Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، علی صفر ماکنعلی امروز در نشستی خبری به مناسبت ۱۴ مهر روز ملی دامپزشکی از خودکفایی کشور در تأمین واکسن تب برفکی خبر داد و گفت: در حال حاضر علاوه بر تأمین نیاز داخل، آمادگی تأمین واکسن تب برفکی را برای کشورهای همسایه نیز داریم. ضمن اینکه در داخل کشور نیز قیمت هر دوز واکسن بیش از ۷۵ درصد کاهش یافته و بازار را کاملاً رقابتی کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در ادامه با اشاره به دستاوردهای دامپزشکی طی سالهای اخیر، افزود: در سال ۹۶ دولت بیش از سه هزار میلیارد تومان غرامت برای معدوم سازی ناشی از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان پرداخت کرد که در سال ۹۹ ما برای مقابله با این بیماری نسخه‌های مختلفی را شامل نسخه شمال کشور، نسخه مناطق با تراکم بالا، نسخه مناطق خاص و نسخه سایر مناطق تدوین و اجرا کردیم و عملکرد ما در سال گذشته به طوری بود که علیرغم اینکه در ۶۶ نقطه مورد حمله این بیماری قرار گرفتیم، اختلالی در تولید ایجاد نشد.

ماکنعلی اضافه کرد: طرح اقدام به شکلی انجام شد که نه تنها موفق به تولید آنتی ژن بیماری در داخل کشور شدیم، بلکه بذر واکسن را نیز تولید کردیم و سه شرکت واکسن ساز موفق به کسب پروانه برای تولید واکسن آنفلوانزای فوق حاد پرندگان شدند.

به گفته رئیس سازمان دامپزشکی کشور در گذشته فقط ۱۱۰ هزار یورو برای شناسایی نوع این ویروس در کشور مورد نیاز بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به واکسیناسیون جمعیت دامی کشور علیه بیماری بروسلوز اظهار داشت: بیش از ۱۲ میلیون رأس بز و بزغاله تحت پوشش واکسیناسیون این بیماری قرار گرفتند و براساس آمار وزارت بهداشت موارد ابتلاء انسانی به این بیماری نیز به طور قابل توجهی کاهش یافته است.

ماکنعلی همچنین از افتتاح آزمایشگاه مرجع ملی بروسلوز در یکی از استان‌های کشور خبر داد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور همچنین با اشاره به اجرای طرح کنترل بهداشتی بیماری‌های آبزیان و کنترل بیماری لکه سفید میگو در کشور تصریح کرد: بر این اساس پیش بینی می‌کنیم در سال ۱۴۰۰ یک میلیارد دلار صادرات آبزیان داشته باشیم.

وی همچنین با اشاره به آخرین وضعیت قاچاق دام زنده از کشور تأکید کرد: در این راستا با کشورهای ترکیه، آذربایجان، کویت، قطر، عراق و ارمنستان پروتکل‌های تخصصی مبادله کردیم و بر این اساس ترانزیتی طراحی شده که تحت نظر سازمان دامپزشکی کشور است و همین مسئله مهمترین عامل کاهش قاچاق دام خواهد بود. ضمن اینکه روزانه ۳۰ تا ۴۰ تریلی دام از این مسیر ترانزیتی جابجا می‌شود.

ماکنعلی با اشاره به اینکه شیر فله اصطلاح غلطی است که رایج شده و از آن استفاده می‌شود، خاطرنشان کرد: واحدهای گاوداری صنعتی که دارای شناسنامه بهداشتی هستند مطابق پروتکل‌های تخصصی دامپزشکی می‌توانند شیر تولیدی خود را بسته بندی و در یک سیستم بهداشتی توزیع کنند که این شیرها لیبل نیز دارد و نمی‌توان به آن اصطلاح شیر فله را اطلاق کرد.

رئیس سازمان دامپزشکی درباره مباحث مطرح مبنی بر اختلال در صادرات فرآورده‌های لبنی به اتحادیه اقتصادی اوراسیا گفت: سازمان دامپزشکی کشور پیگیری‌های متعددی را انجام داد تا موفق شد کارخانجات مختلفی را به لیست صادر کنندگان کشورهای اوراسیا اضافه کند و بر این اساس صادرات نیز انجام گرفت. نکته مهم این است که مدیریت مزرعه تا سفره جزو وظایف این سازمان نیست و محصول وقتی فرآوری می‌شود، نظارت بر آن جزو وظایف وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو است که البته ما در نامه‌ای خواستار آن شدیم این وظایف به سازمان دامپزشکی محول شود و تحت یک مدیریت واحد قرار گیرد.

