Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-20@01:19:33 GMT

برندگان جایزه نوبل فیزیک معرفی شدند

تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۰۱۲۵۷

برندگان جایزه نوبل فیزیک معرفی شدند

آفتاب‌‌نیوز :

 سیوکورومانابه، برنده نوبل فیزیک در سال ۲۰۲۱ میلادی، در تاریخ ۲۱ سپتامبر سال ۱۹۳۱ در شینجو واقع در کشور ژاپن متولد شد.

به گزارش پایگاه خبری نوبل پرایز، وی در زمان دریافت جایزه نوبل در دانشگاه پرینستون واقع در آمریکا مشغول به کار بود و یک‌چهارم از جایزه نوبل فیزیک را به دلیل مشارکت در مدلسازی فیزیکی آب و هوای زمین، کمی‌سازی تغییرات و پیش‌بینی قابل اعتماد گرمایش جهانی به دست آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کلاوس هاسلمن، برنده دیگر جایزه نوبل فیزیک سال ۲۰۲۱ میلادی، در تاریخ ۲۵ اکتبر سال ۱۹۳۱ در شهر هامبورگ آلمان متولد شد.

وی در زمان دریافت جایزه نوبل در انستیتوی ماکس پلانک برای هواشناسی واقع در هامبورگ آلمان مشغول به کار بود.

هاسلمن نیز مانند سیوکورو مانابه توانست یک چهارم از جایزه نوبل ۲۰۲۱ را به دلیل مشارکت در مدلسازی فیزیکی آب و هوای زمین، کمی‌سازی تغییرات و پیش‌بینی قابل اعتماد گرمایش جهانی به دست آورد.

جیورجیو پاریسی، برنده جایزه نوبل فیزیک سال ۲۰۲۱ در تاریخ ۴ آگوست سال ۱۹۴۸ در شهر رم ایتالیا متولد شد. وی در زمان دریافت جایزه نوبل در دانشگا ساپینزا واقع در شهر رم ایتالیا مشغول به کار بود.

وی توانست نیمی از جایزه نوبل فیزیک ۲۰۲۱ را به دلیل کشف برهمکنش اختلال و نوسانات در سیستم‌های فیزیکی از مقیاس اتمی تا سیاره‌ای به دست آورد.

از سال ۱۹۰۱ تا سال ۲۰۲۰، جایزه نوبل فیزیک ۱۱۴ بار اهدا شده است و به ۲۱۵ دانشمند تعلق گرفته است و جان باردین آمریکایی موفق شده است دو بار این جایزه را دریافت کند.

در سال‌های ۱۹۱۶،‌۱۹۳۱، ۱۹۳۴، ۱۹۴۰، ۱۹۴۱ و ۱۹۴۲ میلادی هیچ جایزه‌ای اهدا نشده است. فیزیک اولین جایزه‌ای است که در وصیت‌نامه نوبل ذکر شده و این موضوع نشان می‌دهد که فیزیک محبوب‌ترین حوزه آلفرد نوبل بوده است.

جایزه نوبل فیزیک سال ۲۰۲۰ میلادی به "راجر پنروز" از انگلیس به دلیل "کشف این که تشکیل سیاهچاله، یک پیش‌بینی قوی برای نظریه نسبیت عام است" و "رینهارد گنزل" از آلمان و "آندریا گز" از آمریکا برای کشف "یک جرم بسیار سنگین و فشرده در مرکز کهکشان ما" اهدا شد. نیمی از این جایزه به پنروز و نیم دیگر به صورت مشترک به گنزل و آندریا گز اعطا شده است.

سال ۲۰۱۹ میلادی نیمی از جایزه نوبل فیزیک به «جیمز پیبلز» به دلیل اکتشافات نظری در کیهان‌شناسی فیزیکی و نیم دیگر این جایزه به‌طور مشترک به «میشل مایو» و «دیدیه کوئلُز» برای کشف سیارات فراخورشیدی که به دور یک نوع ستاره مدل خورشیدی می‌چرخد، اهدا شد.

