Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-03-28@19:34:41 GMT

تجدید پیمان برادری

تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۸۱۳۳۹

تجدید پیمان برادری

در میان تحولات ویژه‌ای که جغرافیای همواره آشفته خاورمیانه امروز از سر می‌گذراند؛ از تلاش طالبان برای کسب مشروعیت در اعلام حکومت بر افغانستان گرفته تا جدی شدن امکان توافق میان تهران و ریاض و همچنین افزایش تنش‌ها در مرزهای شمال غربی کشورمان به‌واسطه اقدامات حکومت الهام علی‌اف با موش‌دوانی ترکیه و رژیم صهیونیستی، سفر رئیس ستاد کل نیروهای مسلح کشورمان به اسلام‌آباد توجه ناظران سیاسی را به خود جلب کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر چند سردار سرلشکر «محمد باقری»، هدف انجام این سفر و دیدارش با ژنرال «قمر جاوید باجوا» فرمانده ارتش پاکستان را توسعه همکاری‌های دفاعی و امنیتی با همسایه شرقی عنوان کرده، ولی قدر مسلم آن است که در پس این اقدام ناگهانی، اهداف مهم‌تری وجود دارد.

بررسی مناسبات مرزی و پرونده‌های پیرامونی

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح عصر روز گذشته با «عمران خان» نخست‌وزیر پاکستان نیز دیدار داشت. سخنگوی سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در مورد اهداف این سفر معتقد است: ایران و پاکستان روابط متنوع و در حوزه‌های مختلف دارند و سفر سرلشکر باقری به پاکستان هم در ادامه همین رایزنی‌ها قابل بررسی است. ابوالفضل عمویی می‌گوید: از این جهت سفر سرلشکر باقری اقدامی مهم در مستحکم‌تر شدن همکاری‌های دفاعی و امنیتی می‌تواند به حساب آید که هم به دلیل همسایگی و هم به خاطر اشتراکات تاریخی، زبانی و مذهبی انجام شده است. وی افزود: در این سفر بررسی مناسبات مرزی و نیز همکاری‌های امنیتی در مناسبات پیرامونی و به‌ویژه موضوع افغانستان مطرح بود. برداشت من از همکاری‌های دو طرف این است که روابط دوستانه برقرار است و اگر چنانچه اقدامات طرف‌های سومی بر این روند اثر گذارد در گفت‌وگوهای جاری قابل طرح و حل است.

بازی ناخواسته در رویکرد احساسی باکو

اما سیدرضا میرابیان هم ضمن اشاره به همین دو موضوع، معتقد است سفری که صورت گرفته در چارچوب همکاری و هماهنگی منطقه‌ای درباره بحران افغانستان است. این کارشناس سیاسی توضیح می‌دهد: پرونده افغانستان نخستین تأثیر و پیامد را بر این دو کشور دارد، بنابراین ضرورت دارد همسایگان دائماً در حال رایزنی و گفت‌وگو و مانع دخالت کشورهای دوردست و بیگانه در این مقوله باشند. وی افزود: آمریکا اگرچه ظاهراً از این جغرافیا رفته اما می‌خواهند از راه‌های دیگر به دخالت‌های ناگوار خود ادامه دهند. حتی گزارش‌هایی از اقدام واشنگتن در انتقال عناصر تروریست داعش از سوریه و عراق به افغانستان طی چند هفته اخیر منتشر شده است. اتفاق اخیر و انفجار فاجعه‌بار در مسجد شیعیان قندوز هم نشان می‌دهد آن‌ها توطئه جنگ مذهبی و بحران افزونی داخلی در افغانستان را هدف گرفته‌اند تا یک منطقه ناآرام و ناامن ایجاد کنند؛ بنابراین این مسئله هوشیاری بیشتر تهران و اسلام‌آباد را می‌طلبد.

این تحلیلگر سیاسی دیگر هدف این سفر را رایزنی درباره سوء تفاهمات ایجادشده در مرزهای شمال غربی کشورمان پس از اجرای مانور مشترک میان جمهوری آذربایجان، ترکیه و پاکستان با نام «سه برادر» دانست و گفت: مشارکت پاکستان در این مانور پرسش‌برانگیز و به نوعی بازی ناخواسته اسلام‌آباد در رویکرد احساسی باکو و آنکارا بود. ولی حال که باکو با باز کردن جای پای رژیم صهیونیستی در منطقه به دنبال تنش‌آفرینی است، ضرورت دارد اسلام‌آباد که روابط بسیار دیرینه و برادرانه‌ای با ایران دارد، وارد این بازی سیاسی تحریک آمیز و خطرناک نشود.

