Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، ناوگان حمل ونقل عمومی یکی از ارکان مهم جوامع امروزی است با توجه به اینکه در جوامع مدرن امروزی حجم زیادی از رفت و آمد‌ها در طول روز به وسیله وسایل نقلیه انجام می‌شود و استفاده بیش از حد از خودرو‌های شخصی پیامد هایی مانند آلودگی هوا، ترافیک و مشکلات اقتصادی ایجاد می کند همه شهروندان نمی‌توانند از خودرو‌های شخصی استفاده کنند بنابراین باید سیستم حمل و نقل عمومی مجهزی در شهر‌ها ایجاد شود تا تاکسی‌ها هم به عنوان یکی از وسایل حمل و نقل عمومی سهم قابل توجهی از تردد‌های شهری را به خود اختصاص دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سوار تاکسی شدم هنوز در را نبسته بودم که صدای راننده تاکسی که پیرمرد مسنی بود آغازگر مسیر شد، راننده شروع به صحبت و درد دل کرد از شرایط سختی که در این روز‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کند و با وجود اینکه تمام وقت کار می‌کند، اما باز هم کم می‌آورد، شرایطی که همیشه به سختی طی می‌شد، اما شیوع و گسترش کرونا آن را سخت‌تر کرد گفته‌های این راننده تمام مسیر ذهنم را مشغول کرده بود تصمیم گرفتم وضعیت رانندگان تاکسی همان‌هایی که اگر نباشند نیمی از کار‌های یک شهر مختل می‌شود را پیگیری کنم، این تجربه را به یاد داشتم از روزی که راننده‌های حمل و نقل عمومی اعتصاب کرده بودند و با چشمان خود دیدیم که چگونه همگان سرگردان بودند بنابراین به سراغ رانندگان رفتم.

رضایی راننده تاکسی شیرازی گفت: من سال ها است که به عنوان راننده تاکسی فعالیت می‌کنم، رانندگان تاکسی مشکلات بسیار زیادی دارند، اما مهمترین مشکل آن‌ها قیمت بسیار بالای وسایل و قطعات خودرو است و گاهی هم گفته می‌شود وسایل یارانه‌ای مانند لاستیک و روغن بین رانندگان توزیع می‌شود بسیار ناعادلانه و نامناسب پخش می‌شود و به دست عده‌ای محدود می‌رسد و بیشتر به آن دسته از رانندگانی تعلق می‌گیرد که از تاکسی به عنوان شغل دوم استفاده می‌کنند و دارای بیمه بازنشستگی هستند نه کسانی که شغل شان رانندگی است و به طور شبانه روزی فعالیت می‌کنند.

او بیان کرد: شیوع کرونا کار ما را دشوارتر کرد، با وجود اینکه شرایط سخت بود، اما موارد متعددی پیش می‌آمد که ما باید از خودگذشتگی می‌کردیم به طور مثال زمانی که فرد معلولی نیاز به کمک داشت آن هم در زمان اوج بیماری با جان و دل به او کمک کردم مشکل اصلی ما بیمه نشدن است و از طرف دیگر واگذاری تاکسی رانی به بخش خصوصی هزینه‌های ما را بیشتر کرد و ما برای تمدید دفترچه در دفاتر پیشخوان هزینه‌ زیادی پرداخت می‌کنیم.

با چند راننده دیگر در شیراز گفتگو کردم رانندگان شیرازی درد و دل‌های یکسانی داشتند و همه نگران و ناراضی از هزینه تعمیرات، قطعات و ابزار‌ها و بیمه نشدن بودند بنا براین به سراغ رانندگان تاکسی دیگر استان‌ها رفتم تا ببینم شرایط سایر استان‌ها به چه صورت است.

آقای مهدوی راننده تبریزی نیز تصریح کرد: از اواخر سال ۱۳۹۸ که بیماری کرونا شایع شد در بیکاری و مصیبت‌هایی که رانندگان تاکسی متحمل شدند هیچ گونه کمکی نشد، حتی برای آن دسته از تاکسی‌هایی که با وام خریداری شده بود ابتدا بانک‌ها اعلام کردند که اقساط را سه ماه دیرتر پرداخت کنید و مدارک مورد نیاز را از رانندگان گرفتند، اما بعد از مدتی گفتند باید هزینه تاخیر سود سه ماهه را پرداخت کنید.

