Web Analytics Made Easy - Statcounter

آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی روز چهارشنبه ۳۱ شهریورماه نیز در جلسه هیات دولت با اشاره به آغاز سال تحصیلی جدید و با تاکید بر ضرورت رسیدگی و حل مشکلات فرهنگیان، به سازمان مدیریت و برنامه ریزی دستور داد پرداخت مطالبات معوقه از جمله حق‌الزحمه معلمان را در دستور کار قرار دهد.

این نشان از توجه جدی دولت سیزدهم برای رفع مطالبات و دغدغه‌های حوزه آموزش و پرورش است که یکی از این دغدغه ها طرح رتبه‌بندی معلمان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

لایحه رتبه‌بندی معلمان در راستای اعتلای کرامت و منزلت اجتماعی معلمان، افزایش عملکرد رقابتی بین معلمان، استقرار نظام پرداخت‌ها براساس تخصص و شایستگی‌ها، تقویت انگیزه و رضایتمندی شغلی و ارتقاء تعهد، تقویت هویت حرفه‌ای معلمان  است که بر اساس نقشه جامع علمی کشور و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش طراحی شده است.

این طرح در بهبود کیفیت آموزشی دانش‌آموزان هم اثرگذار است و معلمان را در پنج مرحله آموزشیار معلم (از بدو ورود به خدمت)، مربی معلم (هفت سال خدمت)، استادیار معلم (۱۲ سال خدمت)، دانشیار معلم (۱۷ سال خدمت) و استاد معلم (۲۲ سال خدمت) دسته بندی می‌شوند.

سرمایه‌گذاری در آموزش و پرورش سرمایه‌گذاری برای آینده است

یکی از راهبران آموزشی مقطع ابتدایی در مناطق روستایی شهرستان‌های کیار، لردگان، اردل و مدرس دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهرکرد در رشته کارورزی و فناوری اطلاعات گفت: آنچه که در کشورهای موفق در زمینه آموزش بسیار مورد توجه دولتمردان و حتی عامه‌ مردم به عنوان مطالبه اصلی است، اهیمت دادن به نظام آموزش و پرورش و در راس آن معلم است و این کشورها کلید سرمایه‌گذاری روی آینده را، سرمایه‌گذاری روی معلم می‌دانند.

سلمان رستمی با اشاره به اینکه ۱۳ سال است که به شغل معلمی مشغول است و چهار سال از این مدت را به عنوان راهبر آموزشی فعالیت داشته است، افزود: در یک بررسی گسترده در کشورهای که همیشه در آزمون‌های "تایمز" نتایج بالایی را کسب کردند، ۱۵۰ مداخله آموزشی مورد بررسی قرار گرفته که انواع طرح‌ها از جمله تغذیه در مدارس، وسایل کمک آموزشی، برنامه درسی، فعالیت‌های مهارت محور و  سایر طرح‌ها در پیشبرد اهداف آموزشی دخیل هستند، اما در همه کشورها به صرفه‌ترین و بهترین نوع حمایت از آموزش و پرورش، حمایت از معلمان و پیشرفت حرفه‌ای آنها در بالاترین سطح خود قرار دارد. 

به گفته وی، اجرای طرح‌های مختلف در نظام آموزش و پرورش بدون در نظر گرفتن معلم، کارکردهای اصلی‌ آنها را تحت شعاع قرار خواهد داد و نتایج آن کاهش پیدا خواهد کرد.

وی با تاکید بر اینکه آینده کشور با سرمایه‌گذاری بر روی معلمان فراهم می‌شود، اظهار داشت: در صورتی که به دنبال آینده روشن هستیم باید در تک تک ارکان جامعه از قانون‌گذار تا مجری، مسوولان و مردم، آموزش پرورش و معلم را در بالاترین سطح رفاه، شان و منزلت اجتماعی، پیشرفت حرفه‌ای قرار گیرد.

