Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از پایگاه خبری آمریکایی اکسیوس، پس از ۱۸ ماه از آغاز همه گیری کووید-۱۹، هنوز این پرسش مطرح می شود که چه زمان پایان گسترش ویروس کرونا اعلام می شود. در پاسخ به این سوال باید گفت شاید اکنون بیش از همیشه روشن شده باشد که هرگز لحظه ای برای پیروزی واکسن علیه سویه های کرونا یا بشریت در برابر ویروس وجود نخواهد داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اکسیوس در ادامه آورده است: درحالیکه هر روز بر شمار افراد واکسن زده افزوده می شود، تعداد مبتلایان به کووید-۱۹ سرسختانه ای بالا مانده و حتی در کشورهایی مانند استرالیا و نیوزلند که سعی در جلوگیری از ورود هر گونه فرد مبتلا به کووید-۱۹ به کشورشان داشتند، اکنون می بینیم که در پی راهی برای کنارآمدن با ویروس هستند.

در حال حاضر نقشه جهان همانند صفحه شطرنجی است که می توان کشورها را از روی محدودیت های مختلف ناشی از پاندمی، سیاست های مرزی و شمار مبتلایان تشخیص داد و با همه این محدودیت ها آمار روزانه جهانی مبتلایان و مرگ و میر به همان اندازه یکسال قبل و حتی بیشتر است.

سوال اساسی این است که پایان کووید-۱۹ چگونه است؟

به گفته «جرمی فرار» یک متخصص برجسته در زمینه بیماری های عفونی و مدیر مرکز "ولکام تراست" (Wellcome Trust) دانمارک؛ کشوری که به دلیل نرخ بالای واکسیناسیون (۷۶ درصد جمعیت و ۸۷ درصد افراد بالای ۱۲ سال) تمام محدودیت ها را لغو کرده، ویروس هنوز در حال گسترش است و به طور متوسط ‌روزانه یک تا دو دانمارکی در حال مرگ هستند.

فرار می افزاید: «فکر می کنم این ویروس برای همیشه در اینجا خواهد بود و ما هرگز به مرگ روزانه صفر نمی رسیم».

وی که به عنوان پزشک مشاور در خدمت دولت انگلیس است، می گوید: «اما با واکسیناسیون جهانی، ایمنی طبیعی و آزمایش و درمان بهتر (و همچنین دسترسی آماده به دزهای تقویت کننده واکسن و واکسن های نسل دوم)، کشورهای ثروتمند می توانند به نقطه ای برسند که خطر محدود شود.

اما در این میان کشورهای ثروتمدی همچون آمریکا هم هستند که اگرچه تاکنون توانسته ۵۶.۸ درصد جمعیت خود را در برابر کووید-۱۹ واکسینه کند، در حال حاضر به دلیل پایین آمدن میزان واکسیناسیون و نرخ بالای مهاجرت، دوره دشواری در پیش دارد.

در این میان کشورهایی همچون هند هم وجود دارند که سویه دلتا برای نخستین بار در آنجا شناسایی شد و تاکنون توانسته تنها یک دز واکسن به حدود نیمی از جمعیت خود تزریق کند و هنوز ۷۰۰ میلیون نفر دیگر باقی مانده اند. بماند که کشورهایی مانند افغانستان در آسیا و یا جمهوری کنگو در آفریقا هنوز به سختی توانسته اند نخستین دز واکسن را به یک درصد جمعیت خود تزریق کنند.

استرالیا، نیوزلند و برخی از کشورهای آسیای جنوب شرق که هرگز با شیوع عمده کرونا هم روبرو نبوده اند، با مشکلات بسیاری بر سر خروج از پاندمی روبرو هستند، زیرا ایمنی طبیعی کمی دارند و بنابراین تنها راه خروج از این وضعیت واکسیناسیون ۱۰۰ درصدی جمعیت است. همه این موارد تهدیدهایی برای مقابله با همه گیری کووید-۱۹ است.

فرار با اشاره به گروه های مخالف واکسن تاکید کرد: «با کندی روند واکسیناسیون ما این فرصت را در اختیار ویروس قرار می دهیم تا بتواند تکامل یابد و سویه های جدید ظهور کنند».

