Web Analytics Made Easy - Statcounter

در مراسم افتتاحیه نخستین نمایشگاه بین المللی و تخصصی زنجیره ارزش پوشاک، مهترین برنامه ٤ محوری وزارت صمت برای توسعه این صنعت و همچنین تخصیص منابع ارزی برای واردات مواد اولیه ازر برای این صنعت تشریح شد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، ابوالقاسم شیرازی، رئیس اتحادیه پوشاک در مراسم افتتاحیه نخستین نمایشگاه بین المللی و تخصصی زنجیره ارزش پوشاک طراحی، مد، لباس و صنایع وابسته اظهار داشت: این نمایشگاه به کمک و همکاری تولیدکنندگان بنگاه‌های کوچک و متوسط برگزار شده است و تولیدکنندگان توانمندی بالایی را در صنعت پوشاک به نمایش گذاشته اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه هدف اتحادیه در صنعت پوشاک این است که بتواند بنگاه‌های کوچک و متوسط را تبدیل به بنگاه‌های بزرگ و صنعتی کند، گفت: بسیاری از تولیدکنندگان قابلیت تبدیل به برند را دارند.  پوشاک تولیدی ایران به راحتی می‌‌تواند جایگزین پوشاک وارداتی شود و ما امروز افتخار می‌کنیم که علاوه بر تامین نیازهای داخلی توانسته‌ایم در حوزه صادرات نیز حرفی برای گفتن داشته باشیم. 

رئیس اتحادیه تولید کنندگان و فروشندگان پوشاک ادامه داد: در خال حاضر صادرات مناسبی به کشورهای همسایه داریم اما باید برای توسعه و افزایش آن برنامه ریزی کنیم.البته یکی از مسائل موجود در این حوزه وابستگی به واردات مواد اولیه به واردات است که در گردباف وابستگی به واردات وجود ندارد اما باید در توزیع آن نظارت  شود، ولی در مورد پارچه‌های تخت نیاز به واردات 70 درصدی وجود دارد که به طور معمول از چین و ترکیه تامین می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تحولات افغانستان صادرات پوشاک به این کشور را تحت تاثیر قرار داده است، تصریح کرد: در راستای توسعه بازارهای صادراتی کشورهای ارمنستان،‌ترکیه عراق،کشورهای عضو اوراسیا از مهمترین مقصد صادراتی پوشاک ایرانی هستند.اما یکی از نکات مهم در حوزه پوشاککاهش قابل توجه قاچاق به کشور است که باید از این موقعیت استفاده کنیم.

شیرازی افزود: حمایت از تولید داخل باعث شد، کالاهای قاچاق کاهش قابل توجهی داشته باشد.در همین راستا برندسازی و شناسنامه دار شدن تولیدات در این بخش به افزایش اعتماد عمومی به پوشاک ایرانی نقش قابل توجهی خواهد داشت. اما اینکه گفته می شود قیمت پوشاک ایرانی بالاست باید بگویم قیمت پوشاک ایرانی متناسب با کیفیت آنها از قیمت مناسبی برخوردار است.

*مبارزه با پوشاک قاچاق یک موضوع جدی است

در حاشیه این مراسم علی مویدی خرم‌آبادی، رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره  به اینکه نمایشگاه در سطح قابل قبولی طراحی شده که نشان می‌دهد زحمات تولیدکنندگان در این بخش است، اظهار داشت: وضعیت بسیاری از صنایع از جمله صنعت پوشاک تا پیش از سه سال گذشته و آغاز تشدید تحریم ها نشان می‌دهد که با تکیه بر داشته های داخلی می‌توان پیشرفت‌های قابل توجهی را به دست آورد و علاوه بر تامین نیازهای بازار داخلی در بازار صادراتی نیز حرفی برای گفتن داشت.

وی با اشاره به محدودیت‌های وضع‌شده برای واردات پوشاک به کشور گفت: این شرایط در کنار رشد و توسعه صنایع داخلی باعث می شود، تا صنعت پوشاک کشور بتواند به جایگاه مناسبی دست پیدا کند. ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز طی سه سال گذشته سیاست خود را متمرکز کرد که موانع را از پیش پای تولید بردارد و شرایط آسان تری را برای آن فراهم کند.

رئیس ستاد مرکزی مقابله با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه امروز در نمایشگاه پوشاک نتیجه این مانع زدایی قابل مشاهده است، خاطر نشان کرد: امروز به نمایندگی از 26 دستگاه که عضو این ستاد هستند، اعلام می کنم، در جریان جنگ اقتصادی تولیدکنندگان توانسته‌اند به راهکارها و الگوهایی در تولید دست پیدا کنند که بتواند موانع را پشت سر گذاشته و شرایط بهتری را در تولید ایجاد کنند.

