Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، قاسم زاده مدیرکل دفتر اطلاعات و داده‌های وزارت نیرو با بیان این که ما یک کشور خشک و نیمه‌خشک هستیم و در چنین شرایطی کشور شرایط منابع آبی را باید کنترل کند، گفت: کشور از سال‌ آبی خود عبور کرده و این بازه زمانی از مهرماه سال قبل تا انتهای شهریورماه است که آمار‌ها نشان می دهد ۳۷ درصد کاهش بارش داشته‌ایم، این در حالی است که در دو سال پیش ما و  با وضعیت سیل و بارش‌های شدید باران مواجه بودیم، اما به دلیل آنکه مدیریت مناسبی در این بخش صورت نگرفت و نتوانستیم از این فرصت استفاده کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



قاسم زاده با بیان این‌که درحال‌حاضر ۳۹ درصد از سد‌های ما پر هستند، گفت: این آمار مربوط به انتهای شهریورماه هستند و با توجه به آنکه تا پیش‌از شهریورماه تابستان را پشت سر گذاشته‌ایم و در نیمه اول سال بارش چندانی وجود نداشته بنابراین بخشی از ظرفیت سد‌ها کاهش می‌یابد.

مدیرکل دفتر اطلاعات و داده‌های وزارت نیرو تصریح کرد: شرایط اقلیمی کشور و همچنین شروع پاییز و بهار باعث می‌شود مخازن کمی افزایش یابد، اما در حال حاضر ظرفیت سد‌ها به گونه‌ای است که تنها ۱۹ میلیارد مترمکعب سدها پر است این در حالی است که ظرفیت سد‌های ما ۵۰ میلیارد متر مکعب است و نیمی از این نوزده میلیارد مترمکعب در بخش کشاورزی و تولید برقابی کشور استفاده می‌شود.

او افزود: ما تمام تمهیدات خود را به کار گرفته‌ایم تا بتوانیم از این تنش آبی و خشک‌سالی عبور کنیم.

کشاورزی بخش پرمصرف آب در کشور

قاسم‌زاده با بیان این‌که ما برای مدیریت و عبور از این خشک‌سالی جهاد آب‌رسانی را ایجاد کرده‌ایم، گفت: ۸ هزار روستا آب‌رسانی انجام خواهیم داد اما متأسفانه ما در پاییز پیشرو اُفق تاریکی خواهیم داشت، بنابراین و با توجه به آنکه در مهر و آبان بارش چندانی دریافت نخواهیم کرد  مدیریت در این بخش را اندیشیده‌ایم و البته باید این‌موضوع را هم در نظر بگیریم که بخش عمده‌ای از مصارف آب و سد‌های ما صرف بخش کشاورزی می‌شود.

مدیرکل دفتر اطلاعات و داده‌های وزارت نیرو تصریح کرد: باید این‌ موضوع را همواره در نظر گرفت و تمهیدات لازم را در این بخش انجام داد.

قاسم زاده با بیان این‌که پارسال سال آبی ما ۲۵ درصد بیشتر از حد نرمال آب داشتیم، افزود: اما در زمستان و بهار ۵۵ درصد از بارش‌ها کاهش یافت بنابراین علاوه‌بر آنکه مدیریت در این بخش بسیار تاثیر گذار است شرایط اقلیمی هم در بحث خشک‌سالی بسیار مهم است.

او ادامه داد: بخش عمده‌ای از مصارف سدهایمان که حدود ۹۰ درصد می‌شود در بخش کشاورزی استفاده می‌شود؛ بنابراین این امر در این حوزه بسیار مهم است.

کارشناس هواشناسی: میانگین بارش در سال باید 235 میلی متر مکعب باشد

در ادامه ضیائیان مدیرکل پیش‌بینی و بارش سازمان هواشناسی با بیان این‌که میزان بارش‌ها در کشور 143 میلی‌متر مکعب بوده درحالی‌که میانگین بارش باید 235میلی‌متر باشد، افزود: آمار‌ها نشان می‌دهد ۶۱ درصد از این نزولات محقق شده و ما ۳۱ درصد کاهش بارش داشته‌ایم.

