Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/کرمان استان کرمان بهشت معدنی ایران است و معادن استان در تأمین مواد اولیه موردنیاز صنایع کشور نقش ارزنده‌ای بر عهده دارند اما با وجود این مزیت ها ولی متاسفانه استان کرمان در تقویت صنایع پایین دستی ناکام بوده است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، متاسفانه با وجود ماشین آلات، کارگاه ها، نیروی کار ماهر و پتانسیل و ظرفیت لازم در شهرک های صنعتی استان کرمان، از تولید قطعاتی که به راحتی می توان در استان ساخت و در اختیار شرکت های بزرگ صنعتی استان قرار داد، غفلت کرده ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لذا حجم عظیمی از قطعات ساختنی موردنیاز کارخانه های فولادی در خارج از استان تولید می شود و درآمد هنگفتی که به واسطه داشتن این معادن و صنایع فولادی می توانست موجبات پیشرفت و رشد استان را فراهم سازد، به دلیل عدم برنامه ریزی جامع از استان خارج و به استان های همجوار تزریق می شود.

انحلال نظام مبادلات پیمانکاری فرعی در کرمان، عدم علاقه سازندگان کرمانی به کار تیمی، ضعف در بازاریابی، نداشتن بانک اطلاعات جامع نیازها و توانایی های استان و ... را از جمله علل ناکامی کرمان در تقویت صنایع پایین دستی و نیمه تعطیل بودن شهرک های صنعتی می توان نام برد.

"علی زینی وند" استاندار کرمان در این زمینه و در حاشیه افتتاح پنجمین نمایشگاه معدن و صنایع معدنی در کرمان به ایسنا گفت: ایجاد بانک اطلاعات جامع نیازها و توانایی های استان توسط اتاق بازرگانی کرمان در حال انجام است و اطلاعات در حوزه SPX(نظام مبادلات پیمانکاری فرعی) جمع بندی شده است.

وی ادامه داد: شرکت ها و صنایع بزرگ فعال در استان را ملزم کردیم تا قطعات موردنیاز خود را از قطعه سازان کرمانی خریداری کنند.

استاندار کرمان بر لزوم رقابتی شدن تولید تاکید کرد و در ادامه از فواید رقابت که باعث افزایش کیفیت و کاهش قیمت می شود سخن به میان آورد و اظهار کرد: اگر SPX های که در استان راه اندازی می کنیم، نتوانند با بازارهای خارج از استان به لحاظ قیمت و کیفیت رقابت کنند، با شکست روبه رو خواهیم شد.

وی یکی از راهکارهای توسعه متوازن استان را در راه اندازی SPXها تعریف کرد و افزود: به زودی با عملیاتی کردن SPXها در استان، گامی استوار در راستای توسعه متوازن استان برخواهیم داشت.

زینی وند تاکید کرد: ما فقط می توانیم نیازمندی های استان را احصا کنیم و شرکت های بزرگ صنعتی و معدنی استان را ملزم به خرید کالایی که با همان کیفیت و قیمت در استان ساخته می شود، کنیم، اما بازاریابی و سوددهی قطعه سازان بر عهده بخش خصوصی است.

وی با بیان این مطلب که صنایع پایین دستی باید از تجارب دنیا برای حضور در بازارها بهره گیرد، تصریح کرد: امروز نگاه دنیا به دانش روز، کیفیت و کاهش هزینه ها است که اینها را فقط با شرکت های دانش بنیان می توان محقق کرد.

شرکت های دانش بنیان قلب تپنده صنایع و معادن

استاندار کرمان با اشاره به فعالیت استان در حوزه شرکت های دانش بنیان در ادامه آینده استان را در این زمینه درخشان پیش بینی کرد و افزود: قلب تپنده صنایع و معادن ما باید شرکت های دانش بنیان باشند و ثبت شرکت ذیل شرکت دانش بنیان یک برند مهم است.

وی ادامه داد: باید کار علمی متناسب با دنیا داشته باشیم وگرنه با شیوه های قدیمی و دانش های بدون پژوهش و کار R&Dمبتی بر شرایط دنیا، در بازارهای جهانی حرفی برای گفتن نداریم بنابراین شرکت‌های دانش بنیان در همه صنایع از جمله صنایع معدنی و فولادی به عنوان برجسته ترین شرکت ها در این عرصه باشند.

زینی وند در ادامه درباره نمایشگاه معدن و صنایع معدنی نیز گفت: سرآمدان صنعت و معدن کشور در این نمایشگاه تخصصی و بسیار پیشرفته شرکت کرده اند.

