Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-03-29@14:06:25 GMT

شبکه خبری آی‌سی‌تی‌پرس 16 ساله شد

تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۲۱۹۵۶

شبکه خبری آی‌سی‌تی‌پرس 16 ساله شد

شبکه خبری آی‌سی‌تی‌پرس با فعالیت گسترده خبری، محتوایی و اطلاع‌رسانی در حوزه فناوری‌های نوین، هفدهمین سال فعالیت خود را، امروز ۱۵ مهر ۱۴۰۰ همزمان با حلول ماه ربیع‌الاول، آغاز کرد.

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، محمدفواد رحمان‌سرشت با اعلام این خبر گفت: همگام با آحاد جامعه، کسب و کارها و همراستا با تحولات نوین جهانی بر بستر فناوری، برای آینده ای توسعه یافته تر، در جهت اعتلای ایران زمین بیش از پیش تلاش خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرمسئول آی سی تی پرس بیان کرد: با وجود چالش های موجود، امروز رسانه و اطلاع رسانی جایگاه ویژه ای در زندگی و ارتباطات انسانی، حتی بیش از گذشته دارد که مهمترین آن انتقال سریع اطلاعات ضروری موثق، ارتقاء سطح آگاهی، گسترش اعتماد، ترویج محتوای سالم و سازنده و همچنین انتقال اخبار صحیح برپایه اخلاق مداری و مخاطب محوری است.

وی در خصوص چشم انداز فعالیت های این شبکه خبری در سال پیش رو با تاکید بر اینکه با استعانت از خداوند متعال و با تلاش مضاعف، بنا داریم ظرفیت تولید و اطلاع رسانی محتوای خبری را ۲ برابر کنیم اظهار داشت: تمرکز بر تولید محتوا بر بستر فناوری همچنین معرفی کسب و کارهای ایرانی و دستاوردهای علمی، پژوهشی و نوآوری های متخصصان و نخبگان کشور، رویکرد اطلاع رسانی های شبکه خبری آی سی تی پرس در سال جدید فعالیت خواهد بود.

رحمان سرشت با اشاره به پشتوانه بیش از ربع قرن فعالیت رسانه ای گفت: منطبق بر تجارب ارزنده بدست آمده، طی ۱۶ سال گذشته همواره در راستای اطلاع رسانی مناسب با رویکرد پژوهشی و اطلاع رسانی در حوزه فناوری های نوین، به صورت ۲۴ در ۷ فعالیت کرده ایم و این مهم ذیل توجهات حق تعالی، همراهی مخاطبان و تلاش شبانه روزی گروه رسانه ای متخصص تبلور یافته است.

شبکه خبری آی سی تی پرس (ICTPRESS) شبکه‌ای تخصصی و مستقل است که در حوزه‌های متنوع فناوری‌های نوین با محوریت ICT فعالیت می‌کند و تمرکز ویژه ای بر تقویت زیرساخت های محتوایی و ارائه خدمات در این راستا دارد.

بر اساس این گزارش، گروه رسانه‌ای آی سی تی پرس در دهه هفتاد شمسی با فعالیت‌های گسترده رسانه‌ای در قالب تولید محتوا و سرویس دهی به رسانه‌ها و سازمان‌های مختلف خصوصی و دولتی، ایجاد رسانه‌ای آنلاین را برنامه ریزی کرد.

در ادامه این راه، در سال ۱۳۸۱ مبنای توسعه اطلاع رسانی در این راستا منجر به تبیین استراتژی اولیه راه اندازی پایگاه رسانه‌ای آنلاین شد.

بررسی‌ها و مطالعات ادامه یافت تا پس از تکمیل آن، شبکه خبری ICTPRESS در ۱۵ مهر سال ۱۳۸۴ برابر با ۷ اکتبر سال ۲۰۰۵ میلادی به صورت مستقل توسط محمد فواد رحمان سرشت تاسیس و به مدیرمسئولی وی فعالیت مقدماتی خود را آغاز کرد. این شبکه خبری با انجام فعالیت‌های خبری و اطلاع رسانی، در سال ۱۳۸۷ به صورت فراگیر توسعه یافت.