رستمی گفت: باید به هزینه‌های انجام شده در آموزش و پرورش به عنوان سرمایه‌گذاری توجه شود، این سرمایه‌گذاری بسیاری از هزینه‌های تحمیلی در متن جامعه از جمله هزینه‌های مربوط به محیط زیست، جرائم، قانون گریزی  را در جامعه کاهش می‌دهد و این هزینه‌ها در جهت رفاه و اقتصاد و پیشرفت به جامعه بازخواهد گشت.

به گفته وی، معلمان به عنوان عضو قابل اعتماد در جامعه، دِین خود را به نظام اسلامی در موقعیت‌های حساس ادا کرده‌اند و باید آن‌گونه که شایسته این قشر فرهیخته است مورد توجه قرار گیرند اما در هیچ دولتی مورد توجه واقع نشده و هر سال با بی‌توجهی به این امر روبرو بوده‌اند که انتظار است در دولت سیزدهم مورد توجه جدی قرار گیرد.

طرحی رتبه‌بندی معلمان نباید مورد بی‌مهری قرار گیرد

این استاد دانشگاه چهارمحال و بختیاری گفت: طرح رتبه‌بندی معلمان به عنوان یکی از اهداف سند تحول بنیادین به عنوان محرک آموزش و راه حلی برای ارتقاء منزلت و پیشرفت حرفه‌ای معلمان از ۱۰ سال گذشته تاکنون، همواره بر سر زبان‌ها افتاده است و هر مسوولی در سال‌های گذشته با بهره‌برداری ابزاری از آن در جهت منافع خود به کار گرفتند.

رستمی افزود: فرهنگیان بارها سخن از اجرای این طرح شنیده‌اند اما در عمل هیچ اتفاقی برای رفاه و پیشرفت حرفه‌ای این قشر فراهم نشده و بر عکس آن مزایای حقوقی و رفاهی این قشر متناسب با سایر کارمندان دولت در نظر گرفته نشده است.

به گفته وی، در سال ۱۴۰۰ نیز با توجه به بودجه‌ای که به اجرای این طرح اختصاص داده شد، رویه به همین ترتیب بود و  به تازگی مصوبه آن پس از کش و قوس‌های فراوان در مجلس مطرح شد در صورتی که اجرای این طرح با ایرادات اساسی از جمله، نادیده گرفتن مفاد مورد انتظار فرهنگیان مانند حداقل ۸۰ درصد حقوق هیات علمی دانشگاها و نه ۸۰ درصد حداقل حقوق هیات علمی، در نظر گرفتن بازنشستگان در این طرح، نوع مشخص شدن رتبه‌ها، زمان اجرا و بودجه کافی سالانه برای آن مواجه و مورد اعتراض فرهنگیان قرار گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه مجلس و دولت توجه داشته باشند که هر سرمایه‌گذاری در آموزش و پرورش بزرگترین خدمت به آینده کشور و کودکان است، گفت: یکبار برای همیشه امیداریم در دولت کنونی این طرح به صورت کارشناسی شده با در نظر گرفتن دیدگاه صاحبنظران دلسوز آموزش و پرورش به ویژه معلمان با قدرت اجرا و به یادگار بماند و نتایج آن را در سال‌های آینده مشاهده شود.

رستمی اظهار داشت: این روزها فرهنگیان انتظار دارند، بدون خبرپراکنی بی‌حاصل و به صورت عملی اتفاقات خوبی در این زمینه انجام گیرد و زمینه برای پیشرفت حرفه‌ای آنها فراهم شود و مجدد اجرای این طرح به ماه‌ها و سال آینده موکول نشود.

آموزش و پرورش کشور نیازمند سرمایه‌گذاری بلند مدت است

یکی از معلمان هنرستان کار و دانش امام خمینی(ره) شهرکرد نیز با اشاره به اینکه آموزش و پرورش کشور نیازمند سرمایه‌گذاری بلند مدت است، گفت: نباید به آموزش و پرورش نگاه ابزاری شود چرا که این امر ضربه مهلکی به نظام آموزش و پرورش وارد می‌کند.

