Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری ایسکانیوز، گرچه تسریع واکسیناسیون خیز پنجم و مرگبار کرونا را ضعیف کرده و کاهش تلفات طی هفته اخیر را می‌توان گواهی بر این امر دانست اما باید توجه داشت، عادی انگاری و بی‌توجهی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی، خیز ششم کرونا را در آبان ماه محتمل می‌سازد.

ویروس کرونا حدود 19 ماه است که با موج های مکزیکی، خودنمایی می کند و سراسر کشور را درنوردیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گونه ای که محققان و پزشکان در بررسی رفتار شناسی این ویروس دریافته اند که با عادی انگاری و کاهش رعایت شیوه نامه های بهداشتی توسط مردم، وضعیت پیک ها و موج های کرونا مخوف تر شده و خواهد شد.

ویروسی که در پیک اول که از اسفند 98 تا اردیبهشت 99 شروع و خاتمه یافت در مقابل استفاده خوب مردم از ماسک و رعایت شیوه های بهداشتی شکست خورد و اندکی عقب نشینی کرد.

اما همین امر سبب شد تا به گمان از بین رفتن کرونا، فضاهای عمومی باز و قرنطینه پایان یابد و زندگی به روال عادی بازگردد که به ناگهان پیک دوم در خرداد سال 99 مردم را محاصره کرد و دوباره موارد ابتلا و بستری دوچندان شد اما همچنان میزان فوتی ها دو رقمی بود که زنگ هشدار مسوولان به صدا درآمد که اگر مراقب نباشیم با ورود به فصل سرما پیک سوم خطرناک تر  بروز و ظهور می‌کند.  

با همه هشدارها، پیک سوم در آبان 99 همزمان با تغییر رنگ برگ ها با سرعت سرایت بالا بازگشت و آمار فوتی ها را سه رقمی کرد؛ پیکی که باعث شدت گرفتن رعایت شیوه نامه بهداشتی و تعطیلی دوهفته ای شهرها و اماکن عمومی شد و اندک اندک در حال عبور از آن بودیم که پیک چهارم با ویروس انگلیسی از فروردین ماه وارد کشور شد. ویروسی با قدرت سرایت و انتشار به مراتب بسیار بالاتر از پیک های قبلی بار دیگر آمار فوتی ها را سه رقمی و مبتلایان بخصوص در میان اعضای خانواده را دو چندان کرد و رنگ شهرها را به قرمزی کشاند. دست و پنجه نرم کردن در مقابل ویروس انگلیسی طولی نیانجامید که نوع دلتای کرونا با پیک پنجم از ابتدای تیرماه 1400 از جنوب آغاز و در کشور شیوع پیدا کرد و شاهد افزایش آمار بستری ها و فوتی ها بودیم تا آنجا که این پیک را رکورددار بیشترین آمار ابتلا و فوتی‌های روزانه بر اثر کرونا عنوان می‌کنند.

چنانچه بر اساس آمار ستاد مقابله با کرونا، تلفات کرونا در کشور 28 مرداد ماه از مرز 100 هزار نفر عبور کرد و سه شنبه دوم شهریور ماه با 709 مورد مرگ، رکورد تلفات روزانه طی 19 ماه گذشته شکست.

موضوعی که سبب شد واکسیناسیون علیه کرونا شدت بگیرد و با عملکرد شبانه روزی وزارت بهداشت در واکسیناسیون، نزدیک به 35 میلیون نفر در سراسر کشور علیه ویروس کرونا واکسینه شوند و به مرور آمار فوتی ها کاهش یابد و این روزها زمزمه‌های رسیدن به قله پیک پنجم به گوش برسد تا آنجا که بسیاری از شهرها در اثر عبور از پیک پنجم تغییر رنگ بدهند.

طی هفته‌های اخیر در پی سرعت واردات واکسن و تزریق واکسیناسیون، و بر اساس اعلام اپلیکشین ماسک ‌شاهد عبور کشور از خیز پنجم کرونا بوده ایم و همچنین ‌در برآوردی دیگر اپلیکیشن ماسک اعلام کرد تهران و چندین شهرستان از وضعیت قرمز کرونایی خارج شده اند، اما یک بر خود دیگر هم در راه بود.

مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز دوشنبه پنجم مهر ماه اعلام کرد: تاثیر واکسیناسیون در کاهش مرگ و میر بیماران کووید19 کاملا مشهود است و مرگ و میر روزانه کرونا در 16 استان کشور، کمتر از 5 نفر بود.

بر اساس اعلام روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، روند کاهش مرگ و میر روزانه بیماری کرونا در کشور پس از عبور از قله خیر پنجم بیماری مشهود است به گونه ای که مرگ و میر جدید روزانه در 16 استان کشور، در برخی رروزها کمتر از پنج نفر بود که یکی از عمده ترین دلایل آن در کنار فداکاری ها و تلاش‌های شبانه روزی مدافعان سلامت، تسریع در واکسیناسیون عمومی علیه کروناست.

بیشتر این استان ها از استان هایی هستند که سن واکسیناسیون در آنها تا قبل از برداشتن محدودیت سنی، کمتر از سایر نقاط کشور بود و یا درصد پوشش واکسیناسیون در آنها مناسب بوده است.

 اما باید از پیک‌های دیگر تجربه کسب کرد و زودهنگام رعایت پروتکل ها را کنار نگذاشت زیرا ویروس کرونا ممکن است با رنگ و رخی جدید در کمین نشسته تا حمله کند.

همانگونه که مقامات وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی هشدار داده‌اند ‌ در صورت عادی‌انگاری و بی‌توجهی به واکسیناسیون، آبان ماه شاهد بروز و ظهور پیک ششم کرونا که مخوف‌تر از سایر پیک‌هاست خواهیم بود.

استان خراسان جنوبی/شمار قربانیان کرونا به 1163 نفر رسید

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: روز گذشته 61 آزمایش تشخیص کرونا در استان انجام شد که مجموعا 13 بیمار جدید شامل 10 مورد بستری و 3 مورد سرپایی، شناسایی شدند.

کامبیز مهدی زاده افزود: از این تعداد از بیرجند 8 مورد، درمیان 1 مورد و نهبندان 4 مورد جدید گزارش شد.معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ادامه داد: همزمان 447 تست سریع انجام شد که 67 مورد جدید کرونا شناسایی شد.مهدی زاده با بیان اینکه در حال حاضر 181 بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که 65 نفر کرونا مثبتند، ادامه داد:  از این تعداد 14 نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال 7 نفر نامساعد است.وی گفت: 1 مورد فوت جدید در شبانه روز گذشته در خراسان جنوبی ثبت شد و فوتی‌های ناشی از این بیماری به هزار و 163 نفر رسید.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در ادامه عملیات واکسیناسیون کرونا در استان تا امروز 432 هزار و 402 نفر واکسن نوبت اول و 206 هزار و 875 نفر واکسن نوبت دوم را دریافت کردند.

استان اصفهان/شناسایی 1138 بیمار جدید

آرش نجیمی سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در جمع خبرنگاران، با اشاره به آمار بیماران جدید مبتلا به ویروس کرونا در 24 ساعت گذشته، اظهار داشت: در این بازه زمانی تعداد کل موارد نمونه‌گیری شده ویروس کرونا در  استان 3587 نفر بودند که 1138 بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان اصفهان به جز شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل شناسایی شدند.

وی افزود: از این تعداد بیمار جدید مبتلا به کرونای شناسایی شده 319  نفر در مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بستری شدند همچنین طی این مدت 272 بیمار بهبود یافته از مراکز درمانی ترخیص شدند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر 1871 بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان اصفهان به جز کاشان و آران و بیدگل بستری هستند، گفت: از این تعداد 280 بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شوند.

وی آمار مرگ و میر بیماران مشکوک به کرونا طی 24 ساعت اخیر در استان اصفهان را18  نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد 11  نفر فوت شده کرونا مثبت قطعی بوده است.

استان ایلام/ 85 ابتلای جدید شناسایی شد

محمد کریمیان رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام با اشاره به افزایش آمار مبتلایان به کرونا در استان ایلام، اظهار کرد: تاکنون تعداد 61 هزار و 21 نفر بیمار مبتلا به کرونا در کل استان بستری شده‌اند.

