Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-19@23:43:59 GMT

پارسال بدترین سال آبی ۵۰ سال گذشته بود

تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۶۴۵۰۶

پارسال بدترین سال آبی ۵۰ سال گذشته بود

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدرضا بختیاری مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با حضور در شورای شهر تهران و در گزارشی اظهار کرد: تهران کمتر از یک درصد مساحت کل کشور را دارد و حدود ۱۸ درصد جمعیت استان را پوشش می‌دهد متوسط بارندگی سالیانه استان تهران ۲۸۰ میلی‌متر است که تقریبا معادل بارندگی کشور است اما مصارف استان تهران حدود ۴ میلیارد و ۳۱۵ میلیون متر مکعب و متوسط بارندگی سالیانه استان تهران ۲۸۰ میلی متر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بختیاری گفت: حدود یک میلیارد و ۷۸۰ میلیون متر مکعب از منابع آب سطحی و دو و نیم میلیون متر مکعب از منابع آب زیرزمینی است متوسط کسری مخزن سالیانه استان تهران هم حدود ۱۵۰ میلیون متر مکعب است که در استان تهران سالیانه بیش از ۱۵۰ میلیون متر مکعب بیش از منابع است حدود ۴۰ میلیون متر مکعب هم مربوط به شهر تهران است متاسفانه سال آبی گذشته به لحاظ میزان بارندگی و جوی آسمانی بدترین سال آبی در ۵۰ سال گذشته بود .

وی ادامه داد: درحال حاضر وضعیت مخازن سطح‌های آب شرب تهران حدود ۴۵۲ میلیون متر مکعب است و سال گذشته ۷۵۱ میلیون متر مکعب حجم مخازن داشتیم؛ امسال به دلیل کاهش نذورات باران، علی‌رغم افزایش چند درجه حرارت، به دلیل فرهنگسازی که صورت گرفت، کاهش سه دهم درصدی آب شرب را داشتیم که امر بی‌سابقه‌ای بود؛ در شهر تهران خوشبختانه به رغم تمامی مشکلات، یک ساعت قطع آب ناشی از نبود آب را نداشتیم؛ بنابراین به گونه‌ای برنامه‌ریزی می‌کنیم که تا پایان سال مصرف آب شرب شهر تهران دچار مشکل نشود.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان تهران با بیان اینکه از پنج سطح آبی برداشت آب انجام می‌دهیم، ادامه داد: سالانه حدود یک میلیارد و ۸۰ میلیون متر مکعب مصرب آب شرب شهر تهران است؛ در شرایط نرمال، تهران ۷۰ درصد از منابع سطحی استفاده می‌کند و ۳۰ درصد هم از منابع آب زیرزمینی که بسته به سال متفاوت است.

وی درباره بحث فرونشست زمین در تهران اظهار کرد: به دلیل منابع آب زیرزمینی امکان برداشت بیش از نیاز مصرفی را نداریم و باید مصرفمان از منابع آب سطحی تنظیم کنیم.

بختیاری در ادامه درباره بحث تفکیک منابع آبی استان تهران و استان البرز گفت: منابع آب سطح زیر زمینی تهران و البرز در وضعیت نامناسبی است و به دلیل انبوه جمعیتی که در این شهر‌ها ساکت است  باید فکری اساسی کرد ما نمی‌توانیم منابع آب شربی استان تهران و البرز را از هم تفکیک کنیم، چون این منابع به هم وابسته هستند در وضعیت آب شربی شهر تهران حدود ۱۷ درصد آب کل کشور مصرف می‌شود همچنین شرکت‌های آب و فاضلاب شهر تهران ۱۲ شرکت وجود دارد.

بختیاری با اشاره به بحث تصویه‌خانه هفتم گفت: همیشه این موضوع مطرح بود که مناطق برخوردار از تهران از منابع آب سطحی استفاده می‌کنند و مناطق جنوبی شهر تهران از منابع آب زیر زمینی استفاده می‌کنند؛ بنابراین در این تصویه‌خانه برای اولین مرتبه آب سطحی تهران به مناطق جنوبی و جنوب شرق تهران رساند. همچنین این موضوف باعث شد که استفاده از ظرفیت‌های آب زیر زمینی کاهش پیدا کند و حدود ۱۰۰ حلقه چاه در تهران را خاموش کردیم در حال حاضر حدود پنج هزار لیتر بر ثانیه آب بر مناطق جنوبی تهران وارد می‌شود.

