Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، کاووس حسن‌لی، مدیر مرکز حافظ‌شناسی با اشاره به ویژه‌برنامه‌های مرکز حافظ‌شناسی در یادروز حافظ امسال، اظهار کرد: امسال هم بسیاری از برنامه‌های یادروز حافظ با تأثیرپذیری از شرایط ویژه‌ کرونایی برگزار می‌شود.

او تصریح کرد: ما هنوز گرفتار این همه‌گیری هستیم و برای رعایت سلامت عزیزانِ همراه، ناچار به برگزاری برنامه‌های یادروز به‌صورت مجازی شده‌ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دبیر علمی بیست‌وپنجمین یادروز حافظ افزود: به‌مناسبت یادروز حافظ برنامه‌های گوناگون در سراسر کشور و در کشور‌های مختلف دیگر برگزار می‌شود. در شیراز، شهر حافظ هم نهادها، انجمن‌ها و ادارات مختلف برنامه‌های متنوعی را پیش‌بینی کرده‌اند که بنده وظیفه‌ی خودم می‌دانم از همه‌ی این عزیزان سپاسگزار باشم.

او اظهار کرد: مرکز حافظ‌شناسی که درواقع مجموعه‌ای از عاشقان فرهنگ و ادب و دوستداران حافظ بزرگ را از سراسر جهان با هم پیوند می‎‌دهد، سال‌هاست تلاش کرده تا چراغ حافظ و حافظ‌شناسی را در همه‌ی روز‌ها و در سرتاسر سال روشن نگه بدارد.

حافظ و هنر موضوع علمی یادورز حافظ ۱۴۰۰

او یادآور شد: مرکز حافظ‌شناسی هرسال موضوعی را برای برنامه‌های علمی یادروز حافظ اعلام می‌کند و از حافظ‌پژوهان و دوست‌داران حافظ می‌خواهد که در پیوند با آن موضوع به پژوهش بپردازند و حاصل بخشی از این پژوهش‌ها در مراسم علمی یادروز حافظ ارائه می‌شود.

حسن‌لی ادامه داد: موضوع برنامه‌های علمی یادروز حافظ سال ۱۴۰۰ که از شش‌ماه پیش رسما اعلام کردیم، «حافظ و هنر» است.

استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز در ادامه به تشریح مفهوم هنر پرداخت و گفت: می‌دانیم که مفهوم هنر در متون گذشته‌ی فارسی با آن‌چه امروزه هنر (در معنای Art) نامیده می‌شود، متفاوت است. هنر در کاربرد گذشته‌ی خود طیفی از معنا‌های گوناگون را در بر می‌گرفت و بازمی‌نمود. مفاهیمی مانندِ فضیلت، دانایی، استعداد، معنویت و مانند آن. در فراخوان اولیه اعلام شده بود که پژوهش‌های امسال برای سخنرانی می‌تواند در یکی از این زیرشاخه‌های سه‌گانه صورت بگیرد: یکی بررسی مفهوم‌شناسانه‌ی هنر در اندیشه‌ی حافظ، دیگری شیوه‌های بیان هنری حافظ و سوم بهره‌ی هنر‌های گوناگون از شعر و اندیشه‌ حافظ.

حسن‌لی اظهار کرد: خوشبختانه این موضوع با استقبال هنرمندان پژوهشگر مواجه شده و امسال سخنران‌ها عموما از اهالی هنرند.

سخنرانی‌های علمی‌هنری یادروز حافظ

مدیر کرسی پژوهشی حافظ در ادامه به بیان ویژه‌برنامه‌های حافظ پرداخت و گفت: برنامه‌های علمی یادروز امسال از روز بزرگداشت مولانا (هشتم مهر)، با سخنرانی دکتر محمدیوسف نیری، استاد دانشگاه شیراز، با عنوان: «مولانا و حافظ: میناگران سلوک الهی»، آغاز شد تا بر پیوند این دو شخصیت بلندپایه در ادبیات متعالی جهان تأکید شود.

