Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-28@18:36:18 GMT

روز زیبای سرزمین خیال

تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۴۰۴۰۴

روز زیبای سرزمین خیال

به گزارش گروه فرهنگی ایرنا، در دومین روز برگزاری سی و چهارمین جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان در سانس اول سینمافرهنگ فیلمی از حسین ریگی کارگردانی که خود اهل سیستان و بلوچستان است، برای مخاطبان اکران شد و حضور عوامل و بازیگران با لباس‌های محلی فضای خانه جشنواره را متفاوت کرده بود. لیپار اولین فیلم روز دوم جشنواره با عوامل و بازیگران سیستان و بلوچستانی به جشنواره آمده بود تا نشان دهد که سرزمین خیال سینما به تمام کودکان این سرزمین تعلق دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لیپار ملودرامی اجتماعی با رگه‌های عاشقانه بود که داستان پنج نوجوان را که در موقعیتی خاص قرار می‌گیرند، روایت می‌کرد. این اثر تلاش کرده بود تا واقعیتی متفاوت از تصویر ذهنی عموم نسبت به خطه سیستان و بلوچستان ارائه دهد. ریگی در نشست خبری این فیلم به ارائه تصویر منفی از استان سیستان و بلوچستان انتقاد کرد و گفت که ما پنجاه سال سینما را به سیستان و بلوچستان بدهکار هستیم.

بهناز جعفری؛ بازیگر این فیلم که با لهجه بلوچی صحبت می‌کرد هم در نشست خبری به موضوع لزوم رونق سینما در همه نقاط ایران اشاره کرد و گفت: چابهار برای من طبیعتی ناشناخته داشت و به مثابه بهشت می‌ماند و امیدوارم سینما در این استان رونق بگیرد.

حبیب احمدزاده هم با فیلمی ضد جنگ به جشنواره آمده بود و با روایتی مستندگونه در قالب دیالوگ‌هایی که بین غول جنگ و فرشته صلح برقرار می‌شد، به دنیای سیاه آدم بزرگ‌هایی انتقاد کرده بود که فاجعه هیروشیما و سردشت را خلق کردند.

پرویز پرستویی که بخش‌های از فعالیت‌های خیرخواهانه و ضد جنگ او در فیلم به تصویر کشیده شده بود، در ارتباط تلفنی و در نشست خبری فیلم، گفت: من در این فیلم بازی نکردم. این فیلم با فکر حبیب احمدزاده و موضوع صلح از سه مکان مختلف دنیا کلید خورد و در نهایت به عنوان فیلم سینمایی سرانجام پیدا کرد. همواره سعی کردیم صلح را در همه جا اشاعه بدهیم. اگر فیلم را دیده باشید می‌توانید نحوه رفتار با جانبازان را ببینید. من بازیگر این فیلم نیستم و به نوبه خودم خواستم پیام صلح را برسانم.

برگزاری کارگاه‌های فیلمسازی یکی دیگر از بخش‌های جنبی جشنواره بود و در کارگاه ملی شهاب‌الدین عادل؛ استاد سینما کارگاهی با نوجوانان داشت و درباره قاب، جزییات آن و تأثیر آن بر مخاطب و سینما توضیحاتی به علاقه‌مندان ارائه داد.

در کارگاه بین‌الملل هم مدرسی از کشور ترکیه کارگاهی برگزار کرد و در آن  مولفه‌های فیلم کودک را با نگاهی به تاریخ سینمای جهان شرح داد.

المپیاد فیلمسازی نوجوانان هم روز گذشته کار خود را آغاز کرد و منتورها در قالب کلاس‌هایی با هشت گروه به نام‌های کانسپت، برتر، نگاه، ستاره، ابرقهرمانان، مهر و ماه، هیجان و راما، کار خود را آغاز کردند.

