Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@17:22:02 GMT

برنامه‌های هفته بزرگداشت حافظ در یک نگاه

تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۶۳۰۹۳

برنامه‌های هفته بزرگداشت حافظ در یک نگاه

به گزارش ایرنا،ویژه برنامه‌های بیست و پنجمین یاد روز حافظ طبق سنت هر سال با برگزاری مراسمی برای بزرگداشت این شاعر شیرازی از سوی متولیان فرهنگ و هنر استان در حال برگزاری است.

گشایش نمایشگاه کتاب حافظ و قرآن و سرای اهل قلم

نخستین روز از هفته بزرگداشت یادروز حافظ با گشایش «نمایشگاه کتاب حافظ و قرآن» در بعدازظهر روز جمعه ۱۶مهرماه آغاز شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این نمایشگاه با همکاری انتشارات بین المللی نوید شیراز و در آرامگاه حافظ گشایش یافت.

مدیر انتشارات بین المللی نوید شیراز در آیین بازگشایی این نمایشگاه اعلام کرد که در طول ۵۰ سال گذشته افزون بر ۱۸۰۰ نسخه قرآن با ترجمه های مختلف جمع‌آوری و بیش از ۱۲۰۰ نسخه مختلف خطی و چاپ سنگی از دیوان حافظ بزرگ گردآوری شده است که برخی از آنها در قالب این نمایشگاه در معرض دید عموم قرار گرفته است.

همچنین گشایش «سرای اهل قلم» با سخنرانی دکتر محمد مرادی و موضوع شاعران حافظ و حافظان شاعر در جوار مقبره الشعرا آرامگاه حافظ و گشایش «نمایشگاه اسناد تاریخی حافظیه در گذر زمان» در نگارخانه تار و پود مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس از دیگر رویدادهای بزرگداشت حافظ در روز نخست بود.

راه اندازی نمایشگاه کتاب مجازی قاصد مهر

نمایشگاه کتاب مجازی غیر حضوری قاصدمهر نیز با حدود ۱۲۰‌هزار عنوان کتاب از شانزدهم مهرماه آغاز به کار کرد و به گفته مدیر اپلیکیشن قاصدک پیش‌بینی می شود که حدود ۱۵۰هزار عنوان کتاب از ناشران سراسر کشور در سامانه این نمایشگاه بارگذاری شود.

این نمایشگاه که با حضور ناشران برتر و کتابفروشی های استان فارس برپا شده‌است با تخفیف ۳۰ درصدی و تا ۲۳ مهرماه دایر خواهد بود.

در روز دوم از هفته بزرگداشت حافظ دکتر محمدرضا خالصی، استاد دانشگاه، نویسنده، پژوهشگر و حافظ شناس معاصر در نشست حافظ شناسی به بررسی اندیشه حافظ و پیوند با باورمندی به وحدت وجود پرداخت و با استشهاد به سروده‌هایی حافظ به شواهدی از اشعار او که تم و اندیشه وحدت وجودی دارند اشاره کرد.

سخنرانی مصطفی ندیم استاد دانشگاه شیراز در سرای اهل قلم از دیگر رویدادهای بزرگداشت حافظ بود که در این سخنرانی برای شناخت بهتر زمانه شیراز در دوران زیست حافظ به تاریخچه شکل‌گیری این شهر اشاره شد.

میزبانی جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان در شیراز

در سومین روز از این هفته مدیرگروه سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس نوید برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان به میزبانی شیراز را داد و اعلام کرد که در این جشنواره فیلم‌ها از سوی کودکان و نوجوانان داوری می‌شود و ۳۳ کودک و نوجوان ۶ تا ۱۶ سال فارسی داوری این فیلم‌ها را به عهده دارند.

این دوره از جشنواره که در ۱۰شهرستان از هفت استان کشور برگزار می‌شود، از روز ۱۶ مهرماه تا ۲۰ مهرماه، هر روز با پخش دو فیلم در ساعت‌های ۱۵ و ۱۷، در سالن سبز تالار حافظ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، پذیرای کودکان و نوجوانان دوست‌دار سینما خواهد بود.

آیین پایانی نخستین جشنواره داستانی حافظ و تقدیر از برگزیدگان این جشنواره از دیگر برنامه‌ های بزرگداشت حافظ در روز سوم بود که نقطه عطف این جشنواره برگزیده شدن داستان «فضای سینه حافظ، هنوز، پر ز صداست» نوشته مژگان شادفر از شیراز بود.

همچنین سخنرانی‌های علمی بیست‌وپنجمین یادروز حافظ با دو سخنرانی از دکتر سعید حسام‌پور با عنوان «جهان روایت و شعر حافظ» و دکتر اصغر دادبه با موضوع «حافظ شاعری اندیشمند؛ آراسته به چندین هنر» انجام شد.

اعطای نشان درجه یک علمی حافظ شناسی

برگزاری آیین گرامیداشت حافظ پژوه غیرایرانی و مراسم اعطای ششمین نشان درجه یک علمی حافظ شناسی به یکی از استادان فعال و مترجمان غیرایرانی دیوان حافظ از دیگر رویدادهای بزرگداشت حافظ به شمار می رود که این رویداد در ساعت ۱۶:۳۰ امروز برگزار خواهد شد.

