Web Analytics Made Easy - Statcounter

«در کنار پروانه ها» چه آموزه‌هایی برای مردم داشت؟ / پتکی: گره گشای سریال بودم

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، داستان سریال «در کنار پروانه ها» که این شب ها قسمت پایانی اش از شبکه دو پخش می شود، درباره تحول یک انسان است که سهوی اشتباهی انجام داده و طی داستان بنا است مجازات شود. رهی با بازی سامرند معروفی در این سریال مصداق بارز آدم هایی است که کاری را به اشتباه انجام می دهند و در شرایطی قرار می گیرند که شرایط جبران برایشان فراهم می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شاید یکی از آموزه های این سریال نیز در همین زمینه باشد که می توان با اقرار به اشتباه بخشیده شد و به زندگی برگشت و دوباره از نو شروع کرد. اما در همین سریال شخصیت های فراوان دیگری هم هستند که در شرایطی شاید مشابه رهی قرار گرفتند و برای رهایی از این شرایط به دنبال فرصتی هستند.

یکی از این شخصیت ها در این سریال، «تقی» است. مردی روستایی و زحمت کش که طی اتفاقی زندگی خودش و اهالی روستا را دست خوش تغییراتی می کند و همین اتفاق تا سال ها بعد تاثیرات منفی در زندگی روستاییان می گذارد. او فرزندی دارد که اتفاقا در همین حادثه دو چشم خود را از دست داده است و این عذاب وجدان او را رها نمی کند.

«مجید پتکی» بازیگر قدیمی سینما و تلویزیون است که تا به حال در سریال ها و فیلم های بسیاری بازی کرده است. از شاخص ترین آثار وی می توان به آرماندو، دلدادگان، ۲۳ نفر، راه شب، لباس شخصی و ... اشاره کرد.

او حالا در سریال در کنار پروانه ها در نقش «تقی» یکی از اهالی روستا ظاهر شده است. فردی که در قسمت پایانی قرار است گره از رازی که همه در پی بر ملا شدنش هستند، باز کند. با پتکی درباره شخصیت تقی، ویژگی های نقش او و ایفای نقش در شمال کشور و همچنین نقش هایی که دوست دارد بازی کند، گفت و گو کردیم.

سریال «در کنار پروانه ها» به کارگردانی داریوش یاری و تهیه کنندگی بهروز مفید این شب ها از شبکه دو پخش می شود.

 

** فکر می کنم شما متولد شمال کشور هستید و از همان جا هم کار حرفه ای بازیگری را شروع کردید؟

بله، متولد رشت هستم.

** حضور شما در این سریال ارتباطی با اصالت شما دارد؟ چراکه بسیاری از بازیگران این سریال از بومی های شمال هستند.

این به انتخاب کارگردان برمی گردد. آقای یاری چند سالی است که در شمال زندگی می کند و با مردم این منطقه آشنایی دارد و با فرهنگشان آشنا است. به همین دلیل انتخاب بازیگرانی که بومی هستند از روی آشنایی آقای یاری با من و دوستان دیگر است. البته من در دو کار دیگر هم با آقای یاری همکاری داشتم.

** شما همچنان در شمال زندگی می کنید یا در تهران ساکن هستید؟

برای کار در تهران هستم اما به خاطر اینکه همسرم نرگس فرضی یکی از عروسک گردان های قدیمی صداوسیمای مرکز گیلان است و سالها است کار می کند، به دلیل مسائل شغلی ایشان پسرم و همسرم در شمال زندگی می کنند.

** در مورد نحوه انتخابتان توسط آقای یاری می فرمائید و اینکه چطور شد شما را برای نقش تقی انتخاب کردند؟

داریوش یاری از قبل با نوع بازی من آشنا بود و در این سریال هم او و هم آقای مفید به من اعتماد کردند و نقش تقی را به من سپردند. اما آقای یاری می گفت که شاید نقش زیاد نباشد اما معمایی که در کل قصه جاری است توسط این شخص باز می شود و گفت که حس می کنم تو برای این نقش گزینه مناسبی هستی و بعد از اینکه فیلم نامه را خواندم و با هم صحبت کردیم خودم را به این نقش نزدیک دیدم.