او ادامه داد: همه چیز گران شده، اما نرخ کرایه تاکسی نسبت به این گرانی‌ها ناچیز است حتی کرایه خطوط سه گانه فرودگاه، ترمینال و راه آهن تبریز کمتر از مصوبه شورای شهراست در کنار این عوامل هزینه بالای قطعات خودرو نیز به معضلی سرسام آور برای رانندگان تاکسی تبدیل شده است.

محمدی راننده یزدی نیز در رابطه با مشکلات رانندگان تاکسی این شهر  افزود: هزینه تعمیرات خودرو بسیار بالا است و قطعات نیز بی کیفیت هستند و ما هر بار که خودرو خراب می‌شود و قطعه‌ای را تعمیر می‌کنیم می‌دانیم که کارایی چندانی ندارند و همین باعث می‌شود تا چندین بار در ماه برای تعمیرات هزینه پرداخت کنیم، قیمت لوازم یدکی خودرو، روغن موتور و دیگر وسایل چندین برابر شده و دخل و خرج ما با هم زمین تا آسمان تفاوت دارد.

گفتگو با رانندگان تاکسی دیگر استان‌ها نشان از سختی شرایط این قشر زحمت کش دارد و این نگرانی و درد و دل فقط به رانندگان استان فارس و شیراز مربوط نمی‌ شود.

بسته شدن سامانه بیمه حمل و نقل عمومی از سال ۱۳۹۲

پیمان باباخانی رئیس سازمان حمل و نقل مسافر شهرداری شیراز  اضافه کرد: یکی از اصلی‌ترین مشکلات تاکسی رانان در سراسر کشور بسته شدن سامانه بیمه رانندگان از سال ۱۳۹۲ به بعد است و آن‌ها بیمه خود را به صورت آزاد پرداخت می‌کنند، باید یک مطالبه عمومی صورت بگیرد که دولت سامانه بیمه حمل و نقل عمومی را باز کند تا رانندگان بتوانند خود را بیمه کنند.

او اظهار کرد: وجود بیمه از لحاظ روانی تاثیر مهمی بر روی افراد می‌گذارد و نوعی امید به زندگی برای حال و آینده در آن‌ها ایجاد می‌کند، ما نامه نگاری‌هایی در این رابطه با مجمع نمایندگان شیراز انجام دادیم که از طریق مجلس این مشکل را پیگیری کنیم.

او گفت: از زمان شیوع کرونا اقداماتی مانند جدا سازی کابین راننده، توزیع ماسک ضدعفونی کردن تاکسی‌ها و قرار دادن مواد ضدعفونی در پمپ گاز‌ها انجام شد تا رانندگان پس از سوخت گیری از این مواد استفاده کنند.

باباخانی بیان کرد: یکی از مصوبات خوبی که دنبال شد پرداخت پنجاه درصد از هزینه تعویض مخزن گاز تاکسی‌ها در شهر شیراز بود که منابع آن از شهرداری شیراز تامین می‌شد که این امر اقدامی برای کمک به رانندگان بود.

وام نوسازی برای هزار دستگاه تاکسی شهر شیراز

او  تصریح کرد: مصوبه دیگری که از شورای شهر شیراز دنبال شد در رابطه با نوسازی ناوگان بود که مقرر شد هزار دستگاه نوسازی شود به این شکل که اصل وام به اضافه ۴ درصد از سود وام را رانندگان بپردازند و از آنجایی که وام بانک‌ها در حال حاضر ۱۸ درصد است ۱۴ درصد باقی مانده سود را شهرداری پرداخت می‌کند.