بهروز شعیبی هم اولین نشست انتقال تجربه‌ جشنواره امسال را با نوجوانان علاقه‌مند به فیلمسازی برپا کرد و از جمله نکاتی که برای نوجوانان مطرح کرد این بود که اندیشه‌هایتان را در روزهایی که زندگی می‌کنید، قدر بدانید، همچنین قدر داشته و نداشته‌هایتان را بدانید، برای اینکه مخاطبان همراه شما باشند فیلمی را بسازید که مورد پسند مخاطب قرار گیرد. برای فیلم‌ساز شدن سلامتی الزام است و لازم است که بدنی سلامت داشته باشید، به خوشحالی و سلامتی خود اهمیت دهید و سعی کنید از زندگی لذت ببرید.

افتتاحیه المپیاد فیلمسازی نوجوانان هم صبح روز دوم برگزار شد و علیرضا تابش، دبیر جشنواره در این مراسم گفت: ما در «بنیاد سینمایی فارابی» بسیار مفتخریم که رویدادی را به اسم نوجوانان در عرصه فیلمسازی راه‌اندازی کردیم و امیدوارم که این رویداد با رفع نقص‌ها و کاستی‌ها در سال‌های آینده تبدیل به جریانی پویا در کشور شود. از همه کسانی که برای برگزاری این المپیاد تلاش کردند تشکر می‌کنم. ما ناچار به برگزاری برخط المپیاد به دلیل بحران ویروس کرونا بودیم و امیدواریم با رد شدن از این روزها بتوانیم در سال‌های آتی نوجوانان را در المپیاد کنار هم جمع کنیم.

حضور دبیر جشنواره در سینمافرهنگ و نشستن پای حرف‌های مادرانی که فرزند خود را به سالن سینما آورده بودند از سکانس‌های جذاب روز دوم بود.

جشنواره در اصفهان هم با شور و حالی خاص برگزار شد. همزمان با روز جهانی کودک و آغاز جشنواره، طرح دیواره پازلی ساختمان ارگ جهان نما منقش به قهرمان نوجوان، شهید علی لندی شد و حضور سینماسیار در منطقه کم‌برخوردار همت‌آباد اصفهان و نمایش فیلم‌های جشنواره، از دیگر اتفاقات این رویداد در نصف جهان بود.

در سایر استان‌ها هم حضور پرشور داوران کودک و نوجوان به وسعت جای‌جای این سرزمین جلب توجه کرده تا یکی از متفاوت‌ترین ادوار جشنواره را در بخش استانی شاهد باشیم.

برچسب‌ها جشنواره فیلم کودک و نوجوان سیستان و بلوچستان حبیب احمدزاده پرویز پرستویی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: جشنواره فیلم کودک و نوجوان سیستان و بلوچستان حبیب احمدزاده جشنواره فیلم کودک و نوجوان سیستان و بلوچستان حبیب احمدزاده پرویز پرستویی سیستان و بلوچستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۴۰۴۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«چهارباغ عباسی» رویای شیرین مهمانان نوروزی در اصفهان

ابرهای تیره و روشن رقص‌کنان در آسمان نقش خیال می‌زنند؛ گاهی پرتو آفتاب و گاهی نم باران صورت مهمانان نوروزی را نوازش می‌دهد و شاخه‌های درختان درهم تنیده چهارباغ عباسی همچون همیشه خیال‌انگیز و سحرآمیز است؛ قدم زدن در این بهشت‌برین رویای هر گردشگری است و خاطرش تا ابد در یادها به یادگار خواهد ماند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، چهارباغ عباسی اصفهان یکی از خیابان‌های تاریخی شهر اصفهان است که بین دروازه دولت و سی و سه پل قرار دارد و به سه بخشِ چهارباغ عباسی، چهارباغ بالا و چهارباغ پایین تقسیم می‌شود.

قدمت این خیابان به دوره صفوی باز می‌گردد که در گذشته یک جوی آب از میان آن تا زاینده رود جاری بوده و در محل تقاطع‌ها به حوض‌هایی می‌ریخته است؛ در این خیابان، مسیری خاص برای افراد سواره تعیین شده و در اطراف آن باغ‌هایی وجود داشته که میان امرا برای ساخت عمارت تقسیم شده بوده است، اما عموم مردم نیز می‌توانستند از آن‌ها استفاده کنند.