او ادامه داد: سخنرانی‌های علمی بیست‌وپنجمین یادروز حافظ با دو سخنرانی در مراسم اختتامیه جشنواره‌ی داستانی حافظ (۱۸ مهرماه، ساعت ۲۰)، ادامه می‌یابد که عبارتند از: سخنرانی دکتر سعید حسام‌پور با عنوان «جهان روایت و شعر حافظ» و دکتر اصغر دادبه با موضوع «حافظ شاعری اندیشمند؛ آراسته به چندین هنر».

مدیر مرکز حافظ‌شناسی گفت: دیگر سخنرانی‌های علمی‌هنری یادروز حافظ، در روز‌های ۲۱تا ۲۳مهر، هرشب ساعت ۲۰تا۲۲ به‌صورت مجازی ارائه می‌شود و بیش‌تر، هنرمندانِ پژوهشگر در این برنامه‌ها درباره‌ی وجوه مختلف شعر حافظ سخنرانی می‌کنند.

مدیر مرکز حافظ‌شناسی، اضافه کرد: در برنامه‌های علمی‌-هنری امسال، غلامحسین امیرخانی، استاد برجسته‌ی خوشنویسی ایران با گفت‌وگویی صمیمی، با عنوان «حسنت به اتفاق ملاحت جهان گرفت»؛ بهروز غریب‌پور (نویسنده، طراح و کارگردان) با موضوع «پنج دشواری در راه نوشتن اپرایی براساس زندگی دراماتیک حافظ»، علی‌اصغر تجویدی، استاد نگارگری با موضوع «رابطه‌ی شعر حافظ و نگارگری در دوره‌های مختلف»، دکتر امیر اثنی‌عشری، خواننده و مدرس آواز با موضوع «نگاهی آماری به تاریخچه‌ی استفاده از غزل سعدی و حافظ در موسیقی آوازی»؛ دکتر محمدرضا امینی، دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز: با موضوع «از نقاشی تا سینما: نگاهی به گستره‌ی ایماژ در شعر حافظ»؛ دکتر محمدرضا خالصی، عضو هیأت‌علمی جهاد دانشگاهی با موضوع «بهره‌گیری هنری حافظ از واژگان قرآنی»؛ آقای مهدی عظیم‌پور، استاد خوشنویسی با موضوع «هم‌سویی فرم خط با معنی شعر در اشعار حافظ باتوجه به رسم‌الخط زمانه‌ی او»؛ آقای علی قصرالدشتی، استاد مجسمه‌ساز، با موضوع «دشواری‌های ساخت مجسمه‌ای از حافظ»؛ دکتر علی‌اصغر میرزایی‌مهر، عضو پهیأت‌علمی دانشکده‌ی هنر و معماری دانشگاه علم و فرهنگ با موضوع «از فرود تا فراز تصویرگری اشعار حافظ» و آقای فرهاد نصیری شیرازی، استاد خوشنویسی با موضوع «بهره‌ی هنرمندان خوشنویس از شعر حافظ» سخنرانی خواهند داشت.

آغاز انتشار طرح حافظ و هنرمندان در ویژه‌برنامه‌های یادروز حافظ

حسن‌لی اعلام کرد: در کنار سخنرانی‌های علمی یادروز حافظ، در طرحِ «حافظ و هنرمندان»، هنرمندانی از رشته‌های مختلف، خاطرات خود یا احساس شخصیشان را از حافظ و شعر او در قالب ویدئو‌های کوتاه برای ما بیان کرده‌اند که آن‌ها نیز آرام آرام منتشر خواهد شد.

او ادامه داد: در یادروز امسال، از طرح «حافظ و هنرمندان» نیز در خدمت استادان نام‌داری همچون: فرهاد فخرالدینی و کیوان ساکت (در حوزه‌ی موسیقی)، آقایان علی شیرازی و یدالله کابلی (در حوزه‌ی خوشنویسی) و محمدعلی سجادی و دکتر قطب‌الدین صادقی (در حوزه‌ی سینما و نمایش) هستیم. بعد از یادروز هم، فیلم‌های هنرمندان دیگر، به‌تدریج از صفحه‌ی رسمی مرکز حافظ‌شناسی منتشر خواهد شد.