به هر حال من سعی ام را برای بهتر ایفا کردن این نقش کردم و بیشتر از اینکه از زاویه خودم به عنوان بازیگر نقش را ببینم از زاویه مردم و مخاطبین کار را تماشا می کنم. الان هم وقتی می بینم در شمال و تهران مردم با دیدن من از این سریال و سرنوشت تقی صحبت می کنند، متوجه می شوم که خوشبختانه این سریال دیده شده است.

 

** به طور معمول برای برخی بازیگران این مهم است که ویژگی های نقشی که می خواهند ایفایش کنند را دوست داشته باشند. کدامیک از ویژگی های این نقش برای خودتان جذاب بود؟

این نقش قدرتی دارد که متاسفانه خیلی از آدم ها در زندگی شان ندارند آن هم قدرت اقرار است و همین برای من جذاب بود. اعتراف یا پی بردن به اشتباه یا گناهی که انجام دادند را خیلی ها ندارند. شخصیت تقی کار اشتباهی مرتکب شده بود و در آتش سوزی مقصر بود و مشکلاتی در پی آن برای اهالی روستا بوجود آورده بود و در قسمت پایانی اقرار به اشتباهش می کند. او از جمله شخصیت های با وجدان بود و شخصیت منفی نداشت و دوست داشت از عذابی که سالها است با او همراه شده است رها شود در صورتیکه می توانست تا آخر عمر آن را پنهان هم کند. او نماینده افرادی بود که ناخواسته مرتکب رفتاری می شوند و بعدا نشانه هایی در اطرافشان می بینند. مثل عذابی که تقی در زندگیش می کشد که آنهم برمی گردد به نابینا شدن فرزند خودش در همان آتش سوزی و این عذابی بود که خداوند در این دنیا برای او رقم زده بود و خودش هم به این پی برد. من این نقش را از همان اول دوست داشتم و طول و عرض نقش هم برایم مهم نبود.

** این برایتان مهم نبود که تا قسمت های ۲۰ و بیش از نیمه سریال، هنوز بازی اصلی این شخصیت آغاز نشده است؟

نه، من فیلم نامه را خوانده بودم و کارگردان هم این را به من گفته بود. در بازیگری طوری هستم که هر نقشی به من سپرده می شود برایم مثل نقش اصلی سریال می ماند. معتقدم اگر الان و در این برهه از زمان نقش تقی به من پیشنهاد شد قطعا برای من آموزه ای بود که شاید من مجید پتکی باید به آن قدرت برسم که به گناه هایی که ناخواسته مرتکبشان شدم اقرار کنم و از بار عذاب وجدان رهایی پیدا کنم.

** پس اینطور که می فرمائید ایفای این نقش برای شما آموزه های مثبتی هم به همراه داشت؟

بله، هر کاری که پیشنهاد می شود، اتفاقی نیست. من با کارهایم زندگی می کنم. همین الان نقش صیادی پیشنهاد شده که به خاطر کمی که دارد ناچار به صید قاچاق می شود. احتمال دارد این به بخشی از زندگی من برگردد که چرا طی این سالها مدام کارهایی به من پیشنهاد می شود که قسمت های کوتاهی در آنها بازی دارم؟ اینها به من نشان می دهد که نباید در زندگی آینده ام حریص باشم و همیشه هم از خداوند خواسته ام که اول از همه به من ظرفیت دهد و بعد از لحاظ مالی وسعت رزق دهد. حالا بعد از حدود سی سال کار کردن در زمینه هنری در تلویزیون و رادیو به خداوند اعتماد دارم و این را می دانم که بهترین ها را برایم رقم می زند. من کارمند مردم هستم و تا زمانی که هم من را بخواهند برایشان کار می کنم.