پل الله وردی خان یا همان سی و سه پل، خیابان چهارباغ را به دو قسمت خیابان چهارباغ بالا و چهارباغ عباسی تقسیم کرده و راه ارتباط این دو چهار باغ با یکدیگر بوده و همچنان نیز است؛ در شمال خیابان چهارباغ عباسی در محل میدان دروازه دولت (امام حسین) کاخ جهان‌نما قرار داشته‌، همچنین در جنوب خیابان چهارباغ بالا در محل میدان دروازه شیراز (آزادی) سر در باغ هزار جریب قرار داشته که امروز از هیچیک از آنها اثری برجای نمانده است.

در حال حاضر چهارباغ عباسی با عنوان گذر فرهنگی چهارباغ نیز نامیده می‌شود، بهشتی برین که در فصل بهار به‌ویژه ماه‌های فروردین و اردیبهشت مسیری خیال‌انگیز از درختان سبز و شکوفه‌های بهاری را برای بازدیدکنندگان به ارمغان می‌آورد.

چهارباغ همان‌طور که از اسمش پیدا است، باغی زیبا و بسیار تماشایی است که چشم هر رهگذری را با صفای منحصر به فردی که دارد، می‌نوازد؛ عمارت مدرسه چهارباغ نیز در همین خیابان وجود دارد و بازار هنر که با گذر از آن به پارک هشت‌بهشت می‌رسید و آن نیز بهشتی دیگر است که در برابر دیدگانتان پدیدار می‌شود و چشمان تمام کسانی که از این محل عبور می‌کنند را می‌نوازد و دل‌هایشان را قرار می‌دهد.

انتهای چهارباغ به سی‌وسه پل می‌رسد و پس از یک پیاده‌روی لذت‌بخش، تماشای زاینده‌رود خستگی‌تان را در می‌کند و جانی تازه می‌دهد؛ طی این سال‌ها و با فصلی‌شدن زاینده‌رود در بیشتر مواقع سال با منظره‌ای دلگیر از زمینی بی‌جان و تشنه مواجه می‌شویم، اما در همان چند مقطع کوتاهی که زاینده‌رود همچون امروز که هفته آغازین از فصل بهار است، جاری می‌شود، گویی تمام این دلگیری‌ها را با خود شسته و دل‌های خسته را جانی دوباره می‌بخشد.

ساعت از ۱۲ ظهر گذشته که به چهارباغ عباسی می‌رسم و در بدو ورود صدای اذان که از گلدسته‌های مسجد پخش می‌شود، طنینی گوش‌ نواز است که در این بهشت خیال‌ انگیز آرام جان‌ها و دل‌ها است؛ به غیر از چادری نافرم که رنگ جالبی هم ندارد و منظره بسیار زننده‌ای را در بدو ورود به چهارباغ در برابر دیدگان شهروندان و گردشگران ایجاد کرده است که به لحاظ قدمت تاریخی این خیابان با استانداردهای زیبایی شناسی مطابقت ندارد و به شدت توی ذوق می‌زند، همه چیز خوب است.

شاخه‌های سبز درختان در هم تنیده و همچون طاق نصرتی زیبا آماده خوشامدگویی به گردشگران است، باران بهاری سنگ فرش خیابان را شسته و قدم زدن در زیر این طاقیِ سبز و زیبا که رگه‌های طلایی خورشید از لابه‌لای شاخ و برگ آن بر روی زمین می‌تابد، بسیار رویایی است؛ مسیر خیابان تا حدودی آرام و خلوت است و خبری از شلوغی و ترافیک انسانی نیست، مغازه‌های لباس فروشی باز و عطر خوش شب بوهایی که در مسیر پیاده‌روی کاشته شده، بسیار مطبوع و دل‌ نواز است.

نم باران نیمکت‌ها را خیس کرده، اما با این وجود عده‌ای روی آن‌ها نشسته و با یکدیگر صحبت می‌کنند؛ کمی آن طرف‌تر در حالی که به دقت اطراف را برانداز می‌کنم، خانمی میانسال از دختری جوان که در حال عبور است، می‌پرسد، چهارباغ همیشه همین قدر خلوت و آرام است؟ فکر می‌کردم اینجا خیلی شلوغ باشد؟ «آب را باز کرده‌اند، همه رفته‌اند سمت زاینده‌رود»، این جمله را گفت و با عجله رفت.

