Web Analytics Made Easy - Statcounter

صراط:

در چند سال اخیر، باب شده است که افراد با کوبیدن درب مساجد یا اصطلاحاً دق الباب کردن مساجد در آخرین شب ماه صفر، حاجات خود را طلب می کنند و این کار را تا هفت مسجد انجام می دهند. اما آیا سند روایی برای این عمل وجود دارد؟ برای پاسخ به این سوال و صحت سنجی این کار با حجت الاسلام مرتضی ادیب یزدی کارشناس مذهبی گفت و گو کردیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حجت الاسلام مرتضی ادیب یزدی، کارشناس مسائل دینی و از واعظان کشور، در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان،  اظهار کرد: سنتی به نام دق الباب که در آستانه ماه ربیع الاول مردم درِ هفت مسجد را بزنند، در روایات ما وجود ندارد. متاسفانه به جهت فهم نادرست از روایات، دچار کج‌فهمی و بدفهمی از طرف برخی از انسان‌های ساده لوح شده ایم.

عملی خرافه که گریبان مومنان را گرفته است

حجت الاسلام ادیب یزدی با تأکید بر خرافی بودن عمل دق الباب، بیان کرد: عمل در زدن، تنها برای اِخبار است. به عنوان مثال تا شخصی درِ خانه شما را نزند، شما متوجه حضور شخص در پشت در نخواهید شد. نعوذبالله آیا خداوند متعال، نیازی به در زدن خانه اش (مسجد) دارد تا متوجه حضور ما شود؟! قطعا احتیاج نیست تا درِ خانه خدا را برای برآورده شدن حاجت خود بزنیم. این عمل، بوی کفر می‌دهد.

وی ادامه داد: البته مومن می‌تواند پشت در خانه خدا (مسجد)، دعای "اللهم عبدک ببابک فتصدق علیه" را بخواند؛ که به این معنی است که خدایا، بنده ات پشت در خانه ات ایستاده، به او رحم کن. این دعا را می توان پشت در مسجد خواند؛ اما اینکه پشت درِ هفت مسجد قرائت شود، بر خلاف سنت پیامبر و امیر مومنان است.

این کارشناس مذهبی بیان کرد: پیغمبر فرموده است که هرکس تمام شدن ماه صفر را مژده دهد، من او را به بهشت بشارت خواهم داد؛ چرا که خود رسول خدا می‌دانست که در ماه صفر از دنیا می‌رود. در نهایت نیز در ۲۸ صفر سال یازده هجری قمری رحلت کردند.

خواندن نماز تحیت در هفت مسجد، دستاویز نجات در روز قیامت

حجت الاسلام ادیب یزدی اظهار کرد: طبق روایات، شایسته است که انسان بعد از وارد شدن به هر مسجد، دو رکعت نماز تحیت بخواند و خوب است که مومن، در هفت مسجد نزدیک خود نماز تحیت را بجا آورد.

وی درباره برکات نماز تحیت افزود: در روز قیامت، قطعه زمینی که مومن در مسجد بر روی آن نماز تحیت خوانده است؛ به طهارت و پاکی بنده به درگاه خداوند شهادت می‌دهد.

حجت الاسلام ادیب یزدی درباره نماز تحیت بیان کرد: نماز تحیت در واقع یک نوع معاهده و التزام به زمین مسجد است. با خواندن این نماز، زمین نسبت به شما متعهد شده و در روز قیامت می گوید: خدایا، بنده تو سجده کرد. همانطور که در قرآن نیز آمده است؛ «يَوْمَئِذٍ تُحَدِّثُ أَخْبَارَهَا» یعنی روزی خواهد شد که زمین، خبر‌های خود را بیان می‌کند.

ربیع الاول، ماه بهار دل‌ها

حجت الاسلام ادیب یزدی درباره فضائل ماه ربیع الاول نیز بیان کرد: ماه ربیع اول، ماه بهار دل‌ها و عبادت و بشارتی برای اهل ایمان است. شب اول ماه ربیع الاول، مزین به لیله المبیت است. در این شب حضرت امیرالمومنین در بستر پیامبر خوابیدند. از بزرگ‌ترین افتخارات حضرت امیرالمومنین این است که در آن شب جان مبارک خود را فدای رسول الله کردند.