 

** چقدر خودتان بر این عقیده هستید که سریال های تلویزیونی باید آموزه های مثبت برای مردم داشته باشد؟

اگر هنرهای نمایشی نتواند و نخواهد مشکلی را در اجتماع یا در فرهنگ و آموزش برطرف کند اصلا مفید نبوده است. حتی بارها این را گفتم که در خیلی از ارگان های دولتی که اصلا مرتبط با هنرهای نمایشی هم نیست ما بخش آمفی تئاتر داریم. برای مثال آمفی تئاتر بانک صادرات. فردی که می خواهد این مجموعه را طراحی کند سالنی به نام آمفی تئاتر هم طراحی کرده است که این سالن تنها سالن اجتماعات نیست و در این سالن ها فعالیت های هنری مثل نمایش، موسیقی و ... هم انجام می شد و آن جلسه بانک را تلطیف می کند.

یا دیدیم که همین ارگان ها وقتی مراسمی برگزار می کنند، نمایشی هم در بین برنامه هایشان اجرا می کنند. در همه سریال ها و فیلم های ایرانی و خارجی آموزه هایی هست که مردم بتوانند از آنها بهره بگیرند.

** قصه این سریال که درباره تحول یک انسان است، چقدر برای خودتان جذابیت داشت؟

آقای یاری انسانی است که به لحاظ مذهبی فرد عمیقی است و خیلی از باورهای خودش را در قصه جاری می کند و اگر جایی از قصه می بینیم که در مورد قرآن و آیه ها که شاید خیلی از ما نمی دانیم، ورود کرده است به خاطر اعتقاد قلبی خودش بوده و در زمان بازنویسی فیلم نامه به همراه نویسنده همه اینها را لحاظ می کند و اگر این کار را هم انجام ندهد حین ضبط به اینها رجوع می کند.

آنچه که ما می بینیم قصه ای است که کارگردان از نویسنده تحویل گرفته و خودش به کار نزدیک شده است. چون که داریوش دلی به قصه نزدیک شده است، من هم تصمیم گرفته بودم با قصه دلی برخورد کنم. زمانی که قصه را خواندم اول از همه به دلم رجوه کردم و دیدم قصه در من تاثیر گذاشت که بعدا تقی را پذیرفتم. بعد هم می دانستم که چه شخصی می خواهد این قصه را بسازد. یک زمانی است ما قصه ای را می خوانیم و تقی از نظر ما یک جور خاصی به نظر می رسد. برای مثال به من بازیگر می گویند نقش تقی را بخوان و می خوانم و زمانی که جلوی دوربین می روم و به دلیل اینکه هر دو (من و کارگردان) نسبت به شخصیت تقی به صورت دلی جلو آمدیم و برخورد کردیم، می بینیم که آنچه که در ذهن کارگردان و در ذهن من است با هم یکی درآمده است. هر چه این دیدگاه ها بین کارگردان و بازیگر و عوامل نزدیک تر باشد، آن کار نتیجه  بهتری خواهد داشت. در این سریال آنچه که خیلی بارز و مشخص بود، همدلی بین عوامل بود و آنچه از نزدیک دیدم همین بود. من فکر می کنم این سریال کار خوب و پسندیده ای شده است حالا سوای اینکه طبیعت گیلان را هم به تصویر کشیده است، در محتوا هم خوب عمل کرده است.

 

** در این سالها چه نقشی را دوست داشتید که پیشنهاد شود و نشده؟

نقش پلیس. چندی پیش یکی از دوستان پیشنهاد بازی در نقش پلیسی برای کار کوتاهی دادند و قرارداد هم بستم و پلیس فتا هم بودم. اما خب به دلیل اینکه مشغول بازی در کار دیگری بودم و راکورد گریم داشتم، از نظر کارشناسان فتا مناسب پلیس فتا نبود و قسمت نشد تا این نقش را بازی کنم.