در سال ۲۰۱۸ میلادی، آرتور اشکین آمریکایی ۹۶ ساله به عنوان سالخورده ترین برنده نوبل، نیمی از جایزه نوبل فیزیک را دریافت کرد و نیمی دیگر به جرارد مورو ۷۴ ساله از فرانسه و دونا استریکلند ۵۸ ساله از کانادا برای ابتکارات نوآورانه در فیزیک لیزر اهدا شد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: نوبل فیزیک جایزه نوبل فیزیک اهدا شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۰۱۲۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بزرگداشت روز جهانی مالکیت فکری



به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، شعار امسال این روز، «مالکیت فکری و توسعه پایدار؛ خلق آینده مشترک با نوآوری و خلاقیت» (IP & SDGs; Building Our Common Future With Innovation and Creativity) است.

️این مسابقه به مناسبت روز جهانی مالکیت فکری در شبکه‌های اجتماعی برای همراهان کانون دارایی‌های فکری برگزار می‌شود.

مسابقه از روز سه‌شنبه ۲۸ فروردین به مدت ۱۰ روز برگزار می‌شود، و هر روز یک سوال در حوزه Geographical Indications) GI) نشانه جغرافیایی در صفحه اینستاگرام کانون قرار داده می‌شود و علاقه‌مندان تا روز بعد، پیش از انتشار پاسخ سوال، فرصت دارند تا به سوالات پاسخ دهند. پس از اتمام مسابقه، از بین افرادی که پاسخ‌های درست را در این مدت ثبت کرده باشند، جوایزی اهدا خواهد شد. برای آشنایی با مفهوم GI می‌توانید به نشانی B۲n.ir/u۲۴۰۰۷ یا B۲n.ir/k۵۴۲۰۴ مراجعه کنید.

روز جهانی مالکیت فکری ۲۰۲۴ فرصتی است برای کشف اینکه چگونه مالکیت فکری راه حل‌های خلاقانه و نوآورانه‌ای را که برای ساختن آینده جمعی همه ما و فایق آمدن بر چالش‌های چند وجهی بسیار حیاتی هستند، تشویق و تقویت کند.

درک اینکه چگونه مالکیت فکری نوآوری را راهبری می‌کند، کلید پیشرفت توسعه انسانی و اتصال آن به اهداف پایدار برای آینده روشن همه گروه‌های جامعه است. مدیریت دارایی‌های فکری در پاسخ به مسائل جهانی و پیشبرد رشد و پیشرفت برای بهبود زندگی و حفاظت از محیط زیست بسیار مهم است.

سازمان جهانی مالکیت فکری از سال ۲۰۰۰ میلادی، ۲۶ آوریل (۶ اردیبهشت) مصادف با سالروز آغاز اجرای کنوانسیون تاسیس سازمان جهانی مالکیت فکری (۲۶ آوریل ۱۹۷۰ میلادی) را به عنوان روز جهانی «مالکیت فکری» انتخاب کرده است. این سازمان هرسال شعاری محوری را برای این روز اعلام می‌کند تا توجه جامعه را به آن موضوع جلب کند.

 

دیگر خبرها

  • جادوی شرق در سمرقند
  • میکا ریچاردز و پیش بینی کاملا اشتباه از برندگان مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا! / فیلم
  • عربستان در حال تغیر چهره خود است، اما آیا حقیقت دارد؟
  • ۳۰ فروردین در دنیای علم چه خبر؟
  • تیم فوتبال اولسان سهمیه جام باشگاه‌های جهان را کسب کرد
  • معرفی نامزدهای اولین دوره جایزه داستان کوتاه گارنت
  • نامزدهای جایزه داستان کوتاه گارنت معرفی شدند
  • بزرگداشت روز جهانی مالکیت فکری
  • جایزه نقدی المپیک زیر سوال رفت!
  • مخالفت با پرداخت جایزه نقدی به برندگان المپیک