Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صراط نیوز»
2024-03-29@10:51:37 GMT

ساخت جاده ترانزیتی جدید از ایران تا گرجستان

تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۳۵۷۷۶

ساخت جاده ترانزیتی جدید از ایران تا گرجستان

صراط:

خیرالله خادمی از مذاکره با ارمنی‌ها برای احداث یک کریدور جدید خبر داد و گفت: ارمنستان به دنبال ساخت جاده ترانزیتی جدید از ایران تا گرجستان است که برای مشارکت در ساخت این مسیر جدید که کشورمان را به گرجستان می‌رساند، اعلام آمادگی کرده‌ایم.


به گزارش روز پلاس، وی ادامه داد: البته این کریدور جدید ترانزیتی جدا از ساخت مسیر جایگزین گوریس- قاپان است و درباره ساخت مسیر جایگزین یا همان جاده تاتو هم به توافقاتی رسیدیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در سفری که بنا به دستور وزیر راه وشهرسازی از مسیر جایگزین قاپان- گوریس بین دو کشور آذربایجان و ارمنستان و مسیر مستقل ایران به ارمنستان انجام شد، با وزیر زیرساخت این کشور و معاونان مربوطه در حوزه احداث زیرساخت‌ها جلساتی فشرده و موثری برگزار کردیم و برای زمان بندی رفع مشکل به وجود آمده مذاکراتی داشتیم خوشبختانه به تصمیمات خوبی هم رسیدیم.

خادمی گفت: در حال حاضر یک مسیر ارتباطی از مرز نوردوز در آذربایجان شرقی تا مرکز کشور ایروان به طول حدود ۴۰۰ کیلومتر وجود دارد که این مسیر به عنوان کریدور شمال- جنوب به مرز گرجستان می‌رسد و عملا این مسیر بخشی از کریدور شمال- جنوب کشورمان محسوب می‌شود که از این مسیر از طریق ارمنستان و گرجستان به حوزه قفقاز و در نهایت به اروپا متصل می‌شویم.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل ادامه داد: در محدوده نوردوز به ایروان که حدود ۴۰۰ کیلومتر است، حدود ۲۱ کیلومتر از آن مسیر با توجه به تحولات اخیر، جزو خاک اذربایجان به حاسب می‌آید که در حال حاضر کشور اذربایجان برای همین مسیر کوتاه برای ناوگان ایرانی عوارض سختگیرانه‌ای در نظر گرفته است.

وی با بیان اینکه آذربایجان برای همین محدوده که تنها یک پست وجود دارد و مسیر کوتاهی است، مانند ورود به یک کشور با مسیر طولانی عوارض دریافت می‌کند، اظهار داشت: مسافت عبوری برای کامیون‌های ایرانی برای عبور از آذربایجان کمتر از ۲۰ کیلومتر است. همین موضوع اخذ عوارض سختگیرانه و علاوه بر این موانعی هم برای عبور ناوگان ایرانی ایجاد کرده‌اند باعث شده که برای ساخت کریدور جدید و مسیر جایگزین با ارمنستان وارد مذاکره شویم.

خادمی تاکید کرد: معتقدیم کشور آذربایجان عوارض بیشتری از ناوگان و مسافران ایرانی دریافت می‌کند و این موضوع تحمیل عوارض اضافه مورد اعتراض ایران است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مذاکرات انجام شده با طرف ارمنی گفت: درباره دو موضوع با کشور ارمنستان وارد مذاکره شدیم. اول اینکه باید سریعا یک مسیر جایگزینی ایجاد شود که دیگر از خاک آذربایجان ترددی انجام نشود و این موضوع برای ارمنی‌ها هم حایز اهمیت و خواست آن‌ها هم است؛ بنابراین احداث مسیر جایگزین در دو واریانت موضوع مورد توافق بود و در برنامه کار قرار گرفته است.

وی افزود: واریانت اول عملا از قاپان به سمت تاتو است و از تاتو به سی سیان می‌رود. از آنجایی که شهر تاتو یک شهر تفریحی است، جاده‌ای آسفالت شده دارد، اما با جاده آنتی پس از حدود ۲۱ کیلومتر از منطقه گوریس به این مسیر می‌رسیم که طول این جاده جایگزین، حدود ۳۰ تا ۳۵ کیلومتر و بخشی از آن جاده اسفالته است و مشکلی در آن محدوده وجود ندارد. بخش باقی مانده آن حدود ۲۰ کیلومتر بوده که ۱۰ کیلومتر آن آسفالت باقی مانده و تا سه هفته آینده عملیات آسفالت این محدود را به پایان می‌رسد البته باید توجه داشت که در این منطقه در آستانه فصل سرما، بارندگی‌ها آغاز شده است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل ادامه داد:بنابراین با تکمیل این جاده یک راه جایگزینی موازی جاده قبلی ایجاد خواهد شد تا بدون عبور از اذربایجان به ارمنستان متصل شویم.