وی کرمان را پایلوت اصلی صنعت و معدن در کشور دانست و اظهار کرد: نمایندگانی از شرکت های خارجی در این نمایشگاه حضور دارند همچنین حضور شرکت های دانش بنیان و تنوع مشارکت و حضور شرکت های واسط و قطعات بسیار چشمگیر بود و این نمایشگاه در هم افزایی، کیفیت بخشی و شناسایی نقایصی که در حوزه صنعت و معدن وجود دارد، موثر است.

استاندار کرمان تبادل بین شرکت های صنعتی و معدنی را الزامی دانست و در ادامه در حاشیه بازدید از شرکت های معدنی گل گهر در این نمایشگاه درباره مدیریت اخیر شرکت گل گهر افزود: شرکت گل‌گهر یکی از مجموعه های موفق کشور است زیرا طرح های توسعه ای قابل قبولی دارد.

وی افزود: شرکت گل گهر در زمینه توسعه متوازن و بخش های فرهنگی و اجتماعی اقدامات موفقی انجام داده و در این نمایشگاه شرکت های بزرگ گل گهر شرکت کردند که امیدواریم با دانش روز پیش بروند تا در صنعت فولاد و سنگ آهن ما در قله قرار گیرند.

استاندار کرمان در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم شرایط کرونا به ما این اجازه را بدهد تا بتوانیم چنین نمایشگاه های تخصصی در استان برپا کنیم زیرا این نمایشگاه تاثیر زیادی در گسترش دانش بنیان و تبادل توانمندی های کشور و دنیا دارند و می توانند در کیفیت بخشی و توسعه فناورانه در صنعت و معدن و فولاد در کشور نقش داشته باشند.

عدم توجه فعالین اقتصادی استان کرمان به بازاریابی

به گزارش ایسنا، "امیرحسین سعید" مدیرعامل شرکت نمایشگاه های بین المللی جنوبشرق نیز در گفت و گو ایسنا درباره اینکه این نمایشگاه چه میزان توانسته ارتباط بین قطعه سازان و شرکت های بزرگ صنعتی و معدنی ایجاد کند؟ گفت: در این نمایشگاه چندین شرکت کرمانی از شهرک های صنعتی، قطعه ساز و شرکت های دانش بنیان شرکت کرده اند و تلاش کردیم زنجیره تولید در استان را کامل کنیم.

وی با بیان اینکه با برپایی این نمایشگاه به دنبال رونق بخشی صنایع کوچک و متوسط استان هستیم، تصریح کرد: در سال ۹۸ اولین نمایشگاه توانمندی های استان کرمان در تبریز را برگزار کردیم و اکنون در حال رایزنی با منطقه آزاد کیش هستیم تا بتوانیم نمایشگاه توانمندی های استان کرمان در اوایل زمستان را در آنجا برگزار کنیم.

سعید بیان کرد: نمایشگاه بین المللی جنوب شرق به عنوان پیشران و محرک اقتصادی استان کرمان است و با برپایی نمایشگاه می توانیم نقاط قوت و ضعف استان را شناسایی کنیم.

وی نمایشگاه را آینه اقتصادی استان دانست و بیان کرد: برگزاری نمایشگاه ها می تواند در بهبودی اقتصادی استان تاثیر به سزایی داشته باشد.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه های بین المللی جنوب شرق از نقاط ضعف استان کرمان سخن به میان آورد و اظهار کرد: به بازاریابی و فروش کمتر توجه می کنیم و فعالین اقتصادی استان در زمینه نمایشگاهی و بازاریابی و فروش باید فعالیت بیشتری داشته باشند.

به گزارش ایسنا، پنجمین نمایشگاه معدن و صنایع معدنی در وسعت ۷۰۰۰ متری با حضور ۸۵ شرکت از امروز ۱۷ تا ۲۰ مهرماه در نمایشگاه بین المللی جنوب شرق برپا شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی نمايشگاه معدن و صنایع معدنی كرمان بازاریابی صنعت قطعه سازی شرکت های دانش بنیان استاندار کرمان اقتصادی استان شرکت های بزرگ توسعه متوازن صنایع معدنی استان کرمان نمایشگاه ها صنعت و معدن بین المللی شرکت ها گل گهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۳۵۹۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راهکارهای بهبود شرایط صنایع دارویی کشور/ برچیدن بساط ارز چند نرخی

امیر قلن بر، در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: قیمت‌گذاری دستوری و عدم ایفای تعهدات بیمه و همچنین مباحث مالیاتی، گرفتاری‌های زیادی را برای صنایع دارویی ایجاد کرده و در این رابطه راهکارهایی وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی در ارتباط با وضعیت بخش خصوصی در صنایع دارویی کشور، افزود: با توجه به سرفصل‌های ارائه شده فعالان صنایع دارویی در کنفرانس پایان سال دارو (اسفند ۱۴۰۲)، سه نکته را می‌توان مورد بحث قرار داد.