شبکه خبری ICTPRESS، از سال ۱۳۸۴ تاکنون به صورت ۲۴ ساعته فعالیت کرده و با تهیه، تولید و مخابره بیش از ۳۵ میلیون کلمه خبر و تصویر خبری، توانسته است بیش از نیمی از جمعیت ایران حدود ۵۳ میلیون «مخاطب بازدید» را به خود اختصاص دهد.

توسعه اطلاع رسانی در حوزه‌های متنوع فناوری‌های نوین با محوریت فناوری اطلاعات و ارتباطات به منظور بهره گیری توسط فعالان رسانه‌های خبری، پژوهشگران، متخصصان، آحاد جامعه ایرانی در داخل و فارسی زبانان خارج از کشور و گسترش آگاهی رسانی به جامعه، از اهداف این شبکه خبری محسوب می‌شود.

تولید محتوا، ساماندهی و توزیع محتوا توسط شبکه خبری ICTPRESS مبتنی بر واژه های کلیدی در شاخه های مختلف فناوری (نانوفناوری، بیوفناوری، رباتیک، هوش مصنوعی، فناوری هسته ای، سلول های بنیادی، هوافضا، فناوری انرژی های نو ...) است به طوریکه بیش از صدها کلیدواژه مرتبط، تاکنون به صورت طبقه بندی شده، از طریق سایت اینترنتی این شبکه به آدرس: www.ictpress.ir در قالب اطلاعات، مقالات، گزارش های تحلیلی و اخبار، مخابره شده است.

شبکه خبری آی سی تی پرس با بهره مندی از اتاق فکری متشکل از هیات علمی، همواره استراتژی های خود را همگام با توسعه فناوری های نوین بازطراحی کرده و سرویس های خبری آن شامل تولیدکنندگان محتوا، خبرنگاران و پژوهشگران متخصص، به اطلاع رسانی پرداخته است.

حمایت رسانه‌ای از کسب و کارها و تولیدات داخلی و پوشش رویدادهای تخصصی از جمله سیاست‌های آی سی تی پرس است که به صورت آنلاین و همزمان با ارائه خدمات زیربنایی انجام شده است.

شبکه خبری ICTPRESS منطبق بر توسعه رسانه های نوین، در سال های مختلف از بدو راه اندازی، به تدریج بر تعداد کانال های ارتباطی خود با مخاطبان افزوده و از طریق مجاری خبری خود در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها، به آنان سرویس داده است.

در دهه ۹۰ شمسی، این شبکه خبری، به راه اندازی بخش چندزبانه اقدام کرده است و به صورت مستقل انتشار اخبار به زبان های انگلیسی، روسی، عربی، فرانسه، آلمانی و ترکی را در برنامه های جاری و بعدی خود دارد.

بخش ایران به تهیه و تولید محتوای بومی و ارتباط با سازمان ها و حوزه های مختلف خبری داخل کشور پرداخته و بخش بین الملل به رصد اخبار خارجی از کانال های مختلف خبری می پردازد.

آی سی تی پرس با رویکرد کارآفرینی در طی این سال ها بیش از ده ها نیروی جوان را در مقاطع زمانی گوناگون به صورت‌های حضوری و غیرحضوری، برای فعالیت‌های رسانه‌ای جذب و در این عرصه فعال کرده است.
گفتنی است مقر اصلی شبکه خبری آی سی تی پرس در تهران است.

شایان ذکر است، پنجشنبه پانزدهم مهر ۱۴۰۰ برابر با ۷ اکتبر سال میلادی ۲۰۲۱، سالروز تاسیس شبکه خبری ICTPRESS است و بر این اساس، آی سی تی پرس ۱۶ ساله شد.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: فناوری های نوین شبکه خبری ICTPRESS اطلاع رسانی اطلاع رسانی شبکه خبری تولید محتوا رسانه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۲۱۹۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشرفت تکنولوژی هزینه تحقیق را ارزان‌تر می‌کند/ اختصاص بودجه برای بروز رسانی تجهیزات به دانشگاه‌ها

پیمان صالحی، معاون پژوهشی وزارت علوم در گفت‌وگو با خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره اهداف وزارت علوم در راستای حفظ جایگاه رتبه تولید علمی ایران در منطقه و جهان اظهار کرد: پیرو حمایت و دستورات مقام معظم رهبری طی ۳۰ سال گذشته اتفاق مبارکی با عنوان "نهضت تولید علم در کشور" رخ داده است.