وی همچنین از لزوم اجرای برنامه ملی پایش فرآورده‌ها (کنترل باقیمانده‌ها) خبر داد و گفت: اجرای این برنامه را در دستور کار داریم اما درباره شرکت‌هایی که صادرات آنها با اختلال مواجه شده، ماجرا این بود که یکی از شرکت‌ها پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکرده بود و در مسیر حمل برودت هوا به جای اینکه -۱۸ درجه باشد، ۸ درجه سانتیگراد اعمال شده بود که این مسئله باعث شد کشورهای مبدا صادرات از این کشور را به حالت تعلیق درآورند. همچنین در یکی از گاوداری‌ها آنتی بیوتیکی به گاو تزریق شده بود که نباید شیر این گاو وارد کارخانه و فرآیند تولید محصول می‌شد اما این اتفاق افتاده بود و در محموله‌های آن شرکت سولفا متازین شناسایی شده بود که این مسئله نیز چالش‌هایی را برای شرکت صادر کننده ایجاد کرد.

کد خبر 5321097 زهرا مهدوی

منبع: مهر

کلیدواژه: سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی اتحادیه اقتصادی اوراسیا سازمان دامپزشکی کشور قیمت دلار صادرات غیرنفتی شاخص کل بورس قیمت جهانی نفت اوپک پلاس افزايش شاخص بورس بانک مرکزی ایران رمز ارز قیمت جهانی طلا قیمت نفت قیمت یورو قیمت گاز ذوب اهن اصفهان اقتصاد انگلستان سازمان دامپزشکی کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۰۷۵۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۴ هزار و ۸۰۰ مجوز دامداری و پرورش طیور رد شد

اصلاح فواصل بهداشتی کسب وکار‌های کشاورزی امروز موضوع مورد بحث برنامه بالاتر بود که در این برنامه سعید کرمی نماینده سازمان دامپزشکی ومحبوبه محمد زمانی مدیر صدور مجوز‌های سازمان نظام مهندسی کشاورزی  حضور پیدا کردند.

در این برنامه سعید کرمی نماینده سازمان دامپزشکی گفت: در بحث کنترل بیماری‌های دامی و انسانی سه راهکار از جمله پیشگیری، کنترل و رفع بیماری وجود دارد.

کرمی بیان کرد: در بحث بهداشت مجموعه و مرزعه قرنطینه، ورود و خروج  لوازم و واکسیناسیون بسیار مهم است یکی از مهم‌ترین عوامل و راهکار‌ها کاهش تراکم است و به گونه‌ای این اقدام سیاست مبارزه زنی به شمار می‌رود چراکه از عامل و انتشار و تکثیر ویروس جلوگیری می‌کنیم.

نماینده سازمان دامپزشکی اظهار کرد: در تمامی دنیا در مبحث پیشگیری از محدوده کاهش تراکم استفاده کرده اند و الزام فاصله بین واحد‌های پرورش دام به عنوان رکن اساسی در این بخش به شمار می‌رود.

کرمی تاکید کرد: تجارب گذشته و اتفاق‌های هم که در سال‌های گذشته رخ داده و تجربه بشری هم در حوزه الزامات بین المللی هم حاکی از آن است که در بحث تولید و صادرات چه در حوزه طیور وچه در سایر بخش‌ها تابع شرایط و ضوابط بین امللی بوده است و برای تمامی کشور‌های صادر کننده دام وطیور بحث رعایت فاصله حداقلی الزامی بوده است.

وی بیان کرد:  آیین نامه مربوط به اصلاح  فواصل بهداشتی و تجدید نظر در آن توسط دامپزشکی انجامش ده و به هئیت دولت رفته است و ما به عنوان دستگاه فنی مربوطه آن را اجرا کرده ایم، اما هنوز این اصلاح آیین نامه توسط هیئت دولت تصویب و به اجرا نرسیده است.

