است. با سیر و سلوک عرفانی نه می‌توان در دانش‌های تجربی ادعایی کرد، و نه در عالَم سیاست موضع درستی گرفت. حسن زاده راه استاد خود سیدمحمد حسین طباطبایی را نرفت. آخرین پیام طباطبایی (نیمه اول پائیز 1360) این بود: "در این انقلاب یک شهید واقعی بود، که مظلومانه هم شهید شد، و آن اسلام بود."

                    

البته شاید برخی بگویند از کسی که با اقامت در کارولینای شمالی آمریکا و قبول پروژه‌های پژوهشی درباره دگراندیشی شیعی برای دانشگاه دوک و بنیاد کارنگی، دم از ایستادن در کنار مردم می‌زند و اظهار نظر یک فیلسوف عارف درباره مقام معظم رهبری را، به رغم تمام زهد و اِعراضی که از  تمام دستگاه‌های حکومتی و مناصب سیاسی داشت، نایستادن کنار مردم می‌نامد؛ انتساب مطلبی کذب به علامه طباطبایی (ره) و نشر چند بارۀ دروغ امر غریبی نیست و نباید از یک چنین کسانی بیش از این انتظاری داشت.

اما کاش دامنۀ این انتقادات و افتراها به همین جا محدود می‌شد و به جای این که چهرۀ علامه را در شبکه‌های مجازی به صورت عوامانه و شعاری زیر تیغِ تهمت و تحریف و تقطیع کدر کنند؛ او را مثل هر متفکر صاحبِ نظر و نظریه‌ای در جمع متخصصان ساحتِ حکمت و عرفان، نقد علمی می‌کردند.

در تازه‌ترین دور از این قبیل تهمت‌ها اخیراً فایلی صوتی در برخی گروه‌های مختلف تلگرامی و واتساپی دست به دست می‌شود که در آن شخصی ادعا می‌کند دکتر سید یحیی یثربی در سفری 14 روزه به مشهد با مرحوم آیت‌الله حسن‌زاده آملی و دکتر ابراهیمی دینانی همراه بوده و از آیت‌الله حسن‌زاده آملی نقل کرده است که ایشان زیارت امام رضا (ع) نمی‌رفتند و می‌گفتند که: من ولیّ حی هستم و امام رضا (ع) ولی مرده!

در واکنش به این اظهارات، دکتر یثربی با انتشار یادداشتی کوتاه در کانال شخصی‌اش نوشت:

"من اعلام می‌کنم که نه از این سفر و نه از اظهارات آن مرحوم چنین چیزی به یاد نمی‌آورم. بنابراین گوینده که مدعی است از من چنین سخنانی را شنیده است و فایل صوتی آن را هم دارد، این فایل را منتشر کند تا معلوم شود من فراموش کرده‌ام یا این که این خبر اشتباه و یا دروغ است. من ده‌ها بار با آقای حسن‌زاده آملی در قم و تبریز و شهرهای دیگر ساعت‌ها نشسته و گفتگو کرده‌ام، و هرگز از ایشان چنین ادعای صوفیانه‌ای نشنیده‌ام. خداوند ایشان و همه ما را بیامرزد!"

امیدواریم که این تکذیبیه پایان‌بخش این قبیل نزاع‌های بی‌بنیاد و دروغی باشد که سعی دارد "چهره دلربای آن گنجینه و سردارِ علم عرفان وجودی – شهودی و سالارِ سلوک توحیدی را مخدوش و کَدِر نمایند تا جامعه علمی، به ویژه نسل جوانِ تشنه معرفت عرفانی و شیفته معنویت متعالیه را از چشمه زلال معارف آن رحیل محروم سازند"؛ بمنّه و کرمه!

علامه حسن‌زاده آملی؛ ترجمان مکتب ابن عربی/ منتقدانِ عرفان اسلامی، علامه را "سیبل" کرده‌اندطرفداران اسلام آمریکایی سخنان خواجه نصیرالدین زمان را در نمی‌یابند/ پاسخ‌های خسروپناه به اتهامات درباره علامه حسن‌زاده

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: امام رضا ع فلسفه امام رضا ع فلسفه آیت الله حسن زاده آملی علامه حسن زاده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۸۹۵۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرایی برابری فضیلت زیارت عبدالعظیم(ع) و امام حسین(ع)

به همت معاونت فرهنگی مدرسه علمیه الزهرا(س) اراک مراسم سالروز وفات حضرت عبدالعظیم حسنی با حضور خانم طباطبایی استاد این مدرسه علمیه برگزار شد.

