Web Analytics Made Easy - Statcounter

بعضی افراد از تعابیری که علامه حسن‌زاده برای رهبر معظم انقلاب به کار می‌بردند، خرده گرفتند، ایشان فرمودند: این عناوین بسیار خوب و بجا بود و از نظر بنده هیچ مشکلی ندارد. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، با درگذشت آیت‌الله حسن‌زاده آملی (رضوان الله تعالی علیه) سیل اتهاماتِ منتقدان و مخالفان از دو سو متوجه آن عالم ربّانی و سالک توحیدی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گروه اول کسانی‌‌اند که با نقد زیست اجتماعی و آراء سیاسی علامه (به ویژه از منظر تعابیر بلندی که ایشان در متن تقدیم نامه کتاب، "انسان در عرف عرفان"، درباره رهبر معظم انقلاب، به کار برده‌اند)، قصد تسویه حساب با جریان انقلابی و ولایت‌مدار را دارند و گروه دوم نیز اگرچه از دریچه عرفان و فلسفه، مشیء علامه حسن‌زاده را مورد انتقاد قرار می‌دهند اما در باطن درصدد گرفتن انتقام علمی از ایشان هستند و می‌خواهند اندیشه و اشراقِ وی را به محاق ببرند. 

علی اصغر سیاحت هویدا، نویسنده و پژوهشگر حوزوی در یادداشتی به مناسبت رحلت علامه حسن زاده آملی(ره)، از نقش برجسته آن عالم فرزانه در رهبری تئوریک انقلاب اسلامی ایران سخن گفته و درباره کیفیت ارتباط و علاقۀ ایشان به امام خامنه‌ای توضیحات روشنگری داده است که در زیر می‌خوانیم:

آیا علامه حسن‌زاده آملی به زیارت امام رضا (ع) نمی‌رفت؟! / سید یحیی یثربی تکذیب کردعلامه حسن‌زاده آملی؛ ترجمان مکتب ابن عربی/ منتقدانِ عرفان اسلامی، علامه را "سیبل" کرده‌اند

                                            
در جریان‌شناسی و نقش‌دهی به اتفاقات مختلف، سه عرصه مهم و جدی در بدنه اجتماعی ایران شکل گرفت: شارحان، مبلغین و شبکه توزیع و گسترش. ادبیات انقلاب اسلامی باعث شد تا شکل‌گیری ایدئولوژیک انقلاب اسلامی رنگ و بوی اجتماعی به خود بگیرد.

شبکه وسیع مبلغین انقلاب اسلامی که بعد از انقلاب، افرادی همچون آیت‌الله خامنه‌ای و بزرگان دیگر مسئولیت آن را بر عهده داشتند تا شبکه جدی توزیع شکل بگیرد. می‌توان نقش مرحوم علامه حسن‌زاده آملی را نیز در این ساحت تعریف کرد که بعد از رهبری رهبر معظم انقلاب به مرجعیت فکری بدل شد و آرایش جریان‌شناختی حوزوی تغییرات جدی پیدا کرد.

روابط حسنه آیت الله خامنه‌ای با علامه حسن‌زاده آملی سبب شده بود تا در میانه نگاه عرفانی ایشان مسئله نقش سیاسی نیز جدی شود. علامه حسن‌زاده در توصیه‌ای فرمودند: "گوش‌تان به دهان رهبر باشد، چون ایشان گوش‌شان به دهان حجةبن‌الحسن (عجل الله فرجه) است.

همچنین بعضی افراد از تعابیری که علامه حسن‌زاده برای رهبر معظم انقلاب به کار می‌بردند، بر ایشان خرده گرفتند: حجت‌الاسلام حسن رمضانی از شاگردان علامه در این باره می‌گوید: روزی خدمت علامه بودم و در مورد تعابیری همچون "قائد ولی وفی"، "رائد سائس وفی"، "مصداق بارز نرفع درجات من یشاء" و "دادار عالم و آدم همواره سالار و سرورم را سالم و مسرور دارد" که ایشان برای مقام معظم رهبری به کار برده‌اند، گفت‌وگو و سؤال ‌کردم. چرا که آن زمان برخی نتوانستند این ستایش‌ها را تحمل کنند و به استاد خرده گرفتند. وی افزود: به استاد عرض کردم که برخی، عبارات شما در تمجید از مقام معظم رهبری را برنتافته‌اند. ایشان فرمودند: این عناوین بسیار خوب و بجا بود و از نظر بنده هیچ مشکلی ندارد.