در ادامه این برنامه محبوبه محمد زمانی مدیر صدور مجوز‌های سازمان نظام مهندسی کشاورزی گفت:  صدور مجوز یکی از بخش‌های مهم در حوزه جهادکشاورزی به شمار می‌رود چراکه ممکن است بسیاری از دامپزشکی‌ها و بخش‌های پرورش دام و طیور به دلیل آنکه نتوانسته است مجوز دریافت کنند فعالیت خود را شروع نکرده و حتی تعدادی از آنها هم تعطیل شده است.

او بیان کرد: در ۵ سال گذشته ۴ هزار و ۸۰۰ درخواست مجوز شروع فعالیت دامداری و پرورش طیور داشته ایم که به دلیل نداشتن جرائم تایید نشده و امکان شروع برای فعالیت این بخش‌ها فراهم نشده است.  

وی افزود: این ۴ هزار و ۸۰۰ درخواست معادل ۳۰ درصد از درخواست‌های ارائه شده در حوزه جهاد کشاورزی بوده که به سازمان نظام مهندسی کشاورزی ارسال شده است.

محمد زمانی بیان کرد: رعایت فاصله همواره به عنوان دم دست‌ترین و آسان‌ترین راهکار برای جلوگیری و یا پیشگیری از بروز بیماری به شمار می‌رود در صورتی که هم اکنون با شروع تکنولوژی و علم و بهداشت و همچنین تزریق واکسن‌های مختلف می‌توان از بروز بیماری در این بخش جلوگیری کرد.

او بیان کرد: اکثر درخواست‌های مثل دام سبک و سنگین و بسیاری از درخواست‌ها نیاز به سخت گیری‌های آیین نامه فواصل بهداشتی ندارد.

او گفت: نباید بین واحد گلخانه با دامپروی وجود داشته باشد در حالی که امروز بین 150 متر است که نباید این فواصل بهداشتی و سختگیری در این بخش وجود داشته باشد.

در ادامه این برنامه افشین صدر دادرس مدیرعامل اتحادیه دام سبک گفت: طی سال‌های اخیر ظرفیت‌های زیادی از دام سبک را از دست داده ایم و در حال حاضر نیاز داریم این ظرفیت‌ها را بازگردانیم و با توجه به آنکه  مسئله حساسیت گوشت قرمز وجود دارد و ما در این بخش نیاز به یک جهش داریم بنابراین باید در حوزه دام آن بخش‌های که حساسیت زا نیست و امکان آن وجود دارد که فواصل را کم کنیم  و ظرفیت‌ها افزایش یابد.

وی بیان کرد:  مجتمع‌های زیاد پروار بندی داریم که  فاصله آنها تن‌ها یک تیغه است و در مجتمع‌های دام شیری  از جمله مجتمع فشا فویه است و الحمدلله سازمان دامپزشکی و اشراف خوبی در مسئله بیماری‌ها اعمال کرده است بنابراین می‌تواند  با توجه به مدیریت خوب و افزایش فراغ بال و کاهش حساسیت‌ها در برخی از مراکز زمینه را برای ظرفیت‌ها را فراهم کنیم.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • ۴ هزار و ۸۰۰ مجوز دامداری و پرورش طیور رد شد
  • جمهوری اسلامی آمادگی دارد در پیشرفت سریلانکا شریک شود
  • ارائه بیش از ۳۵ میلیون خدمت رایگان در نقاط محروم و صعب‌العبور برای مدیریت بیماری‌های دامی
  • ارگران مهاجر در کشورهای همسایه ایران چقدر حقوق می‌گیرند؟
  • ◄ افزایش حجم تجارت ایران با 15 کشور همسایه در سال 1402
  • رئیسی عازم پاکستان و سریلانکا شد/ رئیس جمهور: ایران مصمم به برداشتن گام‌های جدید در توسعه روابط با کشورهای همسایه است
  • اخبار سفر رئیس‌جمهور به پاکستان / رئیسی: ایران مصمم به برداشتن گام‌های جدید در توسعه روابط با کشورهای همسایه است
  • رئیس جمهور پیش از عزیمت به پاکستان و سریلانکا: ایران مصمم به برداشتن گام‌های جدید در توسعه روابط با کشورهای همسایه است
  • نگاه کرامت‌مندانه ایران به کشورهای همسایه برای تشکیل یک منطقه قوی
  • ایران مصمم به برداشتن گام‌های جدید در توسعه روابط با کشورهای همسایه است