Web Analytics Made Easy - Statcounter

‏به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، تا پیش از سقوط دولت، بهای یک بوری آرد در کابل ۱۵۰۰ الی ۱۷۰۰ افغانی بود اما در حال حاضر به ۲۴۰۰ افغانی رسیده‌است. همچنین یک پیپ روغن، در گذشته ۱۱۰۰ افغانی فروخته می‌شد اما اکنون به ۲۰۰۰ افغانی افزایش یافته‌است. به همین ترتیب، در آستانه فصل سرما، یک کیلو گاز مایع که در گذشته، ۵۰ تا ۶۰ افغانی بود، اکنون به ۸۵ الی ۹۰ افغانی فروخته می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دکانداران یکی از دلایلی عمده افزایش قیمت مواد اولیه را سقوط ارزش پول افغانی در برابر دالر می‌گویند چرا که تمام اقلام وارداتی افغانستان به دالر خریداری می‌شود اما به افغانی به فروش می‌رسد. اکنون در بازار ارز کابل، یک دالر در برابر ۹۰ افغانی فروخته می‌شود؛ نرخی که در طی دو دهه اخیر بی‌پیشنه است.

کارشناسان اقتصادی، دلیل افزایش نرخ دالر در مقابل افغانی را بی ثباتی سیاسی، عدم توازن در واردات و صادرات و قاچاق دالر از کشور می‌دانند.

از سویی هم، اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری می‌گوید، نبود روابط تجارتی با کشورهای همسایه و اختلال در روند عرضه و تقاضا در مارکیت‌های افغانستان به دلیل تحولات اخیر، هم باعث افزایش قیمت اجناس به‌خصوص مواد اولیه و مواد نفتی شده‌است.

این اتاق در عین حال می‌گوید که در آستانه فصل زمستان، تقاضا برای مواد اولیه و مواد نفتی رو به افزایش است اما عرضه این مواد بنا بر مشکلات بانکی، بی‌ثباتی نرخ اسعار و کاهش روابط تجارتی با کشورهای همسایه با کمترین میزان انجام می‌شود.

اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری، هشدار می‌دهد که با ادامه اختلال در روند عرضه مواد مورد نیاز در بازارهای افغانستان، در آینده نزدیک قیمت‌های مواد اولیه و نفتی بیش‌تر احتمال دارد بیشتر از این افزایش یابد.

از این میان افزایش بهای آرد و گاز که از اساسی ترین مواد اولیه است، وضعیت را وخیم‌تر کرده‌است.

شماری از نانوایی‌ها در کابل به دلیل افزایش قیمت آرد و گاز مسدود شده است. نانوایی‌ها می‌گویند، در صورتی که آرد و گاز را به بهای سنگین بخرند، ناچار هستند که قیمت نان را نیز افزایش دهند اما به گفته آنها، با توجه به وضعیت اقتصادی، مردم توان خرید یک نان به بیشتر از ۱۰ افغانی را ندارد.

این همه در حالی است که با سقوط دولت، کمک‌های خارجی به افغانستان قطع شد و ذخایر ارزی کشور که در بانک‌های خارجی بود، نیز توسط آمریکا منجمد شد.

با این حال، سازمان‌های حقوق‌بشر هشدار می‌دهند، در صورت عمدم کمک رسانی به افغانستان، فاجعه رخ خواهند داد. به گفته این سازمان‌ها در حال حاضر، ۱۸ میلیون نفر در افغانستان نیاز به کمک فوری دارند.

در این راستا به تازگی آنتونیو گوترش؛ دبیرکل سازمان ملل متحد از جامعه جهانی خواسته برای کمک به مردم افغانستان اقدام کنند و نقدینگی را به اقتصاد افغانستان تزریق کنند.

وی گفت: «برای اینکه مردم بتوانند زنده بمانند ما باید راه‌هایی برای ایجاد روح تازه در اقتصاد پیدا کنیم و این موضوع می‌تواند بدون نقض قوانین بین‌المللی انجام شود.»

به گفته مقامات سازمان ملل، امکان پرداخت وجوه بین‌المللی از طریق دارایی‌های مسدود شده افغانستان به نهادهای سازمان ملل یا سازمان‌های غیردولتی دیگر وجود دارد.

از نظر آنتونیو گوترش، جامعه بین‌المللی بسیار کند حرکت می‌کند.وی گفت: «مردم افغانستان به دلیل رفتار طالبان نمی‌توانند از مجازات جمعی رنج ببرند.»

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: طالبان سوخت مواد اولیه دالر مواد اولیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۶۳۰۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ابراز همدردی رئیس هلال احمر ایران با مردم افغانستان

پیرحسین کولیوند رئیس جمعیت هلال احمر در قالب پیامی، با مردم سیل زده افغانستان ابراز همدردی کرد.

متن این پیام به شرح زیر است:

«جناب آقای مولوی مطیع الحق، رئیس محترم جمعیت هلال احمر افغانی

جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران مراتب احترام خود را به جنابعالی و همکاران محترمتان در جمعیت هلال احمر افغانی در کشور افغانستان ابلاغ می‌نماید.

با غم و اندوه فراوان، از جاری شدن سیل در برخی استان‌های کشور شما که منجر به فوت، مجروح و مفقود شدن تعدادی از افراد گردید، مطلع شدیم.

در این شرایط سخت، از طرف جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران مراتب همدردی خود را به جنابعالی، همکارانتان در جمعیت هلال احمر افغانی اعلام نموده و با خانواده‌های جان باختگان ابراز همدردی می‌نمائیم.

جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را جهت اعزام تیم‌های امدادی و درمانی برای کمک به عملیات بشردوستانه در افغانستان اعلام می‌کند.

بهترین‌ها را برای جنابعالی و همکارانتان در فعالیت‌های بشردوستانه آرزو دارم.

گفتنی است تاکنون سیلاب در افغانستان جان بیش از ۷۰ نفر را گرفته است و خسارات بسیاری در ولایات افغانستان وارد کرده است.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • وزارت صنعت بین تامین مواد اولیه با قیمت مناسب برای خودروساز تعادل برقرار کند
  • ویدیوهای یک افغان از جمعیت عظیم افغانی‌ها و نصب پرچم افغانستان در ایران
  • قیمت افغانی به تومان امروز سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • استخراج معدن نفرایت کابل واگذار شد
  • هاوینگ بیت کوین چیست، چه زمانی رخ می‌دهد و چرا می‌تواند باعث افزایش سرسام آور قیمت شود؟
  • هاوینگ بیت کوین چیست، چه زمانی رخ می‌دهد و چرا می‌تواند باعث افزایش سرسام آور قیمت آن رمز ارز شود؟
  • فاصله بین قیمت واقعی فولاد با نرخ جهانی بسیار است
  • ابراز همدردی رئیس هلال احمر ایران با مردم افغانستان
  • آقای وزیر می‌دانید مردم باید ۷ ماه قبل خودرو‌های خود را تحویل می‌گرفتند؟
  • قیمت افغانی افغانستان، امروز یکشنبه ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