Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/سمنان مدیرکل بهزیستی استان سمنان از عدم پای‌بندی دستگاه‌ها به اجرای قانون اختصاص سه درصد استخدام‌ها به معلولین و نبود اشتغال به عنوان مهمترین چالش پیش روی معلولان و خصوصا نابینایان و کم‌بینایان نام برد.

علیرضا ایزدپور همزمان با ۲۳ مهرماه روز جهانی عصای سفید اظهار کرد: انتظار می‌رود که دستگاه‌ها توجه بیشتری به قوانین این حوزه داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به چالش‌های ویژه نابینایان و کم بینایان افزود: عدم رعایت و پایبندی برخی دستگاه‌ها، شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی که باید براساس قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت ۳۰ درصد از پست‌های سازمانی تلفنچی و اپراتور تلفن خود را به افراد نابینا و کم بینا و افراد دارای معلولیت جسمی، حرکتی اختصاص دهند از مشکلات این بخش است.

مدیرکل بهزیستی استان ادامه داد: علاوه بر این، در زمینه اشتغال نیز باید زمینه های مهارت و حرفه آموزی جامعه هدف را در مشاغل غیر دولتی برای نابینایان و کم بینایان ایجاد کرد و صندوق فرصت های شغلی نیز کارفرمایان را در این زمینه کمک و یاری دهد .

وی با اشاره به حمایت‌های بهزیستی در این بخش افزود: در صورت استخدام معلولان بخشی از حقوق اینگونه افراد و یا بیمه آنان نیز از سوی سازمان بهزیستی پرداخت می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان با اشاره به تعدد معلولان نابینا در استان خاطرنشان کرد: براساس بانک اطلاعات اداره کل حدود ۱۲ درصد از معلولان تحت پوشش که  افزون بر 13 عزار و و ۲۲۷ نفر هستند در گروه اختلالات بینایی قرار دارند .

 وی از وجود یک هزار و ۶۴۸ نفر معلول نابینا یا کم‌بینا در استان خبر داد و تصریح کرد: از این تعداد ۳۵ درصد را زنان و ۶۵ درصد را مردان تشکیل می‌دهند.

 ایزدپور از وجود ۶۵۰ نابینای شدید و خیلی شدید در استان خبر داد و گفت: پرداخت مستمری، پرداخت کمک هزینه تحصیلی دانش آموزان و پرداخت شهریه دانشگاه دانشجویان، پرداخت کمک هزینه ایاب و ذهاب، پرداخت کمک هزینه مناسب سازی منزل، پرداخت کمک هزینه ازدواج، پرداخت کمک هزینه خرید تجهیزات و وسایل کمک توانبخشی شامل عصای سفید، اسپیکر، ساعت گویا، ماشین حساب گویا، لوح و قلم، برنامه های نرم افزاری نابینایان از جمله خدمات سازمان بهزیستی به کم بینایان و نابینایان تحت حمایت بهزیستی در استان است.

مدیرکل بهزیستی استان شعار روز جهانی عصای سفید را دنیای بهتر برای نابینایان. آموزش همگانی، رفع موانع مشارکت و اجرای قوانین اعلام و خاطرنشان کرد: در حال حاضر هشت نابینا در سازمان بهزیستی استان اشتغال به کار دارند.

ایزدپور با اشاره به فعالیت انجمن‌های جامعه نابینایان و کم بینایان در سطح استان گفت: در حال حاضر سه انجمن جامعه نابینایان و کم بینایان در استان فعالیت دارند.

وی از پیشگیری به عنوان والاترین رسالت سازمان بهزیستی در بخش مقابله با نابینایی نام برد و افزود: انجام غربالگری بینایی کودکان یکی از فعالیت‌های شاخص بهزیستی استان در موضوع کم بینایی و نابینایی است و نتیجه و تاثیر آن در کاهش تعداد اختلالات نابینایی موثر و قابل تامل بوده است.

