Web Analytics Made Easy - Statcounter

بیستمین جلسه شورای اسناد و مدارک دفاع مقدس با حضور نمایندگانی از سازمان‌ها، ادارات، نهاد‌ها و نیرو‌های نظامی و فرهنگی و حوزوی در سالن جلسات معاونت فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار شد.

سردار غلامرضا علاماتی رئیس سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس دیروز (سه‌شنبه) در بیستمین جلسه شورای اسناد و مدارک دفاع مقدس با حضور نمایندگانی از سازمان‌ها، ادارات، نهاد‌ها و نیرو‌های نظامی و فرهنگی و حوزوی اظهار داشت: کار‌های نهایی سامانه جامع اسناد دفاع مقدس انجام شده است و امیدواریم بتوانیم با برقراری ارتباط و به اشتراک گذاردن اسناد فرهنگی شهدا این کار بزرگ جمعی و ملی را انجام دهیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رحیم نریمانی، مدیرکل اسناد و انتشارات بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز در ادامه جلسه ضمن عرض تبریک به مناسبت هفته نیروی انتظامی و همچنین گرامی داشتن یاد و خاطره شهدای ناجا گفت: بنیاد شهید و امور ایثارگران بار سنگینی به دوش دارد که این رسالت به فرموده امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری باید از طریق اسناد انقلاب و دفاع مقدس که جزء حافظه، هویت و برگه‌های زرین تاریخ ایران اسلامی هستند ثبت و ضبط شوند. نباید در این زمینه غفلت کنیم و این گنجینه تمام نشدنی را باید برای آیندگان به ودیعه بگذاریم.

مدیرکل اسناد و انتشارات بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به نگاه عمیق و افق دید شهدا در اسنادشان اظهار داشت: در باب تبلیغ، ترویج و نگهداری فرهنگ ایثار و شهادت هیچ پیامی واقعی‌تر از اسناد به جا مانده شهدا وجود ندارد، شهدا در وصیت‌نامه‌هایشان با ما صحبت می‌کنند و در تحلیل محتوا و پیام وصیت‌نامه شهدا نیز می‌توان به این نکته رسید که به رونق تولید هم اشاره کردند.

نریمانی افزود: در بند ۲ ماده ۳ اساسنامه بنیاد شهید و امور ایثارگران به زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهیدان با اسناد اشاره شده است و همچنین ماده ۶۴ قانون جامع خدمت رسانی به ایثارگران نیز به صراحت بنیاد شهید به عنوان نماینده دولت مکلف به جمع‌آوری اسناد شهدا از خانواده‌ها و تمام دستگاه‌ها و تشکیل بانک اطلاعاتی برای آن‌ها است. در راستای سیاست انتشار اسناد نیز دیجیتال سازی آن‌ها تحت عنوان سامانه اسناد افتخار در بنیاد شهید انجام می‌شود، تحت وب نیز اجرایی و به زودی در اختیار عموم قرار خواهد گرفت که در آن ۹ میلیون سند وجود دارد.

وی در ادامه گفت: طبق تأکید مقام معظم رهبری ثبت خاطرات والدین، همسران شهدا و جانبازان بالای هفتاد درصد و انتشار در رسانه ملی یک وظیفه است. ۸۸ هزار والدین شهدا درقید حیات هستند و حدود ۴۳ هزار آزاده و ۵۹۶هزار جانباز داریم که موفق به ثبت و ضبط ۴۵ هزار خاطره از والدین معظم شهدا شده‌ایم. در سیاستی که دکتر «سیدامیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی» رئیس بنیاد شهید و امورایثارگران تبیین کرده‌اند طی برنامه‌ای ۴ ساله خاطرات تمام اقشار ایثارگران ثبت، ضبط و منتشر خواهد شد.

