Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، شاخص کل بورس که تا آستانه کانال یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد رشد کرد، نتوانست از این مقاومت مهم عبور کند و از هفته ابتدایی شهریور در فاز اصلاحی قرار گرفت که تا حال حاضر ادامه داشته و ۱۰ درصد افت کرده است؛ امروز نیز شاخص کل با ۳۸ هزار و ۷۰۰ واحد کاهش، به عدد یک میلیون و ۴۱۹ هزار واحد رسید تا نشان دهد بازار فعلا قدرت لازم را برای قرار گرفتن در فاز رشد ندارد، علاوه بر این افت ۹ هزار و ۶۰۰ واحدی شاخص کل هموزن نیز حاکی از آن است که کلیت بازار در فاز اصلاح به سر می‌برد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


نقشه امروز بازار سرمایه

همچنین ارزش معاملات خرد در بازار امروز برابر با ۵ هزار و ۷۵۷ میلیارد تومان بود و طبق بررسی‌ها، ارزش اولیه صفوف فروش در بازار امروز از ۲۰۷ میلیارد تومان در ساعت ابتدایی بازار به ۷۸۶ میلیارد تومان در انتهای بازار رسید که این نشان از قدرت فروشنده در معاملات امروز است.


ارزش معاملات

همچنین طبق نمودار تفکیک ارزش معاملات، ۵۳ درصد معاملات مربوط به معاملات سهام و صندوق‌های سهامی و ۴۷ درصد آن مربوط به صندوق‌های درآمد ثابت و اوراق‌ها می‌باشد که اگرچه هنوز هم سهم معاملات سهام بیشتر است، اما کاهش چشمگیر درصد سهم ارزش معاملات سهام از کل ارزش بازار، نشان‌دهنده خروج پول از بازار سهام می‌باشد.

در بازار امروز، بیشترین ارزش معاملات به ترتیب برای گروه شیمیایی، فرآورده‌های نفتی، فلزات اساسی و خودرو به ثبت رسید که در این میان نمادهای فارس، شستا، فولاد و فملی بیشترین تاثیر منفی و نمادهای فایرا، چکاپا، خنصیر و دروز بیشترین اثر مثبت را بر شاخص کل داشتند؛ بیشترین ارزش معاملات متعلق به نمادهای شپنا، لپارس، شبندر و شستا و بیشترین حجم معاملات متعلق به نمادهای خودرو، خساپا، شبندر و خبهمن بود.

«شپنا» و «فولاد»؛ تاثیرگذار در شاخص و خنثی در قیمت

 در میان نمادهای اصفهانی، همچنان دو نماد فولاد و شپنا، تاثیرگذارترین نمادهای اصفهانی بر بازار سرمایه و جزو نمادهای اثرگذار روی کلیت بازار هستند و امروز نیز در گروه نمادهایی بودند که بیشترین حجم و ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند و بیشترین اثر منفی را بر روی شاخص کل داشتند.

شپنا نماد متعلق به پالایشگاه نفت اصفهان نیز که از کف قیمتی خود در سال جاری تا ابتدای شهریورماه توانسته بود بازدهی ۱۰۰ درصدی را محقق کند، از هفته اول شهریور تا الان در فاز اصلاحی به سر می‌برد و بر روی حمایت هزار و ۲۵۰ تومان در حال نوسان است، گفتنی است شپنا از ابتدای ۹۹ تا الان، با ۳۴۷ درصد، بیشترین بازدهی را در مقایسه با سایر نمادهای پالایشی برای سهامداران خود داشته است؛ علاوه بر این شپنا بعد از شتران، با ۷۵ درصد کاهش قیمت، بیشترین افت را از سقف قیمتی و تاریخی خود در سال ۹۹ داشته است.