او افزود: در پنجاه سال گذشته این میزان بارش‌ها کم‌سابقه بوده و این در حالی است که در دو و نیم سال گذشته ما شاهد چشمگیر بارش باران بودیم، اما درحال‌حاضر وضعیت بارش‌ها و همانند وضعیت سال‌های و ۸۶ و ۸۷ بوده که با خشک‌سالی بسیار زیادی روبه‌رو بوده ایم.

او افزود: نقشه‌های جدید نشان می‌دهد که در پاییز امسال شاهد کم‌بارشی خواهیم بود و بیشترین بارش‌ها هم از آذرماه امسال آغاز خواهد شد بنابراین ما ۶۰تا ۷۰ درصد از بارش‌هایمان کمتر از نرمال خواهد بود و انتظار داریم تا ۱۰ تا ۱۵ روز آینده در سواحل خزر مجدداً بارش‌ها آغاز شود.

مدیرکل پیش‌بینی و بارش‌های سازمان هواشناسی تصریح کرد: بنابراین نقشه‌های پیش‌بینی نشان می‌دهد که ما با کاهش چشمگیر بارش‌ها در سال آبی مواجه خواهیم بود بنابراین باید مدیریت در این شرایط مناسب باشد تا بتوانیم از این خشک‌سالی عبور کنیم.

در ادامه جزی مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک کشور با بیان این‌که ما همواره در شرایط خشک‌سالی و هم در شرایط ترسالی و خسارت می‌بینیم؛ گفت: مدیریت منابع آب در این بخش بسیار مهم است چراکه ما هم در زمانی که بارش شدید باران را شاهد هستیم و هم در زمان خشکسالی همواره خسارت دیده‌ایم بنابراین باید اثرگذاری ملی و مدیریت منابع آب در این بخش بسیار مهم است و این مدیریت تنها مربوط به در رودخانه‌ها نیست بلکه باید تمامی منابع آبی کشور را مدیریت کرد.

او اظهار کرد: متأسفانه در نحوه مدیریت این بخش کمترین سرمایه‌گذاری صورت‌گرفته درحالی‌که باید در این زمینه اقدامات بسیار مؤثری را انجام داد.

مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک کشورافزود: ما حدود 800 هزار چاه عمیق و نیمه‌عمیق در کشور داریم که متأسفانه هیچ سرمایه‌گذاری در این حوزه صورت نگرفته این در حالی است که در زمان‌های گذشته استفاده از قنات‌ها بسیار در حفظ مدیریت آب کشور مؤثر بوده‌است.

جزیی بیان کرد: باید در حوزه مدیریت تمامی بخش‌ها و حوزه‌های آبی پنجاه میلیارد مترمکعب از مخزن سد‌های استفاده‌شده این در حالی است که با مدیریت و حفاظت از منابع آب‌وخاک می‌توانیم در این بخش اقدامات بسیار مؤثری را انجام دهیم.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: وزارت نیرو سال آبی بسیار مهم میلیارد متر مدیرکل دفتر نشان می دهد بارش ها قاسم زاده خشک سالی منابع آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۱۸۵۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اولین جلسه کمیته مدیریت مصرف برق توزیع برق استان سمنان برگزار شد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان سمنان ،مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان با تاکید بر انجام اقدامات هوشمندسازی و کنترل پذیری مشترکین برای مدیریت پیک سایی سال ۱۴۰۲ افزود: در سال گذشته این اقدامات در تمامی تعرفه‌ها علی الخصوص در بخش کشاورزی کمک شایانی به مدیریت پیک بار و جبران ناترازی موجود داشته است.

وی بیان داشت: با توجه به سهم تعیین شده برای مدیریت بار در ایام گرم سال و روند رشد مصرف برق در ۱۰ سال گذشته به طور متوسط 4.6 درصد بوده است پیش بینی می‌گردد تابستان پیش رو عدد ناترازی به مقدار حدود ۱۷ هزار مگاوات رسیده و این موضوع اهمیت اقدامات مدیریت مصرف برق و هوشمندسازی را دوچندان می‌نماید.

