Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها ــ بیشتر از یکسال از زلزله ۵.۱ ریشتری در شهرستان رامیان که به ۱۰ روستا خسارت وارد کرده بود، می‌گذرد اما هنوز خانه‌های برخی از مردم زلزله زده روستای " ویرو" ساخته نشده است. - اخبار استانها -

  به گزارش خبرگزاری تسنیم از گرگان ، بامداد 17 شهریورماه پارسال زلزله‌ای 5.1 ریشتری ارتفاعات شهرستان رامیان در شرق استان گلستان را لرزاند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در آن حادثه که چند پس لرزه هم در پی داشت، خسارت‌های قابل توجهی به خانه‌های روستایی وارد شد.

هرچند خانه‌ها بر سر ساکنان آوار نشده بودند اما آنقدر خسارت‌ها عمیق بود و دیوارها و سقف‌های ترک‌های متعددی پیدا کرده بود که امکان زندگی در آنها وجود نداشت.

در ساعات اولیه وقوع زمین لرزه بسیاری از مسئولان استانی و شهرستانی در روستاهای زلزله زده که کانون اصلی آن روستاهای " قورچای" و " ویرو" بود، حضور پیدا کردند. با توجه به محرومیت مردم منطقه، هرکدام از مسئولان که به این روستاها سرکشی کردند، قولی به مردم دادند. کمیته امداد و بهزیستی به مددجویان تحت پوشش خود قول 20 میلیون تومان کمک بلاعوض داده بودند.

برخی از خانه‌ها هم از قبل بیمه شده بودند و شرکت بیمه قرار بود بخشی از خسارت‌های مالکان را پوشش دهد، برخی دستگاه‌ها قول کمک برای تأمین وسایل زندگی و لوازم خانگی را به زلزله زدگان دادند.

اما این قول‌ها و وعده‌ها برای مردم زلزله زده، خانه و کاشانه نمی‌شد. برای همین بنیاد مسکن استان در 36 ساعت پس از حادثه که یک رکورد کم نظیر به شمار می‌رود، کار بازسازی خانه‌های روستایی که در زمین لرزه تخریب شده بود را آغاز کرد.

مردم روستای قورچای که در کانون توجه مسئولان قرار داشتند خیلی زود کار بازسازی را آغاز کردند و در حال حاضر هم اغلب خانه‌های روستاییان زلزله زده ساخته شده اما در روستای " ویرو" کار بازسازی کمی گره خورده است.

وعده مسئولان برای ساخت خانه‌های زلزله‌زدگان "رامیان" پس از یکسال محقق نشد ساخت منازل مسکونی زلزله‌زدگان رامیانی پس از 8 ماه به کجا رسید؟ قالیباف در رامیان: تلاش گروه‌های جهادی در مناطق زلزله زده و سیل زده گلستان ستودنی است

بیشتر از نیمی از خانه‌های روستاییان زلزله زده در ویرو، نیمه تمام است و آنها توان مالی کافی برای ادامه ساخت و ساز و تکمیل خانه‌هایشان را ندارند. یکی از روستاییان در این باره به خبرنگار ما گفت: با 70، 80 میلیون تومانی که در قالب وام و کمک بلاعوض به ما دادند نمی‌توانیم خانه بسازیم. امروز مصالح به شدت گران شده است و ما واقعا توان مالی برای تکمیل خانه‌ها را نداریم.

وی از مسئولان خواست تا زمستان در این منطقه کوهستانی فرا نرسیده، فکری به حال آنها کنند و گفت: زندگی ما از طریق چند گاو و گوسفند یا یک قطعه زمینی که داریم می‌گذرد، اگر آن را بفروشیم و برای ساخت خانه هزینه کنیم، پس از کجا زندگی‌مان را بگذرانیم.

زمستان در روستای کوهستانی ویرو، سرد و سوزناک است، روستاهای این منطقه اغلب شاهد ریزش برف و باران هستند و امکان انجام عملیات ساختمانی در این شرایط وجود ندارد و اگر قرار است کاری انجام شود مسئولان باید زودتر دست بجنبانند تا شاید مردم زلزله زده روستای ویرو، دومین زمستان پس از این حادثه تلخ را بتوانند در خانه‌های جدید سپری کنند.