شرکت نفت سپاهان با نماد شسپا، یکی دیگر از پالایشی‌های اصفهانی بازار سرمایه است که به تازگی افزایش سرمایه خود از مبلغ ۹۵۰ میلیارد تومان به ۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان را به ثبت رساند و توانست در یک رشد پرشتاب، ۷۶ درصد سود را برای سهامداران خود محقق کند، اما این نماد نیز علیرغم حرکت پرشتاب افزایشی خود در زمانی که کلیت بازار سرمایه در حال اصلاح بود، نتوانست از قله قیمتی ۴۱۳ تومان عبور کند و در حال حاضر بیش از یک ماه است که در فاز اصلاحی به سر می‌برد.

اما بررسی‌ روند درآمدی شسپا در ماه‌های اخیر نشان می‌دهد جمع درآمدهای نفت سپاهان در ۵ ماهه نخست سال جاری رقمی معادل ۴ هزار و ۹۸۶ میلیارد تومان بوده که این عدد نسبت به مدت مشابه سال قبل با جهش قابل توجه حدود ۱۶۷ درصدی همراه شده است؛ نکته قابل توجه آن که این شرکت موفق شده در مرداد ماه سال جاری با ثبت درآمد فروشی نزدیک به هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان، حد نصاب جدیدی در این زمینه از خود بر جای گذارد.

فولادسازان اصفهانی بر مدار اصلاح

در این میان، فولاد که از اواخر مردادماه، در فاز اصلاح به سر می‌برد، در حدود ۲۱.۵ درصد افت قیمت داشته است و الان روی حمایت روانی ۱۰۰۰ تومان قرار دارد؛ همچنین از فولاد مبارکه سپاهان خبر می‌رسد که در ۶ ماهه منتهی به شهریور از فروش محصولات خود ۶۶ هزار و ۸۵ میلیارد تومان درآمد کسب کرده است که از این مبلغ ۱۲ هزار و ۵۸ میلیارد تومان آن مربوط به همین ماه می‌باشد؛ گفتنی است مبلغ فروش این شرکت در مدت ۶ ماهه در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۴۲ درصد رشد داشته است.

فولاد امیرکبیر کاشان نیز که بعد از اصلاح میان‌مدت خود و کف‌سازی خوب، از اردیبهشت سال جاری شروع به رشد کرد، در اواخر تیر بعد از ۱۲۰ درصد رشد، وارد فاز اصلاحی شد و تاکنون نیز در این فاز به سر می‌برد و از قله قیمتی خود در سال جاری تا امروز، ۳۴ درصد افت قیمت را تجربه کرده و هم‌اکنون روی حمایت ۲ هزار و ۵۰۰ تومان در حال نوسان است.

لازم به ذکر است شرکت فولاد امیر کبیر کاشان در۶ ماهه منتهی به شهریور از فروش محصولات خود ۲ هزار و ۲۳۷ میلیارد تومان درآمد کسب کرد که از این مبلغ ۳۹۶ میلیارد تومان آن مربوط به همین ماه می‌باشد که نسبت به ۶ ماهه سال قبل ۱۲۵ درصد رشد داشته است.

فولاد سپید فراب کویر با نماد کویر، از دیگر فولادسازان اصفهانی است که بیشترین میزان اصلاح قیمتی را در مقایسه با دیگر شرکت‌های فولادی اصفهانی به خود اختصاص داده است و از قله قیمتی خود که در بهمن ۹۹ به ثبت رساند، تاکنون ۵۱ درصد افت قیمت داشته است و الان روی حمایت هزار و ۳۰۰ تومان قرار دارد و از ابتدای خردادماه در حال نوسان در حدود این حمایت قیمتی است.

اما این شرکت فولادسازی در گزارش توجیهی افزایش سرمایه خود اعلام داشت که سود خالص شرکت را در سال های ۱۴۰۰ ، ۱۴۰۱ ،۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ با فرض افزایش سرمایه به ترتیب ۲ هزار و ۱۶ میلیارد تومان، ۳ هزار و ۴۴ میلیارد تومان، ۴ هزار و ۲۹۳ میلیارد تومان و ۶ هزار و ۵۰ میلیارد تومان پیش‌بینی کرده است، گفتنی است با فرض بهره‌برداری از خط جدید، سود خالص شرکت در سال ۱۴۰۳ حدود ۹ هزار و ۷۸۳ میلیارد تومان، در سال ۱۴۰۴ حدود۱۲ هزار و ۷۹۲ میلیارد تومان، ۱۴۰۵ حدود ۱۶ هزار و۸۱۱ میلیارد تومان و در سال ۱۴۰۶ بالغ بر ۲۰ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی می‌شود.

