Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه بین الملل خبرگزاری تقریب، پاتریارک کریل، رهبر کلیسای ارتدوکس روس و کاتولیکوس گارگین دوم رهبر کلیسای گریگوری ارمنستان و الله شکور پاشازاده رئیس اداره دینی مسلمانان قفقاز (جمهوری آذربایجان) عصر چهارشنبه در مسکو در اقامتگاه پاتریارک روس در مسکو دیدار و بیانیه ای را در مورد رفع تنش ها در منطقه قفقاز صادر کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



در این بیانیه گفته شده است: ما بر این باوریم که مذاهب ما از ظرفیت های بزرگ صلح جویی بویژه در عرصه حساسی چون روابط بین قومی برخوردارند. روابط بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان در شرایط کنونی هر قدر هم که در مرحله کنونی پیچیده باشد معتقدیم که ایمان به خدا و محبت می تواند زخم های ناشی از رویارویی های خونین چندین ساله را التیام بخشد.

در بیانیه اضافه شده است: این مسیر بسیار دشواری است و حکمت روحانی و دوراندیشی می طلبد.

رهبران کلیسای ارتدوکس روس، کلیسای ارمنی و اداره دینی مسلمانان قفقاز در ادامه بیانیه خاطرنشان کرده اند: منطقه قفقاز همواره با تنوع قومی بسیار گسترده و تنوع زبانی و فرهنگی معروف بوده است.

درادامه بیانیه آمده است: هیچ آینده ای جز همزیستی مسالمت آمیز برای ملت های ارمنستان و جمهوری آذربایجان وجود ندارد. امروز اعتمادسازی بین مردم دو کشور و یادگیری دوباره احترام به همسایه و آمادگی برای همکاری بسیار مهم است.  

«رهبران مذهبی وظیفه دارند تا از اعتبار خود برای ایجاد و حفظ فضای دوستی و حسن همجواری و تعامل بین مذاهب و ملت ها استفاده کنند.» 

در بیانیه دعوت به روشن شدن سرنوشت افراد مفقود شده ازسوی ارامنه و آذریها و کمک به آزادی همه اسرای جنگی و جلوگیری از بکارگیری غیرقانونی سلاح و تهدید غیرنظامیان شده است.

 در بیانیه رهبران مذهبی سه کشور گفته شده است: باید در آینده تمام تلاش های ممکن را بکار برد تا از نفرت انگیزی و جنگ طلبی درمنطقه مناقشه جلوگیری کرد. از جوانان دعوت می کنیم تن به درخواست های برای جنگ طلبی و افراط گرایی ندهند و در وهله اول در جستجوی صلح باشند.

در ادامه گفته شده است: رهبران مذهبی برای کمک به سازش مردم ارمنستان و جمهوری آذربایجان بخاطر خدا و رفاه نسل های کنونی و آینده دو کشور امادگی دارند.  

در پایان بیانیه خاطرنشان شده است که کلیسای ارتدوکس روس به نوبه خود برای سازش و صلح بین دو ملت نزدیک به روسیه دعا می کند و برای تلاش به منظور برقراری صلح پایدار در منطقه قفقاز جنوبی آمادگی دارد.  

 ایالت خودمختار قره باغ کوهستانی در قلمروی جمهوری آذربایجان در آستانه  فروپاشی شوروی سابق،  جدایی خود را از دولت مرکزی باکو اعلام کرد.

اقدامات جدایی طلبانه ارامنه ساکن قره باغ کوهستانی و تلاش های ارمنستان برای الحاق این منطقه منجر به درگیری های نظامی سالهای ۱۹۹۲ الی ۱۹۹۴ میلادی میان آذربایجان و ارمنستان شد.

در نتیجه این درگیری های نظامی منطقه قره باغ کوهستانی و هفت شهرستان دیگر جمهوری آذربایجان به اشغال نیروهای ارمنستان درآمد.