سید جعفر حسینی افزود: در دولت‌های مختلف نگاه مثبت به آموزش و پرورش نشده است و این حوزه مورد کم لطفی قرار گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه در همه دولت‌ها باید به دور از مسایل و گرایش‌های سیاسی به نظام آموزش و پرورش توجه شود، گفت:هم‌اکنون در نظام آموزش و پرورش با مشکلات مختلف از جمله کمبود تجهیزات، امکانات، منابع مالی، سرانه دانش‌آموزی و سایر سرانه‌ها مواجه هستیم.

حسینی اظهار داشت : اثرات سرمایه‌گذاری در نظام آموزش و پرورش در بلند مدت قابل مشاهده است و به فرموده رهبر معظم انقلاب، هزینه‌کردن در نظام آموزش و پرورش سرمایه‌گذاری است و باید به این امر بیش از گذشته توجه شود.

مشکلات اقتصادی مختص جامعه فرهنگیان نیست

این معلم چهارمحال و  بختیاری که به عنوان یک نیروی فنی و معلم هنرستان فعال است، گفت: امروز با توجه به وضعیت کشور، مشکل اقتصادی تنها مختص جامعه فرهنگیان نیست و همه اقشار جامعه با آن درگیر هستند و تنها درصد کمی از کارمندان دولت و یا فعالان بخش‌های مختلف از نظر اقتصادی با مشکل موجه نیستند.

حسینی با اشاره به اینکه اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان با هدف حفظ و منزلت معلمان است، گفت: هم‌اکنون به معلمان در سطح کشور نه به دید یک کارمند و نه به دید فرد آموزشی نگاه نمی‌شود و باید همسان‌سازی حقوق برای تمام اقشار در جامعه در نظر گرفته شود.

وی اظهار داشت: در صورتی که به این قشر به دید کارمند و یا نیروی آموزشی نگاه می‌شود باید همسان‌سازی حقوق نیز برای آنها در نظر گرفته شود.

این فرهنگی استان با تاکید بر اینکه رفع مشکلات جامعه فرهنگیان به انتخاب یک وزیر قوی و از بدنه آموزش و پرورش نیاز دارد، گفت:هم‌اکنون معلمان با سابقه بالا، کمترین میزان دریافتی را دارند به گونه‌ای که حکم حقوق معلمی که ۱۵ سال سابقه کار دارد،هفت میلیون تومان است و با کسر مالیات، بیمه و بازنشستگی این معلم بین ۴.۵ تا پنج میلیون تومان دریافتی دارد.

برخی از معلمان به جای ارتقای علمی به دنبال شغل دوم و تامین مایحتاج هستند

این معلم شهرکردی گفت: برخی از معلمان به جای انجام کارهای تحقیقاتی، مطالعاتی، پژوهشی و ارتقاء سطح سواد و علم خود، یا ادامه تحصیل، به دنبال شغل دوم و تامین معیشت خود و خانواده هستند و این  امر باعث شده که نظام تعلیم و تربیت با مشکل مواجه شود.

حسینی اظهار داشت: با ورود معلمان به بازارکار و شغل دوم، وقت برای مطالعه کافی و ارتقای سطح علمی خود ندارند و روح لطیف معلمی که باید به تربیت بچه‌ها بپردازد در بازار کار از بین رفته و بیشتر دیدگاه مادیات در نظام آموزش و پرورش توسعه داده  می‌شود.

فرهنگیان دغدغه معیشتی و اقتصادی دارند 

یکی از معلمان مناطق عشایری چهارمحال و بختیاری نیز گفت: با توجه به مشکلات اقتصادی در جامعه، معلمان به جای اینکه به دنبال توسعه سواد و توان علمی خود باشند، دغدغه معیشت و اقتصادی دارند و اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان یک گام برای رفع مشکلات این قشر است.