افزایش سرمایه ۸۸۵ درصدی «زقیام»

نماد سصفها متعلق به شرکت سیمان اصفهان، نیز که از بهمن سال قبل تاکنون در فاز اصلاحی به سر می‌برد و از سقف تاریخی خود در قیمت ۱۷ هزار و ۲۰۰ تومان با احتساب افزایش سرمایه، ۷۳ درصد افت داشته است، از اوایل مهر تاکنون در حدود قیمت ۴ هزار و ۶ تومان در حال نوسان است و امروز نیز با ۳.۳ درصد کاهش قیمت نسبت به روز قبل، معاملات خود را در قیمت ۴ هزار و ۶۲۰ تومان به پایان برد؛ گفتنی است این شرکت در گزارش تفسیری خود اعلام کرده است سود هر سهم برای سال ۱۴۰۰ را ۱۷۸ تومان پیش‌بینی می‌کند.

نماد غشصفا متعلق به شرکت پگاه اصفهان، از خردادماه سال قبل تاکنون، در فاز اصلاح زمانی به سرمی‌برد و فعلا در نزدیک به سقف قیمتی خود در حوالی ۳ هزار و ۷۴۰ تومان در حال نوسان است، همچنین ذکر این نکته نیز مهم است که غشصفا از کف قیمتی خود در سال جاری، تاکنون ۷۶ درصد بازدهی را برای سهامداران خود محقق کرده است؛ علاوه بر این بررسی‌های صورت مالی این شرکت نیز نشان می‌دهد که شرکت پگاه گلپایگان در مدت ۶ ماهه ۱۴۰۰ حدود ۸۶۶ میلیارد تومان درآمد از فروش محصولات خود به دست آورد که نسبت به مشابه سال قبل، ۵۴ درصد رشد داشته است.

زقیام نیز که از سقف تاریخی خود در مردادماه سال پیش تا کنون، نزدیک به ۶۵ درصد افت قیمت داشته است، فعلا در قیمت هزار و ۸۶۰ تومان در حال نوسان است و جریان معاملات نماد به دلیل برگزاری مجمع فوق‌العاده این شرکت، متوقف شده است؛ لازم به ذکر است در خواست شرکت کشت و دام قیام اصفهان مبنی افزایش ۸۸۵ درصدی از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها ثبت شده است و سرمایه این شرکت از ۷۰ میلیارد تومان به ۶۱۹ میلیارد تومان افازیش می‌یابد.

علاوه بر این، بررسی‌ها نشان می‌دهد این شرکت توانسته است در ۶ ماه ابتدایی سال جاری از محل فروش محصولات خود ۲۳۹ میلیارد تومان درآمد کسب کند که نسبت به دوره مشابه سال قبل ۶۳ درصد رشد داشته است.

همچنین امروز معاملات نماد حرهشا متعلق به شرکت حمل و نقل رهشاد اصفهان به دلیل ظن وقوع جرائم موضوع ماده ۴۶ قانون بازار اوراق بهادار درخصوص معاملات اوراق بهادار در بازار عادی، حداکثر تا تاریخ ۱۴۰۰/۰۸/۰۴ تعلیق شد.