میرابیان تصریح کرد: البته باید توجه داشت پاکستان قطعاً ترجیح می‌دهد پیوندهای برادرانه با ایران را حفظ کند و کنار همسایه خود بماند و هیچ‌گاه حاضر نخواهد شد تهران را به باکو و آنکارا بفروشد. بهترین دلیل بر این مدعا این است که باوجود همه تلاش‌های عربستان سعودی در چند سال گذشته برای وارد کردن پاکستان به جنگ با یمن، اما این کشور هیچ‌گاه حاضر نشد به‌صورت جدی در این پازل که به‌طور ضمنی منافع جمهوری اسلامی را هدف گرفته بود، نقش‌آفرینی کند و از اعزام نیروها به این جنگ خودداری کرد.

وی در انتها همکاری را بیش از رقابت، عامل تأمین منافع دولت‌های منطقه دانست و با بیان اینکه تهران، اسلام‌آباد و آنکارا پیش‌تر در قالب کریدور تجاری اکو همکاری‌های خوبی را تجربه کرده‌اند، اظهار کرد: اکنون هم این موضوع وجود دارد که سه کشور با خروج آمریکا از منطقه و با توجه به ترتیبات جدید همکاری‌های سه‌جانبه را در جهت صلح و ثبات منطقه‌ای گسترش دهند.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: سرلشکر باقری ایران و پاکستان اسلام آباد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۸۱۳۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاکستان اخراج پناهجویان را متوقف کند

به‌دنبال اعلام آغاز احتمالی مرحله دوم اخراج مهاجران افغان از پاکستان، سازمان عفو بین‌الملل نسبت به پیامد منفی آن ابراز نگرانی کرده است.

بخش آسیای جنوبی سازمان عفو بین‌الملل در صفحه ایکس خود نوشته است که برنامه‌های پاکستان برای ادامه اخراج مهاجران، جان بیش‌تر پناه‌جویان افغانستانی را به خطر می‌اندازد.

این سازمان از جامعه جهانی خواسته است که روند رسیدگی به پرونده‌های پناهندگی و اسکان مجدد پناه‌جویان افغان در پاکستان را تسریع بخشد.

سازمان عفو بین‌الملل تاکید کرده است که دولت پاکستان باید اخراج دسته‌جمعی مهاجران افغانستان را متوقف کند و از حقوق پناهندگان بربنیاد قوانین جهانی حقوق‌ بشر محافظت کند.

مقام‌های پاکستانی گفته‌اند که قرار است مرحله دوم اخراج پناه‌جویان افغانستانی از این کشور آغاز شود.

دولت پاکستان به پلیس این کشور دستور داده است تا اطلاعات را در مورد محل زندگی افغان‌های دارنده کارت اقامت موقت به‌سرعت تهیه کند.

بربنیاد آمار نهادهایی بین‌المللی، حدود ۲.۱۸ میلیون پناه‌جوی افغان دارای مدرک، از جمله ۱.۳ میلیون تن دارای کارت راجستریشن و بیش از ۸۸۰ هزار تن با داشتن کارت اقامت موقت در پاکستان زندگی می‌کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • سفر هیئت پاکستانی به کابل موفق بود
  • کاردار پاکستان: سفر هیئت پاکستانی به کابل موفق بود
  • پاکستان بار دیگر افغانستان را به حمایت از تروریسم متهم کرد
  • نروژ: داعش توانایی خود را در افغانستان از دست داده است
  • افغانستان منبع تروریسم است
  • توافق تجاری افغانستان و پاکستان
  • اعتراض یوناما به اخراج پناهجویان افغانستانی
  • طالبان حمله به شهروندان چینی در پاکستان را محکوم کرد
  • پشت پرده حمله به شهروندان چینی در پاکستان چیست؟/ دولت نوپا در اسلام آباد با بحران امنیتی دست به گریبان شد
  • پاکستان اخراج پناهجویان را متوقف کند