Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-04-24@00:41:35 GMT

افت ۲۰ هزار تنی تولید قزل آلا در راه است

تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۲۲۱۵۰

افت ۲۰ هزار تنی تولید قزل آلا در راه است

ایران اکونومیست-مدیر عامل اتحادیه تعاونی ماهیان سرد آبی گفت: با توجه به شرایط خشکسالی، تولید قزل آلا با افت حداقل ۲۰ هزار تنی به ۱۱۰ تا ۱۲۰ هزار تن می رسد.

آرش نبی زاده مدیر عامل اتحادیه تعاونی ماهیان سرد آبی از ثبات قیمت ماهی در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون قیمت هر کیلو سالمون در عمده فروشی ها ۸۰ تا ۸۱ هزار تومان و قزل آلا ۷۱ تا ۷۲ هزار تومان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: با توجه به افزایش هزینه های تولید نظیر پمپ، هزینه کارگر، مکانیزه و...امیدواریم در تامین نهاده کمک شود.

نبی زاده ادامه داد: طبق روال همه ساله، تقاضا در فصل پاییز برای خرید ماهی افزایش می یابد که کمبود ماهی ناشی از شرایط خشکسالی موجب شده تا قیمت بالا رود.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه حذف ماهی از سفره خانوار نگران کننده است، بیان کرد: کمبود عرضه ناشی از شرایط خشکسالی است که تاثیر مستقیمی بر میزان افت تولید وبازار دارد.

وی از کاهش تولید قزل آلا خبر داد و گفت: سال گذشته ۱۴۰ تا ۱۴۵ هزار تن قزل آلا در کشور تولید شد که امسال با افت حداقل ۲۰ هزار تنی، تولید به ۱۱۰ تا ۱۲۰ هزار تن می رسد.

نبی زاده درباره آخرین وضعیت صادرات قزل آلا گفت: بنابر آخرین آمار از ابتدای سال ۶ هزار تن قزل آلا تولید شده که امسال پیش بینی می شود صادرات به ۱۱ هزار تن برسد. این در حالی است که سال گذشته ۱۶ هزار تن قزل آلا صادر شده بود.

مدیر عامل اتحادیه تعاونی ماهیان سردآبی با اشاره به اینکه قیمت کنونی ماهی در کشور نسبت به متوسط جهانی کمتر است، بیان کرد: علی رغم آنکه به بخش آبزیان یارانه تخصیص داده نمی شود، قیمت ماهی نسبت به متوسط جهانی پایین تر است. به عنوان مثال قیمت هر کیلو قزل آلا در بازارهای جهانی ۳.۸ تا ۴ دلار است که با احتساب هزینه حمل، قیمت ماهی باز هم در کشور ما منطقی است.

به گفته وی، برآوردها حاکی از آن است که تا پایان سال قیمت قزل آلا به بالای ۱۰۰ تا ۱۱۰ هزار تومان برسد.

نبی زاده ادامه داد: با بارش های مناسب پاییز، امکان نگهداری ماهی در مزارع وجود دارد که در نتیجه ذخایر استخر بالا می رود و این موضوع در کنترل قیمت در بازار اثر گذار است، در غیراینصورت با کاهش موجودی مزارع، قیمت بالا می رود.

این مقام مسئول با اشاره به مشکلات تولیدکنندگان ماهیان سردآبی بیان کرد: با توجه به افزایش هزینه های پمپاژ و مکانیزه، تولیدکنندگان رغبتی به تولید ندارند که در نتیجه کاهش تولید بر قیمت در بازار اثر گذار است، بنابراین از دولت انتظار می رود که تسهیلات کم بهره به تولیدکنندگان پرداخت کند تا هزینه های تولید کاهش یابد چرا که ۶۵ درصد قیمت ماهی مربوط به خوراک است که در ۶ ماه گذشته، ۳۰ درصد قیمت بالا رفته است.

وی با بیان اینکه قیمت ماهی در داخل تابعی از نرخ های جهانی و هزینه های تولید است، افزود: با توجه به عدم اختصاص یارانه به بخش آبزیان، قیمت ماهی بر مبنای نرخ جهانی و هزینه های تولید است که به دلیل افزایش چشمگیر قیمت خوراک، هزینه کارگری، بیمه و ... اثر آن را باید بر بازار دید چرا که تولیدکننده چاره ای جز افزایش قیمت ندارد.