رئیس سازمان حمل و نقل مسافر شهرداری شیراز ادامه داد: در این رابطه ما با ۵ بانک در حال گفتگو هستیم تا بهترین شکل وام را برای رانندگان بگیرم، اما وضعیت پرداخت وام بانک‌ها متفاوت است و جواب‌های متعددی از بانک‌ها گرفته ایم تا بهترین راه برای این قشر زحمت کش پیدا کنیم از طرف دیگر برای نوسازی با ایران خودرو هم صحبت‌های لازم برای تخصیص خودرو‌ها انجام شد و حداکثر تا ۴۰ روز آینده این وام آماده می‌شود و به رانندگان تعلق می‌گیرد.

باباخانی افزود: در طول ایام کرونا با پست بانک تفاهم نامه امضا شد تا یک وام ۵۰ میلیون تومانی ۹ درصدی برای نوسازی تاکسی‌های شیراز بدهند که با استفاده از همین وام نزدیک ۱۵۰ نفر ازرانندگان تاکسی از این تسهیلات استفاده کردند.

نصب دستگاه کارتخوان تاکسی برای محاسبه قیمت و مسافت

او اضافه کرد: طرح کارتخوان تاکسی یعنی پرداخت اکترونیک و محاسبه کرایه در سازمان حمل ونقل مسافر شهرداری شیراز درحال انجام است و فرخوان لازم و شرکت مجری طرح مشخص شد امضا‌های لازم انجام شد و فقط امضای نهایی شهردار شیراز باقی مانده و پس از آن تفاهم نامه جاری می‌شود و ناوگان به این سیستم مجهز می‌شود.

رئیس سازمان حمل و نقل مسافر شهرداری شیراز اظهار کرد: در این تفاهم نامه ذکر شده که تسهیلاتی با سود کم از طرف شرکت مجری طرح به رانندگان برای مخارجشان داده می‌شود و مقداری از این وام برای اجرای طرح توسط شرکت از رانندگان گرفته می‌شود.

۷ هزار تاکسی فعال در شهر شیراز فعالیت می‌کنند

همچنین علی اصغر ولی زاده سرپرست اداره صدورمجوز سازمان حمل‌ و نقل مسافر شهرداری شیراز گفت: شهر شیراز ده هزار تاکسی دارد که از این تعداد ۷ هزار خودرو آن فعال هستند و همگی واکسینه شدند، شیراز از جمله شهر‌های پیشتاز در زمینه واکسیناسیون رانندگان تاکسی بود، اما طی ایام شیوع بیماری ۲۴ نفر از رانندگان تاکسی عمومی فقط در شهر شیراز به علت کرونا فوت کردند.

او بیان کرد: از جمله اقدامات حمایتی شامل یک بار تست رایگان کرونا برای رانندگان تاکسی، اهدای بسته معیشتی به آن‌ها و در حال حاضر نیز مقرر شده بسته معیشتی ۵۰۰ هزار تومانی کمک هزینه به رانندگان تعلق گیرد اما هنوز اجرایی نشده است.

ولی زاده در پاسخ به نگرانی رانندگان تاکسی از توزیع نامناسب لاستیک یارانه‌ای تصریح کرد: چیزی به عنوان توزیع یارانه‌ای وجود ندارد، اما مطابق مصوبه سال ۱۳۹۷ به رانندگان تاکسی دو حلقه لاستیک رایگان می‌دادند که به ۳۷ درصد از رانندگان تاکسی اهدا شد و اکنون هم با کویر تایر رایزنی‌های لازم انجام شد تا میان مابقی رانند گان توزیع شود.

سرپرست اداره صدور مجوز سازمان حمل‌ و نقل مسافر شهرداری شیراز در پاسخ به این سوال که آیا حمل ونقل عمومی به بخش خصوصی واگذار شده ادامه داد: خیر، چیزی تحت عنوان واگذاری تاکسی رانی به بخش خصوصی وجود ندارد، اما طبق مصوبه‌ای در سال ۱۳۹۴ تاکسی رانی، اتوبوس رانی و پایانه‌های برون شهری در سازمانی به نام سازمان حمل ونقل مسافر تجمیع شد، اما این به معنای واگذاری به بخش خصوصی نیست.