در همین باره سیدمحمد حسینی، مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان نیز به خبرنگار ما گفت: در زلزله شهریورماه پارسال که در شهرستان‌های آزادشهر و رامیان رخ داد، 250 واحد مسکونی در 10 روستای این منطقه خسارت دید که عمده خسارت‌ها مربوط به دو روستای قورچای و ویرو در شهرستان رامیان بود.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین اصل در بازسازی مشارکت مردم است، اظهار داشت: بنیاد مسکن در یک اتفاق بی نظیر کار بازسازی در این مناطق را 36 ساعت پس از وقوع زلزله آغاز کرد و برای هر واحد خسارت دیده نیز 50 میلیون تومان تسهیلات قرض الحسنه، 25 میلیون تومان کمک بلاعوض در نظر گرفت و 8 تن سیمان رایگان هم بنیاد مستضعفان برای واحدهای خسارت دیده پیش بینی کرد.

مدیرکل بنیاد مسکن استان افزود: علاوه براین تهیه و طراحی نقشه‌ها، صدور پروانه و نظارت فنی بر این ساخت و سازها نیز برای کمک به مردم رایگان در نظر گرفته شد تا مردم هرچه سریعتر بتوانند خانه‌ها خود را بسازند.

وی ادامه داد: در روستای قورچای که مردم همکاری بیشتری داشتند، کارها به خوبی پیش رفت و اکنون بیش از 90 درصد واحدهای مسکونی ساخته شده و مردم در آن سکونت دارند. اما در روستای ویرو مردم برای ساخت و سازهای جدید، به رغم پیگیری‌هایی که انجام دادیم، چندماه بعد از حادثه اقدام کردند و عملا کار در این روستا با تأخیر آغاز شد.

حسینی بیان داشت: در روستای ویرو رامیان تقریبا 50 درصد واحدها ساخته شده و مردم در آن ساکن شده‌اند و بقیه هم در مراحل دیوار چینی، لوله کشی تاسیسات و آب و برق قرار دارد.

وی گفت: با توجه به اینکه روند ساخت و سازها طولانی شد و هزینه‌ها هم افزایش پیدا کرد، مبالغی که در قالب وام و کمک بلاعوض به مالکان خسارت دیده داده شد کفاف تکمیل خانه‌ها را نداد. ضمن اینکه با توجه به کوهستانی بودن منطقه عملا در زمستان امکان ساخت و ساز وجود ندارد.

مدیرکل بنیاد مسکن استان افزود: برای اینکه بتوانیم به این خانواده‌ها کمک کنیم پیگیری‌های زیادی انجام دادیم و در نهایت هم قرار شد تسهیلات متمم به این مالکان اختصاص داده شود که مجوز بنیاد مسکن و موافقت بانک مسکن نیز برای پرداخت این تسهیلات گرفته شد.

وی از مالکان خسارت دیده در روستای ویرو که خانه‌هایشان نیمه تمام مانده خواست برای دریافت این تسهیلات هرچه سریع‌تر به بانک مراجعه کنند تا بتوانند قبل از شروع زمستان، خانه‌هایشان را ساخته و تکمیل کنند.

انتهای پیام/582/س

منبع: تسنیم

کلیدواژه: روستای ویرو زلزله زدگان کار بازسازی کمک بلاعوض بنیاد مسکن خسارت دیده زلزله زده خسارت ها خانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۴۰۸۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

"وعده صادق" آرزوی مسلمانان را محقق کرد/ جدا بودن شیعه و اهل سنت را دشمنان اسلام ایجاد کردند

"مرتضی محمود وند" عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه واژگانی چون شیعه و سنی در هویت اسلامی وجود ندارد و این ما هستیم که این واژگان را به دین تحمیل کرده‌ایم، به خبرنگار حوزه پارلمانی خبرگزاری تقریب  یادآوری کرد: جدا بودن شیعه و اهل سنت را دشمنان اسلام ایجاد کردند  چرا که تمامی ائمه‌ و پیامبران خود را مسلمان می‌دانستند.
 
وی ادامه داد: شیعه و اهل سنت با یکدیگر جنگ ندارند بله ما با تکفیری‌ها، سلفی‌ها و جریانات الحادی و تند رو چون داعش جنگ داریم و حتی اهل سنت هم با این گروه ها و طیف های فکری غلطی که وارد دین شده اند موافق نیستند. در این بین باید مسلمانان حواس خود را جمع کرده تا فریب رسانه های بیگانه را نخورده و وحدت خود را همچنان نگه دارند.
 
نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس با بیان اینکه جمهوری اسلامی با ایستادگی در کنار مردم مظلوم فلسطین ثابت کرد که شیعه و اهل سنت دشمن یکدیگر نیستند  بلکه حامی هم هستند، خاطر نشان کرد: تمامی دنیا مشاهده کرد ایران در حمایت از سوریه سنگ تمام گذاشت و امروز هم می‌بینیم با حمایت از مردم غزه ثابت کرد که وحدت بین مسلمانان همچنان برقرار است و حتی اگر غیر مسلمان هم نیاز به کمک داشته باشد ایران حامی آنان نیز خواهد بود.
 
محمود وند با یادآوری خوشحالی مردم منطقه بعد از عملیات وعده صادق بیان داشت: بعد از دفاع مشروع ایران در برابر رژیم غاصب اسرائیل حمایت فزاینده جهان عرب و مسلمانان از ایران و سیاست های آن علیه استکبار جهانی و رژیم صهیونیستی چند برابر شد چرا که وعده صادق برای مسلمانان و عرب‌های منطقه آرزو بود.
 
عضو کمیسیون امنیت ملی  در ادامه افزود: تمامی مردم مسلمان و حتی غیر مسلمان اعلام کردند که زمان رهایی از رژیم صهیونیستی فرا رسیده است و این رژیم غاصب باید تاوان جنایاتش را در غزه  و فلسطین بپردازد.
 
وی با بیان اینکه طوفان الاقصی تحول جدی در دیدگاه کشور‌های عربی ایجاد کرد و جایگاه این رژیم را به پایین‌ترین سطح در میان دولت‌ها و افکار عمومی منطقه تنزل داد، گفت: مقام معظم رهبری در 7 اکتبر موضعی را مبنی بر "لزوم پایان بمباران غزه" مطرح کردند و اقدامات رژیم غاصب اسرائیل علیه مردم غزه را "نسل‌کشی" خواندند که دیدیدم بازتاب بسیار گسترده‌ای در جهان عرب داشت؛ موضع‌گیری که دیدگاه بسیاری از مردم کشور‌های جهان را نسبت به جمهوری اسلامی تغییر داد.
 
این نماینده دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی در پایان تاکید کرد: این عملیات باعث شد ایران جایگاهش را به عنوان پرچمدار و محور ظلم ستیزی در منطقه مستحکم‌تر کند و شکست هیمنه آمریکا و رژیم اسرائیل مهمترین نتیجه عملیات وعده صادق بود.
 
انتهای پیام/
 

دیگر خبرها

  • امدادرسانی ستاد‌اجرایی فرمان امام به ۱۶۰ روستای سیل زده سیستان وبلوچستان
  • تمامی روستاهای سیلزده سیستان و بلوچستان برقدار شدند
  • نگرانی نماینده چابهار درباره وضعیت سیل زدگان سیستان و بلوچستان: راه‌های ارتباطی حدود 400 روستا مسدود شده/ از سیل اسفند 1402 تا کنون زیرساخت ها اصلاح نشده/ دولت فقط وعده داد و عمل نکرد
  • "وعده صادق" آرزوی مسلمانان را محقق کرد/ جدا بودن شیعه و اهل سنت را دشمنان اسلام ایجاد کردند
  • خسارت میلیاردی سرما به کشاورزان استان همدان
  • عباس عبدی بررسی کرد؛ تفاوت سه سال اول دولت رئیسی با روحانی
  • درآمد خالص ملی سرانه در دولت روحانی ۳۰ درصد کم شد/ در دولت رئیسی ۱۴ درصد بهبود یافت
  • عباس عبدی: شاخص‌های ۳ سال اول دولت رئیسی عقب‌تر از ۳ سال اول دولت روحانی است
  • شاخص های ۳ سال اول دولت رئیسی عقب تر از ۳ سال اول دولت روحانی است /سندچشم انداز ۲۰ ساله ایران ناکام بود
  • وضعیت سیل‌زدگان در سیستان و بلوچستان؛ مدیریت بحران کجاست؟