وی افزود: اگر فکر می‌کنیم که تولید علم، مبانی علمی و توجه به سطوح آمادگی فناوری بین یک تا ۳ می‌تواند کمک کننده شکل گیری فناوری‌های بومی بر پایه تولید علمی کشور باشد، پس مسئله «تولید علم» امری حیاتی و مهم است.

صالحی با بیان اینکه حتما یکی از حلقه‌های مهم نوآوری در نظام نوآوری به معنای تبدیل ایده به محصول، تولید علم بومی است؛ تاکید کرد: تمام کشور‌هایی که در ۲۰ سال گذشته از نظر اقتصادی پیشرفت‌های شگرفی داشته‌اند به موضوع علم توجه ویژه‌ای کرده اند و به شدت تولیدات علمی خود را افزایش داده و سپس فناوری بومی خود را ساخته‌اند. برای مثال، تعداد مقالات کشور چین در ۲۰ سال گذشته دقیقا به اندازه مقالات فعلی موجود در ایران یعنی حدود ۸۰ هزار مقاله بوده است و هم اکنون از تولید یک میلیون مقاله در سال امور کرده است، همچنین بر این مبنا اقتصاد خود را توسعه عجیبی داده است.

معاون پژوهشی وزارت علوم گفت: اهمیت ارزنده مسئولان کشور و مقام معظم رهبری به جایگاه تولید علم کاملا مبنایی و حساب شده و از روی دلیل و مطالعه بوده است، در یک دوره‌ای سرعت تولید علم  ایران در دنیا اول شد و چند سال از نظر شتاب علمی رتبه نخست را کسب کردیم و از سال ۱۹۹۶ که با ۸۵۱ مقاله رتبه ۵۴ دنیا را داشته‌ایم در فاصله ۲۰ ساله‌ای به رتبه ۱۵ جهانی در اسکوپوس و رتبه ۱۶ و ۱۷ جهانی در وب آوساینس صعود کردیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی اضافه کرد: تا سال ۱۴۰۱ رتبه یک تولید علمی ایران در منطقه را کسب کرده بودیم، اما سال گذشته کشور ترکیه در وب آوساینس از ایران پیشی گرفت و جایگاه اول منطقه را کسب کرد و ایران به رتبه ۲ رسید، اما تا سال ۲۰۲۲ در اسکوپوس رتبه ۱۵ جهانی و رتبه اول منطقه و در وب آوساینس رتبه ۱۷ دنیا و ۲ منطقه را داریم.

صالحی ادامه داد: مسئله اصلی کشور ما این است که به علم توجه داشته‌ایم؛ اگرچه مقداری در رشد سرعت کمتری داشته ایم و شدت رشد کشور‌های دیگر افزایش داشته است، در حالی که رشد می‌کنیم ضرباهنگ کشور‌های دیگر از جمله ترکیه و عربستان صعوی پیشرفت کرده است.

این استاد دانشگاه افزود: سرعت رشد علم عربستان سعودی بر مبنای سیاست‌های جدی است؛ چرا که به این نتیجه رسیده اند که اگر می‌خواهند فناوری بومی داشته باشند، باید در تولید علم موفقیت بیشتری کسب کنند؛ بنابراین با سرمایه گذاری‌های عجیب و حمایت‌های جدی در حال رسیدن به ضرباهنگ رشدی هستند که زمانی ایران داشته است، یعنی در حالی که نمودار ایران هنوز مقداری رو به رشد است و با شیب کمتری رو به رو شده ایم، اما شیب عربستان صعودی زیاد شده است.