شما مسافر هستید؟ دلم خواست با او کمی صحبت کنم، شاید او هم دلش همین را می‌خواست؛ دختر جوان دل به دلش نداد و رفت، اما من کنارش نشستم و دوباره سوالم را تکرار کردم؛ شما تنها آمده‌اید به اصفهان؟

خندید و گفت نه ما سه خانواریم که خانواده ما دیشب رسید، همه خسته راه بودیم و بچه‌ها و همسرم هنوز از خواب بیدار نشده بودند، اما من خیلی ذوق داشتم که به اینجا بیایم؛ سال گذشته اولین بارم بود که به اصفهان می‌آمدم و وقتی برای نخستین‌بار چهارباغ را دیدم، خیلی برایم دلنشین و جذاب بود؛ تصویرش از پارسال در ذهنم مانده و خیلی دلم می‌خواست دوباره اینجا را ببینم.

از کجا تشریف آوردید؟ این سوال را پرسیدم و همزمان از او خواستم اگر تمایل به پیاده‌روی دارد تا سی‌وسه پل قدم بزنیم تا زاینده‌رودمان را هم ببیند و کیف و ذوقش بیشتر شود.

قبل از اینکه بگوید از کجا آمده‌اند، سنم را پرسید و با خنده‌ای شیرین گفت، اصفهانی‌ها مثل شهرشان خوش ذوق و اهل دل هستند، ما با خانواده خواهر و برادرم از تهران و اسلامشهر آمده‌ایم؛ باورم نمی‌شد، هنوز پایتخت نشین‌ هایی باشند که بار اول و دومشان باشد که به اصفهان سفر می‌کنند، این بانوی مهربان مسیر را هم درست نمی‌دانست و خاطرش نبود انتهای چهارباغ به زاینده‌رود می‌رسیم، شاید هم از سن و سالش بود، اما هر چه بود، به میدان انقلاب که نزدیک شدیم، از شلوغی و صدای جریان رودخانه به وجد آمد و کلی ذوق کرد؛ هیجان و شور و حال روی سی‌وسه پل به شدت حالش را جا آورد و برای فیلم‌برداری کردن و عکس گرفتن گوشی به دست شد.

پس از اینکه از این بانو چند عکس با نمای پل و رودخانه پر خروش زاینده‌رود گرفتم با او خداحافظی کردم و برای تماشای رودخانه به روی پل رفتم.

به گزارش ایمنا، چهارباغ عباسی یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری اصفهان است که علاوه‌بر قدمت تاریخی آن، خیابانی آرامش‌بخش و گذری تفریحی برای سیاحان و گردشگرانی است که هر چقدر سخت پسند و سلیقه باشند، چهارباغ روح و ذهنشان را جلا می‌دهد و قدم زدن در آن جانی تازه به آن‌ها می‌بخشد.

گزارش از: ریحانه راهپیما

کد خبر 739191

دیگر خبرها

  • تصاویـر پربازدید از ژست بازیگر زن زیبای سینما در بیستون کرمانشاه
  • مراسم گرامیداشت ثبت ملی سیاه‌دوزی و لعبتک در سیستان برگزار شد
  • ورود بیش از ۱۴۰ هزار گردشگر و مسافر نوروزی به چابهار
  • سه جایزه به غرفه «پوران درخشنده» در موزه سینما اضافه شد
  • اضافه شدن سه جایزه به غرفه«پوران درخشنده» در موزه سینما
  • سه جایزه به غرفه «پوران درخشنده» اضافه شد
  • ثبت جشنواره لنگته و لچک ومراسم کشتی کچ گردان سیستان درفهرست میراث ملی
  • برگزاری جشنواره بهارگاهی وایجاد شور ونشاط برای مسافران در چابهار
  • «چهارباغ عباسی» رویای شیرین مهمانان نوروزی در اصفهان
  • کیانوش عیاری با هدیه تهرانی تماس گرفت | امین حیایی انتخاب اول بود اما ...