بهمن احمدی بر اجرای عدالت پرداختی و همخوانی بین نظام پرداخت در کشور تاکید کرد و گفت: هم‌اکنون عدالت پرداختی باید در کشور اجرایی شود چرا که پرداختی برخی مشاغل از جمله فرهنگیان کفاف هزینه زندگی روزمرده این افراد نیست.

وی گفت: معلمان در مناطق سخت‌گذر، روستایی و عشایری باید برای حاضر شدن در کلاس درس و اداره، ساعت‌ها رفت و آمد داشته باشند و یا برخی از آنها در محل کار محلی را برای زندگی اجاره می‌کنند که در طول هفته همان‌ جا مستقر باشند و با این اوصاف هیچ‌گونه ماموریت و یا کمک هزینه برای این افراد پرداخت نمی‌شود، در صورتی که برخی ادارات برای حضور کارکنان خود در مناطق مختلف حق ماموریت پرداخت می‌کنند.

احمدی اظهار داشت: ناهمسان بودن پرداختی و نبود عدالت پرداختی  از مهمترین مشکلات معلمان است.

وی اظهار داشت: در حال حاضر بیشتر معلمان و یا نیروهای که جدید در قالب ماده ۲۸ ، دانشگاه فرهنگیان و یا نیروهای حق التدریس که جذب آموزش و پرورش می‌شوند دارای شغل دوم هستند و یا معلمی را به عنوان شغل دوم خود انتخاب می‌کنند.

این معلم استان اظهار داشت : معلمان به جای اینکه دغدغه آموزش بهتر را داشته باشند دغدغه معیشت و گذراندن زندگی دارند و این امر باعث شده که در ارائه آموزش بهتر و همچنین ارتقاء سطح سواد خود با مشکل مواجه شوند.

طرح رتبه‌بندی معلمان دقیق اجرا شود

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری با اشاره به ارسال اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان به مجلس شورای اسلامی و وجود ایراداتی در این طرح گفت: اجرای این طرح باید دقیق و به درستی اجرا شود.

بیات سطانی افزود: با اجرای این طرح، مشکلات معیشت معلمان رفع و حقوق آنها افزایش و شان و منزلت اجتماعی معلمان نیز ارتقاء پیدا خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه اجرای این طرح اشکالات زیادی وجود دارد، گفت: در ماده سه این طرح آمده معلمان باید به معلم پایه، ارشد، خبره و سرآمد و استاد رتبه‌بندی شوند تا با دانشگاه همسان‌سازی شود در صورتی‌ که  در دانشگاه این عناوین وجود ندارد.

به گفته وی، در سال‌های گذشته در مناطق محروم رتبه معلمان هر سه سال یکبار ارتقاء داده می‌شد در صورتی‌که در متن لایحه هر چهار سال یکبار است و در مناطق محروم یک سال از ارتقاء رتبه بیشتر خورده است.

وی گفت: پیش از این عنوان شده بود که حقوق معلمان باید ۸۰ درصد حقوق هیات علمی و استادان دانشگاه باشد و اکنون گفته شده از ۸۰ درصد حداقل حقوق و فوق‌العاده هیات علمی، که این جابه‌جایی کلمه ممکن است سه تا چهار میلیون تومان از لحاظ ریالی حقوق را کاهش دهد.

سلطانی اظهار داشت: تاریح اجرای این طرح از اول سالجاری بود ولی اکنون صحبت از اجرا از ۳۱ شهریورماه است و بازنشسته‌های امسال در صورتی که اجرای این طرح از نیمه دوم سال اعمال شود از افزایش حقوق بی‌بهره خواهند ماند و تنها پاداش و مرخصی بازنشسته‌ها افزایش خواهد یافت.

وی افزود:در ماده هفت این طرح ،یک بند آورده شده که برای افزایش و ارتقا رتبه درصد مشخص شده است و معلم با نامگذاری خود از رتبه پایه معلم در صورتی که معلم ارشد شود ۲۵ درصد نسبت به حقوق قبلی اضافه خواهد شد و انتخاب درصد، خطا و متناظر با هیات علمی است.