** یکی از فیلم های شاخصی که شما در آن بازی کردید، فیلم «23 نفر» بود. درباره حضورتان در این فیلم می فرمائید.

در این فیلم نقش یکی از اسیرهای ایرانی را داشتم که تنها افسر ارتشی بود که در قصه اصلی سرهنگ تقوی نام داشت، اما با توجه به بازنویسی کتاب در فیلم به سروان تقوی تبدیل شد. او به رفتار اسرا کاملا اشراف داشت و از این ۲۳ بچه حمایت می کرد و به دستگیری آنها معترض بود.

** قبل از اینکه در این فیلم بازی کنید چنین شخصیتی را می شناختید؟

نه خیلی او را نمی شناختم. اما خیلی جالب است که وقتی در آبادان سر ضبط این فیلم بودیم دو تا از ۲۳ نفر به آنجا آمده بودند تا در یک سکانس بازی کنند و با من در هتل هم اتاقی بودند و به محض اینکه گریم و لباس من را دیدند، به همدیگر گفتند سرهنگ تقوی! یعنی گریم و لباس من آنقدر به واقعیتی که آنها دیده بودند نزدیک بود که فکر کرده بودند آقای تقوی را دیدند. در ادامه همین دو نفر که از نزدیک آقای تقوی را می شناختند، یکسری اطلاعات از ویژگی های شخصیتی او به من دادند.

** جمله پایانی.

همیشه دوست داشتم در کارهای خوبی بازی کنم و هیچ وقت این را دوست ندارم که برخی ها می گویند تو در این کار خوب بازی کردی اما کلیت کار خوب نبود و این برای من به منزله مرگ یک بازیگر است.

در این مجموعه بازیگرانی چون پروانه معصومی، برزو ارجمند، سامرند معروفی، محمود جعفری، خسرو شهراز، مهران رجبی، شهین تسلیمی، کاوه سماک‌باشی، مجید پتکی، الناز اسماعیلی، فرناز زوفا، علی مجلسی، مهرداد بخشی، با حضور بیتا سحرخیز، نسرین بابایی، وحید رحیمیان و نگار عابدی به ایفای نقش می‌پردازند.

سریال «در کنار پروانه ها» به کارگردانی داریوش یاری و تهیه کنندگی بهروز مفید و نویسندگی امیرمحمد عبدی هر شب از شبکه دو پخش می شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: سریال پروانه ها شبکه دو سیما کنار پروانه ها آقای یاری نقش تقی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۴۲۹۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شاهزاده سریال «جومونگ» چه شکلی شده است؟

سریال «کلاس فشردۀ عاشقی» محصول سال ۲۰۲۳ یک سریال کمدی عاشقانه دربارۀ ارتباط بین یک زن آشپز و یک مدرس ریاضیات است.

به گزارش فرادید، در این سریال جونگ کیونگ هو که به خاطر بازی در نقش بزرگسالی «شاهزاده هودونگ» در سریال «پرنسس جامیونگ» (جومونگ ۳) شناخته شده است نقش چوی چی یئول معلم ریاضیات را بازی می‌کند.

دیگر خبرها

  • عمل به آموزه‌های قرآن، نسخه شفابخش نجات بشریت است
  • داستان عجیب تعویض پیراهن موسیالا با مسی
  • موسیالا فاش کرد: داستان عجیب تعویض پیراهن با مسی
  • همدلی نخبگان و مدیران گره‌گشای مشکلات استان است
  • جیندر ماهال: رندی اورتون بزرگترین ستاره در تاریخ WWE است
  • چرا تیم ملی ایتالیا و جام جهانی، مانع حضور روبرتو باجو در لیگ‌های خارجی شدند؟
  • شاهزاده سریال «جومونگ» چه شکلی شده است؟
  • همدلی بین نخبگان و مدیران گره‌گشای مشکلات استان است
  • پای صحبت‌های ژوزه مورینیو: آن شادی در اولدترافورد زندگی من را تغییر داد
  • سیمونه اینزاگی پس از فتح اسکودتو: کاری باورنکردنی انجام دادیم