با این اوصاف، شاید شکل گیری عمل خرافی دق الباب، ریشه در کج فهمی افراد نسبت به حدیث رسوال اکرم داشته باشد. پیغمبر فرموده است: هرکس تمام شدن ماه صفر را مژده دهد، من او را به بهشت بشارت خواهم داد؛ اما مسئله ای که روشن است، این است که قطعا منظور از بشارت دادن  اتمام ماه صفر، دق الباب کردن مساجد نیست. مومنان می توانند در این روز و یا ایام دیگر، نماز تحیت در مساجد بخوانند تا دستاویز نجاتی برای خود در روز قیامت، فراهم کنند.

منبع: صراط نیوز

کلیدواژه: اول ربیع دق الباب مسجد خرافات صراط حجت الاسلام ادیب یزدی روز قیامت ربیع الاول نماز تحیت دق الباب هفت مسجد ماه ربیع ماه صفر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.seratnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صراط نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۱۷۳۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فوتبال از دریچه فان؛ لیگ کشاورزان در واقعیت

فقط برای سرگرمی

رم و میلان بهترین لیگ جهان
منچسترسیتی: رودیگر توپ را به گل تبدیل کرد. سفر ما در لیگ قهرمانان به پایان می رسد. 
آرسنال: سفری در لیگ قهرمانان که باید به آن افتخار کنیم
لیورپول: ما از لیگ اروپا خارج شدیم
وست هم: سفر ما در لیگ اروپا به پایان می رسد. 
  لیگ کشاورزان در واقعیت اولین فصل تن هاخ در یونایتد: کارابائو کاپ
فصل خداحافظی کلوپ در لیورپول: کارابائو کاپ آمار امیلیانو مارتینز مقابل لیل: 
2 کارت زرد
2 مهار پنالتی
2 رقص
1 بار ششششش به هواداران حریف در زمین خودشان
تهییج هواداران 99 بار
منفورترین مرد در فرانسه
  با همین ترتیب از لیگ قهرمانان خارج شدند تاکتیک مقابل ابرو

پپ VS دون کارلو ورژن 2

وقتی کیمیش ادای ساکا را در می آورد:

کمک داور تمام گزینه های ممکن را اعلام کرد تا سوتفاهمی پیش نیاید:

این بهترین چیزی است که امروز می بینید. روی کین در حال توجیه کردن کارت های قرمز دوران بازی اش:

روی کین در مورد کارت قرمز اول و ضربه به گرت ساوتگیت: بله حقش بود. تمام مدت روی پای من بود. 

روی کین در مورد کارت قرمز دوم: اون یکی بدشانس بودم. نه واقعا بدشانس بودم. دو تا کارت زرد بود. دومی رو به خاطر شبیه سازی برای پنالتی گرفتم. 

گری نویل: تو شبیه سازی کردی

روی کین: نه من شبیه سازی نکردم. منظورم همینه

روی کین در مورد کارت قرمز سوم: بله، اون یکی یه کم احمقانه بود. 

گری نویل: چیکار کردی؟

روی کین: سعی کردم بهش مشت بزنم.

گری نویل: سعی کردی بزنیش؟

روی کین: بهش نخوردم

روی کین در مورد کارت قرمز چهارم خطاب به نویل: آره اما تو هم کمکی نکردی

نویل: چیو کمک نکردم؟

روی کین: نرفتی سمت کمک داور بگی یه کارت زرد کافیه

 

از دست ندهید ????????????????????????

خوشحالی آلونسو از تقابل با رم در لیگ اروپا؛ بی‌احترامی یا انتقام‌جویی؟ تیم منتخب گل‌سازهای فوتبال ایران کابوس انگلیسی‌ها؛ فقط نماینده بی‌ادعا آبروداری کرد! دروازه‌بان آرژانتین بازهم روی اعصاب فرانسوی‌ها رفت

دیگر خبرها

  • مهم‌ترین رسالت هیئت امنای مساجد چیست؟
  • فوتبال از دریچه فان؛ لیگ کشاورزان در واقعیت
  • فعالیت ۴۰ کانون فرهنگی و هنری مساجد در سلماس
  • پیوند مسجد و جوانان نقطه مثبتی در احیای کارکردهای مسجد است
  • مرکز تخصصی تئاتر مساجد در مازندران رونمایی شد
  • دغدغه حضور نوجوانان و جوانان در برنامه‌های فرهنگی مسجد محور است
  • نقش ویژه مساجد در تحقق آرمان‌های فرهنگی در جامعه
  • بازدید از معروف‌ترین مساجد جهان اسلام با دوچرخه
  • تربیت نوجوانان با فرهنگ مهمترین هدف کانون های مساجد است
  • واقعیت‌های جنگ را برای جوانان و فرزندانمان تبیین کنیم