نریمانی گفت: اسناد مکتوب شهدای مدافع حرم را تا ۸۵ درصد، اسناد شهدای منا و مسجدالحرام به طور کامل جمع‌آوری شده و در سامانه اسناد افتخار قرار خواهد گرفت. همچنین سرگذشت پژوهی شهدا در فرم‌های استانداردی، جمع‌آوری می‌شود و بیش از ۱۰۳ هزار برگ اسناد آسیب دیده‌ای وجود دارد که مرمت و بازسازی شده است، زیرا پرونده فرهنگی شهدا که شامل زندگی‌نامه، وصیت‌نامه و مناجات‌نامه، عکس، یادداشت، آثار هنری و ... بسیار تاثیر گذار است.

وی در پایان گفت: ذخیره ارزشمند دیگر در اسناد آرشیو دیداری و شنیداری است که ۶۰ هزار ساعت فیلم و صوت در رسانه‌های در اختیار از جمله سایت، انتشارات و فضای مجازی قرار داده شده و منتشر می‌شود، نشر شاهد نیز یک هزار و ۹۰۰ عنوان کتاب به چاپ رسانده و از طریق ایران صدا نیز به صورت گویا در اختیار همه قرار گرفته است.

داود نورچه‌ای مدیر کل امور فرهنگی و تبلیغات بنیاد شهید و امور ایثارگران در ادامه جلسه گزارشی از فعالیت‌های این ادره کل شامل چهار اداره پیام‌آوران ایثار، تبلیغات و نمایشگاه‌ها، مناسبت‌ها و یادواره‌ها، قرآن و فرهنگی ارائه داد. وی در ادامه برنامه‌های اجرا شده در هفته دولت را اینگونه برشمرد: همایش دولتمردان شاهد به صورت وبیناری در سراسر کشور، تجلیل از خانواده معظم شهدا در استان‌ها توسط نماینده، ولی فقیه و استانداران، گلباران مزار مطهر شهدای دولت توسط مسئولین و ارگان‌ها، تجلیل از همکاران ایثارگر بنیاد شهید و امور ایثارگران، ارتباط تلفنی با خانواده معظم شهدا، تجلیل از همسران شهدای همکار در بنیاد شهید.

وی افزود: در هفته دفاع مقدس نیز برنامه‌هایی از قبیل همایش پیاده‌روی پیروان حسینی و رهروان خمینی (ره)، مراسم میهمانی لاله‌ها، گلباران ۱۹ هزار گلزار شهدا، کنگره ملی لاله‌های سفید، اجلاسیه سه هزار پیام‌آور ایثار، نواختن زنگ ایثار در مدارس، اختتامیه نخستین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای بازی دل‌ها و مسابقات ورزشی و برنامه‌هایی دیگر برگزار شد.

توجه به اسناد شهدا در سازمان‌ها در دستور کار قرار گیرد

سردار سجادی نیز در بیستمین جلسه شورای اسناد و مدارک دفاع مقدس اظهار داشت: موضوع جمع‌آوری و حفظ آثار و اسناد شهدا همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده است و باید برای تحقق منویات ایشان جدیت داشته باشیم. گردآوری آثار شهدا از طریق مصاحبه با خانواده‌های معظم و معزز آن‌ها به دست می‌آید که البته باید سرعت بیشتری به این کار بدهیم تا تهیه این مجموعه ارزشمند هر چه زودتر به پایان برسد.

وی افزود: علاوه بر خانواده‌های‌شان آثار و اسنادی در سازمان‌ها دارند که برای حفظ آن‌ها باید هر چه زودتر اقدام شود. بی تردید حفظ و نشر آثار فرهنگی شهدا اقدام موثری در راستای جلوگیری از انحراف نسل جوان است که باید در دستور کار مسئولان قرار گیرد.

آمادگی همکاری با بنیاد شهید را داریم

خسرو طالب‌زاده معاون اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی هم در این جلسه یادآور شد: صحت‌سنجی در زمینه اسناد و آثار شهدا موضوع مهمی است که نباید مغفول بماند. باید اسناد و آثار شهدا به دقت صحت‌سنجی شوند و در دسترس عموم قرار گیرند. همان اندازه که تشکیل سامانه‌ای برای نگه‌داری اسناد و آثار شهدا مهم است امکان دسترسی آسان مردم هم به آن از اهمیت برخوردار است.