به گفته وی، با اجرای این طرح برای معلم یکبار رتبه‌بندی انجام می‌شود رتبه‌های بعدی متناظر با دانشگاه نیست و این امر به ضرر معلمان است.

سلطانی اظهار داشت: در ماده هشت این طرح، به تمام وقت شدن معلمان اشاره شده که این امر منطقی نیست و استادان دانشگاه ۱۰ تا ۱۸ساعت ابلاغ می‌گیرند و برای مقطع دکترا در دانشگاه ۱۰ ساعت ابلاغ می‌‍گیرند در صورتی که همان معلم با مدرک دکترا در آموزش و پرورش ۳۰ ساعت تدریس می‌گیرد و به اندازه سه برابر یک استاد دانشگاه است.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه آموزش پرورش یک ارگانی است که تمام خانواده‌ها و افراد مستقیم و غیر مستقیم با این نظام در ارتباط هستند، گفت: در سیستم و نظامی که دغدغه اصلی فعالان معیشت باشد و همکاران در سطح کف معیشت باشند، فکر برای تحقیق و ادامه تحصیل،  پژوهش جایگاه خاص ندارد.

مسوولان آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری پیگیر مطالبات فرهنگیان هستند

مدیرکل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری با اشاره به اهمیت دادن رفع نیازها و دغدغه معلمان گفت: پیگیری مطالبات به حق فرهنگیان در دستور کار همیشگی مسوولان آموزش و پرورش استان قرار دارد و از این پس نیز قرار خوهد گرفت. 

فرحناز قائدامینی اظهار داشت: طرح رتبه‌بندی  فرهنگیان معلمان در حال پیگیری است و همه به دنبال اجرایی شدن آن هستیم تا طرح رتبه‌بندی معلمان اجرا شود تا مشکلات همکاران از جمله فرهنگیان، نیروهای خرید خدمت و نیروهای تازه استخدام شده و رفع شود.

وی با اشاره به اینکه همه فعالان در حوزه آموزش و پرورش با بخشنامه ۲۳۰ استخدام شدند، گفت: همه کارکنان ادارات آموزش و پرورش و معلمان در راستای تعلیم و تربیت و نظام آموزش و پرورش فعالیت داریم و هیچ تفاوتی بین مدیرکل آموزش وپررش، کارکنان آموزش و پرورش و معلمان وجود ندارد و همه در یک سطح از امکانات برخوردار هستند.

به گفته وی،در راستای رفع مشکلات معلمان حق‌التدریس سال گذشته ۲ هزار معلم حق‌التدس تعیین تکلیف شدند.

قائدامینی اظهار داشت: مشکلات امروز  به دلیل کمبود اعتبارات و بودجه در سراسر کشور است.

وی افزود: پارسال ۹۰۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی در اختیار فرهنگیان استان قرار داده شد.

وی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش باید به معلم نگاه ویژه داشته باشد، گفت: در حوزه آموزش و پرورش اگر همه چیز وجود داشته باشد و معلم نباشد هیچ چیزی وجود ندارد.

به گزارش ایرنا، در استان چهارمحال و بختیاری حدود ۱۵ هزار فرهنگی مشغول فعالیت هستند.

برچسب‌ها مدارس چهارمحال وبختیاری رتبه بندی فرهنگيان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مدارس چهارمحال وبختیاری رتبه بندی فرهنگيان مدارس چهارمحال وبختیاری رتبه بندی فرهنگيان آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری نظام آموزش و پرورش طرح رتبه بندی معلمان آموزش و پرورش پیشرفت حرفه ای معلمان به جای اجرای این طرح سرمایه گذاری مورد توجه اجرای طرح هیات علمی هزینه ها سال خدمت هم اکنون شغل دوم ۸۰ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۷۱۴۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای ۴۰۰ برنامه در آموزش و پرورش به مناسبت هفته معلم

