Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها - جهادگران بسیجی قرارگاه سازندگی با لایروبی و مرمت قناتی به طول ۱۸۰۰ متر حیات دوباره را به روستای حیدرآباد شهرستان تفت می‌بخشند. - اخبار استانها -

 به گزارش خبرگزاری تسنیم از یزد، امروز پیگیر قصه دست‌های پینه بسته و زحمتکش هستیم؛ دست‌هایی که برای رفع نیاز مردم در روستای حیدرآباد شهرستان تفت به میان آمدند تا حیاتی دوباره به کشاورزی و کار روستائیان ببخشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عده‌ای از اهالی روستای حیدرآباد شهرستان تفت در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در یزد بیان کردند که عمده مشکل مردم روستای حیدر‌آباد کمبود آب آشامیدنی و قنات است که بسیار کم شده و سبب خشک شدن باغ‌ها و مهاجرت جوانان از روستا به شهر شده است.

آن‌ها هم از مسئولان و هم سایر اهالی روستا برای لایروبی قنات روستا درخواست کمک داشتند و گفتند که  با لایروبی قنات بخش عظیمی از مشکل آب روستا حل می‌شود چراکه در حال حاضر تنها برای دو یا سه روز آب دارند و بقیه طول هفته آب قطع است.

اهالی روستای حیدرآباد آغاز بکار بهسازی قنات را مایه امید و زندگی دانستند و اینکه با لایروبی قنات همچنین سرعت بخشیدن به انتقال آب آشامیدنی از خلیج‌ فارس مشکل کسب‌وکار و کشاورزی تا حدودی حل شده و بطبع از مهاجرت جوانان به شهرها جلوگیری می‌شود.

بابایی، دهیار روستای حیدر‌آباد هم در مورد لایروبی قنات این روستا در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در یزد اظهار داشت: 30 سال است که قنات این روستا لایروبی و مرمت نشده و به همت جهادگران و شورای روستا کار لایروبی شروع شده است.

وی با اشاره به اینکه این رشته قنات با طول 1800 متر 40 حلقه چاه دارد، بیان کرد: درب این حلقه چاه‌ها همه به صورت سنتی و سنگ‌چین بوده که با کمک نیروهای جهادی درب‌ها نو و بروزرسانی شده است.

بابایی افزود: 700 تا 800 متر از این قنات نیاز به شَح‌‌کنی و رسوب‌کنی دارد که تا جائیکه سفت نباشد با کلنگ و مابقی با پیکور کنده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مبلغ 20 میلیون تومان برای آبادانی و مرمت به این قنات تعلق گرفته، بیان کرد: مبلغ خودیاری با احتساب 1200 جرعه آبی که  روستاییان دارند و هر جرعه 50 هزار تومان، 60 میلیون تومان است و در اصل بودجه این قنات 80 میلیون تومان است.

دهیار روستای حیدرآباد گفت: طبق برآورد کارشناسان بسیج سازندگی و قرارگاه پیشرفت و آبادانی مبلغ  183 میلیون تومان هزینه لایروبی این رشته قنات است به همین دلیل از مسئولین عنایت ویژه نسبت به مرمت این قنات داریم.

بسیجیان جهاد سازندگی، با پوشیدن لباس خدمت به مردم خطرات و سختی‌های کار حفر قنات را به جان خریدند تا نشان‌دهند در سخت‌ترین شرایط با یاری و همکاری مسئولین و مردم از نیستی هستی می‌سازند.

امام جمعه شهرکرد: نیروهای انتظامی جهادگران جامعه هستند ‌کاروان جهادگران تولید به یونان رسیدجهادگران جامعه پزشکی اردبیل طرح واکسیناسیون را خانه به خانه اجرا می‌کنند

جهادگران روستای حیدرآباد در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار کردند: لایروبی قنات کار سختی است که خطرات جانی زیادی به همراه دارد ولی امیدواریم با انجام این کار خدا پسندانه‌ حداقل آب از همینی که هست کمتر نشود چراکه اگر قنات لایروبی نشود همین مقدار آب هم خشک می‌شود. 

آن‌ها از شروع کار لایروبی در حدود 20 روز گذشته خبر دادند و گفتند: با این کار امیدوارند بخشی از آب قنات زنده‌تر و سبب رونق کار کشاورزان شود.