با تاکید بر اهمیت جمع‌آوری اسناد شهدا توضیح داد: شهدا به اقتضای شغلی در سازمان‌های مختلفی حضور داشته‌اند. باید با تعامل با این سازمان ها، اسناد شهدا را استخراج و در سامانه بارگذاری کرد. متاسفانه بنیاد شهید و امور ایثارگران به این اطلاعات دسترسی ندارد و ما در سازمان اسناد کتابخانه ملی ایران آمادگی همکاری را داریم.

وی افزود: سامانه باید به همه سازمان‌ها و دستگاه‌های مرتبط باشد که در صورت نام یک شهید، اطلاعات شغلی شهید نیز در اختیار کاربر قرار گیرد.

رونمایی از سامانه سجا در هفته بسیج

اشتری نیز با ارائه گزارشی درباره سامانه «سجا» که برای نگه‌داری اسناد و آثار شهدا ایجاد شده است، اظهار کرد: رویکرد سامانه «سجا» بر اساس حفظ و نگه‌داری اسناد و آثار شهدا، دسترسی و بهره‌برداری آسان کاربران و همچنین همگونی و هماهنگی برای بارگذاری و ثبت اطلاعات است. در طراحی سامانه امکان بارگذاری اطلاعات در آینده هم برای آن پیش‌بینی شده است. قرار است در هفته بسیج از این سامانه رونمایی شود. همانطور که مقام معظم رهبری فرموده‌اند «جنگ، گنج است، آیا ما خواهیم توانست از آن استخراج کنیم؟» بنابراین باید نسبت به مسائل مربوط به هشت سال فاع مقدس دغدغه‌مند عمل کنیم.

در پایان این جلسه میهمانان از بخش اسناد، کتابخانه تخصصی ایثار و شهادت و پایگاه خبری نوید شاهد نیز بازدید کردند.

دفاع‎پرس/

 

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: بنیاد شهید و امور ایثارگران اسناد و مدارک دفاع مقدس اسناد و آثار شهدا مقام معظم رهبری اسناد شهدا سازمان ها جمع آوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۷۱۶۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشست هم‌اندیشی مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران با معتمدین معین ایثارگر

 روابط عمومی بنیاد شهید و امور ایثارگران سیستان و بلوچستان، مجتبی میرحسینی در اتاق جلسات ادره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان سیستان و بلوچستان با معتمدین معین ایثارگر این استان دیدار و گفتگو کرد. 

 مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان سیستان و بلوچستان نقش معتمدین معین ایثارگر را در ایجاد ارتباط دو سویه، انعکاس مشکلات ایثارگران در تمام زمینه‌ها و تسریع در رفع آن بسیار مهم دانست.

  میرحسینی در ادامه افزود: معتمدین معین ایثارگر از بَتن جامعه ایثارگران و از معتمدین و نخبگان ایثارگر انتخاب و معرفی می‌شوند، تا در راستای ارتباط با خانواده معظم شهدا، ارائه خدمات به ایشان، ارائه مشاوره و انتقال مسایل این عزیزان، بنیاد شهید و امور ایثارگران را در خدمت‌رسانی، تکریم و تجلیل از خاندان شهدا و ایثارگران یاری رسانند.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • رزمایش طرح سپاس با همکاری تیپ ۵۵ هوابرد برگزار شد
  • پیگیری مشکلات جامعه هدف بنیاد شهید و امور ایثارگران
  • نیاز ۲۹۰ همتی برای حل مشکلات خانواده ایثارگران
  • اجرای ۱۰۰ درصدی مصوبات سفر رئیس‌جمهور در حوزه بنیاد شهید ایلام
  • نشست هم‌اندیشی مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران با معتمدین معین ایثارگر
  • قوانین مصوب با اعتبارات بنیاد شهید همخوانی ندارد
  • «وعده صادق» یاس و ناامیدی را بیش از پیش بر دل دشمنان افکند
  • اجرا شدن مصوبات سفر رئیس جمهور در ایلام در حوزه بنیاد شهید
  • اجرای برنامه های متنوع فرهنگی بنیاد شهید در ایلام قابل تقدیر است
  • حفظ ارزش‌های اسلامی را سرلوحه کار خود قرار دهیم