ولی موسوی در نشست ویبناری کارشناسان روابط عمومی شهرستان‌ها ومناطق این استان با موضوع بزرگداشت هفته معلم گفت: برنامه‌های هفته معلم از ۱۲ اردیبهشت با شعار "همه مدیون توییم" با تجدید میثاق با شهدا و حضور مسئولان و اولیاء دانش آموزان در کلاس‌های درس معلمان در مدارس آغاز و براساس روز شمارهفته معلم برنامه‌های متنوعی برای گرامیداشت هفته معلم در استان اجرا می‌شود.    موسوی، برنامه‌های مختلف رادیویی و تلویزیونی با حضور معلمان خلاق، ایثارگر و فداکار، تهیه مستند و کلیپ از برنامه‌های خودجوش دانش آموزان برای تکریم منزلت معلمان خود در مدارس، تهیه کلیپ‌های یک دقیقه‌ای از روسای ادرات، نهاد‌ها و دستگاه‌های مختلف با موضوع جایگاه و منزلت و ارزش کار معلمی و تبریک روز معلم، تبلیغات محیطی و رسانه‌ای با هماهنگی شهرداری و ادارات مختلف با موضوع مقام معلم و تهیه تیزر از افراد شاخص علمی، ورزشی، فرهنگی، اجتماعی و نخبه شناخته شده در خصوص مقام و جایگاه معلم را، بخشی از برنامه‌های هفته معلم عنوان کرد.    رئیس اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش کهگیلویه وبویراحمد افزود: نواختن زنگ سپاس معلم، دیدار با خانواده‌های معلمان شهید، جانباز و ایثارگر، سخنرانی مدیرکل و روسای آموزش وپرورش قبل از خطبه‌های نماز عبادی سیاسی جمعه، برپایی میز خدمت و تجلیل از معلمان برترشهرستانی و استانی بخش دیگری از این برنامه‌های هفته معلم است.    وی از اجرای ۲۸ برنامه زنده تلویزیونی و رادیویی و نشست خبری با اصحاب رسانه خبرداد وگفت:اختصاص یک برنامه تلویزیونی به مدرسه تحولی استان برای اطلاع خانواده‌ها و الگوگیری مدیران مدارس نیز پیش بینی شده است.    رئیس اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان همچنین، تهیه کلیپ از خاطرات اقشار مختلف مردم از قبیل، مسئولان، هنرمندان یا سرایداران مدرسه در خصوص مدرسه و معلم در این هفته را، از کار‌های جالب توجه عنوان کرد.    موسوی تاکید کرد: فعالیت‌های روابط عمومی شهرستان‌ها ومناطق در هفته معلم ارزیابی و روابط عمومی‌های برتر معرفی خواهند شد.  باشگاه خبرنگاران جوان کهگیلویه و بویراحمد یاسوج

دیگر خبرها

  • هیچ منع قانونی برای ثبت‌ نام دانشجومعلمان در طرح مسکن فرهنگیان وجود ندارد
  • اجرای ۴۰۰ برنامه در آموزش و پرورش به مناسبت هفته معلم
  • نرخ حق‌التدریس معلمان ۲برابر می‌شود
  • سخنگوی وزارت آموزش و پرورش: مبلغ حق‌التدریس معلمان ۲برابر می‌شود
  • معلمان اضافه کار را نمی‌پذیرند/ نرخ حق‌التدریس ۲ برابر می‌شود
  • معلمان اضافه کار را نمی‌پذیرند/ نرخ حق‌التدریس ۲برابر می‌شود
  • تشکیل قرارگاه هفته معلم در لرستان
  • بلبشو در ارقام افزایش حقوق رتبه‌بندی معلمان شاغل و بازنشسته!
  • برگزاری نخستین تشکل معلم محور در فارس
  • وضعیت مطلوب شیر مدارس در چهارمحال‌وبختیاری