Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-04-25@22:42:04 GMT

واکسیناسیون ریشه در طب سنتی ایرانی دارد

تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۵۳۵۵۶

استاد دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه طب سنتی ایرانی داعیه پیشگامی در موضوع واکسیناسیون را دارد، تاکید کرد: به‌جرات می‌توان گفت سال‌ها قبل‌تراز ادوارد جنر، واکسیناسیون توسط حکمای طب ایرانی مورد استفاده قرار گرفته است، چراکه برای ایجاد ایمنی در بدن، عامل ضعیف‌شده بیماری‌زا را روی زخم‌ها قرار می‌دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خبرگزاری میزان - بنا بر اعلام پایگاه خبری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، علیرضا عباسیان، عضو هیات‌علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به صحبت‌هایی که از دیدگاه طب سنتی ایران در خصوص واکسیناسیون بیان می‌شود، گفت: بعضا مشاهده می‌شود افرادی ناآگاه، واکسیناسیون را امری استعماری و مخالف اصول طب سنتی ایرانی برمی‌شمرند، حال آنکه این امر، جفا به این مکتب غنی طبی است.

وی افزود: ظرفیت بالقوه طب ایرانی در پیشگیری از بروز بیماری‌ها و کمک به درمان بسیاری از آن‌ها باعث شده است که برخی از سودجویان در صدد استفاده از بازار داغ این حوزه برآمده و بعضا برای مطرح‌شدن در سطح جامعه، به تخریب اصول مهم بهداشت جامعه بپردازند.

بیشتر بخوانید: مراقب شایع‌ترین بیماری خونی کودکان باشید

این متخصص طب سنتی ایرانی تاکید کرد: به‌جرات می‌توان گفت واکسیناسیون سال‌ها قبل‌تراز ادوارد جنر، توسط حکمای طب ایرانی مورد استفاده قرار گرفته است، چراکه برای ایجاد ایمنی در بدن، عامل ضعیف‌شده بیماری‌زا را روی زخم‌ها قرار می‌دادند.

عباسیان افزود: در طب ایرانی مهم‌ترین عامل شکست‌دهنده بیماری‌ها، طبیعت بدن است، تا جایی که در این مکتب طبی از طبیب به‌عنوان خادم طبیعت یاد شده و تقویت و تهییج طبیعت، یکی از ابزار‌های پزشک برای مقابله با بیماری‌ها محسوب می‌شود.

وی سپس به روش‌های بومی مورد استفاده در کشور که اثری مشابه واکسیناسیون در طب رایج دارند، اشاره کرد و گفت: در برخی نقاط استان سمنان مردم محلی با قراردادن آبله گاوی روی پوست کودکان و سپس سوزن‌کاری، کودکانشان را واکسینه می‌کردند و در جای‌جای متون طب ایرانی، تحریک طبیعت برای شناسایی و دفع عامل بیماری‌زا وجود دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکید کرد: طب ایرانی نه‌تن‌ها مخالف واکسیناسیون نیست، بلکه ادعای پیشگامی در این مسیر را دارد، هرچند بررسی آنچه به‌عنوان واکسن تزریق می‌شود بسیار مهم بوده و در مورد دارو‌های سنتی و یا جدید، به تحقیقات مستمر نیاز است.

انتهای پیام/

برچسب ها: کرونا واکسن کرونا طب سنتی

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: کرونا واکسن کرونا طب سنتی طب سنتی ایرانی طب ایرانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۵۳۵۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایان واکسیناسیون طیور لرستان علیه بیماری نیوکاسل

مصطفی زبردست  در گفتگو با رسانه‌ها، اظهار داشت: دهمین مرحله از واکسیناسیون رایگان طیور بومی علیه بیماری نیوکاسل در لرستان به پایان رسید.

وی افزود: باتوجه‌به نقش و جایگاه طیور بومی در اقتصاد خانوار روستایی و عشایری و در راستای حفظ ذخایر ژنتیکی و همچنین کاهش ویروس وحشی در گردش، دهمین مرحله از واکسیناسیون رایگان طیور بومی علیه بیماری نیوکاسل در استان با واکسیناسیون دو میلیون و ۴۰۱ هزار و ۳۶۸ قطعه طیور به پایان رسید.

مدیرکل دامپزشکی لرستان، تصریح کرد واکسیناسیون طیور بومی استان علیه بیماری نیوکاسل از ۲۰ بهمن سال گذشته شروع شده بود در انتهای فروردین‌ماه ۱۴۰۳ به پایان رسید.

زبردست، اضافه کرد در اجرای این عملیات از پتانسیل نیرو‌های بسیج مهندسین جامعه کشاورزی روستاها، دهیاران و همکاران سازمان جهاد کشاورزی جهت ایمن‌سازی طیور بومی استفاده شده است.

 

باشگاه خبرنگاران جوان لرستان خرم آباد

دیگر خبرها

  • نخاله‌های ساختمانی مهمترین عامل آسیب زا به طبیعت مهریز
  • آغاز برنامه ملی ریشه کنی بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک در خوشاب
  • اختلال در ریشه کنی مالاریا در ایران
  • ریشه کنی مالاریا در ایران دچار اختلال شد
  • کنترل استرس و روش‌های خاص طب سنتی برای آن
  • پایان واکسیناسیون طیور لرستان علیه بیماری نیوکاسل
  • درباره سرخک و واکسیناسیون آن چه می‌دانید؟
  • واکسیناسیون ۲.۵ میلیون راس دام سبک علیه بیماری آبله
  • واکسیناسیون رایگان یک میلیون و ۲۰۰ هزار راس دام سبک در گلستان علیه طاعون نشخوارکنندگان
  • واکسیناسیون دام‌های سبک در مقابل آبله