ولی زاده افزود: اما برخی خدمات مانند صدور مجوز به خاطر راحت‌تر شدن کار رانندگان تاکسی به دفاتر پیشخوان واگذر شد یعنی کار‌ها به صورت برون سپاری دنبال می‌شود تا دسترسی رانندگان راحت‌تر و میزان مراجعات به سازمان کمتر شود و به همین منظور  نزدیک به ۳۰ دفتر پیشخوان آموزش دادیم که بخشی از کار‌ها را زیر نظر سازمان حمل و نقل مسافر انجام دهند.

خانه تاکسی گامی برای رفاه حال رانندگان تاکسی

سرپرست اداره صدور مجوز سازمان حمل‌ ونقل مسافر شهرداری شیراز اضافه کرد: ما به دنبال ایجاد خانه تاکسی در شهر شیراز هستیم و فراخوان آن داده شده که در این خانه تاکسی تمامی خدماتی که برای خودرو و معیشت رانندگان از کارواش تعمیرات و آرایشگاه گرفته تا هایپر مارکت و دیگر نیاز‌های رانندگان با تفاوت قیمت  فاحشی نسبت به بیرون انجام شود.

اقدامات حمایتی سازمان حمل و نقل مسافر

او گفت: از زمان شیوع کرونا تا کنون نزدیک به سیصدهزار ماسک و ۱۳ هزار مواد ضد عفونی کننده در بین رانندگان تاکسی توزیع شده،  همچنین نصب کاور جداکننده کابین راننده توسط سازمان انجام شد.

ولی زاده بیان کرد: درآمد رانندگان تاکسی به شدت کاهش پیدا کرده است، اما سعی می‌کنیم با راه اندازی خطوط مبدا و مقصد، دستگاه کارتخوان تاکسی و خانه تاکسی بخشی از قطعات با قیمت مناسب در اختیار آن‌ها قرار بگیرد و به حل مشکلات این قشر زحمتکش رفع شود.

رانندگان تاکسی یکی از قشر‌های مهمی هستند که نبودشان جامعه را با مشکل روبه‌رو می‌کندو تلاش و کوشش آن‌ها کمتر از کادر درمان نیست و همان گونه که کادر درمان به طور مستقیم به جنگ با این ویروس می‌روند رانندگان تاکسی نیز قبل از آن‌ها در معرض خطر قرار دارند.

بسته شدن سامانه بیمه معضل اساسی رانندگان حمل و نقل عمومی است که حس نا امنی را برای آن ها ایجاد می‌کند و رانندگان با پرداخت هزینه‌های بیشتر به صورت آزاد اقدام به بیمه می‌کنند که هزینه‌های زیادی را بر آن‌ها تحمیل می‌کند البته در این بین هزینه‌های بالا و مشکلات اقتصادی سبب می‌شود برخی رانندگان نتوانند خود را بیمه کنند.

گرانی ابزار، قطعات، لوازم یدکی وهزینه‌های بالای تعمیرات خودرو در کنار بی کیفیت بودن برخی از این ابزارنیز فشار مضاعف اقتصادی به این قشر سخت کوش وارد می‌کنند.

برخی از این مشکلات به راحتی قابل حل شدن هستند دولت می‌تواند با بیمه کردن و در اختیار دادن وسایل و ابزار یارانه‌ای و دیگر راهکار‌های حمایتی از آن‌ها حمایت کند.

بیمه نوعی احساس امنیت شغلی برای آینده ایجاد می‌کند که طی چند سال بسته بودن سامانه بیمه احساس امنیت شغلی از این قشر گرفته شده است.

گسترش بیماری کرونا  باعث کاهش تردد، کم شدن مسافر و کاهش در آمد رانندگان  شد که به دیگر مشکلات آن‌ ها اضافه شده است و تعدادی از رانندگان تاکسی و خانواده هایشان به واسطه این بیماری جان خود را از دست دادند، رانندگان معتقدند که ما همواره مشکلات داشتیم، اما طی چند سال گذشته این مشکلات دو چندان شده و نیازمند همت و مساعدت بیشتر مسئولان هستند چرا که در صورت بی توجهی روز به روز سفره این قشر زحمتکش کوچکتر می‌شود.

