Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-25@05:39:37 GMT

زمان برای بازگشت به برجام رو به اتمام است

تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۱۵۷۵۷

زمان برای بازگشت به برجام رو به اتمام است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وب سایت رسمی وزارت خارجه آمریکا، «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا شب گذشته در جریان کنفرانس مطبوعاتی خود که در حاشیه نشست «سازمان همکاری و توسعه اقتصادی» در پاریس برگزار شد، از اتفاق نظر مسکو و واشنگتن برای بازگشت ایران به تعهدات برجامی خود خبر داد.

بر اساس این گزارش، بلینکن در پاسخ به سوالی در خصوص تماس تلفنی خود با «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه گفت: در مورد تماس تلفنی با وزیر خارجه روسیه، ما بر روی موضوع برجام متمرکز شدیم و تصور می‌کنم که ایالات متحده و روسیه به دنبال مشاهده (شواهدی از) بازگشت متقابل (ایران و آمریکا) به تعهدات برجامی هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی همچنین تاکید کرد: روسیه عضوی مهم در این تلاش‌ها محسوب شده و ما در خصوص وضعیت فعلی برجام با یکدیگر گفتگو کردیم.

وزیر خارجه آمریکا بدون اشاره به طفره رفتن کشورش از بازگشت عملی به تعهدات برجامی خود، از به پایان رسیدن فرصت ایران برای بازگشت به توافق هسته‌ای سخن گفته و تاکید کرد: من بار دیگر به لاوروف گفتم که فرصت برای دستیابی به چشم‌انداز مورد انتظار ما (برای بازگشت ایالات متحده و ایران به برجام) کوتاه‌تر و کم‌تر می‌شود. زیرا همانطور که قبلاً نیز اعلام کرده‌ام و در این خصوص نیز صحبت کردیم، با توجه به فعالیت‌های هسته‌ای ناسازگار با تعهدات برجامی از سوی ایران و همچنین محدودیت‌های برجامی برای فعالیت سانتریفیوژهای پیشرفته که اورانیوم را تا ۲۰ و حتی ۶۰ درصد غنی سازی می‌کنند، روز به روز به نقطه‌ای نزدیک می‌شویم که تعهدات برجامی، دیگر مزایای این توافق را احیا نخواهد کرد.

مقام‌های آمریکایی بارها بدون اشاره به خروج یکجانبه آمریکا از برجام، توپ را به زمین ایران می‌اندازند و ایران را مسئول کاهش تعهدات برجامی می‌دانند.

«جنیفر گاویتو» معاون وزیر خارجه آمریکا در امور ایران و عراق در دفتر خاور نزدیک اوایل هفته در گفت‌وگو با شبکه «سی ان بی سی» توپ را به زمین ایران انداخت و گفت: ما آمادگی داریم تا از طریق این مذاکراتی (وین) که با حسن نیت انجام گرفت به پایبندی دو جانبه به تعهدات برجامی بازگردیم و امیدواریم که ایران نیز چنین رویه‌ای را در پیش بگیرد. فکر می‌کنیم که به نفع آن‌ها باشد اما دوباره می‌گویم توپ در زمین ایران است.

کد خبر 5321701

منبع: مهر

کلیدواژه: برجام توافق هسته ای آنتونی بلینکن سرگئی لاوروف ایالات متحده امریکا عراق افغانستان رژیم صهیونیستی روسیه فلسطین ایران لبنان سوریه عربستان سعودی فرانسه ترکیه داعش طالبان افغانستان تعهدات برجامی خارجه آمریکا برای بازگشت وزیر خارجه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۱۵۷۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بلینکن وارد چین شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از فرانس ۲۴، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا، روز چهارشنبه وارد چین شد.

این دومین سفر وزیر خارجه آمریکا به چین در کمتر از یک سال گذشته است. شانگهای اولین مقصد بلینکن در سفر خود به چین است.

بنا به گزارش های رسانه ای، وزیر خارجه آمریکا با هدف افزایش فشار بر پکن در موضوعات مختلف از جمله حمایت این کشور از روسیه راهی چین شده است.

قرار است بلینکن در این سفر علاوه بر مقامات سیاسی با سران تجاری و نیز جوانان چینی در شانگهای دیدار کند.

وانگ ون‌بین، سخنگوی وزارت خارجه چین روز دوشنبه اعلام کرد که بلینکن ۲۴ تا ۲۶ آوریل (پنجم تا هفتم اردیبهشت) به دعوت «وانگ یی» همتای چینی وی به این کشور سفر خواهد کرد.

شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان هم در گزارشی مدعی شد که بلینکن در بحبوحه تنش‌های جاری در منطقه و با هدف ابراز نگرانی درباره آنچه حمایت چین از روسیه خوانده شده است، این هفته به پکن سفر می‌کند تا از تداوم روابط آمریکا-چین اطمینان حاصل کند.

بلینکن پارسال پس از تشدید تنش بین دو کشور ناشی از سرنگون شدن بالون تحقیقاتی چین در حریم هوایی آمریکا با جنگنده، در تلاش برای بازگرداندن ثبات به روابط پکن و آمریکا راهی چین شده بود.

کد خبر 6087959

دیگر خبرها

  • بلینکن وارد چین شد
  • آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم
  • رمزگشایی از سیگنال‌های برجامی آمریکایی‌ها پس از عملیات وعده صادق/ آیا ایران به دنبال تغییر در دکترین ساختن بمب اتمی است؟
  • آمریکا : مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم؛ نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر / درباره روش‌های ارتباطمان با ایران نظری نمی‌دهیم
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران نیستیم
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران درباره برجام نیستیم
  • ناراحتی وزیر ورزش از شرایط حاکم بر فوتبال/ ماجرای جلسه کیومرث هاشمی با هیات رئیسه فدراسیون فوتبال
  • گروسی: ایران به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست
  • گروسی: ایران باید بیشتر با آژانس همکاری کند/ قصد دارم به زودی به ایران بروم
  • کنعانی: در برجام آمریکا زیر میز دیپلماسی زد نه ایران/ اقدام ایذایی در اصفهان اقدامی بی‌ارزش بود