Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-20@00:51:40 GMT

مسکو: ناتو برای روابط با روسیه تعیین تکلیف کند

تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۲۱۴۴۳

مسکو: ناتو برای روابط با روسیه تعیین تکلیف کند

به گزارش روز جمعه ایرنا، زاخارووا  در شبکه تلویزیونی «روسیه ۲۴» خطاب به ناتو اظهار داشت: «باید جواب دهید که مفهوم واقعی شما از ایجاد روابط چیست؟ دقیقا چه می خواهید؟ به نظر من، زمان تصمیم گیری فرا رسیده است، پس از چنین اقداماتی لازم است که تصمیم بگیریم، از جمله در سطح عمومی، دقیقاً چه می خواهید. »

پیشتر وزارت خارجه روسیه قول داده بود به اخراج دیپلمات های روس از ماموریت به ناتو پاسخ دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ناتو تصمیم گرفته است هشت دیپلمات روس تحت نظر این ناتو را اخراج کرده و موقعیت دو دیپلمات دیگر را کاهش دهد. تصمیم گرفته شد تعداد کل نمایندگان روسیه در مقر نهادهای اتحادیه اروپا در بروکسل را از ۲۰ نفر به ۱۰ نفر کاهش یابد.

زاخارووا روز گذشته در نشست خبری هفتگی نیز گفت: تصمیم ناتو برای اخراج دیپلمات های روس از مقر این پیمان برای مسکو غیرمنتظره بود.

وی خاطرنشان کرد که این اقدام ناتو بی اساس و عوام فریبانه است و مسکو به آن پاسخ می دهد.  

ناتو روز چهارشنبه هشت تن از نمایندگان روسیه در این اتحاد نظامی را اخراج و اعلام کرد که آنها مخفیانه به عنوان افسران اطلاعاتی کار می‌کردند.

 الکساندر گروشکو معاون وزیر امور خارجه روسیه نیز در واکنش به اخراج هشت دیپلمات روسی از مقر پیمان ناتو در بروکسل اعلام کرد که این واقعیت بی تمایلی پیمان آتلانتیک شمالی برای همکاری با روسیه را نشان می دهد.

به گزارش ایرنا، گروشکو روز پنجشنبه در گفت و گو با روزنامه روسی کامرسانت خاطرنشان کرد که اخراج هشت دیپلمات دفتر نمایندگی روسیه در پیمان آتلانتیک شمالی با بیانیه های قبلی این سازمان مطابقت نمی کند.   

معاون وزیر خارجه روسیه گفت: سران ناتو تا دیروز از اهمیت کاهش تنش ها با روسیه سخن می گفتند و دعوت به ازسرگیری مذاکرات در چارچوب شورای روسیه و ناتو می کردند و از مسکو خواستار اعزام سفیر خود به بروکسل (مقر ناتو) شدند.

گروشکو گفت: اگر کسی صداقت این بیانیه ها را باور می کرد اما امروز دیگر چنین باوری ندارد. هدف واقعی آنها برای همه معلوم است.

به گفته معاون وزیر خارجه روسیه، پس از پایان دوره حضور ناتو در افغانستان، این پیمان نمی تواند بدون ادعای تهدید روسیه امورات خود را پیش ببرد.  

 در همین حال لئونید سلوتسکی رئیس کمیسیون امور بین المللی دومای روسیه با انتقاد از تصمیم ناتو برای اخراج دیپلمات های روس اظهار داشت: روسیه تدابیری برای پاسخ به این اقدام ناتو اتخاذ می کند اما این تدابیر به صورت برابر با آنچه که انجام گرفته است،  نخواهد بود.  

روابط روسیه و ناتو پرتنش است و پیمان آتلانتیک شمالی از سال ۲۰۱۴ با روی کار آمدن دولت غربگرا در کی‌یف پایتخت اوکراین که قیام روس تبارها در شرق این کشور و الحاق منطقه کریمه به روسیه را به دنبال داشت همکاریها با روسیه را متوقف کرده است.  

 روسیه و ناتو هر سال رزمایش هایی را برای قدرت نمایی در برابر یکدیگر برگزار می کنند.