علامه حسن زاده آملی و اعاظمی همچون ایشان به عنوان خط اصلی پشتوانه ایدئولوژیک انقلاب اسلامی به حساب می‌آیند که امروز بسیاری از این عزیزان دیگر در قید حیات نیستند. اما آیا این خلاء موجبات ایجاد گسل در کمربند اصلی جریان فکری-انقلابی در بدنه علمی کشور خواهد شد؟

دیدگاه بخشی از علماء و اساتید حوزه نسبت به آیت‌الله حسن‌زاده آملی به دلیل نگاه‌های فلسفی مبتنی بر وحدت وجود و نگرش‌های سیاسی بی‌پرده و واضح ایشان نسبت به اصل حاکمیت، خیلی مثبت نیست و البته موضوع نگرش فلسفی ایشان بسیار روشن‌تر و جدی‌تر منشا اختلاف می‌باشد.

فقدان بزرگانی همچون علامه حسن‌زاده آملی در پشتوانه ایدئولوژیک انقلاب اسلامی یک خلاء جدی است و توان جبران آن به شدت سهمگین و سنگین خواهد بود اما باید دید که میراث این بزرگان که آثاری جاودانه است تا چه اندازه می‌تواند این خلاء را پر کند و قطعا تغییرات اجتماعی در دگردیسی و شکل‌دهی نوین این جریان بی‌تاثیر نخواهد بود.

                  

امروز جریان انقلابی یکی از موثرترین چهره‌ها و نوابغ روزگار خود را از دست داده است اما دوراندیشی، فراست و کیاست این بزرگان همواره سبب شده است که میراث جدی از خود به جای بگذارند که سال‌ها بعد به طور جدی‌تر و عیان‌تر دیده خواهد شد. بنابراین تحلیل‌هایی مبنی بر خلاء ایدئولوژیک و فکری در جریان انقلاب اسلامی اشتباه بزرگی است و تنها لازم است که با بررسی جدی در این میراث به خصوص شاگردان و بزرگان وابسته به این محافل را یافت و بدان رجوعی دوباره داشت.

طرفداران اسلام آمریکایی سخنان خواجه نصیرالدین زمان را در نمی‌یابند/ پاسخ‌های خسروپناه به اتهامات درباره علامه حسن‌زاده"موسسه الحیات" آغاز به کار کرد/ قدردانی خاندان حکیمی از مقام معظم رهبری و مردمتوجه به ادبیات، فصل مشترک علامگان فقید: حکیمی و حسن‌زاده آملی / در حقّ "الحیاه" بی‌انصافی می‌شودوصیت‌نامه شرعی علامه محمدرضا حکیمی منتشر شد/ پیام محمد حکیمی به‌مناسبت چهلمین روز درگذشت علامهلبّ پیام علامه حکیمی "قیام به قسط" بود / عدالت‌گرایی او موجب فخر حوزه‌های علمیه است

انتهای پیام/

 

منبع: تسنیم

کلیدواژه: فلسفه حوزه علمیه امام خامنه ای فلسفه حوزه علمیه امام خامنه ای علامه حسن زاده آملی رهبر معظم انقلاب انقلاب اسلامی آیت الله خامنه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۹۱۹۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیت‌الله جوادی آملی: وعده صادق طلیعه فتح است

مرجع تقلید شیعیان تأکید کرد: محصول پربرکت ماه مبارک رمضان، فتح الهی است؛ ماهی که در آن قرآن نازل شد و قرآن، جامعه اسلامی را به فتوحات فرا می‌خواند، دعوت کتاب و سنت الهی این است که ظلم را هیچ ملتی جز ملت زبون و ضعیف و ذلیل قبول نمی‌کند. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، آیت‌الله جوادی آملی در پی انجام عملیات «وعده صادق» و حمله ایران به اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی پیامی صادر کرد.

متن پیام آیت‌الله جوادی آملی بدین شرح است:

أعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

محصول پر برکت ماه مبارک رمضان، فتح الهی است؛ ماهی که در آن قرآن نازل شد و قرآن، جامعه اسلامی را به فتوحات فرا می‌خواند، دعوت کتاب و سنت الهی این است که ظلم را هیچ ملتی جز ملت زبون و ضعیف و ذلیل قبول نمی‌کند.