انتهای پیام/۶۳۰۷۷/

منبع: فارس

کلیدواژه: اصفهان بازار شاخص کل بورس شپنا فولاد کویر شسپا ارزش معاملات خبرگزاری فارس فارس فارس اصفهان تومان در حال نوسان میلیارد تومان درآمد درصد رشد داشته فروش محصولات خود میلیارد تومان افزایش سرمایه فاز اصلاحی درصد افت قیمت مشابه سال قبل ارزش معاملات بازار سرمایه قیمتی خود فاز اصلاح سر می برد خود در سال روی حمایت سال جاری هزار و ۶ ۴ هزار شاخص کل ۳ درصد ۵ درصد ۶ ماهه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۶۹۱۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد

مجلس شورای اسلامی در اصلاح مالیات بر عایدی سرمایه که از سوی شورای نگهبان مورد تایید قرار نگرفته بود، بورس را از مالیات بر عایدی سرمایه معاف کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، طبق مصوبه مجلس مالیات بر عایدی سرمایه حاصل از انتقال اوراق بهادار یا کالای مورد معامله در بهابازار (بورس‌ها) و بازارهای خارج از بهابازار (بورس) از قبیل صندوق‌های کالایی، صندوق‌های املاک و مستغلات و گواهی سپرده سکه طلا مشمول مالیات بر عایدی سرمایه نیست.

طی ماه‌های گذشته شورای نگهبان ایراداتی به طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی و ماده ۱۲ به همراه ۸ تبصره این طرح گرفته بود که از سوی مجلس اصلاح شد.

بر اساس این گزارش، طبق تبصره ۷ مقرر شد عایدی سرمایه حاصل از انتقال اوراق بهادار یا کالای مورد معامله در بورس‌ها و بازارهای خارج از بورس مانند صندوق‌های کالایی و صندوق‌های املاک و مستغلات و گواهی سپرده سکه طلا، مشمول مالیات نخواهد بود.

صدر ماده ۱۲ به این شرح اصلاح می‌شود: یک ماده به‌عنوان ماده ۴۶ ذیل فصل اول باب سوم قانون مالیات‌های مستقیم به شرح زیر الحاق می‌شود.

ماده ۴۶- کلیه اشخاص غیرتجاری انتقال‌دهنده "عین" یا "حق‌واگذاری محل" در خصوص انتقال دارایی‌های زیر مشمول مالیات بر عایدی سرمایه هستند:

۱- املاک با انواع کاربری و حق واگذاری محل ۲- انواع خودروی سواری دارای شماره انتظامی (پلاک) شخصی ۳- انواع طلا، نقره، پلاتین و مسکوکات آنها و جواهرآلات ۴- انواع ارز

تبصره یک و دو مالیات بر عایدی سرمایه چگونه اصلاح شد؟

تبصره یک و دو ماده ۱۲ به شرح زیر اصلاح شد:

تبصره یک- پس از استقرار بستر اجرایی موضوع ماده ۱۶ مکرر قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، صدور صورتحساب الکترونیکی تنظیم وکالت بلا عزل با موضوع انتقال دارایی‌های موضوع بندهای یک و دو این ماده در این قانون در حکم انتقال است و مشمول مالیات موضوع این فصل می‌‎شود و موکل اصلی یا موکلین بعدی وکالت بلا عزل مسئول پرداخت مالیات متعلق هستند. مبلغ درج شده در صورتحساب الکترونیکی موضوع ماده ۱۶ مکرر قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان، مبنای محاسبه عایدی سرمایه دارایی‌های موضوع این تبصره است.

آئین‌نامه اجرایی این تبصره حداکثر یک سال پس از لازم‌الاجرا شدن این ماده، توسط سازمان با همکاری سازمان ثبت اسناد و املاک تهیه می‌شود و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

تبصره دو- در این قانون و قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان، صدور صورتحساب الکترونیکی تعویض شماره انتظامی (پلاک) دارایی‎‌های مشمول مقررات شماره‌گذاری، در حکم انتقال دارایی‌های مذکور تلقی می‌شود.

تبصره ۳ و ۴ ماده ۱۲ به شرح زیر اصلاح شد:

تبصره ۳- اخذ مالیات موضوع این فصل مشروط به استقرار بستر اجرایی موضوع ماده ۱۶ مکرر قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان است.