برچسب‌ها مسکو ناتو بروکسل وزارت خارجه روسیه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مسکو ناتو بروکسل مسکو ناتو بروکسل وزارت خارجه روسیه خارجه روسیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۲۱۴۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقال دارایی‌های مسدود شده روسیه خطرات قانونی دارد

کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا، از پیشنهاد آمریکا برای انتقال دارایی‌های مسدود شده روسیه برای کمک به اوکراین انتقاد کرد. وی خاطرنشان کرد که این امر خطرات قانونی دارد.

لاگارد به فایننشال تایمز گفت: «من چهار طرح یا پیشنهاد مختلف برای دور زدن آنچه که بسیاری از وکلا به عنوان یک مانع قانونی بسیار جدی می‌دانند، دارم چراکه واگذاری دارایی‌های روسیه به اوکراین می‌تواند به عنوان نقض قوانین بین‌المللی تلقی شود».

اتحادیه اروپا دارایی‌های روسیه را به ارزش بیش از ۲۶۰ میلیارد دلار مسدود کرده است. واشنگتن پیشنهاد می‌کند از آنها برای انتشار اوراق قرضه استفاده کند که بعداً به نیرو‌های مسلح اوکراین کمک خواهد کرد.

وزیر دارایی روسیه پیشتر هشدار داد چنانچه اتحادیه اروپا تصمیم به گام برداشتن در این مسیر بکند مسکو با اقدامات متقابل به آن پاسخ خواهد داد.

روسیه از ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ (پنجم اسفند ماه ۱۴۰۰) بعد از به رسمیت شناختن استقلال دو جمهوری لوهانسک و دونتسک از اوکراین، به این منطقه نیرو اعزام کرد و از آغاز «عملیات ویژه نظامی در اوکراین» خبر داد.

روسیه هدف خود را از این اقدام، نازی زدایی اوکراین، خلع سلاح این کشور، رفع نگرانی‌های امنیتی خود و اجابت درخواست کمک لوهانسک و دونتسک اعلام کرده است.

به دنبال آغاز درگیری روسیه با اوکراین، کشور‌های غربی ضمن محکوم کردن مسکو و تشدید فشار‌های اقتصادی، حمایت‌های همه جانبه سیاسی، مالی، تسلیحاتی از کی‌یف را در دستور کار قرار داده‌اند. دولت آمریکا تاکنون چندین و چند بسته کمک نظامی به متحدش اوکراین کمک کرده است.

 یکی از ریشه‌های اصلی تنش‌ها میان روسیه و اوکراین به ابراز تمایل اوکراین برای پیوستن به ناتو بازمی‌گردد. روسیه به شدت با هرگونه حرکت در راستای الحاق اوکراین به ناتو مخالفت کرده است و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه هشدار داده که این یک «خط قرمز» برای روسیه خواهد بود.

اوکراین تمایل خود برای پیوستن به ناتو را از سال ۲۰۰۸ اعلام کرده است. این اقدام به شدت با مخالفت روسیه مواجه شد. دولت روسیه تأکید کرد که گسترش حوزه ناتو به سرزمین‌های شوروی سابق امنیت ملی و حوزه نفوذ آن را تهدید می‌کند.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • وزیر خارجه روسیه : مسکو از طریق کانال‌های دیپلماتیک به تل آویو اطلاع داده که تهران خواهان افزایش درگیری نیست
  • انتقال دارایی‌های مسدود شده روسیه خطرات قانونی دارد
  • غرب واقعیت تعمیق دوستی باکو با مسکو و تهران را نمی بیند/ جمهوری آذربایجان هر روز به روسیه نزدیک تر می شود
  • بورکینافاسو ۳ دیپلمات فرانسوی را اخراج کرد
  • انفجار مهیب در پایگاه هوایی روسیه در کریمه و نابودی سامانه های موشکی+ فیلم/پیش بینی رسانه آمریکایی از نزدیک بودن شکست اوکراین در برابر روسیه
  • انفجار مهیب در پایگاه هوایی روسیه در کریمه و نابودی سامانه های موشکی
  • دو کشوری که حمله ایران به اسرائیل را محکوم نکردند علیه آمریکا متحد می شوند
  • اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل
  • تعیین تکلیف احداث شهرک دام غرب شهرکرد پس از ۱۸ سال
  • دیپلمات روس: بازرسان آژانس اتمی در ایران به کار خود بازگشتند