Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، روحش آنچنان با هنر عجین شده که روزهایش با هنر سپری می‌شود و شب‌هایش با خیالش؛ حتی در زمان استراحت خود به فکر ایجاد طرح‌ها و ایده‌های جدید و جالب برای بافتن است.

با وجود اینکه دستانش پینه بسته است ولی رج رج و گره‌ها را چنان عاشقانه می‌بافد که گذر عمر به فراموشی سپرده می‌شود و خودش هم می‌گوید وقتی می‌بافد گذر عمر را فراموش می‌کند به‌ویژه زمانی‌که هنرش را آموزش می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بانوی خلاق و نخبه کلاردشتی که از کودکی پا به حرفه بافتن فرش باز شده چنان روحش با هنر عجین شده که طی این سال‌ها توانسته هنرهای به‌یادماندنی از خود به یادگار بگذارد.

از همه جالب‌تر خانه خانم کاووسی است که وقتی واردش می‌شوی همه وسایل زندگیش کار دستان توانمندش است که به وی آرامش می‌دهد.

 

فاطمه کاووسی بانوی هنرمند کلاردشتی است که از ۱۲ سالگی وارد این حرفه شده است مثل همه هنرمندان عشق و علاقه او را وارد این مسیر کرده و همین علاقه موجب شده سال‌ها در این حرفه فعالیت کند.

سختی و مشقت در همه حرفه‌ها هست اما مهم کارآفرینان هستند که از همه آنها با علاقه و پشتکار بالا عبور می‌کنند؛ خانم کاووسی نیز در کنار کارگاه که حدود ۲۰ نفر ثابت قبل از کرونا داشته و اکنون در منزل همکاری خود را ادامه می‌دهند آموزشگاه نقش بافت تنها آموزشگاه در شهرستان کلاردشت را مدیریت می‌کند.

*بانوی خستگی‌ناپذیری که ساعات زیادی مشغول کار و آموزش است 

این بانوی خستگی‌ناپذیر که ۶۳ سال سن دارد ساعات زیادی مشغول کار و آموزش است و باوجود اینکه شرایط کرونایی است اما حضورش نه تنها کمرنگ شده بلکخ پررنگ‌تر هم شده؛ چراکه باید فیلم تهیه کند تا آموزش‌ها استمرار داشته باشد.

 

*از صفر تا صد بافت فرش در کلاردشت

وی در گفت‌وگو با فارس، می‌گوید: هر فرشی که بافته می‌شود ۴۰ شغل درگیر هستند از پشم‌چینی تا بازار؟!
همه ما می‌دانیم فرش هویت ملی میهنی فرهنگ ماست و فرش کلاردشت هم تنها فرش استان مازندران بوده که در سال ۸۶ ثبت ملی و یک ماه نیز به ثبت جهانی رسیده است.

این بانوی نخبه کارآفرین بیان می‌کند: تولید صد در صد فرش از صفر تا صد در شهرستان انجام می‌شود و همین موضوع بر کیفیت این محصول افزوده است.

*کرونا فرصت بود

قبلا که بحث بیمه مطرح بود برخی بافندگان مجبو بودند ببافند تا بیمه آنان قطع نشود اما کرونا فرصت بسیار خوبی بود؛ چراکه در خانه ماندن موجب شد بافت فرش رونق بگیرد و خیلی در این مسیر روی آوردند و بیشتر بافت انجام می‌شود.

 

کاووسی با اشاره به اینکه  فرش کلاردشت یک ریشه است، تصریح می‌کند: فرش کلاردشت، هنر اصیل منطقه است از صفر تا صد فرش از رنگ‌بندی پشم گرفته، چله کشی، نقوش و همچنین رنگ‌هایی که استفاده می‌شود این فرش را متمایز کرده است.

*درخشندگی و شفافیت دلیل مهم شهرت فرش کلاردشت

درخشندگی و شفافیت دلیل مهم شهرت فرش کلاردشت، دوام زیاد و عمر طولانی آن است؛ به این دلیل که پشم منطقه از بهترین نوع است و سال به سال از عمرش می‌گذرد درخشندگی آن بیشتر می‌شود.

موضوع مهم در زندگی من این است که با بافتن احساس خوبی دارم در منزلم از پرده گرفته تا فرش همه کار دست و صنایع دستی است که واقعا احساس آرامش به من می‌‌دهد؛ چراکه همه چیز از طبیعت است و گرما و آرامش را به انسان بازمی‌گرداند.

از اینکه طی این سال‌ها هنرم را به دیگران آموزش دادم خیلی خوشحال هستم؛ خیلی‌ها کارگاه راه‌اندازی کردند و از این راه امرارمعاش می‌کنند و من هم از اینکه توانستم دیگران را با هنر آشنا کنم احساس خوبی دارم.