خادمی با بیان اینکه تا سه هفته آینده مرحله اول مسیر جایگزین احداث خواهد شد، گفت: مشکل اصلی، بخش گردنه‌های سخت این مسیر و واریانت جدید است که تریلی‌ها به سختی ازاین محدوده عبور می‌کنند. البته پس از رفتار آذربایجان بخشی از ترافیک خودرو‌های سبک و کامیون‌های ۶ چرخ به این مسیر منتقل شدند، اما همانطور که گفته شد ۱۰ کیلومتر از این مسیر خاکی است تا سه هفته آینده عملیات آسفالت آن به پایان می‌رسد.

معاون وزیر راه وشهرسازی با اشاره به جزییات واریانت دوم مرحله دوم، گفت: احداث واریانت دوم از تاتو به سی‌سیان برای رفع گردنه‌های مذکور است که عملیات ساخت ان آغاز شده و دو پیمانکار در حال فعالیت در این مسیر هستند که عملیات احداث و تکمیل این مسیر در چند ماه آینده به پایان می‌رسد.

وی با تاکید بر اینکه با ساخت این مسیر مشکل این محور به طور دائمی برطرف می‌شود و کاملا به عنوان یک مسیر جایگزین کار خواهد کرد، افزود: ایران از طریق شرکت‌های بخش خصوصی برای مشارکت در ساخت مسیر جایگزین اعلام آمادگی کرده است.

خادمی درباره جزییات ساخت مسیر جدید ترانزیتی ایران- ارمنستان- گرجستان گفت:، اما موضوع بسیار مهم که یک کار اساسی برای کریدور مهم ترانزیتی است برنامه ارمن‌ها ایجاد یک کریدور جدید است که اساسا ارتباطی هم با مناقشه آن‌ها با ارمنستان ندارد.

وی گفت: برنامه ارمنستان این است که یک محور جدیدی از کاجاران به سی‌سیان احداث کنند که طول محور فعلی را به نصف کاهش می‌دهد. ارمنی‌ها محور جنوبی ایروان به سمت مرز ایران را طراحی کردند که بخشی از مسیر سخت فعلی را به نصف کاهش می‌دهد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل افزود: این مسیر تحت عنوان قطعه شماره ۴ کریدور شمال به جنوب ارمنی‌ها محسوب می‌شود که هدف این است که مسیر ایران به سمت گرجستان را در قالب یک مسیر استاندارد داشته باشند و یک مسیر ترانزیتی با استاندارد‌های بالا ایجاد کنند.

خادمی ادامه داد: این مسیر در ۵ قطعه طراحی شده است که قطعه شماره ۴ در قسمت جنوبی محسوب می‌شود و در نزدیکی مرز ایران، حد فاصل سی‌سیان تا کاجاران واقع شده و ۶۴ کیلومتر طول این مسیر است که ایران برای اجرای این پروژه هم اعلام آمادگی کرده است.

منبع: صراط نیوز

کلیدواژه: جاده ترانزیتی گرجستان صراط مسیر جایگزین کریدور جدید وزیر راه ساخت مسیر ارمنی ها یک مسیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.seratnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صراط نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۳۵۷۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۴۶ کیلومتر از جاده های استان اصفهان روکش آسفالت شد

تین نیوز

محمدمهدی پورکاظمی با اشاره به ارتقای کیفی سطح رویه راه های برون شهری استان اصفهان، گفت: قراردادهای بهسازی، لکه گیری و روکش آسفالت گرم راه ها از جمله ۱۳۶ کیلومتر روکش آسفالت گرم، ۹۷ کیلومتر روکش ماسه آسفالت و ۱۳ کیلومتر روکش آسفالت حفاظتی با هدف ارتقای کیفی سطح رویه راه های برون شهری استان اجرا شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، پورکاظمی ادامه داد: در مجموع ۱۷.۹ کیلومتر روکش آسفالت گرم و ۱۴.۹ کیلومتر روکش ماسه آسفالت در شهرستان کاشان و محورهای کاشان – برزک، محور قدیم کاشان – قم – مسجدالحسین، کاشان – مشهد اردهال و راه های کاشان و آران و بیدگل، اجرا شد.

رییس اداره نگهداری راه های استان اصفهان اظهار داشت: ۲۴.۵ کیلومتر روکش آسفالت گرم و ۲۱.۵ کیلومتر روکش ماسه آسفالت نیز در محورهای آقاعلی عباس، ورودی و خروجی نطنز و سایر محورهای شهرستان نطنز انجام شد.

