Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-03-29@01:27:25 GMT

واکسن اجباری؛ آری یا خیر؟!

تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۳۳۰۳۵

بعد از افزایش سرعت واکسیناسیون در کشور و وعده وزیر بهداشت از اجرای طرح « قرنطینه هوشمند»، حالا سخن از الزامی شدن داشتن کارت واکسن برای حضور دانش آموزان در کلاس درس به میان آمده است؛ طرح هایی که با مخالفت عده ای از نمایندگان مجلس شورای اسلامی مواجه شده است.

به گزارش تابناک، حدود ۱۰ روز گذشته، بهرام عین اللهی وزیر بهداشت و‌درمان از اجرای طرح « قرنطینه هوشمند» ظرف چند هفته آینده سخن گفت و‌ این طور توضیح داد که قرنطینه عادی به قرنطینه هوشمند تبدیل می‌شود؛ بدین معنا که افرادی که واکسینه می‌شوند می‌توانند از مزایای واکسیناسیون استفاده برند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با اجرای این برنامه دیگر نیازی به بسیاری از محدودیت‌ها نیست و هر فردی که واکسینه می‌شود می‌تواند با اپلیکیشن وزارت بهداشت QR کد را دریافت نماید و با ارائه آن می‌تواند بسیاری از کارها را انجام دهد.

مصطفی قانعی عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز توضیح داد که هدف از هوشمندسازی قرنطینه کرونا این است که به جای آنکه کلیه کسب و کارها پس از بروز همه‌گیری کرونا تعطیل شود، فقط کسانی که ناقل بیماری هستند یا واکسن نزدند، محدود شوند.

او درباره وضعیت افرادی که از زدن واکسن امتناع می کنند ، گفت: این افرادی مشمول محدودیت‌های جدی خواهند شد و به آن ها خدمتی ارائه نمی‌شود ، چون ممکن است عامل بیماری باشند پس مخالفان واکسیناسیون اگر به علم و کارشناسی معتقد هستند ، ببینند پزشکان که خود مطلع هستند، واکسن زدند و اگر به رهبران دینی نگاه می‌کنند که مقام معظم رهبری هم واکسن زدند و ادله‌ای برای مخالفت با واکسن از نظر علمی و دینی وجود ندارد.

وعده اجرای چنین طرح هایی ، با مخالفت اقلیت معدودی از مردم مواجه شده تا جایی که عده ای از آن ها با تجمع در مقابل وزارت کشور مخالفتشان را با واکسیناسیون اجباری اعلام کردند؛ مخالفت هایی که به مجلس هم کشیده شد.

در این باره حسین میرزایی نماینده اصفهان با خطاب قرار دادن وزیر بهداشت گفت: آقای عین اللهی با کدام مجوز شرعی و قانونی،کسانی که واکسن نزده اند را می خواهید از خدمات اجتماعی محروم کنید؟ تشویق به زدن واکسن آری ، اجبار،تحمیل و محرومیت از خدمات اجتماعی خیر.

محمدتقی نقدعلی نماینده خمینی شهر نیز در صحن علنی روز ۱۲ مهر گفت: واکسن اجباری با قانون اساسی در تضاد است. تست پی سی آر اجباری چه معنایی دارد؟ هر فرد از جامعه باید برای رفتن به هر بخش ۴۰۰ هزار تومان پرداخت کند تا این تست را انجام دهد. مدیریت بحران کرونا این گونه نیست.

منظور نقدعلی، اجباری بودن تست پی سی آر برای مسافرت هوایی است ،نه تنها این قانون برای ورود یه بسیاری از کشورها اجباری است که داشتن کارت واکسن هم مجوزی برای مسافرت محسوب می شود.

عده ای از نمایندگان نیز از الزامی شدن داشتن کارت واکسن برای ورود دانش آموزان و دانشجویان به کلاس های درس انتقاد کردند.اشاره آن ها به صحبت های گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت است که گفت: حضور دانش آموزان و دانشجویان در کلاس‌های درس منوط به تزریق واکسن است مگر اینکه فرد در هفته یک یا دو بار تست بدهد.