«لَا یحتمل الضَّیمَ الا الذَّلِیل»

احتمال یعنی تحمل، یعنی زیر بار ظلم رفتن، این بیان نورانی امام آن است که ستم را جز ملت زبون و ضعیف، احدی تحمل نمی‌کند.

ماه مبارک رمضان که ماه قرآن بود، ماه عزیز پرور و عزتّمدار بود، یک؛ فتوحاتی که قرآن وعده می‌دهد که بخشی از آنها به وسیله این عزیزان ما و این بزرگواران ما و این سرداران ما و این ارتشی‌ها و سپاهیان گرانقدر ما انجام دادند که حشر همه آنها با خاندان عصمت و طهارت باشد، این طلیعه فتح است.

در قرآن فرمود فتح قریب داریم، فتح مبین داریم، اما «إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ».

اسرائیل جنایتکار باید بداند اینها فتح قریب است از یک سو، فتح مبین است از سوی دیگر، این دو، طلیعه امر را وعده می‌دهد. اما فتح مطلق که نه به قرب متصف است نه به معیّن بودن متصف است، فتح مطلق است، فتحی است خانمان برانداز، فتحی است که اسرائیل را ریشه کَن می‌کند و غزه و امثال غزه را نجات می‌دهد و مقاومت را می‌پروراند و شهدای مقاومت را با شهدای کربلا محشور می‌کند، آن فتح مطلق است. در قرآن فتح مطلق مقابل ندارد، اما فتح قریب و فتح مبین چرا، اما فتح مطلق إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ هیچ مقابلی ندارد.

انتقام از صهیونیست نشانگر صحت راهبرد کلان نظام است

این عزیزان با دقت نظامی از یک سو، با بررسی همه جوانب امنیتی از سوی دیگر، با هشدارهای قبلی از سوی سوم، با بیان کردن اینکه دیگر بار صهیونیست به فکر جرم و جنایت نسبت به جامعه اسلامی عموماً و غزه و امثال غزه خصوصاً و نظام پر برکت و مقتدر جمهوری اسلامی بالاخص نیفتد، این کارها را دیشب انجام دادند.

بنازیم دستی که انگور چید/ مریزاد پایی که در هم فشرد

اگر این می‌است، این شراب طهور است، انگور را همین عزیزان چیدند، با دست این‌ها فشرده شد، با آن شراب طهور جامعه لذت می‌برد و غزه عزیز یک شبی را به آسایش و آسودگی به سر می‌برد.

من مجدداً این بزرگواری را، این دلیری را، این سلحشوری را به همه مردان و زنان ایران اسلامی تهنیت عرض می‌کنم و از ذات اقدس الهی مسالت می‌کنم به همه عموماً، به فرد فرد بزرگوارانی که در این کار عظیم سهمی داشتند خصوصاً، سعادت و سیادت دنیا و آخرت مرحمت کند و این نظام اسلامی را از هر گزندی حفظ نماید تا بتوانیم و آن لیاقت را داشته باشیم که به بارگاه و پیشگاه حضرت ولی عصر ارواحنا فداه، تقدیم کنیم.

غفر الله لنا و لکم

والسلام علیکم و رحمه‌الله و برکاته

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نتانیاهو فدای اسرائیل یا اسرائیل فدای نتانیاهو!؟ / پیام خاص آیت الله جوادی آملی به ارتش و سپاه
  • علم الهدی: در صورت هر حماقت اسرائیل، تل‌آویو و حیفا با خاک یکسان خواهد شد
  • همه عملیات‌های انتقامی ایران در پاسخ به جنایت دشمنان پس از انقلاب اسلامی
  • تقابل اسراییل با سپاه نابودی رژیم صهیونیستی را محقق خواهد کرد
  • تقابل اسراییل با سپاه، نابودی صهیونیست را محقق می‌کند
  • آیت‌الله جوادی آملی: وعده صادق طلیعه فتح است
  • با حکم رهبر انقلاب؛ تولیت مدرسه و مسجد شهید مطهری منصوب شد
  • تقدیر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از پاسخ مقتدرانه به جنایت رژیم صهیونیستی
  • تقدیر جامعه مدرسین حوزه از پاسخ مقتدرانه به جنایت رژیم صهیونیستی
  • وعده صادق نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران محقق شد