سه نکته در سرفصل گفته‌های فعالان صنایع دارویی

قلن بر در ادامه به این سه نکته مهم اشاره کرد و گفت: دخالت‌های دولت در قیمت‌گذاری دستوری باعث فرسودگی صنایع دارویی کشور بوده و با ادامه این سیاست، به طور یقین صنایع دارویی کشور متوقف خواهد شد.

وی افزود: به دلیل عدم ایفای تعهدی بیمه‌های دولتی نسبت به داروخانه‌ها، زنجیره عدم ایفای تعهدات داروخانه‌ها به پخش‌ها و از پخش‌ها به تولیدی‌های کشور منتقل شده و با توجه به افزایش روزانه تورم و نوسانات شدید نرخ ارز و عدم تأمین این کسری سرمایه در گردش توسط بانک‌های عامل، عملاً شرکت‌های تولیدی در تأمین مواد اولیه و سایر نیازهای تولیدی با مشکلات عدیده، از جمله عدم ایفای تعهدات بانکی خود مواجه هستند.

قلن بر به نکته سوم اشاره کرد و گفت: با توجه به رویکرد دولت در خصوص تأمین هزینه‌ها از طریق مالیات، باید دقت شود که مالیات را از صنایع زنده و پویا می‌توان دریافت کرد، نه از صنایعی که هر روز گرفتار مشکلات و معضلات هستند. بنابراین اتکای دولت به مالیات به شرطی محقق می‌شود که وضعیت صنایع، از نظر بینه اقتصادی مناسب باشد و فشار بیش از حد به صنایع، موجب کاهش درآمدهای مالیاتی دولت خواهد شد.

پیشنهادهایی برای برون رفت از شرایط موجود

وی برای برون رفت از شرایط موجود، پیشنهاد داد: مبنای چاره جویی ها را می‌توان به وضوح در شعار سال یعنی "جهش تولید با مشارکت مردم" قرار داد. برداشت بنده، از مشارکت مردم، همکاری دولت با بخش خصوصی در جهت تقویت و جذب همکاری‌های مستقل و مشترک در صنایع تولیدی است که توجه بنده به صنایع دارویی شامل دارو، مکمل و تجهیزات است. که در چند مورد به آنها اشاره می‌کنم.

این فعال صنعت دارو و سلامت توضیح داد: دسته اول از کمک‌های دولتی به بخش خصوصی، توقف دخالت‌های دستوری با دلیل و بدون دلیل دولت در امور اجرایی صنایع دارویی کشور است، به معنی اینکه دولتمردان لطف کرده و هیچ کمکی نکنند. در همین مورد از رئیس جمهور تقاضا دارد تا به وزیر صنعت ابلاغ گردد دست از دخالت‌های ناروا و غیرقانونی در پارلمان بخش خصوصی (اتاق ایران و استان‌ها) بردارند و به جای این دخالت‌های دستوری، فرصت استفاده از ظرفیت‌های متوقف شده و یا هنوز دست نخورده بخش خصوصی برای کمک به دولت و مجلس را فراهم نمایند.

قلن بر ادامه داد: دولت دستور بدهد تا سازمان غذا و دارو عاجلا نسبت به واگذاری مسئولیت‌هایی غیر از سیاست‌گذاری و رگولاتوری، اقدام و این دسته از مسئولیت‌های کاربردی، تخصصی را به سندیکا و انجمن‌های مربوطه انتقال دهند و از دخالت دادن و واگذاری به غیر خودداری نمایند.

وی افزود: وزارت اقتصاد و سایر مجموعه‌های دولتی و یا نهادی که مسئولیت آنها در جهت روان سازی کسب و کار بخش خصوصی بوده و هستند، یک آمار در رسانه‌های جاری ارائه دهند و روشن کنند که چرا هر اقدامی که برای تسهیل کسب و کار و اشتغال در کشور صورت داده، ما را هنوز دارای رتبه بالای ۱۵۰ از ۱۸۰ کشور جهان قرارداده است. لازم است این آمادگی ذهنی را در صنایع دارویی کشور فراهم نمایند که این رتبه به زیر ۵۰ می‌رسد.