به عقیده این پژوهشگر دانمارکی به صفر رساندن مرگ و میر ناشی از کووید-۱۹ امکان پذیر نیست، اما می توان آنها را محدود کرد و این موضوعی خواهد بود که جامعه آن را در آینده می پذیرد. به گفته فرار به نظر می رسد دانمارک به آن نقطه رسیده است و بقیه جهان به زودی همین راه را طی خواهند کرد.

براساس آخرین آمار منتشر شده با گذشت ۱۰ ماه از آغاز واکسیناسیون علیه کرونا، تا به امروز تنها ۳۵.۶ درصد کل جمعیت جهان در برابر کووید-۱۹ واکسینه شده اند. ضمن آنکه رقم شمار مبتلایان به ویروس کرونا در سراسر جهان از ۲۳۹ میلیون نفر فراتر رفته و از این میان بیش از پنج میلیون نفر جان خود را از دست داده اند.

منبع: الف

کلیدواژه: کووید ۱۹

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۶۳۲۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز واکسیناسیون دام‌های لرستان علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان

به گزارش خبرگزاری مهر، مصطفی زبردست در سخنانی، اظهار داشت: از ابتدای سال جاری طرح واکسیناسیون و ایمن‌سازی تعداد سه میلیون و ۴۰۰ هزار رأس دام سبک روستایی در استان لرستان با استفاده از تمام توان‌بخش خصوصی و دولتی شروع شد.

وی افزود: طی هماهنگی صورت‌گرفته با دفتر بهداشت و مدیریت بیمارهای دامی سازمان دامپزشکی کشور، تأمین واکسن انجام شده است و از ابتدای سال جاری تا پایان خردادماه طرح واکسیناسیون رایگان تعداد سه میلیون و ۴۰۰ هزار رأس دام سبک روستایی انجام می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی لرستان، تصریح کرد: باتوجه‌به اینکه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک جز بیماری‌های به‌شدت کشنده جمعیت دام سبک است در راستای ایمن‌سازی دام‌های روستایی با اخذ قرارداد خرید خدمت از بخش خصوصی و با استفاده از تمام توان‌بخش دولتی طرح ایمن‌سازی دام‌های سبک در استان از ابتدای سال جاری شروع شده است و تا پایان خردادماه ادامه دارد.

زبردست، ادامه داد: بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک جز بیماری‌های ویروسی به‌شدت کشنده جمعیت دامی است که در چراگاه‌های مشترک با حیات‌وحش قابلت انتقال به جمعیت نشخوارکنندگان حیات‌وحش را دارد و طی سنوات اخیر با واکسیناسیون گسترده توسط اداره کل دامپزشکی در جمعیت دام‌های سبک موردی از بیماری در حیات‌وحش استان گزارش نشده است.

وی از همه دامداران استان درخواست کرد که برای ایمن‌سازی رایگان دام‌ها با اکیپ‌های اعزامی دامپزشکی همکاری لازم را داشته باشند.

کد خبر 6062828

دیگر خبرها

  • سازندگان واکسن برکت از قهرمانان ملی هستند/ روایتی متفاوت از یک دستاورد علمی
  • آخرین آمار جهانی کرونا امروز ۹ فروردین؛ ۳۳ فوتی و ۵ ابتلای جدید
  • راه اندازی سردخانه نگهداری واکسن در مرکز بهداشت غرب اهواز
  • واکسیناسیون ۱۵۲ هزار راس دام علیه بیماری طاعون در کرمان
  • (تصاویر) تکرار تاریخ؛ شباهت همه گیری آنفلوآنزای اسپانیایی و کرونا
  • آغاز واکسیناسیون دام‌های لرستان علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان
  • آخرین آمار جهانی کرونا امروز ۷ فروردین؛ ۴ فوتی و ۱۰۰۰ ابتلای جدید
  • واکسیناسیون سه میلیون و ۴۰۰ هزار رأس دام سبک در لرستان
  • واکسیناسیون ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار راس دام سبک روستایی در لرستان
  • آخرین آمار جهانی کرونا امروز ۶ فروردین؛ ۳ فوتی و یک هزار ابتلای جدید