Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ در شهریور ماه ۹۹ پذیره نویسی صندوق پالایش یکم آغاز شد. صندوقی که فروش آن با تبلیغ دولتی‌ها همراه بود. بعد از پایان پذیره نویسی مشخص شد ۴ میلیون نفر با خرید مبلغی به ارزش ۱۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان در این عرضه مشارکت داشته اند، مقداری که تنها ۲۰ درصد از کل ارزش صندوق بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
معاملات این صندوق تا چند ماه متوقف بود تا اینکه در ۱۱ آذر ۹۹ برای اولین بار خرید و فروش شد. اما حالا با گذشت بیش از یک سال از فروش واحد‌های این صندوق به مردم، سرمایه‌گذاران همچنان در ضرر هستند و طی تماس‌های مکرر با باشگاه خبرنگاران جوان از اختلاف بالای قیمتی بین NAV صندوق (ارزش خالص دارایی به ازای هر واحد) که در حال حاضر ۱۰ هزار و ۲۰۰ تومان است و قیمت معامله صندوق که حوالی ۷ هزار و ۶۰۰ تا ۷ هزار و ۸۰۰ است، گلایه‌مند بوده و اظهار نگرانی می‌کنند.  


برای مشخص شدن دلیل این اختلاف بیش از ۳۰ درصدی بین ارزش واقعی هر واحد این صندوق با قیمت معامله آن، با کارشناسان بازار سرمایه به گفتگو پرداخته ایم:

مهدی میرزایی کارشناس بازار سرمایه در رابطه با علت اختلاف بین قیمت معامله و ارزش nav صندوق پالایش یکم بیان کرد: NAV ارزش ذاتی صندوق را نشان می‌دهد، اما قیمتی که در بازار معامله می‌شود لزوما قیمت ارزش ذاتی سهم نیست. یک زمان‌هایی قیمت معامله بالاتر از ارزش ذاتی است و حباب شکل می‌گیرد و برخی اوقات مانند شرایط حاضر قیمت پایین‌تر است. چرا که قیمت‌ها در بازار تحت تاثیر مولفه‌های مختلف از جمله انتظارات آتی سرمایه گذاران نسبت به چشم انداز بورس و تحولات بازار‌های موازی است. همه این موارد و عرضه و تقاضای که شکل می‌گیرد، قیمت معامله صندوق را تشکیل می‌دهند و لزومی ندارد که ارتباط خاصی با NAV داشته باشد. البته که خیلی هم بی ارتباط نیست، اما این ارتباط به صورت یک به یک هم نیست و موضوع عرضه و تقاضا مطرح است.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه اظهار کرد: این مشکل که گریبان صندوق پالایش یکم را گرفته می‌تواند دلایل مختلفی از جمله ریزش اخیر بازار، فروش اوراق دولتی و موارد دیگری که جو عمومی بازار را منفی کرد است، داشته باشد. البته نوع بازارگردانی نیز در این موضوع مهم است و بی تاثیر نیست.

او در ادامه در رابطه با نقش بازارگردان پالایش یکم در به وجود آمدن این شرایط، اظهار کرد: نقش بازارگردان بسیار با اهمیت است. مشکل اساسی صندوق پالایش یکم و دارایکم، اندازه بزرگ این صندوق‌ها و توان کم بازارگردان برای کنترل عرضه و تقاضاست که در حال حاضر بازار گردانی خیلی خاصی بر روی آن صورت نمی‌گیرد.

متاسفانه پالایش یکم دغدغه خاص سازمان بورس نیست!
میرزایی در رابطه با نقش سازمان بورس در قبال این صندوق گفت: سازمان بورس خیلی دغدغه خاصی برای این صندوق ندارد و بیشتر مشغول امور حاشیه‌ای و موارد دیگر است. اما در کل سازمان می‌توانست مدیریت بهتری بر روی این صندوق داشته باشد. به طور مثال می‌توانست کنترل مدیریتی مناسب‌تری بر روی دامنه نوسان و خرید و فروش واحد‌های آن داشته باشد. خود صندوق تثبیت بازار نیز می‌توانست برای مدیریت بهتر قیمتی به این صندوق ورود کند. به طور کل دست سازمان بورس برای کنترل این صندوق به دلیل ابزار‌های که در اختیار دارد باز بوده و هست، اما چرا این کار صورت نگرفته و نمی‌گیرد، سوالی است که باید از مسئولان سازمان بورس مطالبه شود و اگر مسائل حاشیه‌ای اجازه دهد، می‌توانند برای آن پاسخ داشته باشند.


