Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/مرکزی مسئول مدیریت بحران مرکز بهداشت اراک از انجام بررسی تاب آوری و ایمنی سازه ای و غیر سازه ای مراکز بهداشتی این شهرستان خبر داد.

ناصر ربیعی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به هفته کاهش بلایای طبیعی از ۲۰ تا ۲۵ مهرماه اظهار کرد: روز جهانی کاهش بلایای طبیعی نخستین بار در سال ۱۹۸۹ میلادی پس از فراخوان مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای تعیین یک روز با هدف ارتقای فرهنگ جهانیِ آگاهی از خطر و کاهش بلایای طبیعی تعیین شد و پس از آن هر سال ۱۳ اکتبر به عنوان روز کاهش بلایای طبیعی و افزایش آگاهی در مورد اهمیت درک خطرات پیش‌ روی مردم مهم شمرده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بیان کرد: طبق آمار موجود، از مجموع شهرهای ایران فقط سه درصد در نواحی کم خطر قرار دارند و از ۴۳ مورد حوادث غیر مترقبه ممکن در کل جهان، حدودا ۳۲ مورد آن در ایران تجربه شده است که شایع‌ترین این حوادث شامل  زلزله، سیل، خشکسالی، فرونشست زمین، آفات محصولات کشاورزی‌دامی و آتش‌سوزی جنگل هاست.

ربیعی با بیان اینکه ایران در حالی۶ درصد تلفات بلایای طبیعی جهان را به خود اختصاص داده است که فقط یک درصد جمعیت جهان را داراست، افزود: شرایط اقلیمی و جغرافیایی ایران نظیر قرارگیری آن روی کمربند زلزله، واقع شدن در عرض‌های پایین از یک طرف و ساخت وسازهای نامطلوب و بدون رعایت نکات ایمنی از طرف دیگر، باعث آسیب‌پذیری ایران در برابر بلایای طبیعی شده است، همچنین ایران و بیشترین کشته‌های آن مربوط به مخاطره زلزله بوده و بیشترین زیان اقتصادی نیز به دلیل مخاطره خشکسالی و سیل است. البته از آنجا که در سال‌های اخیر تغییرات آب و هوایی به شدت افزایش یافته، این مهم وقوع تغییرات اقلیمی را تقویت می‌کند.

وی با اشاره به اینکه بلایای طبیعی، به مجموعه‌ای از حوادث زیانبار گفته می‌شود که منشاء انسانی ندارند، گفت: این حوادث معمولا غیرقابل پیش‌بینی بوده یا حداقل از مدت‌های طولانی قبل نمی‌توان وقوع آنها را پیش‌بینی کرد.

ربیعی تصریح کرد: تاثیرگذاری بلایای جوی بر جوامع با توجه به وضعیت توسعه اقتصادی و آسیب‌پذیری آنها متفاوت است به طوری که رویدادهای جوی بیشترین خسارات جانی را در کشورهای کمتر توسعه یافته و بیشترین خسارات مالی را در کشورهای بیشتر توسعه یافته ایجاد می‌کنند.

وی بیان کرد: شهرستان اراک جزو مناطق سیلابی و زلزله خیز با شدت متوسط است و مجوعه مرکز بهداشت شهرستان اراک در طول سال با طرح هایی از جمله طرح (dart) آموزش و ارزیابی آمادگی خانوارها در برابر بلایا‎، نسبت به آموزش کلیه شهروندان اقدام می کند، همچنین با طرح ارزیابی خطر و ایمنی واحدهای بهداشتی نسبت به بررسی میزان تاب آوری و بررسیِ ایمنی سازه ای و غیر سازه ای این مراکز در مواقع بروز بلایای طبیعی اقدام می کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی اراك کاهش بلایای طبیعی سازه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۷۳۸۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش تلفات جانی در سیلاب های اخیر افغانستان

وزارت طالبان در امور رسیدگی به حوادث طبیعی از مرگ 29 تن بر اثر باران‌های شدید و سیل سه روز اخیر در این افغانستان خبر داده است.

این وزارت اعلام کرد: ۲۹ نفر براثر بارندگی و سیلاب در سه روز اخیر در ۱۰ ولایت افغانستان جان باخته و هفت نفر نیز زخمی شده‌اند.

بر اساس اعلام این وزارتخانه، هفته قبل نیز بارندگی و سیل، جان بیش از ۷۰ تن از شهروندان این کشور را گرفت.

بر این اساس در ۱۰ روز گذشته شمار قربانیان سیل در افغانستان به ۱۰۰ نفر رسیده است.

سخنگوی وزارت طالبان در امور رسیدگی به حوادث طبیعی گفته است: قربانیان سیل در سه روز اخیر از باشندگان ولایت‌‍‌های غزنی، پکتیا، جوزجان، غور، فراه، نیمروز، سمنگان، پروان، هلمند و ننگرهار بوده اند.

جانان سایق افزود: در این مدت 72 خانه مسکونی و صد‌ها هکتار زمین کشاورزی نیز تخریب شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • ایمنی لیفتراک چیست و چه نکاتی را باید رعایت کرد؟
  • آب، زلزله و سازه‌های ناایمن بحران‌های اصلی کشور
  • آخرین آمار مصدومان و فوتی‌های حوادث غرق‌شدگی ۱۴۰۳
  • آبگیری ۱۵ میلیون متر مکعبی سازه‌های آبخیزداری بندرلنگه
  • افتتاح سایت زلزله نگاری مرکزی تا ۲ ماه آتی در دانشگاه اراک
  • توانایی پیش‌بینی بلایای طبیعی توسط Bellwether، هوش مصنوعی آلفابت،
  • سایت زلزله نگاری مرکزی تا ۲ ماه آتی در دانشگاه اراک افتتاح می‌شود
  • افزایش تلفات جانی در سیلاب های اخیر افغانستان
  • برنامه جدید هوش مصنوعی شرکت آلفابت، Bellwether، توانایی پیش‌بینی بلایای طبیعی را دارد
  • در زلزله شدید تهران مرده‌ها خوشبختند!