*بانویی در هزارتوی نقش و نگارها

در تمام این سال‌ها خوشحال هستم در این مسیر پا گذاشتم، مسیری پر از زیبایی که البته هرچه از زیبایی‌اش بگویم کم گفتم باید وارد این مسیر شوید و لمس کنید تا در هزارتوی این نقش و نگارها به آرامش برسید.

 

البته این بانوی کارآفرین نخبه دار فلزی را اختراع کرده به‌طوری‌که در گذشته باید اتاق را می‌کندند ولی با این اختراع این مشکل حل شد و کار بافندگان تسهیل شد و همچنین ۲۵ طرح فرش توسط این بانو احیا شد.

*زندگی پرخاطره بانوی کلاردشتی

همه زندگی این بانو پراز خاطره است، به طوری‌که در خیال هم دست از نقش و نگار و طراحی برای بافت فرش برنمی‌دارد، شب در خیالش طرح‌ها را مجسم کرده و روزها برای اجرا روی دار قالی ترسیم کرده و می‌بافد.
از طرح پنج تن آل عبا گرفته، خورشید، جام زرین تا جغرافیای کلاردشت همه و همه طرح‌های بافت این بانوی خلاق بوده که توانستن را به عینه معنا کرد. 

این بانوی خلاق از ۱۲ سالگی وارد حرفه شده و به این کار عشق می‌ورزد و وجه تمایزش هم این است که به یک طرح خاص اکتفا نمی‌کند و دائما در تکاپو و تلاش برای پیدا کردن نقش‌ها و طرح‌های جدید است.

*گذر سن در بافتن معنا ندارد

همیشه دنبال ایده است و وقتی با دانشجویان و هنرجویان است که اصلا احساس گذر سن ندارد و آنقدر انرژی مثبت می‌گیرد که خستگی برایش معنا ندارد.

 

این بانو نمی‌تواند لحظه‌ای از هنرش دور باشد و حتی روزهای جمعه باید سری به کارگاه بزند باوجود اینکه بافت زیادی انجام داده اصلا عینک هم ندارد و می‌گوید اگر روزی دیگر نتواند ببافد وقتی هنر و کار دست بچه‌هایش را می‌بیند گویی خود بافته است.

انتهای پیام/۸۶۰۳۴/ج

منبع: فارس

کلیدواژه: فرش کلاردشت سال ها طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۶۴۱۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تکمیل مرحله اول ساخت اسکلت چوبی ضریح حرم بانوی کرامت

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مرکز قم، آیت‌الله سید محمد سعیدی روز گذشته از کارگاه ساخت اسکلت چوبی ضریح مطهر حرم بانوی کرامت بازدید کرد و در جریان روند فعالیت‌های این پروژه قرار گرفت.

ساخت ضریح مطهر حرم بانوی کرامت سال گذشته به دستور تولیت این حرم مطهر آغاز شد و اکنون ساخت مرحله اول اسکلت چوبی آن توسط استاد متین فر تکمیل و نهایی شده و باتوجه‌به تکمیل طراحی ضریح مطهر، کار‌های مربوط به وصل بندی، مقرنس‌کاری، معرق‌کاری و خاتم‌کاری در دست اجرا است و قلم‌زنی ضریح مطهر نیز پیشرفت مناسبی داشته است.

گفتنی است برای پروژه ساخت ضریح مطهر حرم حضرت معصومه سلام‌الله‌علی‌ها از چوب ساج کشور برمه که مرغوب‌ترین و مناسب‌ترین چوب برای ساخت ضریح‌های مطهر است استفاده شده و فعالیت‌های هنری بر روی این چوب‌ها توسط هنرمندان قمی در حال اجراست.

همچنین مطالب محتوایی که قرار است در جای‌جای این ضریح مطهر نگاشته شود در این بازدید توسط آیت‌الله سعیدی مورد بررسی و تدقیق قرار گرفت و مشخص شد.

دیگر خبرها

  • پیکار سه بانوی رزمی کار قمی در مسابقات آسیایی پایوهوت
  • بانوی پیرانشهری در حمله خرس زخمی شد
  • تکمیل مرحله اول ساخت اسکلت چوبی ضریح حرم بانوی کرامت
  • ببینید | گریه‌های ماهور الوند از دیدن سکانسی عاشقانه با بازی زانیار خسروی
  • توده پنج کیلوگرمی از بدن بانوی اسفراینی خارج شد
  • هزارتوی سیاه تنهایی
  • بهترین سریال‌های عاشقانه کره‌ای با حال و هوای «فانتزی»
  • رکوردشکنی بانوی سنگ‌نوردی در جام جهانی
  • بهترین سریال‌های عاشقانۀ کره‌ای با حال و هوای «فانتزی»
  • رکوردشکنی بانوی ملی‌پوش سنگ‌نوردی در جام جهانی