نوع بازار گردانی صندوق پالایش یکم عاملی برای رقم خوردن شرایط فعلی این صندوق
محمد خبری زاد کارشناس بازار سرمایه در رابطه با صندوق پالایش یکم بیان کرد: یکی از نقاط ضعف و رقم خوردن شرایط فعلی برای پالایش یکم، نوع بازارگردانی این صندوق بوده است. پالایش یکم صندوقی بزرگ است که منابع کمی برای بازارگردانی آن در نظر گرفته شد و این موضوع یکی از دلایلی است که این صندوق بسیار پایین‌تر از NAV خود در حال معامله است. به طوری که در سایر صندوق‌های قابل معاله (ETF) دیگر که بازارگردان مناسبی وجود دارد، این مورد را ملاحظه نمی‌کنیم. مشکل وقتی جدی‌تر می‌شود که بدانیم حتی در یک برهه‌های از زمان منابع بازارگردانی صندوق پالایش یکم صفر شد.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه گفت: در هنگام پذیرش در بورس، این صندوق بازارگردان با یک منابع مشخص داشت (۵ درصد منابع صندوق). باید سازمان بورس در هنگام پذیرش متوجه این موضوع می‌شد که منابع در نظر گرفته شده برای بازارگردانی و شکل بازارگردانی آن مناسب و کافی نیست و در آینده این صندوق به مشکل برمی‌خورد. اما گویا متاسفانه اصلا به این موارد توجه نشد و نمی‌شود.

راهکار خروج سهامداران پالایش یکم از شرایط فعلی

خبری زاد در رابطه با پیشنهاد خود برای خروج این صندوق از وضعیت فعلی تصریح کرد: یکی از مواردی که برای رهایی از شرایط فعلی می‌توان به آن اشاره کرد ترزیق منابع به بازارگردان‌های این صندوق است. باید خود دولت منابعی برای خروج این صندوق از این حالت در نظر بگیرد. همان طور که در یکی از بند‌های بسته ۷+۳ مصوب سران قوا به آن اشاره شد، اما خب به طور کامل اجرایی نشد و منتظر برخی تصمیمات دیگر است. بعد از تزریق نقدینگی به بازارگردان، هدایت معاملات این صندوق به سمت قیمت NAV و کنترل دامنه نوسان، می‌تواند راهکاری مناسب باشد تا علاوه بر خروج سهامداران از زیان، اهالی بازار نیز با دیدن عملکرد قوی بازارگردان در این صندوق، نظرشان برای سرمایه‌گذاری و خرید و فروش واحد‌ها جلب شود.

حال با گذشت بیش از یک سال از عرضه صندوق پالایش یکم و طولانی شدن زیان مردمی که با تبلیغ مسئولین دولتی سرمایه‌های خود را به آن سرازیر کردند. همچنان نگرانی مردم و سرمایه‌گذاران صندوق پالایشی از ادامه وضعیت فعلی پابرجاست. موضوعی که سازمان بورس و مسئولان مربوط می‌توانستند جلوی رقم خوردن آن را بگیرند و حال که رخ داده، متاسفانه نسبت به آن بی تفاوت هستند. باید صبر کنیم و ببینیم با تغییر رئیس سازمان بورس آیا دیدگاه‌ها نسبت به مشکلات سرمایه‌گذاران صندوق پالایشی هم تغییر می‌کند، یا خیر.

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: پالایش یکم بورس ضرر و زیان کارشناس بازار سرمایه صندوق پالایش یکم سرمایه گذاران قیمت معامله سازمان بورس شرایط فعلی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۳۸۳۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سوت پایان ابهام، آغاز رشد بورس؟

معاملات هفته گذشته بازار سرمایه، با سرخ‌پوشی نماگر‌های اصلی در بازاری با دامنه نوسان محدود همراه بود. دماسنج اصلی بورس تهران که سال جاری را با امید به فتح قله‌ها آغاز کرده بود، حال چشم امیدی به حفظ سطح ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی دارد. در این میان نماگر اصلی تالار شیشه‌ای هفته گذشته ۲.۳۷ درصد سرخ‌پوش بود و در پایان ساعت معاملاتی روز چهارشنبه در قله ۲ میلیون و ۲۰۸ هزار واحدی ایستاد.

