Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-24@13:37:57 GMT

تدابیر طب سنتی برای آمادگی ورود به فصل پاییز

تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۷۱۸۱۲

تدابیر طب سنتی برای آمادگی ورود به فصل پاییز

ایسنا/چهارمحال و بختیاری یک متخصص طب سنتی در چهارمحال و بختیاری گفت: در فصول سرد سال برخی بیماری‌ها مانند انواع سرماخوردگی شیوع بیشتری دارد، به‌ویژه در فصل پاییز افراد به این دلیل که به‌صورت ناگهانی وارد فصل سرد می‌شوند، مراقبت‌های لازم را انجام نمی‌دهند و در نتیجه آمار بیماری در این فصل افزایش پیدا می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سید ابوالفتح شیرمردی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص تدابیر طب سنتی در فصل پاییز، اظهار کرد: در طب سنتی تاکید بیشتری بر پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها می‌شود، فصل‌ها نیز دارای مزاج هستند، فصل بهار دارای مزاج گرم و تر، فصل تابستان مزاج گرم و خشک، فصل پاییز سرد و خشک (سودا) و زمستان نیز دارای مزاج سرد و تر است.

این محقق طب سنتی در چهارمحال و بختیاری افزود: در مجموع چهار مزاج دم، صفرا، سودا و بلغم وجود دارد که افراد دارای مزاج سرد و مخصوصا افراد سوداوی که معمولا لاغر اندام با پوست تیره و کدر هستند، عموما به راحتی و باوجود حضور در کنار وسایل گرمایشی احساس گرما نمی‌کنند و به همین دلیل لازم است در فصل پاییز و زمستان مواظبت بیشتری از خود داشته باشند.

وی ادامه داد: در فصول سرد سال برخی بیماری‌ها مانند انواع سرماخوردگی شیوع بیشتری پیدا می‌کند، به‌ویژه در فصل پاییز افراد به این دلیل که به‌صورت ناگهانی وارد فصل سرد می‌شوند، مراقبت‌های لازم را انجام نمی‌دهند و در نتیجه آمار بیماری در این فصل افزایش پیدا می‌کند، بنابراین باید به این هشدار توجه کرد که در این فصل تغییر دما بالا بوده و می‌تواند منجر به ایجاد بیماری در فرد شود.

شیرمردی عنوان کرد: بیماری‌های شایع در فصل پاییز و زمستان شامل سرماخوردگی، انواع آنفلوآنزا و... است، همچنین احتمال تشدید بیماری کرونا در این فصول وجود دارد، باتوجه به شرایط کوهستانی و سردسیر بودن چهارمحال و بختیاری بیماری سینوزیت و به‌ویژه سینوزیت آلرژیک نیز در این زمان افزایش پیدا می‌کند که این بیماری با مالیدن روغن‌هایی مانند روغن کنجد در نواحی پیشانی، شقیقه و داخل بینی قابل پیشگیری است، یکی دیگر از بیماری‌های شایع در فصل سرد خشکی پوست است، افرادی که از گذشته نیز پیش‌زمینه این مشکل را دارند، امکان تشدید دردهای سیاتیکی و واریس نیز در این زمان برای آن‌ها وجود دارد.

این متخصص طب سنتی در چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: احتمال افزایش بیماری‌های روحی و روانی نیز در فصول سرد سال وجود دارد، برای مثال بیماری‌های افسردگی و بداخلاقی افزایش پیدا می‌کند و حتی امکان تشدید بیماری افراد مبتلا به افسردگی نیز وجود دارد، یکی از دلایل بروز بیماری‌های روحی و روانی کوتاه بودن روز است زیرا خورشید نوعی انرژی مفید دارد و به دلیل کاهش زمان روز دریافت این انرژی مفید برای اشخاص کاهش پیدا می‌کند.

وی یادآور شد: عدس یکی از حبوبات بسیار ارزشمند است، اما برای افرادی که دارای مزاج سودایی هستند مصرف بالای آن توصیه نمی‌شود، زیرا این ماده غذایی باعث افزایش مزاج سودا در بدن افراد می‌شود، خوردن عدس توسط افرادی که به واریس و هموروئید مبتلا هستند منجر به افزایش درد در این افراد می‌شود، بنابراین چنین افرادی باید عدس کمتری مصرف کنند و یا این ماده غذایی را به همراه گلپر میل کنند.

شیرمردی تصریح کرد: متاسفانه مردم در استان علاقه بسیاری به مصرف زنجبیل دارند و این موضوع به دلیل سردی هوا است، اما باید توجه داشت مصرف بیش از حد زنجبیل نیز توصیه نمی‌شود و درحقیقت در طب سنتی هر ماده غذایی باید به اندازه و در کنار مصلح آن مصرف شود.

این محقق طب سنتی در چهارمحال و بختیاری در خصوص درمان خشکی پوست در فصل پاییز، خاطرنشان کرد: در صورتیکه افراد دارای مزاج سوداوی هستند لازم است برای درمان این مشکل به پزشک طب سنتی مراجعه داشته باشند و اصلاح مزاج برای آن‌ها انجام شود همچنین خوردن شیربادام، غذاهای سرد و تر و گرم و تر، آب هویج، گل بنفشه و پنیرک و گل ختمی در حل خشکی پوست موثر است، همچنین روغن بنفشه نیز برای ایجاد طراوت در پوست تاثیر بالایی دارد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی منطقه چهارمحال و بختیاری طب سنتي مزاج ها در طب سنتی پاييز افزایش پیدا فصل پاییز دارای مزاج بیماری ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۷۱۸۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قهرمانی تاریخی اینتر در ایتالیا ؛ پیروزی افعی‌ها برابر رقیب سنتی

دریافت 40 MB کد خبر 6086159

دیگر خبرها

  • تدابیر امنیتی جدید فرودگاه پاریس برای بازی‌های المپیک ۲۰۲۴
  • درخواست موزیلا برای اتخاذ تدابیر واتس‌اپ در انتخابات‌های جهانی
  • طب ایرانی یکی از اصول ششگانه سبک زندگی را محیط می‌داند
  • قهرمانی تاریخی اینتر در ایتالیا ؛ پیروزی افعی‌ها برابر رقیب سنتی
  • تأثیر رایحه درمانی از نگاه طب سنتی
  • تدابیر یزد برای ۴۸ ساعت بارانی/تعطیلی تمام کمپ‌های کویرنوردی یزد
  • تدابیر جمهوری اسلامی، مانع مهندسی‌های دشمن است
  • تدابیر یزد برای ۴۸ ساعت بارانی
  • خانواده حساس‌ترین قطب یک جامعه است
  • حضور ۹۲ هزار و ۳۴۶ نوآموز در سال تحصیلی جدیددرسیستان وبلوچستان