در این باره مهدی عسگری نماینده کرج گفت: نسل آینده، پشتوانه وسرمایه اصلی کشور است نه محل آزمون وخطا. ضروری است ⁧‫وزارت بهداشت‬⁩ قبل از اصرار و اجبار وتعجیل در ⁧‫واکسيناسيون‬⁩ نوجوانان وجوانان، آمار دقیق ابتلا در سنین پایین را به همراه عوارض احتمالی کوتاه مدت و بلندمدت واکسن‌ها اعلام و مسئولیت هرگونه تبعات بعدی را برعهده بگیرد.

محمدحسن آصفری نماینده اراک هم با طرح پرسشی بیان کرد: واکسن‬⁩ زدن اجباری به کودکان و نوجوانان هفده و هجده ساله باچه توجیه علمی است. آیا اصلا وزارت بهداشت آماری از مبتلایان به ⁧‫کووید‬⁩ در کودکان و نوجوانان کشور دارد؟

در این بین عده ای از نمایندگان نیز اعتقاد به اجباری شدن واکسن کرونا دارند؛ از جمله آن ها پروین صالحی عضو کمیسیون بهداشت و درمان است که گفت: هنوز زدن واکسن کرونا در کشور اجباری نشده، اما وقتی کسی قصد حضور در مکان‌های عمومی مثل مترو، فرودگاه و بانک‌ها و بهره مندی از خدمات عمومی مختلف را دارد باید زدن واکسن را جدی بگیرند چراکه حقوق عامه مطرح است و این حقوق باید از سوی همه رعایت شود.

او این را هم تاکید کرد که باید با تعریف مکانیزمی در کشور ، زدن واکسن اجباری شود چون و دولت در آینده نزدیک مجبور است کسانی را که واکسن نزده‌اند از مکان‌های عمومی دور و از ارائه خدمات مختلف به آنان جلوگیری کند. توصیه می‌کنیم مردم حتماً واکسن خود را دریافت کنند تا از خدمات عمومی محروم نشوند.

حالا باید به این پرسش اساسی پاسخ داد که واکسن اجباری باشد یا خیر؟ پرسشی که پاسخ آن مستقیما به جان هم وطنان ما بستگی دارد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: فتحعلی اویسی علی صالح آبادی آذرتاش آذرنوش بنی صدر ربیع الاول واکسن اجباری واکسن واکسن کرونا فتحعلی اویسی علی صالح آبادی آذرتاش آذرنوش بنی صدر ربیع الاول وزارت بهداشت واکسن اجباری زدن واکسن عده ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۳۳۰۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام نحوه دریافت بیمه بیکاری در سال ۱۴۰۳

در این مطلب به بررسی مدت زمان دریافت بیمه بیکاری افراد در سال ۱۴۰۳ پرداخته ایم که در ادامه خواهید خواند. صرفاً سوابق بیمه اجباری که مشمول قانون کار بوده در بیمه بیکاری محاسبه می‌شود.

اقتصادآنلاین در گزارشی نوشت: حق بیمه بیکاری به میزان ۳ درصد مزد بیمه‌شده است که به طور کلی توسط کارفرما تامین و پرداخت خواهد شد.

صرفاً سوابق بیمه اجباری که مشمول قانون کار بوده در بیمه بیکاری محاسبه می‌شود.

دیگر خبرها

  • کشتی فرنگی در سال 1402| تغییرات اجباری و هت تریک محرومیت در کشتی فرنگی!
  • ۶ هزار دز واکسن نیوکاسل توزیع شد
  • سازندگان واکسن برکت از قهرمانان ملی هستند/ روایتی متفاوت از یک دستاورد علمی
  • توزیع ۶ هزار دز واکسن نیوکاسل بین پرورش دهندگان بومی در قاینات
  • راه اندازی سردخانه نگهداری واکسن در مرکز بهداشت غرب اهواز
  • اعلام نحوه دریافت بیمه بیکاری در سال ۱۴۰۳
  • ثبت قراردادهای اجاره در سامانه خودنویس اجباری است
  • تحقیقات دانشگاه آکسفورد در مورد سرطان ریه
  • نامه پدر پیوند کبد ایران بعد از بازنشستگی اجباری دکتر ملک زاده
  • نامه پدر پیوندکبد ایران به وزیر بهداشت دولت هاشمی بعد از بازنشستگی اجباری/شما به صندلی استادممتازی دانشگاه تهران نیاز نداشتید،آن صتدلی نیازمند شما بود