به گزارش دنیای اقتصاد، نماگر اصلی بازار در هفته معاملاتی منتهی به ۲۱ فروردین‌ماه مثبت ۰.۴۹درصد رشد هفتگی را به ثبت رسانده بود. نماگر هموزن نیز که سنجه قابل‌قبولی برای ارزیابی وضعیت همه‌جانبه بازار سهام است، همگام با افت هفتگی سایر نماگر‌های اصلی بازار سهام، با نزول ۳.۶۹درصدی مواجه شد و در ساعات پایانی آخرین روز معاملاتی هفته گذشته در سطح ۷۲۳هزار و ۵۶۶واحدی قرار گرفت. این نماگر نسبت به دو هفته گذشته ۲.۵۹درصد افت هفتگی را ثبت کرده است.

شاخص کل فرابورس نیز که نشانگر مناسبی برای واکاوی وضعیت سهام مختلف فرابورسی است، حدود ۳.۰۷درصد سرخ‌پوش بود و در نهایت هفته گذشته معاملاتی را در ارتفاع ۲۴هزار و ۶۱۵واحدی به پایان رساند. هفته‌ای که سپری شد میانگین ارزش معاملات خرد بازار سرمایه که شامل سهام و حق تقدم بازار می‌شود، مقدار ۲هزار و ۶۴۸میلیارد تومانی را به ثبت رساند. به علاوه در هفته اخیر حدود ۲هزار و ۷۶۶میلیارد تومان سرمایه از بازار کوچ کرده است. هفته گذشته بازار در حالی گام به نبرد معاملاتی گذاشت که از روز یکشنبه بنابر صلاحدید سازمان بورس و اوراق بهادار دامنه نوسان محدود شد و هیجان بازار کمی آرام شد.

این روز‌ها ریسک‌های سیستماتیک معادلات منطقه‌ای فاز جدیدی به بازار‌های مالی القا کرده‌اند. ریختن ترس سرمایه‌گذاران از ورود نقدینگی به بازار و فعالیت در آن را تا زمانی که روی خوش آرامش به بازار برنگردد نمی‌توان جست‌و‌جو کرد. با این وجود به نظر می‌رسد در صورتی که تنش‌های منطقه‌ای با شیب مناسبی کاهش یابند، بازار می‌تواند وضعیت مناسب‌تری به خود بگیرد.

بازار از نگاه کارشناسان

حسین مرید‌سادات، کارشناس بازار سرمایه، هفته‌ای را که گذشت این‌گونه تشریح کرد: هفته گذشته را چندان نمی‌توان هفته معاملاتی نامید. تنش‌های هفته‌های گذشته وضعیت بازار‌های جهانی را از حالت معمول خارج کرده است. پس از محدود شدن دامنه نوسان بازار از روز یکشنبه زیر سایه تنش‌های منطقه‌ای، بازار سرمایه نوسان بخصوصی را از خود متبادر نساخته است. محدود شدن دامنه نوسان از دومین روز معاملاتی هفته گذشته در حالی رخ داد که بسیاری از کارشناسان نسبت به چرایی عدم تعطیلی بازار با سازمان بورس اختلاف‌نظر داشتند.

بازار هفته گذشته یک بازار کاملا کم‌عمق زیر سایه تنش‌ها و تهدیدات بود. از دست نرفتن محدوده ۲میلیون و ۲۰۰هزار واحدی شاخص کل بورس تهران و سطح ۷۲۰هزار واحدی برای شاخص کل هموزن نکته مثبت هفته گذشته بازار بود. دو پیوت ماژوری که می‌تواند به هر دلیلی محل چرخش بازار باشد، در ریسک سیستماتیکی که در چند ماه گذشته ناشی از معادلات منطقه‌ای باشد، از دست نرفته است و تا زمانی که دامنه نوسان به حالت طبیعی خود باز‌نگردد و محدود باشد، نمی‌توان عیار واقعی بازار را سنجید.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص صحبت‌های مجید عشقی در گفت‌وگوی زنده هفته گذشته افزود: رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت‌وگوی زنده خود در صداوسیما صحبت‌هایی درباره وضعیت بازار انجام داد. در بررسی کارنامه عملکردی چند ماه گذشته رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار چندان نمی‌توان نقاط مثبت ویژه‌ای یافت. با این وجود رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار نسبت به نرخ بهره تعیین‌شده از سوی بانک مرکزی انتقاد خود را ابراز داشت.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان افزود: بنابراین به نظر می‌رسد همچنان تاثیر تنش‌های منطقه‌ای هر چند به طور اندک در بطن بازار سرمایه وجود داشته باشد و نمی‌توان آن را کتمان کرد. اما روند پرتلاطم بازار در روز‌های آینده احتمالا کاهش پیدا کند و با گذشت زمان وضعیت متعادل‌تری در بازار برقرار شود.