وی در خصوص به مشکلاتی که در واردات برخی از مواد اولیه تولید در صنف پوشاک وجود دارد، خاطرنشان کرد:‌ دستگاه‌ها باید تمام تلاش خود را به کار گیرند تا موانع و مشکلاتی که در این مسیر وجود دارد را برطرف کرده و مواد اولیه به راحتی در دسترس تولید کنندگان قرار گیرد. تولیدکنندگان باید بتوانند با آرامش خاطر به کار تولید ادامه دهند و در این مسیر دستگاه‌ها نیز از هیچ کمکی دریغ نداشته باشند. 

 مویدی با بیان اینکه مبارزه با واردات کالای قاچاق به صورت جدی دنبال شده و می شود، تاکید کرد: دستگاه‌های اجرایی نیز این موضوع را تایید کرده و در آمار و ارقام‌های آنها این گزارش‌ها به تایید رسیده است. 

 *تخصیص منابع ارزی به واردات مواد اولیه پوشاک

  بر اساس این گزارش، افسانه محرابی، مدیرکل دفتر پوشاک و نساجی وزارت صمت نیز در حاشیه برگزاری نمایشگاه با اشاره به اینکه هدف از برگزاری این نمایشگاه‌ها به هم رسانی آخرین دستاوردها صنعت است و می‌تواند در بهبود شرایط تولید موثر باشد، اظهار داشت: از سال 97 که ممنوعیت واردات پوشاک به کشور انجام شده است، پیشرفت بسیار مناسبی در این صنعت به وجود آمده است. 

وی با تأکید بر اینکه برنامه‌هایی که به صورت مشترک با ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز پیگیری شده است توانسته کمک بسیار خوبی به صنعت پوشاک کشور کند، گفت : صنعت پوشاک کشور طی سال‌های متمادی از پدیده قاچاق زیان‌های جدی دیده است،اما در حال حاضر کلیه بخش‌های زنجیره ارزش از جمله خدمات طراحی،  تامین مواد اولیه و سایر بخش‌ها توفیقات بسیار خوبی به دست آمده است. 

 مدیر کل دفتر پوشاک و نساجی وزارت صمت در خصوص تأمین مواد اولیه در داخل نیز افزود: در بحث تامین مواد اولیه سیستم پنبه‌ای که می‌تواند در صادرات نقش بسیار مهمی داشته باشد، توفیقات بسیار خوبی حاصل شده است، حدود 90 درصد از نیاز تامین مواد اولیه پنبه در داخل کشور وجود دارد و به واردات نیازی نیست. همچنین پیگیری‌های خوبی در بخش پتروشیمی برای تامین مواد اولیه انجام شده است. 

محرابی در خصوص متعادل‌سازی تعرفه‌ها خاطر نشان کرد: تخصیص و تامین منابع ارزی به گروه‌های کالایی که در رسته مواد اولیه واحدهای تولیدی پوشاک هستند، انجام شده است تا بتوانند واردات مواد اولیه مورد نیاز را به راحتی انجام دهند. 

 وی ادامه داد: یک برنامه با ٤ محور برای زیرساخت ها طراحی شده که یکی از این برنامه‌ها تجمیع واحدهای صنعتی است که می‌تواند نقش مهمی در بهبود صنعت پوشاک کشور داشته باشد. هم رسانی واحدهای کوچک و بزرگ و متوسط با یکدیگر، ایجاد پلتفرم‌هایی برای بهبود کسب و کارهای وابسته به این صنعت و تأمین زنجیره ارزش در مواد اولیه سه محور دیگر این برنامه هستند.

  مدیرکل دفتر صنایع نساجی وزارت صمت با بیان اینکه این چهار محور جزو اولویت‌ها و برنامه‌های در دستور کار است، تصریح کرد: از آنجا که همیشه بر سند راهبردی و نقشه راه برای بهبود صنایع صحبت می‌شود اکنون می‌توان گفت این برنامه که شامل چهار محور عملیاتی است قابلیت اجرا داشته و با اجرای آن می‌توان کمک بزرگی به صنعت پوشاک کشور کرد تا این صنعت به تدریج به جایگاه اصلی خود دست یابد.

 محرابی با اشاره به رشد صادرات پوشاک نیز گفت: برنامه‌هایی برای بهبود روند صادرات در دست انجام است که با همکاری بخش خصوصی و سازمان توسعه تجارت زمینه‌ساز رشد صادرات در صنایع پوشاک کشور خواهد شد. بسیاری از تولیدات پوشاک اکنون  از نظر کمیت، کیفیت و قابلیت رقابت در بازارهای صادراتی را دارند و صادرات به برخی از کشورهای منطقه و سایر کشورها در حال انجام است. 

