Web Analytics Made Easy - Statcounter

سرباز معلم‌ها دو سال از عمرشان را به آموزش و پرورش خدمت می‌کنند اما بعد رها می‌شوند.

خبرگزاری میزان - ایسکانیوز نوشت: دو سال تدریس می‌کنند، در دانشگاه فرهنگیان دوره‌های آموزشی را می‌گذرانند، گزینش می‌شوند و در مناطق محروم در قامت یک معلم فعالیت می‌کنند، اما بعد از آن رها شده و از نظام آموزشی کشور حذف می‌شوند؛ این نیرو‌های موقت و آموزش دیده سرباز معلم‌ها هستند که با حقوق ناچیز و بدون هیچ ارزش افزوده‌ای دو سال به نظام آموزشی کشور کمک می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مصافت طولانی، کار زیاد و درآمد کم

بیشترشان تحصیل کرده‌های دانشگاهی و از خانواده فرهنگیان هستند و انتخاب کرده‌اند که با آموزش و کمک به دانش‌آموزان مناطق محروم به کشورشان خدمت کنند. آن‌ها معمولا ناچارند که هر روز مصافت‌های طولانی تا رسیدن به منطقه مورد نظر را طی کنند و تفاوتی هم میان کاری که انجام می‌دهند با کار معلمان رسمی وجود ندارد و دقیقا مطابق همان اصول آموزش و پرورش کار می‌کنند. حقوقی هم که دریافت می‌کنند به اندازه‌ای زحمتی که می‌کشند نیست، معمولا بین ۴۰۰ تا ۹۰۰ هزار تومان حقوق می‌گیرند که حتی کفاف حداقل‌های زندگی‌اشان را هم نمی‌دهد و مجبورند که آخر هفته‌ها به کار دیگری مشغول شوند.

دوری مصافت و حقوق ناچیز تنها بخشی از مشکلات آن‌ها است و نگاه تبعیض آمیزی که برخی مدیران مدارس و معلمان رسمی به سرباز معلم‌ها دارند هم آن‌ها را آزار می‌دهد. نفس کار یک سرباز معلم تفاوتی با کرا معلم رسمی ندارد و هر دو به یک شیوه در آموزش و پرورش مشغول به کار هستند، اما معمولا نگاه تحقیرآمیز نسبت به سرباز معلم‌ها وجود دارد.

نگاه تحقیرآمیز به سرباز معلم‌ها

برخی از آن‌ها هم گلایه می‌کنند که چرا تصور بر این است که ما بار علمی مناسبی نداریم؟ این درحالی است که یک سرباز معلم دوره‌های متعدد می‌گذراند و برای تدریس آماده می‌شود، در واقع فن معلمی می‌آموزد؛ شاید یک سرباز معلم به اندازه معلم باسابقه بار علمی نداشته باشد و برخی هم در این میان پیدا شوند که در کار خود کوتاهی کنند، اما بیشترشان از جان و دل مایه می‌گذارند. کماینکه در دوران کرونا و قرنطینه هم دانش‌آموزان را رها نکرده و مانند دیگر معلمان به صورت مجازی و حضوری فعالیت کردند.

ضعف دیگر مربوط به این است که معمولا منطقه خدمت سرباز معلم‌ها را بر اساس نیاز مناطق مختلف به معلم مشخص می‌کنند و در این میان به رشته تحصیلی آن سرباز معلم توجهی نمی‌شود، درحالی که برای مثال یک مهندس برق که حالا سرباز معلم است شاید در یک هنرستان و رشته الکترونیک مفیدتر باشد تا به عنوان معلم ادبیات.

بیکاری بعد از دوسال تدریس

علاوه بر این موارد با توجه به اینکه آموزش و پرورش با کمبود شدید نیروی انسانی مواجه است، می‌تواند از میان سرباز معلم‌ها که دوره دیده، تدریس کرده و گزینش شده‌اند و در این کار مستعد هستند، کمبود نیروی خود را جبران کند تا هم نیرویی استخدام شود که دو سال سابقه تدریس مستقیم دارد و هم سرباز معلم‌ها بعد از اتمام دوره خدمت خود بیکار نشده و مجبور نباشند که از صفر شروع کنند.

