Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، حسین حیدری مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت : کار کردن در حوزه دامپزشکی ارتباط مستقیمی با اعتبارات تخصیصی به این بخش دارد و متاسفانه مجموعه دامپزشکی به عنوان یک دستگاه سلامت محور همواره مورد کم لطفی قرار می‌گیرد.

او گفت : هم اکنون ۵۰ درصد پست‌های سازمانی دامپزشکی در استان کرمانشاه خالی است و این یعنی با حداقل نیرو در حال خدمات رسانی در حوزه دامپزشکی در استان هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر کل دامپزشکی استان کرمانشاه با اشاره به ظرفیت‌های مجموعه دامپزشکی استان، افزود: در استان کرمانشاه بالغ بر ۶۰ مرکز مایه کوبی مستقل، ۵۳ درمانگاه عمومی و ۹۵ داروخانه دامپزشکی فعال است و علاوه بر ارائه خدمات در سطح استان، می‌توانیم استان‌های همجوار را هم پوشش بدهیم.

حیدری با اشاره به انجام سالانه بین ۷.۵ تا هشت میلیون نوبت سر واکسیناسیون جمعیت دام و طیور در مجموعه دامپزشکی استان، افزود: استان کرمانشاه در حوزه واکسیناسیون دام و طیور جزو استان‌های پیشرو در کشور است.

وی با تاکید بر اینکه بیماری تب برفکی یکی از بیماری‌های مهم دامی در کشور است، گفت: خوشبختانه این بیماری در حد قابل قبولی در جمعیت دامی استان کنترل شده و امسال تاکنون هیچ کانونی از بیماری در استان نداشته ایم.

او سپس از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان به عنوان یکی از بیماری‌های شایع طیور در کشور یاد کرد و افزود: با وجود برخورداری استان از ۱.۲ میلیون قطعه طیور بومی در ۲۷ هزار واحد روستایی در کنار واحد‌های صنعتی پرورش طیور، این بیماری نیز تا حد زیادی در استان کنترل شده است.

حیدری ادامه داد: با وجودی که معمولا در نیمه دوم سال در پی سرد شدن هوا و کوچ پرندگان احتمال شیوع بیماری در استان بالا می‌رود، اما پارسال با رصد و پایش‌های صورت گرفته تنها سه کانون روستایی بیماری آنفلوآنزای پرندگان در استان شناسایی شد و در واحد‌های صنعتی استان نیز در چند سال گذشته هیچ موردی از شیوع بیماری را نداشته ایم.

او سپس یکی از ماموریت‌های مهم مجموعه دامپزشکی را نظارت و کنترل بهداشتی بر فرآورده‌های خام عنوان کرد و افزود: در این زمینه هم جزء استان‌های پیشرو در کشور هستیم و با در اختیار داشتن هفت کشتارگاه فعال صنعتی طیور که روزانه بین ۱۲۰ تا ۱۳۰ تن گوشت با نظارت بهداشتی و شرعی در آن‌ها کشتار می‌شود، جزو استان‌های موفق کشور در حوزه تامین فراورده‌های خام دامی سالم مورد نیاز استان هستیم.

او ادامه داد: استان کرمانشاه ۱۴ کشتارگاه دام شامل سه کشتارگاه صنعتی (دو کشتارگاه در شهر کرمانشاه و یک کشتارگاه در شهرستان کنگاور) و یازده کشتار گاه سنتی دارد که همه این کشتارگاه‌ها مجهز به پیش‌سرد هستند.

او با ابراز تاسف از وجود مراکز کشتار غیرمجاز دام و زنده فروشی مرغ در استان، گفت: معضل وجود این مراکز سالهاست گریبانگیر استان است و در این بین اگرچه دامپزشکی وظیفه برخورد با متخلفان را دارد، اما واقعا دست ما برای مقابله با کشتار غیرمجاز دام خالی است.

او با تاکید بر اینکه نیرو‌های دامپزشکی برای برخورد با افرادی که اقدام به کشتار غیرمجاز دام می‌کنند هیچ اهرمی در اختیار ندارند، گفت: گا‌ها زمانی که ماموران دامپزشکی برای برخورد با کشتار غیرمجاز دام اقدام می‌کنند، کار به درگیری فیزیکی و ضرب و شتم نیرو‌های دامپزشکی هم می‌کشد.

حیدری با بیان اینکه برای برخورد با کشتار غیرمجاز دام و طیور باید همه دستگاه‌های ذیربط پای کار باشند، ادامه داد: دامپزشکی به تنهایی توان ورود به این موضوع را ندارد و مقابله با آن اراده جمعی هم نهاد‌های ذیربط شامل دامپزشکی، بهداشت، اماکن، اصناف با همراهی نیروی انتظامی و دستگاه قضایی را می‌طلبد.

او افزود: تا زمانی که شهرداری قضیه را گردن اصناف انداخته و اصناف توپ را به میدان دامپزشکی بیندازد، مشکل حل نمی‌شود و تنها با همکاری نهاد‌های مرتبط با مشایعت دستگاه قضایی می‌توان به جمع بساط کشتار غیرمجاز دام و زنده فروشی مرغ در استان امید داشت.