آیین پایانی جشنواره داستانی حافظ و اعلام برندگان

مدیر کرسی پژوهشی حافظ در ادامه بیان ویژه‌برنامه‌های یادروز حافظ امسال، به اختتامیه جشنواره داستانی حافظ اشاره کرد و گفت: یکی از اقدامات مرکز حافظ‌شناسی در بیست‌وپنج سالگیِ فعالیت‌هاش، برگزاری جشنواره‌ی داستانی حافظ در سال ۱۴۰۰ بود. کرسی پژوهشی حافظ در مرکز حافظ‌شناسی، برای هم‌سخنی نسل امروز با شعر حافظ، برنامه‌های متنوعی دارد که جشنواره‌ی داستان‌نویسی با موضوع حافظ یکی از همین برنامه‌هاست.

دبیرعلمی جشنواره داستانی حافظ بیان کرد: مقدمات این جشنواره از یک سال پیش آغاز شد و با انتشار متن فراخوان ادامه یافت. در بازه‌ی زمانی تعیین شده، یعنی تا ۱۵ مردادماه که مهلت ارسال آثار به پایان رسید، مجموعا ۳۲۰ نفر با ارسال داستان‌های خود به دبیرخانه، در این جشنواره شرکت کردند و آثارِ رسیده برای داوری به گروه داوران سپرده شد و داوران در طول دوماه با خواندن آثار و تشکیل جلسات نتیجه‌ی نهایی را اعلام کرده‌اند که در مراسم اختتامیه‌ی جشنواره به اطلاع همگان خواهد رسید.

مدیر مرکز حافظ‌شناسی یادآور شد: یکی دیگر از فعالیت‌های مرکز حافظ‌شناسی رصدِ فعالیت‌های حافظ‌پژوهان در سراسر جهان، و ارزیابی این فعالیت‌هاست تا در حدِ مقدورات خود، فعالیت حافظ‌پژوهان برجسته را قدر بداند و ارج بنهد.

او ادامه داد: یکی از جوایزی که درواقع بالاترین سطح جوایز مرکز حافظ‌شناسی است، جایزه‌ی نشان درجه‌یک علمی‌ست که تا کنون به پنج نفر از حافظ‌پژوهان اهدا شده است: ۱. پروفسور فوشه‌کور از فرانسه، ۲. پروفسور جیووانی درمه از ایتالیا و استادان ۳. بهاءالدین خرمشاهی، ۴. دکتر سلیم نیساری و ۵. دکتر سعید حمیدیان از ایران.

حسن‌لی تصریح کرد: امسال نیز با بررسی‌هایی که انجام گرفت و با استعلام از صاحب‌نظران متخصص، تصمیم گرفته شد، مرکز حافظ‌شناسی ششمین نشان درجه‌ی یک علمی حافظ‌شناسی را به یکی از استادانِ فعال و مترجمان غیرایرانی دیوان حافظ اهدا کند که در مراسم اهدای نشان، ایشان را معرفی خواهیم کرد. مراسم اهدای نشان روز بیستم مهرماه ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۳۰برگزار خواهد شد.

مدیر مرکز حافظ‌شناسی، ضمن سپاسگزاری از همه‌ی اعضای ستاد یادروز حافظ، همگان را برای دیدن و شنیدن برنامه‌های امسال از دو بستر مجازی ابر دراک: https://derak.cloud/hafez و صفحه رسمی مرکز حافظ‌شناسی در اینستاگرام @hafezstudiescenter دعوت کرد.

در حال تکمیل...

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: یادروز حافظ بزرگداشت حافظ برنامه های یادروز حافظ مدیر مرکز حافظ شناسی سخنرانی های علمی علمی یادروز حافظ ویژه برنامه برنامه های علمی علمی یادروز داستانی حافظ حافظ پژوهان حافظ و هنر ی جشنواره شعر حافظ ی حافظ ی نشان حسن لی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۹۰۸۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چند خبر کوتاه از شهرستان نیشابور

‍به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، مجمع عمومی انتخابات انجمن خوشنویسان شهرستان نیشابور در محل نگارخانه کمال الملک این شهر برگزار شد.

در پایان برگزاری این مجمع و بارای اعضا علی دربهشتی ، احسان شورورزی ، مجید شایان، اعظم حمیدی ، رضا رحمانزاده و محمد سادات شرفی  به عنوان اعضای شورای انجمن خوشنویسان نیشابور انتخاب شدند.