طرح‌های روی زمین مانده

چند سالی است که طرحی تحت عنوان تبدیل وضعیت معلمان مطرح شده که بر اساس آن با توجه به همکاری، کسب تجربه و مهارت کافی این گروه‌ها در مدارس مناطق محروم و صعب العبور کشور که با تعلق کم‌ترین مزایا و عدم امنیت شغلی همراه بوده است و همچنین در جهت رفع کمبود نیروی انسانی در وزارت آموزش و پرورش، استخدام گروه‌های ذیل در راستای بسط عدالت است و این گروه‌ها شامل معلمین حق التدریس، مربیان پیش دبستانی غیردولتی، نیرو‌های دارای کد پرسنلی و دوره دیده در دانشگاه فرهنگیان، معلمین مدارس زیر نُرم، نیرو‌های خرید خدمات (برون سپار در هنرستان‌ها)، آموزش دهندگان نهضت سوادآموزی و نیرو‌های خرید خدمات آموزشی می‌شوند.

مجلس و کمیسیون آموزش معتقد است که باید سرباز معلم‌ها را براساس ماده ۲۸ یعنی با گرفتن آزمون عمومی استخدام کرد و علیرضا منادی رییس کمیسیون مجلس در این باره می‌گوید: بعد از سال ۹۱ عده‌ای از سربازمعلمان، خرید خدمتی‌ها و تعداد کمی از حق التدریس‌ها وجود دارند و تلاش می‌کنیم بخشی از این‌ها برای آخرین بار براساس ماده ۲۸ قانون دانشگاه فرهنگیان به سمتی بروند که بخشی از آن‌ها و نه همه از طریق آزمون به دانشگاه فرهنگیان بیایند و آموزش ببینند و باید کم کم این مسئله را به صفر برسانیم. در ۴۰ سال پس از انقلاب اکثر جذب نیرو‌ها در آموزش و پرورش بدین شکل بود و باید به تدریج افول پیدا کند و امیدواریم آموزش و پرورش نیز نیروی جدیدی به این شیوه نگیرد تا بتوانیم یک جایی این مسئله را فیصله دهیم.

این درحالی است که سرباز معلم‌ها می‌گویند که ما دو سال تدریس کرده‌ایم و اگر قرار است آزمونی گرفته شود باید آزمون داخلی باشد نه براساس ماده ۲۸، سرباز معلم‌ها بر این باورند که آموزش و پرورش در استخدام نیرو‌های جدید باید این نکته را درنظر داشته باشد که نیرویی که استخدام می‌شود آموزش دیده بوده و سابقه کار داشته باشد و این ویژگی‌ها در سرباز معلم‌ها وجود دارد. تامین نیروی انسانی موضوع پیچیده و مشکلی است که آموزش و پرورش سال‌ها با آن درگیر است و تاکنون تکلیف نهایی در مورد طرح‌های پیشنهادی برای جبران این کمبود‌ها مشخص نشده است و به نظر می‌رسد که آموزش و پرورش بیش از آنکه به دنبال جذب نیروی جدید باشد به دنبال بازگرداندن بازنشسته‌ها به کار است که طبیعتا این شیوه و عدم تمایل به جذب نیرو‌های جوان و خلاق این وزارت‌خانه را با مشکلات دیگری مواجه خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: جزئیاتی از طرح تبدیل وضعیت استخدامی معلمان

انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

برچسب ها: فرهنگیان آموزش و پرورش

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: فرهنگیان آموزش و پرورش دانشگاه فرهنگیان آموزش و پرورش سرباز معلم ها نیروی انسانی جذب نیرو نیرو ها دو سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۵۲۶۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تکریم معلمان در خور شان آنان باشد

علی احمدزاده در نخستین نشست شورای آموزش و پرورش استان با گرامیداشت هفته مقام معلم به عملیات غرورآفرین حمله نیروهای مسلح به مواضع اسرائیل اشاره و اظهار کرد: کسانی که در این عملیات غرورآفرین شرکت کردند توسط معلمان علم آموختند و به جایگاهی رسیدند که با استفاده از توان علمی موشک هایی بسازند که طی چندین کیلومتر مسافت با تاثیر گذاری بسیار بالا به نقاط مورد نظر در تل اویو فرود آیند.