جایزه نشان درجه یک علمی یکی از جوایزی که بالاترین سطح جوایز مرکز حافظ شناسی است که تاکنون به پنج نفر از حافظ پژوهان از جمله فوشه‌کور از فرانسه، جیووانی درمه از ایتالیا و استادان بهاالدین خرمشاهی، دکتر نیساری و سعید حمیدیان از ایران اعطا شده است و امسال هم این مراسم برای گزینش ششمین برنده نشان درجه یک علمی مرکز حافظ شناسی به صورت مجازی و از طریق صفحه رسمی مرکز حافظ شناسی در اینستاگرام به نشانی hafezstudiescenter و همچنین ابردراک https://derak.cloud/hafez برگزار خواهد شد.

برنامه «هفت شب، هفت غزل و هفت هنر» نیز هرشب از ساعت ۱۸ تا ۲۰ در قسمت قطعه مشاهیر و با حضور حافظ شناسان و هنرمندان در حال برگزاری است که در این برنامه خوانش هفت غزل توسط حافظ شناسان همراه با تفاسیر این غزل‌ها برای مردم انجام  و از هنرمندان بومی بنای حافظیه از ابتدا تا کنون تجلیل می شود.

آیین گلباران آرامگاه خواجه شمس الدین محمد حافظ شیراز

آیین گلباران آرامگاه خواجه شمس الدین محمد حافظ شیراز با حضور پیشکسوتان فرهنگ و هنر فارس هم در ساعت ۸بامداد روز سه شنبه ۲۰ مهرماه برگزار شد که مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در این مراسم با اعتقاد به اینکه حافظ شیرازی با طبع پاک و بدیع خود، چندین هزار بیت ارزشمند و بلند را برای ما به جا گذاشت، گفت: سروده‌های حافظ ما را به بالای عرش و آسمان برده است و با زیباترین عوالم و دقیق‌ترین احساسات آشنا می‌کند.

 سهرابی افزود: غزل‌های حافظ، بر روی زخم‌هایمان مرهم می گذارد و در سختی‌های ما را دستگیری می‌کند.

دبیر شورای فرهنگ عمومی فارس سروده‌های لسان‌الغیب را آموزاننده بردباری در دشواری دانست و گفت: اشعار حافظ ما را به سوی سعادت حقیقی که عشق است، رهنمون می‌سازد. در این سروده‌ها، گذشت، بخشش، نیکی و ازخودگذشتگی را می‌توان یافت و از آن بهره‌ها برد.

وی یادآور شد: امروز با گذر از بیست و پنجمین یادروز حافظ، امید داریم که بتوانیم حافظ را به جهانیان بیش از پیش بشناسانیم.

در سال ۱۳۷۶ به پیشنهاد مرکز حافظ شناسی، ۲۰مهرماه به منظور بزرگداشت شعر و اندیشه حافظ، با عنوان یادروز این شاعر بزرگ شیرازی نامگذاری و در تقویم ملی ایران ثبت شد.

برچسب‌ها شیراز روز بزرگداشت حافظ  فارس

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شیراز روز بزرگداشت حافظ فارس شیراز روز بزرگداشت حافظ فارس بزرگداشت حافظ نشان درجه یک علمی مرکز حافظ شناسی نمایشگاه کتاب بین المللی روز حافظ سروده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۶۳۰۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سمینار «خلیج‌فارس؛ بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای» برگزار می شود

به گزارش خبرگزاری مهر، سمینار تخصصی «خلیج‌فارس؛ بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای» در آستانه روز ملی خلیج فارس توسط بنیاد ایران‌شناسی روز یکشنبه ۹ اردیبهشت در تالار شهید سلیمانی این بنیاد برگزار می‌شود.

سمینار مذکور با حضور محمدحسین رجبی دوانی رئیس بنیاد ایران‌شناسی، سیده راضیه یاسینی معاون پژوهشی این مجموعه، محمدرضا باقری سفیر سابق ایران در ترکیه، حمیدرضا آصفی سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه و سفیر سابق ایران در امارات، رامین مهمان‌پرست سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه و سفیر سابق ایران در لهستان، سید مهدی میرابوطالبی سفیر سابق ایران در فرانسه و سید محمدحسین ملائک سفیر سابق ایران در جمهوری چین همراه است.

منافع کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس؛ همگرایی‌ها و واگرایی‌ها، بلوک غرب و بازبینی بازی بزرگ جدید در خلیج‌فارس، جایگاه خلیج‌فارس در ژئواستراتژی روسیه نوین و راهبرد چین در خلیج‌فارس؛ تاجر موازنه‌گر در این سمینار بررسی می‌شوند.

سمینار تخصصی «خلیج‌فارس؛ بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای» روز یکشنبه ۹ اردیبهشت از ساعت ۹ تا ۱۲ در تالار شهید سلیمانی بنیاد ایران شناسی برگزار می‌شود.

کد خبر 6088357 الناز رحمت نژاد

دیگر خبرها

  • برگزاری ۱۹ عنوان برنامه شاخص هفته سنه در سنندج
  • بزرگداشت مقام معلم با اجرای صدها برنامه
  • تقدیر از معلمان نمونه برتر استان مرکزی
  • سمینار «خلیج‌فارس؛ بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای» برگزار می شود
  • آغاز به کار بیستمین نمایشگاه کشاورزی در شیراز
  • بزرگداشت روشنفکری که متفاوت بود
  • اجرای بیش از ۴۰ عنوان برنامه به مناسبت هفته بزرگداشت مقام معلم در بردسکن
  • البرز آماده بزرگداشت هفته معلم است/ تقدیر از معلمان نمونه
  • اجرای ۱۹ عنوان برنامه در گرامیداشت روز «سنندج»
  • برنامه‌های هفته فرهنگی سنندج در قالب ۱۹ عنوان برگزار می‌شود