همچنین  علی دربهشتی  و حسن نقیبی  بعنوان نمایندگان مجمع عمومی در کشور و علی نیرآبادی  بعنوان بازرس انتخاب شدند.

دستگیری سارقان لوازم و قطعات داخل خودرو در نیشابور

 فرمانده انتظامی شهرستان نیشابور گفت:در پی وقوع چندین فقره سرقت محتویات و قطعات داخل خودرو در سطح شهر نیشابور ماموران دایره تجسس کلانتری ۱۱ طالقانی در تحقیقات و بررسی‌های میدانی متوجه شدند کلیه سرقت‌ها به صورت تیمی و با شیوه و شگرد یکسان می‌باشد.

سرهنگ حسبن احمدی افزود:ماموران در ادامه تحقیقات پلیسی و با اشراف اطلاعاتی هر ۳ متهم دارای سابقه سرقت را شناسایی کردند که پس از هماهنگی‌های قضایی، متهمان در عملیات‌های جداگانه‌ای دستگیر شدند.

کنگره منطقه‌ای شعر توس تا نیشابور همزمان با بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی برگزار می‌شود.

 رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیشابور گفت: کنگره شعر توس تا نیشابور به صورت منطقه‌ای ویژه شاعران خراسان بزرگ همزمان با بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی در مشهد افتتاح و در نیشابور با بزرگداشت حکیم عمر خیام نیشابوری با معرفی برگزیدگان برگزار می‌شود.

علیرضا سیدابدی افزود: این کنگره در دو بخش آزاد و در همه قالب‌های شعری و نیز بخش ویژه با دو موضوع حماسی (قهرمانان ملی) و سلسلة الذهب (به مناسبت دهه کرامت) برگزار می‌شود.

وی گفت: آخرین مهلت ارسال اثر به کنگره شعر منطقه‌ای «توس تا نیشابور» ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ است و اولویت انتخاب برگزیده گان با آثاری خواهد بود که در جشنواره‌ها و مسابقات دیگر شرکت نکرده باشند.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیشابور افزود: هر شرکت‌کننده می‌تواند حداکثر ۱۰ اثر خود را در قالب ورد به همراه نام و نام خانوادگی، نشانی، شماره تماس به نشانی @Toos_neyshaboor در پیام‌رسان ایتا ارسال کند.

 تشکیل کارگروه‌های مختلف ستاد امر به معروف و نهی از منکر نیشابور

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر شهرستان نیشابور جلسات ستاد امر به معروف و نهی از منکر نیشابور گفت: یکی از این کارگروه‌ها کارگروه عفاف و عجاب و با مسئولیت معاونت استاندار و فرماندار نیشابور است که به صورت ماهانه تشکیل جلسه می‌دهد و تصمیمات لازم اتخاذ و اجرایی می‌شود.

سید علی اکبر حسینی گفت: با تشکیل کارگرو‌ها اقدامات بسیاری در خصوص آسیب‌های اجتماعی و مقوله‌های عفاف وحجاب صورت گرفته که امید واریم با همکاری مردم ، فرهنگ دوست، ولایت مدار و شهید پرور نیشابور گام‌های ارزنده‌ای برداریم.

دیگر خبرها

  • برگزاری دوره های سواد رسانه برای کاهش آسیبهای فضای مجازی
  • دهه کرامت بهترین فرصت برای بازیابی جایگاه زنان در جامعه است
  • برگزاری جشنهای دهه کرامت در استان کرمانشاه
  • چند خبر کوتاه از شهرستان نیشابور
  • برنامه‌ریزی‌ استان مرکزی برای نیمه خرداد
  • تأمین محتوای علمی و آموزشی حوزه‌های علمیه افغانستان
  • اعطای درجه به هنرمندان صنایع دستی و هنر‌های سنتی با رویکرد تخصصی
  • جایگاه منطقه‌ای ایران در انتشارات علمی ایمنی‌شناسی و میکروب‌شناسی
  • برنامه‌های یادروز سعدی در کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور
  • همایش علمی سرطان شناسی در گراش