وی اظهار داشت: عملیاتی که سپاه در حمله به اسرائیل انجام داد در تاریخ جنگ های دنیا مشابه نداشت و با همه تدابیری که دشمنان در این خصوص بکار گرفته بودند اما همه موشک هایمان به هدف اصابت کرد که نشان از دقت بالا در پیشرفت های بزرگ در حوزه نظامی داشته و مایه خوشحالی و مباهات است.

استاندار کهگیلویه وبویراحمد با اشاره به مقام وجایگاه والای معلمان گفت: بالاترین افتخار برای بشریت این است که پیامبران معلم بودند و نخستین درس ها را به بشریت آموختند.

رئیس شورای آموزش و پرورش استان بر تکریم معلمان و بزرگداشت شهید مرتضی مطهری تاکید کرد و گفت: برنامه‌ ها در تراز نام و مقام معلم برگزار شود و از معلمان نقطه به نقطه استان تجلیل شود.

احمدزاده بیان کرد: علاوه بر تجلیل از معلمان در هر مدرسه، جشن هایی در شهرستان های استان خصوصا یاسوج برگزار و از اساتید دانشگاه، مدرسین، آموزگاران و همه کسانی که خود را صرف علم آموزی به دانش آموزان می کنند تجلیل شود.

وی به مشکل کمبود فضای آموزشی در شهرستان های استان خصوصا بویراحمد اشاره و اظهار کرد: سال گذشته جشنواره خیرین مدرسه ساز در استان برگزار و گام های مثبتی در راستای رفع مشکل کمبود فضای آموزشی در مدارس برداشته شد.

استاندار تاکید کرد: علاوه بر تمهیداتی که در راستای رفع مشکلات فضای آموزشی برداشته شده است در خصوص احداث زمین های چمن مصنوعی، سالن های ورزشی و نوسازی مدارس کارهای خوبی صورت گرفته است.

سرپرست آموزش و پرورش استان کهگیلویه وبویراحمد نیز در این نشست ،با بیان اینکه باید به معلم، جایگاه و نقش معلم بیش از پیش توجه شود گفت: نقش مرجعیت معلم باید در جامعه احیاء شود چرا که معلمان در همه مناسبت های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی تاثیر گذار هستند.

محمد جمالی بیان کرد: آموزش و پرورش استان با برنامه محوری و قانون گرایی در جایگاه واقعی خود قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به اینکه هزار و ۱۲ فرهنگی کهگیلویه و بویراحمدی مدارک خود را در سامانه برای انتخاب معلمان نمونه ثبت کرده اند گفت: پس از بررسی مدارک براساس شیوه نامه ارسالی بیش از ۱۰۲ معلم استانی و شهرستانی انتخاب شدند که در هفته گرامیداشت معلم از آنان تجلیل خواهد شد.

سرپرست اداره کل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به در پیش امتحانات دانش آموزان نهایی نیز تاکید کرد: کمبود فضا از چالش های مهم دستگاه تعلیم و تربیت استان است که از دستگاه های اجرایی مرتبط انتظار می رود برای آموزش وپرورش را برای برگزاری مطلوب امتحانات یاری نمایند.

جمالی خاطرنشان کرد: براساس برنامه ریزی صورت گرفته قرار است تا مهر ماه سال جاری ۵۸۱ نفر پس از شرکت در آزمون استخدامی جذب آموزش و پرورش شوند.

باشگاه خبرنگاران جوان کهگیلویه و بویراحمد یاسوج

دیگر خبرها

  • آزمون استخدام پیمانی متمرکز سازمان تامین اجتماعی در فارس برگزار شد
  • راه جبران ناترازی نیروی انسانی در آموزش‌وپرورش چیست؟
  • این افراد معلم می‌شوند
  • روایان پیشرفت در مدارس آذربایجان شرقی راه اندازی شود
  • تکریم معلمان در خور شان آنان باشد
  • استخدام نخبگان قرآنی به عنوان معلم از مهر امسال
  • اولویت نخست آموزش و پرورش تامین نیروی انسانی است
  • میزان افزایش حقوق فرهنگیان و استخدام معلم جدید در ۱۴۰۳
  • سايه دانشگاه فرهنگيان بر سر آموزش و پرورش
  • نکات مهم درباره گزینش استخدام معلمان