Web Analytics Made Easy - Statcounter

طرح پژوهشی مطالعات اولیه اکتشاف نفت و گاز در شمال غرب کشور توسط محققان دانشگاه صنعتی سهند و با همکاری دانشگاه تبریز با موفقیت انجام شد.

به گزارش گروه استان‌های خبرگزاری دانشجو، طرح پژوهشی مطالعات اولیه اکتشاف نفت و گاز در شمال غرب کشور توسط محققان دانشگاه صنعتی سهند و با همکاری دانشگاه تبریز با موفقیت انجام شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این طرح که پوشش‌دهنده استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان، کردستان و همدان بود، برای مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران انجام شد. برای اجرای این طرح، از داده‌ها و اطلاعات متعدد از قبیل داده‌های ژئوفیزیک هوایی، تصاویر ماهواره‌ای و نقشه‌های زمین‌شناسی در مقیاس‌های متعدد استفاده شد و در مرحله بعدی، اقدام به برداشت‌های میدانی و صحرایی در این استان‌ها شد.

رضا فلاحت مجری این طرح گفت: در مرحله اول این پروژه، اقدام به تهیه نقشه جامع گسل‌های اصلی و فرعی، گنبد‌های نمکی و ساختار‌های زمین‌شناسی شمال غرب کشور شد که با تلفیق تمامی اطلاعات قبلی و اطلاعات برداشت شده در این پروژه انجام شد. سپس تاریخچه تشکیل ساختمان‌های زمین‌شناسی و حوضه‌های رسوبی این ناحیه بررسی شدند و تاثیر گسل‌ها، گنبد‌های نمکی، فاز‌های کوهزایی و بقیه عوامل تکتونیکی در تشکیل حوضه‌های رسوبی منطقه و تغییرات آن در طول زمان مطالعه شد.

وی افزود: طبق بررسی‌های انجام گرفته، سازند قم (معادل سازند آسماری) به عنوان سنگ مخزن مستعد و سازند قرمز بالایی به عنوان پوش سنگ انتخاب شدند. نتایج مطالعات نشان داد که عمق، ضخامت و گسترش سازند قم در دو منطقه بستان‌آباد-سراب و میانه-زنجان مناسب برای تشکیل احتمالی مخازن نفت و گاز بوده است و همچنین ساختمان‌های مناسب تجمع هیدروکربور در این دو منطقه وجود دارد. در ادامه، حوضه‌های رسوبی این دو منطقه تحلیل شد و مدل‌های تکتونواستراتیگرافی آن‌ها ارائه شد.

مجری این پروژه اظهار امیدواری کرد و گفت: عملیات با تمرکز و جزئیات بالا در این دو پتانسیل نفتی معرفی شده ادامه یابد تا انشاالله منجر به کشف و تولید نفت و گاز گردد تا کمکی در راستای توسعه پایدار این مناطق باشد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: نفت گاز دانشگاه تبریز دانشگاه صنعتی سهند شمال غرب کشور نفت و گاز انجام شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۷۳۲۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۱۰۰ کیلومتر شبکه فاضلاب استان قزوین شست‌وشو شد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قزوین از شست‌وشوی ۱۱۰۰ کیلومتر شبکه فاضلاب این استان خبر داد.

داراب بیرنوندی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در قزوین از احداث ۴.۵ کیلومتر خطوط انتقال فاضلاب در این استان طی یک‌سال اخیر خبر داد و اظهار کرد: طی همین مدت ۱۱۰۰ کیلومتر شبکه فاضلاب استان شست‌وشو شده است.

وی افزود: تکمیل و افتتاح اولین تصفیه‌خانه مدرن فاضلاب روستایی در نیکویه، تکمیل فاز نخست تصفیه‌خانه شریفیه و گندزدایی تصفیه‌خانه فاضلاب تاکستان از دیگر خدماتی بود که با هزینه‌کرد ۷۸.۵ میلیارد تومانی انجام شد.

مدیرعامل شرکت آبفای استان قزوین از پیشرفت ۸۵ درصدی ساخت تصفیه‌خانه فاضلاب شهر آبگرم خبر داد و خاطرنشان کرد: اجرای هشت قرارداد مربوط به پروژه‌های فاضلاب به اتمام رسیده، ۱۰ قرارداد در حال اجرا است و شش قرارداد جدید نیز منعقد کردیم.

بیرنوندی با اشاره به برگزاری مناقصات احداث بخش نخست تصفیه‌خانه شهرستان البرز، تجهیز تصفیه‌خانه نیکویه و احداث لاگون های جدید در تصفیه‌خانه فاضلاب قزوین ادامه داد: مجموع هزینه این اقدامات به همراه ۲۴ قرارداد یاد شده ۲۷۶ میلیارد تومان بوده است.

وی اضافه کرد: در حوزه پژوهشی نیز انجام مطالعات مرحله دوم فاضلاب در شهرهای قزوین و تاکستان و مطالعات فاضلاب اقبالیه، اسفرورین، ناحیه شهری منفصل چوبیندر، ضیاآباد و روستاهای آتان و آکوجان منطقه الموت را داشتیم و برای مطالعات پژوهشی در زمینه بومی‌سازی دانش تصفیه فاضلاب در اجتماعات کوچک استان عقد قرارداد انجام دادیم.

کد خبر 747608

دیگر خبرها

  • چگونه کشور‌های جهان از خورشید طلا و از باد پول می‌سازند؟
  • ۱۱۰۰ کیلومتر شبکه فاضلاب استان قزوین شست‌وشو شد
  • چگونه کشور‌های جهان از خورشید طلا و از باد پول می‌سازند؟!
  • پژوهش موتور محرک توسعه کشور و آزمایشگاه موتور محرک پژوهش است
  • بهسازی ۳۰۰ کیلومتر از راه‌های عشایر استان مرکزی آغاز شد
  • انتشار پوستر ششمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران
  • اختلاف مدیرعامل و معاون تراکتور سر کلینزمن؛ فقط یحیی!
  • روز پرکار دانشگاه آزاد کرمانشاه با امضای ۲ تفاهم‌نامه همکاری
  • بررسی تأثیرپذیری الکترومغناطیسی تقویت کننده‌های توان کاربردی در تجهیزات مخابراتی توسط محققان کشور
  • ارومیه نیازمند ۲۵۰ کیلومتر توسعه شبکه فاضلاب است