 تلاش های بین المللی نزدیک به ۳۰ سال برای حل مسالمت آمیز مناقشه قره باغ نتیجه ای نداشت و جمهوری آذربایجان در جریان درگیری های نظامی ۴۴ روزه سال گذشته توانست سرزمینهای اشغالی خود در قره باغ را آزاد کند.

انتهای پیام/

منبع: تقریب

کلیدواژه: جمهوری آذربایجان رهبران مذهبی قره باغ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۸۱۴۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایش آثار آیینی محوطه‌های باستانی در اردبیل

حسن محمدی ادیب گفت: نمایشگاه یادگارهای آیینی محوطه‌های باستانی استان اردبیل همزمان با نخستین همایش بین‌المللی موزه‌ها در محل نگارخانه خطایی مجموعه جهانی و تاریخی شیخ صفی‌الدین اردبیلی دایر می‌شود.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی استان اردبیل افزود: یادگارهای آیینی، بخشی از نشانه‌های تمدنی اقوام گمشده تاریخ است و کارکردی آیینی و مذهبی داشته و در ارتباط با ادراک انسان مورد استفاده مردم دوره‌های گذشته قرار گرفته‌ و بیشتر در یادمان‌های مذهبی به ویژه معابد و گورهای باستانی قرار داشته‌ است.

به گفته او، اشیایی چون ظروف مختلف در اشکال ریتون، پیکرک و مهره‌های گوناگون که جنبه مقدس داشته و در مکان‌های مذهبی و گورها کشف شده‌اند جزو این آثار است و بخشی از یافته‌های باستان‌شناسی دوره‌های پیش از تاریخ و بعد از آن را تشکیل می‌دهد و همزمان با نخستین همایش بین‌المللی موزه‌ها برای بازدید عموم به نمایش گذاشته می‌شود.

اَردَبیل یا اَردِبیل به‌معنای «شهر مقدس» یکی از کلانشهرهای ایران و مرکز استان اردبیل است و در شمال غربی ایران در منطقه آذربایجان قرار دارد و این شهر پیش و پس از اسلام، مرکز آذربایجان بوده‌است و در طول تاریخ، به نام‌های گوناگونی از جمله «دارالارشاد»، «دارالملک»، «دارالعرفان»، «دارالامان» ملقب بوده‌است و به‌ علت قرار داشتن در مسیر جادهٔ ابریشم، از رونق اقتصادی بسیار خوبی برخوردار بوده‌ است.

شهرت و اهمیت اردبیل فقط نه به علت اینکه چند تن از پادشاهان ایران آن شهر را قرارگاه خود ساختند، بلکه بیشتر از آن لحاظ است که موسس سلسله صفویه یعنی شیخ صفی‌الدین اردبیلی از این‌جا برخاسته و بعد از ترویج مذهب و حاکمیت تشیع در ایران، در اردبیل به خاک سپرده شده است.

 

باشگاه خبرنگاران جوان اردبیل اردبیل

دیگر خبرها

  • وضع تحریم‌های جدید پهپادی ایران توسط اتحادیه اروپا
  • غرب واقعیت تعمیق دوستی باکو با مسکو و تهران را نمی بیند/ جمهوری آذربایجان هر روز به روسیه نزدیک تر می شود
  • اتحادیه اروپا تحریم‌های جدیدی را علیه برنامه پهپادی ایران اعمال می‌کند
  • تنش در روابط پاریس - باکو
  • نمایش آثار آیینی محوطه‌های باستانی در اردبیل
  • واکنش باکو به تهدید و فشارهای فرانسه
  • باکو: تهدید و فشارهای فرانسه نتیجه‌ای نخواهد داشت
  • فرانسه سفیر خود را از باکو فراخواند
  • فرانسه سفیر خود را از جمهوری آذربایجان فراخواند
  • درخواست ارمنستان از دادگاه لاهه برای اقدام علیه باکو