مدیر عامل اتحادیه تعاونی ماهیان سردآبی در پایان تصریح کرد: با توجه به افزایش قیمت ماهی و کاهش قدرت خرید خانوار، دولت برای افزایش سطح رفاه مردم و سرانه مصرف باید به گونه ای عمل کند که چرخ اقتصاد بچرخد تا مشکلات مرتفع شود چرا که همانند بازار مرغ، قیمت های دستوری جوابگو نیست.

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: هزینه های تولید قیمت ماهی نبی زاده قزل آلا هزار تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۲۲۱۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سطح کشت گلخانه‌ای در استان بوشهر افزایش می‌یابد

به گزارش خبرنگار مهر، مرتضی بحرانی صبح یکشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به وضعیت اقلیمی استان بوشهر نیاز است که کشت گلخانه‌ای درا ین استان تقویت شود.

وی افزایش سطح کشت گلخانه‌ها را از برنامه‌های مهم امسال دانست و اضافه کرد: استان بوشهر در تولید محصولات کشاورزی ظرفیت بالایی دارد و با افزایش سطح زیر کشت گلخانه‌ها تولید محصولات افزایش می‌یابد.

کاهش قیمت محصولات پروتئینی

سرپرست جهاد کشاورزی استان بوشهر با اشاره به اینکه قیمت محصولات پروتئینی در استان روند کاهشی گرفته است، اظهار داشت: تولید گوشت مرغ در سال ۱۴۰۲ به بیش از ۳۹ هزار تن رسید.

وی با اشاره به جوجه‌ریزی ۱.۷ میلیون قطعه در واحدهای مرغداری استان بوشهر گفت: در فروردین ماه امسال عملیات جوجه‌ریزی در مرغداری‌های استان به میزان یک‌میلیون و ۷۴۰ هزار قطعه جوجه انجام شده که تا اواخر اردیبهشت تولیدات آن وارد بازار می‌شود.

سرپرست جهاد کشاورزی استان بوشهر ظرفیت مرغداری‌های استان را هفت میلیون قطعه جوجه دانست و بیان کرد: در استان بوشهر ۲۱۸ واحد مرغداری فعال است که بر اساس برنامه زمان‌بندی در تولید گوشت مرغ فعالیت می‌کنند.

افتتاح کشتارگاه دام بوشهر

بحرانی از افتتاح کشتارگاه دام بوشهر خبر داد و خاطرنشان کرد: کشتارگاه بزرگ و مهم استان بوشهر مراحل ساخت آن رو به پایان است که پیش‌بینی می‌شود تا ۲ ماه آینده وارد مدار بهره‌برداری شود.

وی از کاهشی شدن قیمت گوشت مرغ و قرمز در استان خبر داد و اضافه کرد: با افزایش تولید گوشت دام و طیور قیمت این محصولات در استان بوشهر کاهشی شده است.

کد خبر 6084094

دیگر خبرها

  • ماجرای دنباله دار افزایش ۵۰ درصدی قیمت پژو پارس؛ وزیر صمت و شورای رقابت چه می گویند؟ | قیمت های جدید را ببینید
  • پرورش ماهیان گرمابی در دشتستان از طرح‌های اولویت‌دار شیلات است
  • آغاز تولید تخم اصلاح شده ماهی قزل‌آلا در اصفهان
  • آغاز تولید امسال تخم چشم زده ماهی قزل‌آلا در اصفهان
  • ابلاغ تعرفه‌های خدمات دارویی/ جدول افزایش قیمت نسخه‌ها
  • کدام کشور بیشترین هزینه نظامی را ثبت کرد؟
  • مقایسه هزینه‌های نظامی آمریکا، چین و روسیه
  • «کنسرو ماهی» صدرنشین گرانی خوراکی‌ها؛ شیرخشک ۵۷ درصد گران شد
  • سطح کشت گلخانه‌ای در استان بوشهر افزایش می‌یابد
  • قیمت تولید گوشت قرمز و مرغ در استان بوشهر کاهشی شد