وی با بیان آمار بیماران جدید مبتلا به ویروس کرونا طی 24 ساعت گذشته، افزود: در این بازه زمانی 85 مورد مثبت جدید بیماری کرونا در استان شناسایی شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام با تاکید بر اینکه در حال حاضر 178 بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان ایلام بستری هستند، تصریح کرد: در 24 ساعت اخیر 57 بیمار جدید در بیمارستان‌ها بستری شدند و تاکنون کل آمار بهبود یافته‌ها 59 هزار و 702 نفر بوده است.

کریمیان گفت: در 24 ساعت گذشته فوتی ناشی از بیماری کرونا در استان گزارش نشده است و مجموع فوت شدگان ناشی از کرونا تاکنون یک هزار و 92 نفر بوده است.

استان کرمان/ آمار بیماران 367 نفر رسید

مهدی شفیعی سخنگوی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان با اشاره به اینکه در حال حاضر تعداد کل موارد بستری مثبت قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان 367 مورد است اظهار داشت: از این تعداد 200 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان، 29 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، 22 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، 16 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی بم و 100 مورد در حوزه دانشکده علوم پزشکی سیرجان تحت درمان قرار دارند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به بستری 72 بیمار جدید قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان گفت: تعداد کل موارد بستری مثبت کرونا در استان از ابتدای شیوع کووید 19، تاکنون به 40 هزار و 383 مورد رسیده است.

وی به فوت 16 بیمار کرونایی دیگر در استان کرمان اشاره کرد و افزود: در میان فوتی‍های جدید کرونا در استان کرمان یک نوزاد قرار داشت و مجموع جان باختگان کرونا در استان کرمان از ابتدا به 4 هزار و 791 مورد رسیده است.

شفیعی با بیان اینکه آمار واکسن تزریق شده نوبت اول کرونا در استان کرمان یک میلیون و 619 هزار و 980 مورد عنوان کرد و گفت: واکسن تزریق شده نوبت دوم کرونا در استان را 727 هزار و 186 مورد است.

حسین صافی‌زاده معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمان نیز با بیان اینکه توزیع واکسن برکت از سوی وزارت بهداشت کم بوده اظهار داشت: در حال حاضر واکسنی که اختصاص داده شده است مربوط به کسانی است که باید دوز دوم واکسن خود ا تزریق کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمان بیان کرد: به مجرد آنکه واکسن برکت از وزارت بهداشت دریافت کنیم تزریق نوبت اول واکسیناسیون با واکسن ایرانی آغاز شده و در این زمینه وزارتخانه بر اساس برنامه‌ای که دارد واکسن را توزیع می‌کنند و این امر در اختیار ما نیست.

چهارمحال و بختیاری/ شمار فوتی‌ها به 1600 نفر رسید

بنابر آخرین آمار از سوی وزارت بهداشت و درمان، مجموع بیماران مبتلای به ویروس کووید19 تا ظهر امروز به 5 میلیون و 702 هزار و 890 نفر رسیده است که از این تعداد، 5 میلیون و 217 هزار و 999 نفر بهبود یافته‌اند.

همچنین با فوت 222 بیمار مبتلای به کرونا، مجموع فوتی‌های ناشی از ویروس کرونا به 122 هزار و 592 نفر رسیده، قابل ذکر است که هم‌اکنون  تعداد 5 هزار و 304 نفر در بخش‌های مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی کشور بستری هستند.

در استان چهارمحال و بختیاری طبق آخرین آمار اعلام شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، در روز گذشته تا ظهر امروز 568 بیمار با علایم بالینی مشکوک به ویروس کرونا به مراکز درمانی استان چهارمحال و بختیاری مراجعه داشتند که از این تعداد 100 نفر بستری شدند.با بستری شدن 100 نفر در روز گذشته، مجموع بستری‌های در مراکز درمانی و بیمارستان‌های استان به 306 مورد رسیده است که از این تعداد 234 نفر مثبت قطعی و مابقی در انتظار پاسخ آزمایش جهت ابتلا یا عدم ابتلا به این بیماری هستند.

همچنین طبق آمار کرونا در استان تا ظهر امروز، تعداد موارد بستری مثبت جدید 30 نفر و تعداد موارد مثبت سرپایی در روز گذشته تا ظهر امروز 189 نفر اعلام شده است.گفتنی است در 24 ساعت گذشته 2 مورد فوتی ناشی از ابتلای به ویروس کرونا در استان به ثبت رسیده که مجموع جان‌باختگان ناشی از این ویروس را به یک هزار و 600 نفر رسانده است.همچنین هم‌اکنون 43 بیمار با حال وخیم و نسبتاً بد در icu مراکز درمانی استان چهارمحال و بختیاری تحت مراقبت‌های ویژه تحت مراقبت و درمان بستری هستند.