نیما نائینیان، کارشناس بازار سرمایه، هفته گذشته بورس را بدین شکل شرح داد: زمانی که دامنه نوسان به مثبت و منفی تقلیل می‌یابد، قدرت تحلیل‌پذیری بازار کاهش پیدا می‌کند. بازار سرمایه در حالی به فعالیت خود در روز‌های پایانی فروردین‌ماه سال جاری ادامه می‌داد که زیر سایه ریسک‌های سیستماتیک و غیرسیستماتیک ماه‌های گذشته را سپری کرده بود. اما باید دانست که در شرایط فعلی بازار از ارزندگی بالایی برخوردار است یا خیر. برای پاسخ به این پرسش بهترین فاکتور لازم بررسی ارزش دلاری بازار است. ارزش دلاری بازار در روز‌های گذشته به کمتر از ۱۴۰میلیارد دلار رسیده که در مقایسه با ارزش دلاری بازار اسفندماه سال ۹۸ این رقم به حد عجیبی افت کرده است؛ بنابراین به نظر می‌رسد بازار در یکی از با‌ارزش‌ترین زمان‌های خود برای سرمایه‌گذاری قرار گرفته است. نکته دیگر این است که P/E بازار و حتی P/E TTM بازار در مقایسه با میانگین چند سال گذشته وضعیت معمولی دارد. می‌توان نتیجه گرفت با وجود اینکه ارزش دلاری بازار افت داشته است، اما سیاستگذار همچنان چشم به تامین نقدینگی مورد نیاز خود از بازار دوخته است. در کل می‌توان نتیجه گرفت که بازار با فروکش کردن تب التهابات و تنش‌های منطقه‌ای، همچنان از جذابیت بالایی برخوردار خواهد بود.

این کارشناس بازار پیرامون صحبت‌های رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در روز سه‌شنبه گفت: انتقادات مجید عشقی در خصوص سود سپرده‌های ۳۰درصدی منصفانه بود. با وجود اینکه به نظر می‌رسد سود سپرده‌های ۳۰درصدی برای وضعیت بازار آسیب‌زا بوده، اما اقدامی از سوی او برای بهتر کردن وضعیت بازار رخ نداده است. به نظر می‌رسد سازمان بورس در زمان فعلی به حاشیه رانده شده و اقدام چندانی در خصوص حفظ حقوق سهامداران در شرایط گوناگون اتفاق نمی‌افتد. در پایان به نظر می‌رسد از تب‌و‌تاب نوسانات و نااطمینانی‌ها همزمان با کاهش تنش‌ها کاسته شود و بازار وضعیت مطلوب‌تری به خود بگیرد.

دیگر خبرها

  • سوت پایان ابهام، آغاز رشد بورس؟
  • دامنه نوسان بازار سرمایه به روال عادی بازگشت
  • حمایت ۲.۵ همتی صندوق تثبیت از بازار سهام در فروردین
  • نامه سرگشاده سهامداران و فعالان بازار سهام به رییس مجلس
  • بورس سرخپوش شد، سکه آمپر چسپاند؛ آیا سفر مردم بی تاثیر از دلار آزاد است؟
  • قیمت خودروی تولید داخل به یک میلیارد تومان رسید!
  • خبر مهم عشقی درباره زمان پرداخت مرحله سوم سود سهام عدالت
  • ۲۰۰ شرکت در راه بازار سهام
  • زمان پرداخت مرحله سوم سود سهام عدالت
  • بورس در پی جبران سریع