وی تأکید کرد: صادرات 67 میلیون دلاری صنعت پوشاک در سال 98 به 116 میلیون دلار افزایش یافته است البته این آمار متکی به آمارهای گمرک است اما آمارهای واقعی صادرات می‌تواند پیش از این ارقام باشد. همراهی بخش خصوصی با بخش‌های دولتی در این مسیر یک ضرورت است، زیرا پدیده قاچاق موضوعی است که نیاز به همکاری و انجام امور در بخش‌های متعددی را دارد.

محرابی گفت: در گذشته تنها 6 درصد از واردات پوشاک به صورت رسمی بوده است و ممنوعیت اعمال‌شده تنها به منظور کنترل قاچاق صورت گرفته است تا در کنار آن اخذ شناسه انجام شود و اقدام‌هایی نیز در مناطق آزاد و بازارچه‌های مرزی انجام شده است.  بر همین اساس از بخش خصوصی می خواهیم  برای شناسه‌دار شدن کالاها کمک کنند.

 وی ادامه داد: از سال   97 کالاها باید شناسه‌دار می‌شدند اما تعداد کمی از تولیدات داخلی کد شناسه دریافت کرده‌اند و این امیدواری وجود دارد که امیدواریم با اخذ کد شناسه و رهگیری و گذاشتن صندوق‌های پوز این اقدام به خوبی انجام شود. 

مدیرکل دفتر پوشاک و نساجی وزارت صمت خاطرنشان کرد:  تاکنون مالیات بر ارزش افزوده از تولید اخذ می‌شده است اما اگر صندوق‌های پوز نصب شده و حلقه تکمیل شود هدف اصلی مالیات بر ارزش افزوده که گرفتن مالیات از مصرف‌کننده نهایی است انجام خواهد شد و این صنعت که نقش مهمی در توسعه اشتغال دارد با رشد قابل توجهی همراه خواهد شد. 

وی در پایان  با اشاره به  اشتغال زایی ٢٧ هزار نفری در صنعت پوشاک، گفت: صنعت پوشاک به دلیل نیاز پایینی که به سرمایه دارد نقش بالایی در توسعه اقتصادی خواهد داشت.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: قاچاق کالا و ارز واردات مواد اولیه تامین مواد اولیه نساجی وزارت صمت صنعت پوشاک کشور انجام شده پوشاک ایرانی زنجیره ارزش قابل توجهی برنامه ها بخش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۷۱۴۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ از بنیاد رودکی

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، سید محمود اسلامی با همراهی محمد اله‌یاری فومنی مدیرعامل، معاونین و مدیران این بنیاد از فعالیت‌های عمرانی در دست اقدام از جمله روند بهینه‌سازی صحنه و امکانات فنی، ماشینری و همچنین فضای عمومی تالار‌های وحدت و رودکی، آرشیو‌های نت و ساز، مرکز آموزش هنری شامل استودیو، کلاس‌های آموزشی و کارگاه دکور بنیاد رودکی بازدید به عمل آورد.

در این بازدید، اسلامی از نزدیک در جریان جزئیات روند فعالیت‌های عمرانی مجموعه بنیاد، امکانات موجود در مراکز و همچنین نیاز‌های هر مرکز قرار گرفت و دستور لازم جهت بهینه سازی مجموعه برای پذیرایی شایسته‌تر از هنرمندان و علاقمندان برنامه‌های هنری را صادر کرد.

رئیس هیات مدیره بنیاد رودکی در پایان این بازدید ضمن تأکید بر تداوم اقدامات صورت گرفته در بخش‌های عمرانی، پشتیبانی و بهسازی زیرساخت‌های فضا‌های تحت اختیار بنیاد، با اشاره به منحصر به فرد بودن امکانات تالار‌ها و تاکید بر میزبانی شایسته از برنامه‌های هنری و مخاطبان درباره حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای پیشبرد اهداف تعیین شده در حوزه‌های عمرانی اعلام آمادگی کرد.

وی همچنین در دیدار با همکاران بنیاد رودکی ضمن تبریک سال نو و عید سعید فطر، از تلاش‌های سال گذشته ایشان تقدیر کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • وزیر صمت:‌ ۱۳۳ هزار خودروی وارداتی ثبت سفارش شد
  • اقدامات سیستمی و سامانه ای موجب تسریع در پیشبرد برنامه های تحولی بانک توسعه تعاون است
  • خودکفایی صنعت داروسازی با ورود به تولید مواد اولیه دارویی
  • آثار تولید مواد اولیه دارویی در خودکفایی صنعت داروسازی
  • جریمۀ ۶۷ میلیاردی یک قاچاقچی پوشاک در لرستان
  • مهمترین توصیه‌های هواشناسی کشاورزی
  • ۲۵ درصد سهم سلامت مردم در اختیار وزارت بهداشت است
  • جریمه ۶۷ میلیارد ریالی قاچاقچی پوشاک در خرم آباد
  • بازدید معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ از بنیاد رودکی
  • دو برنامه وزارت علوم برای توسعه دیپلماسی علم و فناوری