قلن بر گفت: دولت و مجلس، عاجلا و یکبار برای همیشه بساط چند نرخی بودن ارز را جمع کرده و بدین ترتیب بهانه‌های دخالت‌های دستوری در عرضه محصولات سلامت محور را ساماندهی کرده و هر آنچه که قصد کمک به مردم را دارند، در قالب بیمه‌های دولتی و تکمیلی ارائه دهند. در این صورت ضمن حصول اطمینان از دغدغه‌های روزانه سلامت مردم، حوزه فعالیت‌های رانت و فساد محور نیز تعدیل می‌گردد.

وی ادامه داد: بانک مرکزی با فرض رعایت بند ۴ و جمع کردن بساط ارز بازی، دست از سر همین مقدار صادرات محصولات دارویی و سلامت محور (در این شرایط تحریمی و نداشتن تعاملات بانکی با خارج از کشور) برداشته و به صادر کننده کشور اجازه دهند تا ارز حاصل از صادرات خود را با تشخیص و نیازهای ضروری خودش استفاده نماید.

قلن بر افزود: به دولت پیشنهاد می‌گردد با توجه به دستورات اخیر رهبری در مورد همکاری با مردم، خروجی عملیات و اقدامات صورت گرفته پیشنهادات مطرح شده را که از حداقل‌های خواسته بخش خصوصی کشور است، به صورت فصلی به عرض و اطلاع دفتر رهبری رسانده و همزمان نسبت به هرگونه تغییر و پیشرفت‌های صورت گرفته، بخش خصوصی را از طریق صدور اطلاعیه‌های مربوطه و مراجع ذی صلاح به روز داشته باشند.

وی در مورد مهم‌ترین ملاحظات پیرامون برون سپاری امور سازمان غذا و دارو به تشکل‌های تخصصی، گفت: در کنار مشکلات پیش گفته که امیدوارم مورد توجه دولت قرار خواهد گرفت، اعضا هیأت مدیره صنوف (اتحادیه‌ها، سندیکاها، انجمن‌ها)، بیش از گذشته تلاش داشته باشند تا با ایجاد کارگروه‌های مربوطه، نسبت به پذیرش مسئولیت‌های واگذاری با سازمان غذا و دارو همکاری نزدیک داشته و به این امر تا تحقق واگذاری‌ها پافشاری کنند.

قلن بر افزود: از مواردی که متأسفانه مورد غفلت قرار گرفته، بحث کیفیت محصولات و نظارت‌های مستقیم و حضور در بازار است که متأسفانه حداقل در یکی دو سال گذشته به دلیل درگیری‌های مسئولین، هم در سازمان و هم در هیأت مدیره های صنوف به شدت مورد بی مهری قرار گرفت و زمینه‌های سوءاستفاده‌های غیر قابل جبران فراهم شده است. در این مورد همکاری نزدیک سازمان و صنوف مورد تذکر جدی است و مسئولیت جلوگیری از تداوم اینگونه رفتارها به عهده هیأت مدیره های اتحادیه انجمن و سندیکاها است که با همکاری سازمان غذا و دارو، صنایع سلامت محور را از اتهامات ناروا مصون نگه دارند.

کد خبر 6086320 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • ببینید | موشک‌ ها و پهپادهای ایرانی در نمایشگاه بین‌المللی امنیت و دفاع در عراق
  • رقابت ۱۲ هزار و ۷۷۸ دانش‌آموز کرمانی در ماراتُن کنکور
  • مخاطرات عدم سرمایه‌گذاری متوازن در زیست‌بوم هوش مصنوعی
  • ۷۰۰ غول دانش بنیان در قلب ایران اکسپو ۲۰۲۴
  • نمایش توانمندی‌های صادراتی نخبگان کشور در «ایران اکسپو ۲۰۲۴»
  • درخشش کاراته‌کاهای کرمانی با پنج مدال
  • راهکارهای بهبود شرایط صنایع دارویی کشور/ برچیدن بساط ارز چند نرخی
  • باران تا پایان هفته مهمان کرمانی‌هاست
  • کاراته کا‌های کرمانی و صید ۵ مدال رنگارنگ از رقابت‌های کشوری
  • حل نیازهای صنایع به کمک فناوران داخلی در «ریورس‌ پیچ» اینوتکس