سید محمد حسینی نژاد با بیان اینکه سال جاری نیز به مانند سال گذشته بحث اعمال خاموشی به مشترکین صنعتی و کشاورزی مطرح نیست افزود: مشترکین می‌توانند با برنامه‌ریزی مناسب، بخشی از مصارف خود را از ساعت اوج مصرف به دیگر ساعات و ترجیحاً به روزهای تعطیل و یا بازه شبانه روزهای عادی منتقل نمایند و عملاً با جابه جایی زمان از حداکثر ظرفیت تولید خود استفاده نمایند.

در ادامه این نشست معاون فروش و خدمات مشترکین با ارائه گزارش از وضعیت اقدامات در حوزه کاهش پیک و مدیریت مصرف برق در سال گذشته افزود: به منظور عبور از پیک بار سال جاری برنامه تکلیفی در بخش‌های مختلف ابلاغ شده است که امیدواریم با همکاری بخش صنعت، کشاورزی، اداری و تجاری امسال نیز به مانند سال‌های گذشته تعامل موثری در تامین برق مطمئن و پایدار را داشته باشیم.

مهدی پاک طینت افزود: طرح‌های مدیریت بار محتمل است در سال جاری از ابتدای خرداد ماه آغاز و تا پایان شهریور ادامه داشته باشد.

وی با عنوان اینکه چاه‌های کشاورزی که دارای مصارف جانبی بوده‌اند به طور کامل در استان شناسایی شده‌اند افزود: در این بخش بر آن شده‌ایم با توجه به اقلیم گرم و خشک در برخی از نقاط استان با همکاری و هماهنگی نمایندگان کشاورزان برنامه مدیریت بار را اعمال کنیم که حداقل آسیب به کِشت صورت پذیرد.

پاک طینت افزود: با عنایت به وجود بیش از یک هزار و ۴۵۰ ساختمان اداری در استان، امسال بر آن شده‌ایم تا برای ادارات و سازمان‌های خصوصی و دولتی به بخشنامه ابلاغی عمل نموده و به جِد نظارت ویژه بر رعایت نکات گفته شده در قانون باشیم.

وی تاکید کرد: بنابر بخشنامه مصوب کلیه دستگاه‌های اجرایی، دولتی، خصوصی و بانک‌ها در ساعت اداری به میزان ۳۰ درصد و در ساعات غیر اداری به مقدار ۶۰% بازخورد را به نسبت مصرف بار پایه در سال 1400 کاهش داده و همچنین به جهت کمک به کاهش پیک بار روز از ظرفیت دیزل ژنراتورهای مستقر ادارات در ساعات ۱۱ تا ۱۳ اقدام نمایند.

گفتنی است: در این نشست دبیر کمیته کاهش پیک و مدیریت مصرف شرکت توزیع نیروی برق استان سمنان و رئیس گروه نظارت و کنترل لوازم اندازه گیری گزارشات جامع و کاملی را از نحوه انجام پیک سائی و هوشمندسازی در سال گذشته را ارائه نمودند و از همدلی و تعامل تمامی واحدهای سطح شرکت و مدیریت‌های اجرایی به جهت کمک به امر کاهش پیک تقدیر و تشکر نمودند.

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898140

دیگر خبرها

  • کاهش ۸ درصدی تصادفات منجر به جرح در استان کرمانشاه
  • بارش‌های جنوب کشور در تابستان هم ادامه خواهد داشت
  • اولین جلسه کمیته مدیریت مصرف برق توزیع برق استان سمنان برگزار شد
  • رشد ۵ درصدی بارش‌های کشور با فعالیت سامانه اخیر
  • آماده باش تیم‌های امدادی اصفهان تا روز چهارشنبه
  • وزیر نیرو:مدیریت بحران از وقوع خسارت جبران ناپذیر سیل جلوگیری کرد
  • وزیر نیرو: سیل جنوب کشور خسارت جبران ناپذیری نداشت
  • ۱۱ سد کشور به پرشدگی ۱۰۰ درصدی رسیدند
  • کاهش ۱۰ درصدی بارندگی در استان اصفهان/ روند بارش‌ها معکوس شد
  • کاهش ۱۶ درصدی بارش‌ها در کشور | این ۴ استان بیشترین افت بارش را داشته‌اند | رشد بارش در ۵ استان