از ابتدای همه‌گیری ویروس کرونا در استان تاکنون، 225 هزار و 137 مورد تست و نمونه کرونا گرفته شده است که مجموع مبتلایان به این ویروس در استان به 79 هزار و 926 مورد رسیده است.بر اساس آخرین رنگ‌بندی شهرستان‌های کشور، نیمی از استان چهارمحال و بختیاری در وضعیت زرد کرونایی و نیمی دیگر در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارند.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 1114453 برچسب‌ها کرونا

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: کرونا معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی استان استان چهارمحال و بختیاری مراکز درمانی استان حال حاضر مبتلا به کرونا مراکز درمانی بیمارستان ها مراقبت های ویژه استان کرمان مورد رسیده کرونا در استان ویروس کرونا ویروس کرونا جدید مبتلا استان اصفهان وزارت بهداشت 24 ساعت گذشته تا ظهر امروز استان ایلام بیمار مبتلا بستری هستند بیمار جدید شناسایی شد روز گذشته مرگ و میر 24 ساعت نفر رسید فوتی ها پیک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۴۹۲۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهتمام علوم پزشکی تبریز در کاهش حوادث ترافیکی از مسیرهای علمی

به گزارش خبرگزاری مهر، بهمن نقی پور در جلسه کمیته سلامت و ایمنی ترافیک استان، با اشاره به اهتمام ویژه این دانشگاه بر کاهش حوادث ترافیکی از مسیرهای علمی، اظهار کرد: از زمان اجرای طرح غربالگری رانندگان پرخطر ۱۳۸ راننده پرخطر در سال گذشته مورد بررسی قرار گرفتند و از آغاز سال جاری تا به امروز بیش از ۲۰ نفر در این طرح مورد بررسی دقیق قرار گرفتند.

وی افزود: در اجرای این طرح تمام ملاحظات علمی و آموزش‌های مورد نیاز لحاظ شده است و دانشگاه علوم پزشکی تبریز بدون شک تداوم این طرح را در دستور کار خود قرار خواهد داد.

وی شناسایی رانندگان پرخطر را عاملی بسیار مهم در کاهش تلفات ناشی از تصادفات رانندگی در کشور دانست و افزود: بر همین اساس و با هماهنگی دادستانی مرکز استان و پلیس راهنمایی و رانندگی آذربایجان شرقی این طرح به عنوان پایلوت کشوری از دی ماه آغاز شده است که هدف اصلی از اجرای آن در مرحله اول شناسایی رانندگان پرخطر و سپس معرفی آنها به کلینیک سلامت و ایمنی ترافیک در تبریز است.

نقی پور انجام معاینات سلامت جسمی و روانی توسط متخصصان و شرکت در دوره‌های آموزشی و برگزاری آزمون را مراحل بعدی غربالگری رانندگان پرخطر اعلام و اظهار کرد: متأسفانه آمارهای مربوط به مرگ ناشی از تلفات رانندگی در کشور و استان روبه افزایش است که یکی از دلایل اصلی آن مربوط به رانندگی‌های پرخطر است.

کد خبر 6087477

دیگر خبرها

  • اهتمام علوم پزشکی تبریز در کاهش حوادث ترافیکی از مسیرهای علمی
  • شناسایی بیش از ۲۲هزار بیمار دیابتی در نیشابور
  • رایگان شدن خدمات سرپایی و بستری کودکان زیر ۷ سال
  • واکسیناسیون فلج اطفال در مناطق عشایری کرمانشاه
  • اغازواکسیناسیون پنوموکوک (سینه پهلو)در مجموعۀ زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه
  • حجاج این ۲ توصیه پزشکی را جدی بگیرند
  • افزایش چشمگیر آمار سرطان در استان
  • به زودی، واکسیناسیون پنوموکوک و روتاویروس کودکان هرمزگانی
  • اعضای بدن بانوی ایثارگر اردبیلی به بیماران نیازمند اهدا شد
  • صف‌های طولانی بیماران برای گرفتن نوبت‌های پزشکی