انتهای پیام/ت

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: تاکسیرانی حمل و نقل عمومی نقل مسافر شهرداری شیراز سازمان حمل و نقل مسافر حمل و نقل عمومی رانندگان تاکسی شهر شیراز بخش خصوصی سامانه بیمه خانه تاکسی یارانه ای ولی زاده تاکسی ها انجام شد حمل ونقل استان ها بانک ها کار ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۷۰۲۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

10هزار راننده تاکسی بیمه تامین اجتماعی ندارند

تین نیوز

سرپرست سازمان تاکسیرانی شهر تهران در مورد افزایش نرخ کرایه تاکسی در سال جدید توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، شادی مالکی در مورد گلایه برخی شهروندان نسبت به افزایش بیش از ۴۵ درصدی نرخ کرایه در برخی خطوط تاکسیرانی گفت: براساس مصوبه شورای شهر تهران این اجازه داده شده است که به صورت میانگین تا ۴۵ درصد نسبت به افزایش نرخ کرایه در سال جدید اقدام شود.

وی با بیان اینکه در برخی از خطوط به دلیل متناسب سازی نرخ کرایه و ماندگاری راننده در خط افزایش یافت گفت: از ۶ خط تاکسی که در قالب ۵۹ پایانه تاکسی فعالیت می کنند، صرفا در کمتر از ۵ درصد، نرخ کرایه از ۴۵ درصد بیشتر بوده و حتی در بسیاری از خطوط کمتر از ۴۵ درصد رشد نرخ کرایه را داشتیم که دقت داشته باشید که خطوط تاکسی نیاز به تغییرمهندسی و حتی تغییر مد دارند.

مالکی ادامه داد: طراحی سامانه جامع برخط در سازمان تاکسیرانی در حال طراحی است و کلیه رانندگان تاکسی می توانندنسبت به ارائه خدمات اقدام کنندو نظارت هوشمندی نیز بر آنها می شود که به زودی این مهم در سطح شهر محقق می شود.

وی در مورد وضعیت بیمه رانندگان تاکسی با بیان اینکه تاکسی ها سهم ۱۸ درصدی در چرخه حمل ونقل عمومی تهران دارند بگونه ای که روزانه حدود۳ و نیم میلیون مسافر جابجا می کنند گفت: سال گذشته ۲۲ هزار راننده تاکسی تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار گرفتند و حتی در سازمان تمام رانندگان بالای ۷۰ سال سن نیز به ثبت نام شدند چراکه تصورمان بر این بود که ممکن است این افراد به روند ثبت نام و نحوه ثبت نام مطلع نشوند و خودمان راسا آنها را بیمه تکمیلی کردیم.

مالکی ادامه داد: ۱۰ هزار راننده تاکسی در شهر تهران فعال هستند که این رانندگان تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی نیستند و ما به صورت جدی در مورد بیمه تامین اجتماعی این رانندگان پیگیر هستیم و امیدواریم از ظرفیت های دولت بهره ببریم تا این مهم محقق شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • شهروندان تخلفات رانندگان تاکسی را گزارش دهند
  • ۱۳۶ دستگاه تاکسی جدید آماده تحویل به رانندگان اهوازی است
  • ثبت نام رانندگان تاکسی برای دریافت خودروهای برقی آغاز شد
  • تاکسی‌های برقی بدون راننده ماند
  • ۱۳۶ دستگاه تاکسی جدید آماده تحویل به رانندگان است
  • 10هزار راننده تاکسی بیمه تامین اجتماعی ندارند
  • ◄ بحران رانندگان عمومی جدی شد/ کوچ رانندگان سواری کرایه بین شهری از این شغل
  • توضیح درباره افزایش کرایه‌ها در سال جدید
  • ۱۰ هزار راننده تاکسی بیمه تامین اجتماعی ندارند
  • سازمان تاکسیرانی تهران پیگیر بیمه کردن رانندگان تاکسی