وی افزود: ۴۱.۵ کیلومتر روکش آسفالت گرم و ۳۳ کیلومتر روکش ماسه آسفالت در محور شریانی پلیس راه شاهین شهر - دهق گلپایگان تا انتهای حوزه استحفاظی و برگشت و همچنین محور شاهین شهر- میمه- بُرخوار در حوزه شهرستان شاهین شهر هم به اجرا درآمده است.

پورکاظمی با اشاره به ارتقای کیفی سطح رویه راه های اردستان نیز بیان کرد: هشت کیلومتر روکش آسفالت گرم و پنج کیلومتر روکش ماسه آسفالت و هفت کیلومتر روکش آسفالت حفاظتی در محور زواره – شهراب و دیگر راه های فرعی و روستایی این شهرستان هم صورت گرفته است.

وی خاطرنشان کرد:۱۲.۷ کیلومتر روکش آسفالت گرم و ۸.۵ کیلومتر روکش ماسه نیز در شهرستان بُرخوار در محور حبیب آباد- ورتون و راه های فرعی شهرستان بُرخوار - شاهین شهر - میمه(حد فاصل حبیب آباد - شاپورآباد - دولت آباد) اجرا شده است.

رییس اداره نگهداری راه های استان در باره بهسازی، لکه گیری و روکش آسفالت در شهرستان های اصفهان، لنجان، سمیرم و چادگان نیز اظهار داشت:۱۲ کیلومتر آسفالت گرم و پنج کیلومتر ماسه آسفالت در محورهای اصفهان، کوهپایه، هرند، جرقویه، ورزنه، هفت کیلومتر آسفالت گرم و ۲.۵ کیلومتر ماسه آسفالت در راه های فلاورجان، هشت کیلومتر آسفالت گرم و چهار کیلومتر ماسه آسفالت در شهرستان سمیرم و ۴.۲ کیلومتر آسفالت گرم و سه کیلومتر ماسه آسفالت در شهرستان چادگان انجام شده است.

وی با اشاره به لکه گیری و اجرای روکش آسفالت حفاظتی در ۶ کیلومتر از سطح راه های فرعی استان اصفهان، خاطرنشان کرد: سال گذشته اجرای هر کیلومتر آسفالت گرم با هزینه بالغ بر ۲۵ میلیارد ریال، ماسه آسفالت با هزینه ۲۰ میلیارد ریال اعتبار و روکش آسفالت حفاظتی نیز بصورت متوسط با صرف ۱۵ میلیارد ریال هزینه صورت گرفته است.
پورکاظمی بیان کرد: اداره نگهداری راه های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای اصفهان در عملیات نگهداری جاری راه های فرعی سطح استان هم ۲۰۲ کیلومتر لکه گیری طولی و ۲۳ هزار و ۲۹۳ مترمربع لکه گیری مقطعی،۳۹ کیلومتر درزگیری، یکهزار و ۵۹۰ تن پُرکردن چاله، یکهزار و ۹۰ کیلومتر لایروبی و اصلاح کانال هدایت آب، ۶۸۵ کیلومتر اصلاح شیب شیروانی، ۱۰ کیلومتر تیغ زنی و تسطیح جاده های شنی، ۵۶۵ کیلومتر شانه سازی، ۱۰ کیلومتر ریزش برداری و ۹ کیلومتر بهسازی مسیر انجام داده است.

به گزارش ایرنا، استان اصفهان دارای بیش از ۱۱ هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه است که بدلیل موقعیت خاص آن در مرکز و بعنوان چهار راه ترانزیت بار و مسافر کشور، رُتبه نخست حمل بار و رُتبه سوم حمل مسافر را داراست.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • ۱۰ میلیون و ۲۹۰ هزار و ۹۸۶ تردد در جاده‌های استان مرکزی ثبت شد
  • تیم ملی ITF تکواندو راهی ارمنستان شد
  • ۴۶ کیلومتر از جاده های استان اصفهان روکش آسفالت شد
  • ثبت بیش از ۹ میلیون تردد همزمان با موج دوم سفر‌های نوروزی در جاده‌های همدان 
  • ثبت ۹ میلیون تردد همزمان با موج دوم سفرهای نوروزی در جاده های استان همدان
  • توفان، باران و مه جاده های خراسان رضوی را فرا گرفت
  • ثبت ۹ میلیون تردد همزمان با موج دوم سفرهای نوروزی در جاده های همدان
  • ۳ هزار و ۷۵۰ کیلومتر خط کشی در راه‌های استان همدان
  • ۷ کیلومتر از محور کندوان نیازمند تعریض و چهاربانده شدن است
  • شتاب گیری طرح ملی تعریض مسیر طویر- دزدبُن محور کندوان