تبصره ۴- پس از استقرار بستر اجرایی موضوع ماده ۱۶ مکرر قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان، معاملات دارایی‌های موضوع بندهای یک و دو این ماده که مرتبط با فعالیت‌های شغلی نیستند، صرفاً مشمول مالیات موضوع این فصل هستند و مشمول مالیات موضوع ماده ۹۳ این قانون نمی‌شوند.

چه تبصره‌های دیگری اصلاح شد؟

تبصره ۵ و ۶ ماده ۱۲ به شرح زیر اصلاح شد:

تبصره ۵- در صورت فروش دارایی‌های موضوع بندهای ۳ و ۴ این ماده توسط اشخاص غیرتجاری به اشخاص موضوع اجزای ۳ و ۴ بند " ث" ماده ۱۶ مکرر قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان، عایدی حاصل از انتقال دارایی‌های مذکور معاف از مالیات موضوع این فصل است. در صورت فروش دارایی‌های مذکور به سایر اشخاص، کل درآمد یا وجوه دریافتی حاصل از انتقال دارایی‌های فوق مشمول مالیات موضوع فصل ششم باب سوم این قانون می‌شوند.

تبصره ۶- اشخاص غیرتجاری بالای هجده سال که دارایی‌های موضوع بند ۳ این ماده را مستقیماً از اشخاص موضوع جز ۳ بند "ث" ماده ۱۶ مکرر قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان خریداری کرده‌اند می‌توانند دارایی‌ها را به سایر اشخاص غیرتجاری انتقال دهند.

ثبت این انتقال با درج شماره منحصر به فرد مالیاتی صورتحساب الکترونیکی خرید اولیه در حکم صدور صورتحساب الکترونیکی است و صورتحساب الکترونیکی مذکور با درج بلاعوض بودن یا درج مبلغ معامله فوق به‌صورت خودکار به کارپوشه غیرتجاری خریدار منتقل می‌شود. خریدار مکلف است ظرف ۳۰ روز از تاریخ درج صورتحساب الکترونیکی در کارپوشه غیرتجاری، نسبت به اعلام پذیرش یا عدم پذیرش این صورتحساب الکترونیکی اقدام کند. عدم اظهارنظر ظرف مدت مذکور به منزله عدم تأیید صورتحساب الکترونیکی مربوط است.

تبصره ۷ ماده ۱۲ به شرح زیر اصلاح شد:

تبصره ۷- عایدی سرمایه حاصل از انتقال اوراق بهادار یا کالای مورد معامله در بهابازار (بورس) ها و بازارهای خارج از بهابازار (بورس) از قبیل صندوق‌های کالایی، صندوق‌های املاک و مستغلات و گواهی سپرده سکه طلا، مشمول مالیات موضوع این فصل نیست.

تبصره ۸ ماده ۱۲ به شرح زیر اصلاح شد:

تبصره ۸- اخذ مالیات موضوع این ماده، مانع از اجرای سایر قوانین از قبیل قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیست. همچنین سازمان موظف است مجموع درآمدهای موضوع این فصل متعلق به هر شخص غیرتجاری را برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارسال کند.

منبع: فارس

کد خبر 747146

دیگر خبرها

  • کاپیتان سابق پشت فولاد درآمد: با هم‌قوی‌تریم
  • تحقق ۷۹ درصدی درآمد شهرداری قم در فروردین
  • معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد
  • پیش بینی بورس چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳/ افت بازار سهام، سیگنال فرصت خرید است؟
  • کاهش بیش از ۱۳ هزار واحدی شاخص کل بورس/ فاز اصلاحی شاخص شروع شد؟
  • چای از لیست کالا‌های مشمول مالیات یک درصدی حذف می‌شود
  • گزارش روزانه بورس ۴ اردیبهشت؛اصلاح بیش‌از ۱۳ هزار واحدی شاخص کل
  • راهبرد بانک مرکزی اشتباه است / زایش چهار درصد تورم با افزایش ۱۰ درصدی قیمت دلار
  • زایش ۴ درصد تورم با افزایش ۱۰ درصدی قیمت دلار
  • ۵۰ درصد برق کشور در واحدهای صنعتی مصرف می‌شود