معاون پژوهشی وزارت علوم گفت: تبدیل رتبه یک به ۲ صددرصد با رشد همراه است و کار آسانی است، اما گاهی اوقات ارتقای رتبه ۱۰۰ به ۱۰۱ کار خیلی سختی است؛ چرا که باید ۱۰۰ را جمع کرده و یکی به آن اضافه کنیم، پس هم اکنون افزایش و ارتقای رتبه تولید علمی ایران کار خیلی سختی است.

صالحی تاکید کرد: در تربیت نیروی انسانی به جرئت رتبه یک منطقه را داریم، فرسودگی زیرساخت‌های تحقیقاتی کشور از دلایل تاثیرگذار در این است که سرعت رشد تولید علمی ایران مثل قبل نیست. همیشه تحریم‌ها در لبه علم و فناوری نیازمند تکنولوژی در لبه علم و فناوری دارد، بیشتر دستگاه‌های موجود در آزمایشگاه‌های فوق العاده کشور قدیمی هستند؛ چرا که سال‌ها بودجه‌ای برای خرید تجهیزات به وزارتین و دانشگاه‌ها داده نشده بود.

پیشرفت تکنولوژی هزینه تحقیق را ارزان‌تر می‌کند

وی اضافه کرد: باید دستگاه‌های جدید داشته باشیم، وقتی تکنولوژی پیشرفت کند دقیق‌تر و سریع‌تر و ارزان‌تر می‌توانیم تحقیقات خود را ادامه دهیم، در حال حاضر یکی از مشکلات کشور در قدیمی بودن و دقیق کم دستگاه هاست، اگر می‌خواهیم در لبه علم دنیا مقاله چاپ کنیم با امکانات موجود موفق نخواهیم شد، مثلا در حوزه تحقیقات نانو و دارو و ... به دستگاه‌های ویژه نیازمندیم.

صالحی اضافه کرد: با درخواست وزارت علوم و موافقت مقام معظم رهبری سال ۱۴۰۱، پس از گذشت چند سال ۱۰۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی برای بروزرسانی تجهیزات آزمایشگاهی اختصاص یافت که می‌تواند کمک کننده باشد، البته ۱۰ میلیون یورو از این پول صرف پرداخت بدهی و خرید کارت‌های بین المللی است که ابزار مهمی به شمار می‌آید و تا اوایل سال جاری تمام ۹۰ میلیون یورو به دانشگاه‌ها پرداخت خواهد شد و امیدواریم این مسئله تداوم داشته باشد؛ چرا که بیش از ۳ میلیون دانشجو و تعداد زیادی دانشگاه گسترده داریم؛ بنابراین نیاز به اعتبارات مداوم خواهیم داشتیم.

معا‌ون پژوهشی وزارت علوم گفت: برای اینکه در نظام پیوسته نوآوری که زنجیره‌های اول آن تولید علم است پیشرفت کنیم و جایگاه خود را توسعه دهیم باید به علم توجه کنیم.

دانلود فیلم اصلی کد ویدیو

انتهای پیام/

نادیا عابد

دیگر خبرها

  • توضیح بخش رسانه‌ای تیم ملی در مورد جریمه مالی از سوی کنفدراسیون آسیا
  • احتمال لغو مراسم افتتاحیه بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس
  • احتمال لغو افتتاحیه بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس به دلیل نگرانی از وقوع حمله تروریستی
  • تونل رسانه‌ای حماس از قلب غزه تا اعماق افکار عمومی جهان
  • هوش مصنوعی چگونه صنعت پست را متحول می‌کند؟
  • آنروا: اسرائیل مانع کمک‌رسانی به شمال غزه می شود
  • درخشش یک مازندرانی در جشنواره ملی کتاب و رسانه
  • سانسور صدای فلسطین به روایت آمار و ارقام
  • پیشرفت تکنولوژی هزینه تحقیق را ارزان‌تر می‌کند/ اختصاص بودجه برای بروز رسانی تجهیزات به دانشگاه‌ها
  • مدیر کل حوزه استاندار خراسان رضوی منصوب شد