بختیاری در زمینه نقشی که شورا و شهرداری برای آب و فاضلاب شهر تهران دارد، افزود: آب و فاضلاب تهران بیشترین مزاحمت را برای شورا و شهرداری دارد.

وی در زمینه رینگ‌های پیرامونی شهر تهران بیان کرد: حدود ۶۵ درصد رینگ شهر تهران را اجرا کردیم در مناطق بحرانی هم این رینگ‌ها اجرا شده، همچنین، فوایدی که این رینگ‌های می‌تواند داشته باشد این است که جابه جایی آب بین تصویه خانه تهران، افزایش آب کیفی شهر تهران است.

بختیاری در زمینه طرح آبرسانی اضطراری شهر تهران هم افزود: حدود 9 هزار کیلو متر خط لوله و شبکه‌رسانی داریم که حدود ۴۰ درصد از این لوله‌ها بالغ‌بر ۵۰ سال عمر دارند طرحی که آب وفاضلاب تهران به مدد تمام دستگاه‌ها ایجاد کرد، طرح آبرسانی اضطراری است که در مواقع زلزله ما بخشی از شبکه تهران را از دست می‌دهیم در مناطق شمالی تهران مخزن بزرگ وجود دارد، اما در مناطق جنوبی تهران مخزن وجود ندارد و ۳۷۴ مخزن اضطراری تعبیه کردیم که در مسیر خط آبرسانی تهران قرار دارند.

وی درباره طرح جامع شهر تهران تاکید کرد: در تهران ۵ سد داریم که مخازن تهران را پوشش می‌دهد. این طرح باید ظرف ۵ سال آینده به اتمام برسد و اگر این طرح عملیاتی شود، شاید در بین پایتخت دنیا یا بی‌نظیر خواهد بود یا کم‌نظیر می‌شود‌.

وی افزود: در تهران به دلیل اینکه هنوز رینگ‌های ما به اتمام نرسیده است و مخازن سطح آب به طور کامل باهم ارتباط ندارند، سبب می‌شود با از دست دادن یک سطح، شهر تهران دچار مشکل شود.

بختیاری خاطرنشان کرد: با اجرایی شدن پروسه خط طالقان، تمامی مخازن سدها به هم وصل می‌شود و اگر یک سد را هم به مدت دوماه از دست دهیم، هیچ مشکلی تهران را تهدید نمی‌کند.

بیشتر بخوانید

تامین حق آبه شهرک صنعتی شمس آباد پس از یک دهه

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: آب شرب شهری میلیون متر مکعب منابع آب سطح استان تهران مناطق جنوبی منابع آب آب و فاضلاب شهر تهران آب سطحی رینگ ها آب شرب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۶۴۵۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعتراف منابع عبری به ناتوانی تل آویو در تحقق اهداف جنگ غزه

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مرکز اطلاع رسانی فلسطین، روزنامه عبری زبان معاریو و پایگاه خبری عبری والا اذعان کردند که مقامات اسرائیلی قادر به نابودی حماس نیستند.

پایگاه خبری والا بیان کرد که تصویر پیروزی کامل که نتانیاهو وعده آن را داده بود، بین ساحل غزه و شهرک تخلیه شده المطله درهم شکست و پس از گذشت بیش از نیم سال از جنگ، دولت رژیم صهیونیستی هنوز نتوانسته سیاست یا استراتژی مرحله بعد از جنگ را ارائه دهد.

منبع مذکور اشاره کرد که در چنین شرایطی، حماس ثابت و پابرجا مانده و دوباره به قدرت بازگشته است و نتانیاهو بخاطر عدم فروپاشی ائتلاف دولتی خود، از اتخاذ تصمیمات سیاسی سخت خودداری می‌کند و همه را بلاتکلیف نگه داشته است.