خانم طباطبایی در این مراسم اظهار داشت: حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) با چهار نسب به امام حسن مجتبی(ع) می‌رسند، از امام هفتم تا امام یازدهم را درک کردند ولی بیشتر به حضور امام جواد و امام هادی (علیهم السلام) رسیدند.

وی تصریح کرد: برای اثبات عظمت علمی حضرت عبدالعظیم (ع) کافی است بدانیم امام معصوم مردم را برای حل مشکلات دینی و یافتن پرسش‌های اعتقادی و عملی‌شان، به‌ایشان ارجاع داده‌اند، بنابراین ایشان تنها یک محدّث و راوی احادیث اهل‌بیت(ع) نبوده بلکه از علمای بزرگ خاندان رسالت بوده که پس از معصومان، توان پاسخگویی به مسائل علمی را داشته و توانمندی علمی‌ایشان نیز مورد تأیید و تصدیق امام هادی (ع) قرار گرفته است.

طباطبایی یادآور شد: در بذل، بخشش، جود و سخاوت ایشان وارد شده که تنها کسی که اقتدا و تبعیت از جد بزرگوار خود امام حسن مجتبی(ع) نمود، ایشان بوده یعنی همانند امام حسن مجتبی(ع)، سخی‌ترین مردم در زمان خود بود.

این استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: در خصوص مقام معنوی حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) باید یادآور شد که ایشان فردی عابد، زاهد و پرهیزگار بودند که روزها را روزه و شب‌ها را به عبادت می‌پرداختند.

وی اظهار کرد: مهم‌ترین نشانه عظمت معنوی و مقامات باطنی آستانه حضرت عبدالعظیم(ع) برابری فضیلت زیارت مزار آن بزرگوار، با فضیلت زیارت سیّدالشهداء است، شیخ المحدّثین، صدوق، از محمد بن یحیی عطّار (که یکی از اهالی ری است) این‌گونه نقل کرده که "خدمت امام هادی(ع) رسیدم، ایشان فرمود: «کجا بودی؟» گفتم: حسین بن علی (ع) را زیارت کردم. امام هادی(ع) فرمود: أما إنّک لَوزُرتَ قَبرَ عَبدِالعَظیمِ عِندَکُم کُنتَ کَمَن زارَ الحُسَینَ بنَ عَلِیٍّ(ع)، بدان که اگر قبر عبدالعظیم را در شهر خودتان زیارت کنی، مانند کسی هستی که حسین بن علی (ع) را زیارت کرده باشد.

طباطبایی ابراز کرد: برابری فضیلت زیارت عبدالعظیم(ع) و امام حسین (ع) مقیّد است به فضای سیاسی ویژه‌ای که پیروان اهل‌بیت(ع) در آن مقطع تاریخی در آن زندگی می‌کردند، در زمانی که اختناق شدیدی جهان اسلام را فراگرفته بود و جامعه تشیع در دوران زمامداری افرادی مانند متوکّل، مُعتّز و معتمد عباسی، سخت‌ترین دوران‌های تاریخیِ خود را سپری می‌کرد، در چنین شرایطی، امام هادی(ع) به‌منظور پیشگیری از خطرهایی که از طرف حکومت‌های وقت شیعیان را تهدید می‌کرد، فضیلت زیارت حضرت عبدالعظیم(ع) را با زیارت امام حسین(ع) برابر دانسته است.

دیگر خبرها

  • دومین نشست کارگروه ملی امام رضا (ع) برگزار شد
  • دلایل توصیه ائمه(ع) به زیارت حضرت عبدالعظیم(ع)
  • چرایی برابری فضیلت زیارت عبدالعظیم(ع) و امام حسین(ع)
  • آیت الله جوادی آملی: بهشت و جهنم محصول کار ما در همین دنیاست
  • علل انتخاب حضرت عبد العظیم حسنی (ع) برای وکالت در ری
  • امامزاده‌ای که زیارتش مانند زیارت سیدالشهدا (ع) است
  • کلینزمن یا یحیی؟! | گزینه اول و آخر تراکتور کیست؟
  • یحیی، گزینه اول و آخر نیمکت تراکتور
  • مدیر حوزه های علمیه با آیت الله جوادی آملی دیدار کرد+تصاویر
  • آغاز حج عمره پس از ۹ سال انتظار