حیدری سپس با تاکید بر اهمیت کار فرهنگی در برخورد با کشتار غیرمجاز دام و طیور، گفت: خود مردم یک پای کار در مقابله با کشتار غیرمجاز دام و زنده فروشی مرغ هستند و تا وقتی تقاضا برای خرید از این واحد‌های غیرمجاز را دارند نباید منتظر حذف واحد‌های کشتار غیرمجاز دام و زنده فروشی مرغ در استان باشیم.

او ادامه داد: باید این فرهنگ در بین مردم نهادینه شود که اگرچه مراکز کشتار غیرمجاز دام گوشت را با قیمت‌های پایین در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌دهند، اما احتمال به خطر افتادن سلامت خانواده‌ها در اثر انتقال بیماری‌های مشترک بین انسان و دام مثل تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، تب‌مالت، هاری، سیاه زخم، انواع کیست‌های انگلی و ... در صورت آلوده بودن دام ذبح شده وجود دارد.

حیدری اشاره‌ای هم به در حال اجرا بودن توزیع نهاده‌ها از طریق سامانه بازارگاه داشت و گفت: در این طرح تولیدکنندگان موظفند در ازای دریافت نهاده‌های مورد نیاز از سامانه بازارگاه، بالای ۹۰ درصد تولیدات خود را تحویل کشتارگاه‌ها بدهند و هر مرغداری که تخلف کند به تعزیزات معرفی می‌شود که به نظر می‌رسد اجرای این طرح بتواند نقش مهمی در کم شدن مراکز زنده فروشی مرغ در استان داشته باشد .

انتهای پیام/د

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: علوم پزشکی دامپزشکی استان دام و طیور زنده فروشی مرغ در استان کشتار غیرمجاز دام مجموعه دامپزشکی استان کرمانشاه دامپزشکی استان دام و طیور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۰۷۷۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشتار غیر مجاز دام در روستا‌های گردشگری اردبیل معضل جدی

به گزارش جام جم آنلاین،مهدی فیضی در دیدار با امام جمعه مشگین شهر اظهار کرد: معضل کشتار غیر مجاز دام در برخی از محور‌های مواصلاتی و روستا‌های گردشگری منطقه و تعدد پرونده‌های ارجاعی به مراجع قضایی در این زمینه جدی است.
وی با اشاره به اینکه اقدامات انجام شده دامپزشکی در این راستا ملموس است از امام جمعه مشگین شهر خواست؛ با استفاده از تریبون نمازجمعه در راستای آگاهی دهی به شهروندان و توصیه به مردم در راستای عدم خرید گوشت حاصل از کشتار غیر مجاز دام، دامپزشکی را یاری کنند.
وی خاطرنشان کرد: رفع معضل کشتار غیر مجاز دام علاوه بر فرهنگسازی نیازمند عزم و اراده جدی، خیزش عمومی و همکاری تمامی دستگاه‌های مرتبط حوزه سلامت است.
مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل بیان کرد: اگر دامپزشکی به تنهایی در میدان عمل باشد و دیگر دستگاه‌ها همکاری نکنند کار به جایی نخواهد رسید و راه به جایی نخواهیم برد.
فیضی با تقدیر از امام جمعه و مسئولان ارشد شهرستان در حمایت‌های بی دریغ از دامپزشکی گفت: در این مسئولیت سنگین همواره خود را نیازمند راهنمایی و دعای خیر شما می‌دانیم.
در این دیدار امام جمعه شهرستان مشگین شهر نیز با اشاره به اینکه دامپزشکی جایگاه ویژه‌ای در حوزه سلامت عمومی جامعه دارد، اظهار کرد: دامپزشکی را به عنوان یک مجموعه تلاشگر در تامین بهداشت و سلامت عمومی جامعه می‌شناسیم
حجت الاسلام رضا باوقار افزود: با توجه به ظرفیت دامپروری مشگین شهر اقدامات دامپزشکی در تامین امنیت غذایی و تضمین سلامت عمومی جامعه اعتماد عمومی را افزایش و احساس امنیت در مردم را بالا برده است.
وی با تاکید بر درک کامل از جایگاه حساس و خطیر مسئولیت به عنوان یک امانت الهی گفت: سفارش می‌کنم به صورت هدفمند به دنبال ارتقای بیش از پیش سطح خدمات رسانی به مردم باشید و این ویژگی در مدیران دامپزشکی وجود دارد.

دیگر خبرها

  • کشتار غیر مجاز دام در روستا‌های گردشگری اردبیل معضل جدی
  • پلمب یک واحد قصابی در شهرستان آوج
  • رصد ۳۰ نمونه از محصولات کارخانجات خوراک دام و طیور در کرمان 
  • کشتار غیرمجاز دام در روستا‌های گردشگری اردبیل معضل جدی
  • کشتار غیرمجاز دام در روستاهای گردشگری معضل جدی است
  • رعایت توصیه‌های بهداشتی، ضامن تولید واحدهای مرغداری است
  • واکسیناسیون ‌۸۷۵ هزار قطعه طیور بومی در سیستان و بلوچستان
  • بیش از ۷ هزار کیلوگرم فرآورده دامی در گیلان از چرخه مصرف خارج شد
  • واکسیناسیون ۱۰ هزارقطعه طیور روستایی علیه بیماری نیوکاسل در نائین
  • برخورد قضایی با پرنده فروشان دوره گرد در بافق