در همین راستا، روزنامه عبری زبان معاریو نیز گفت که نتانیاهو، گانتز، گالانت و هرتزی هلیوی توانستند اوضاع را پیچیده کنند و هیچ نگرش راهبردی برای نابودی حماس و حزب الله که شهرک‌های صهیونیستی در شمال را هدف قرار می‌دهد، ندارند، اما خط پایان این اوضاع پیچیده و درهم همچنان دور است زیرا ایران وارد معادله شده است.

همچنین آویگدور لیبرمن رئیس حزب «اسرائیل بیتنا» تاکید کرد که اعضای کابینه جنگ رژیم صهیونیستی باید برکنار شوند.

وی در ادامه اعتراف کرد: ما نه در مسیر پیروزی بلکه در مسیر ننگ حرکت می‌کنیم.

لیبرمن اضافه کرد: تحولات روز گذشته در جبهه شمالی بسیار مهم‌تر از چیزی است که به آن پرداخته ایم. این تحولات بیانگر عدم مسؤولیت اسراییلی‌ها است.

وی بیان کرد: نظامیان و اسرائیلی‌ها مانند پرنده‌ها در تیررس نیروهای حزب الله قرار گرفته اند.

روز گذشته حزب الله لبنان پایگاه‌ها و مراکز تجمع نظامیان رژیم صهیونیستی را در هفت منطقه شمال فلسطین اشغالی با سلاح مناسب و موشک‌های هدایت شونده هدف قرار داد.

حزب الله لبنان با صدور بیانیه‌های جداگانه درباره این حمله‌ها اعلام کرد: برای اعلام حمایت از ملت استوار فلسطین در نوار غزه و مقاومت شریف و دلاور آن، مجاهدان مقاومت اسلامی ساعت ۱۲:۳۰ ظهر و پس از رهگیری دقیق تحرکات دشمن در پایگاه «المرج» و رسیدن نظامیان و تجهیزات دشمن به مکان مورد نظر، آنها را به صورت مستقیم هدف سلاح مناسب موشکی قرار داده و به هلاکت رسانده یا زخمی کردند.

از سوی دیگر، وزارت بهداشت نوار غزه با ارائه گزارشی از جدیدترین آمار شهدا و زخمی‌های تجاوز وحشیانه رژیم صهیونیستی به این باریکه طی حدود ۲۰۰ روز گذشته خبر داد.

در این گزارش آمده است: تعداد شهدای فلسطینی در نوار غزه به ۳۴ هزار و ۱۲ تن افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش، تعداد زخمی‌ها در این باریکه به ۷۶ هزار و ۸۳۳ تن رسیده است.

وزارت بهداشت نوار غزه تاکید کرد که اشغالگران صهیونیست طی ۲۴ ساعت گذشته دست کم چهار کشتار علیه خانواده‌های فلسطینی انجام داده‌اند که در جریان آنها ۴۲ فلسطینی به شهادت رسیده و ۶۳ تن دیگر زخمی شده‌اند.

هنوز صدها تن از شهدا و زخمی‌های فلسطینی در زیر آوار خانه‌های ویران شده در اثر حمله‌های وحشیانه رژیم صهیونیستی قرار دارند و تعداد زیادی نیز مفقود شده‌اند.

کد خبر 6082854

دیگر خبرها

  • اعتراف منابع عبری به ناتوانی تل آویو در تحقق اهداف جنگ غزه
  • سال گذشته حدود ۱۲میلیون و ۶۸۵هزار مسافر در فرودگاه مهرآباد پذیرش شدند
  • ایمن سازی کانال های آبی شهر ری/ایمن سازی کامل در گرو تامین اعتبار
  • انسداد یک هزار حلقه چاه و پیشگیری از هدررفت ۶ میلیون متر مکعب آب در البرز
  • کشف ایمپلنت قاچاق از دو مطب در تهران
  • برداشت غیرمجاز سالانه ۳۰ میلیون متر مکعب آب در خراسان‌شمالی
  • کشف ۱۲۴۰۰ عدد ایمپلنت قاچاق از دو مطب در تهران
  • ۷۵ درصد از حجم مخازن سدهای خراسان شمالی خالی است
  • دانشجوی باکیفیت هرجا که باشد باید حمایت شود
  • تامین ۳۱ درصد منابع درآمدی منطقه ۱۵ اصفهان با صدور پروانه‌های ساختمانی