روستای حیدرآباد شهرستان تفت با داشتن قناتی به طول 1800 متر و 40 حلقه چاه آب روزگاری از باغ‌های سرسبز و پُر بار بهره می‌برد، قناتی که عامل رونق کار و کوشش روستاییان بود ولی با خشکسالی و کم‌آبی‌های سال‌های اخیر از چرخه آب‌دهی خارج شده است.

سید مصطفی آقایی، فرمانده ناحیه مقاومت بسیج شهرستان تفت در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در یزد اظهار داشت: شاهد فعالیت‌ گروه‌های جهادی در روستاهای شهرستان تفت هستیم که یک منطقه پراکنده با روستاهای متعدد است.

وی با اشاره به نیاز روستاهای این منطقه به آب بیان کرد: باید توجه ویژه‌ای به قنوات شود که با توجه به خشکسالی‌های اخیر این قنات‌ها نیاز به بازسازی و لایروبی دارند.

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج شهرستان تفت گفت: نیروهای جهادی بسیج با همکاری مسئولان محلی در راستای بهسازی قنات روستا قدم برداشته و اقداماتی رو انجام دادند که با همکاری مالی مسئولین شهرستان و تجمیع همه این مساعدت‌ها امیدواریم بتوانیم رونق‌بخشی به مباحث کشاورزی و دامپروری روستاها را داشته باشیم. 

جهادگران بسیجی عرصه سازندگی به زیبایی درس تلاش و مقاومت در سخت‌ترین شرایط کاری را می‌دهند، آن‌ها ثابت کردند با همدلی و هم‌یاری یکدیگر می‌توان آب را از عمق قنات و چاه‌ها بیرون کشیده و آبادانی و پیشرفت مناطق روستایی و دورافتاده را به ارمغان آورد.

انتهای پیام/785/ش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: گفت وگو با خبرنگار تسنیم میلیون تومان لایروبی قنات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۶۰۲۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز عملیات اجرایی بهسازی در ۹۲ روستای کبودرآهنگ

 معصومی اظهار داشت: عملیات اجرایی بهسازی در ۹۲ روستای شهرستان کبودرآهنگ با اعتباری افزون بر ۶۰ میلیارد تومان و با کمک قیر یارانه‌ای از محل پیگیری‌های نماینده مردم در مجلس طبق هماهنگی و توافق انجام شده مابین بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و نماینده آغاز شد.

وی با اشاره به برگزاری جلسه هماهنگی و برنامه‌ریزی نحوه اجرای عملیات اجرایی زیرسازی و آسفالت معابر روستا‌های شهرستان کبودرآهنگ با اعتبار ۶۰ میلیارد تومان برای تأمین قیر مورد نیاز افزود: در همین رابطه در ادامه نهضت آسفالت معابر روستایی و اجرای طرح هادی و طبق هماهنگی صورت گرفته اکیپ اجرایی در شهرستان مستقر شده است.

معصومی تأکید کرد: از بخشداران، دهیاران و شورا‌های اسلامی روستا‌های مورد نظر درخواست داریم نهایت همکاری را با اکیپ کارشناسی و اجرایی در این پروژه‌ها برای ارائه هر چه بهتر و سریع‌تر خدمات داشته باشند.

وی با بیان اینکه عملیات بهسازی این ۹۲ روستا در سال‌جاری به اتمام خواهد رسید، خاطرنشان کرد: علاوه بر این تعدادی روستای دیگر نیز از محل سایر اعتبارات ملی و کمیته برنامه‌ریزی در سال‌جاری بهسازی خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان همدان همدان

دیگر خبرها

  • سیلاب به ۳۰ رشته قنات شهرستان فنوج خسارت زد
  • مشکلات آبرسانی در روستاهای بخش گابریگ از زبان اهالی
  • سیل راه ۴ روستای قلعه گنج را مسدود کرد
  • آغاز عملیات اجرایی بهسازی در ۹۲ روستای کبودرآهنگ
  • تجلیل از هنرمندان بسیجی استان همدان
  • رفع اتفاق خط انتقال آب شرب روستای قریس شهرستان خوی
  • بررسی مشکلات آب و فاضلاب روستای بخشکندی شهرستان سلماس
  • ضرورت مصرف بهینه و جلوگیری از هدر رفت منابع آب موجود شفت
  • استاندارمرکزی:مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی گره‌گشایی می‌شود
  • سیل در سیستان و بلوچستان / قطع برق و مسدود شدن راه ۱۵۴ روستا