ایزدپور بر لزوم مناسب‌سازی معابر برای معلولان تاکید و اظهار کرد: تاکنون ۳۰ درصد معابر و اماکن و ورودی‌های دستگاه‌ها و.. در شهرهای سطح استان مناسب‌سازی شده است

وی بر تسریع در اجرای مناسب سازی اماکن و فضاهای عمومی تاکید و عنوان کرد: با پیگری و همراهی شهرداری ها در راستای مناسب سازی معابر عمومی برای معلولین در سال های اخیر بهبود بیشتری حاصل شده است اما تا رسیدن به نقطه صد فاصله بسیاری وجود دارد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی سازمان بهزیستی روز جهانی نابینایان سمنان نابینایان و کم بینایان مدیرکل بهزیستی استان پرداخت کمک هزینه سازمان بهزیستی مناسب سازی دستگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۸۳۶۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵ هزار و ۷۸۰ زن سرپرست خانوار در کرمانشاه تحت پوشش بهزیستی است

بهزاد شهبازی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر به تشریح آمار مقایسه‌ای وضعیت زنان سرپرست خانوار در استان کرمانشاه پرداخت و اظهار کرد: بر اساس نتایج سرشماری‌های عمومی نفوس و مسکن در ۱۳۹۵ درصد زنان سرپرست خانوار با افزایشی معادل ۶.۲۱ برابر به ۱۲.۷ درصد رسیده است.

وی افزود: این درصد در استان کرمانشاه در سال ۱۳۹۹ معادل ۱۳.۱ درصد بوده که نسبت به با میانگین کشوری ۰.۴ بالاتر است.

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه تصریح کرد: تا پایان اسفند ماه ۱۴۰۲ آمار زنان سرپرست خانوار تحت پوشش این نهاد حمایتی در کرمانشاه پنج هزار و ۷۸۰ خانوار معادل ۷.۶ درصد کل زنان سرپرست خانوار استان است.

شهبازی مهم‌ترین دلیل تقاضای حمایت از سوی زنان سرپرست خانوار این استان را فوت سرپرست خانوار با بیش ۵۲.۶ درصد و بعد از آن به ترتیب طلاق با حدود ۲۲.۴ درصد، از کار افتادگی سرپرستان خانوار با ۱۵ درصد، دختران خودسرپرست و سرپرست خانوار هشت درصد و همچنین اعتیاد و زندانی بودن با حدود ۲ درصد اعلام کرد.

وی به مشکلات مسائل مبتلا به زنان سرپرست خانوار کرمانشاه پرداخت و افزود: اساسی‌ترین آن، مسئله مسکن است به طوری که ۲ هزار و ۹۵۵ بانوی سرپرست خانوار در این استان فاقد مسکن شخصی هستند.

شهبازی اضافه کرد: بالا رفتن هزینه‌های اجاره‌بهاء و خرید مسکن، این زنان را مجبور به زندگی در حاشیه شهر خواهد کرد که آسیب‌های اجتماعی را برای این گروه افزایش می‌دهد.

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه به دیگر مشکلات زنان سرپرست خانوار اشاره کرد و گفت: بیکاری و یا اشتغال کاذب، مشاغل فصلی، کشاورزی و فعالیت‌های تولیدی و خدماتی در منزل بدون چتر حمایتی قانون کار و بیمه و در محیط‌های بعضاً نامناسب و ناایمن از نظر استاندارد با دستمزد ناکافی از دیگر مشکلات این قشر است.

وی تاکید کرد: همه این مشکلات موجب پس‌رفت رفاه زندگی و کاهش سلامت جسم و جان زنان سرپرست خانوار می‌شود که چالش توانمندسازی پایدار را به همراه خود دارد.

کد خبر 6088566

دیگر خبرها

  • اجرای اقدام عملی برای رفع چالش‌های پیش‌روی توسعه اقتصادی مازندران
  • ۵ هزار و ۷۸۰ زن سرپرست خانوار در کرمانشاه تحت پوشش بهزیستی است
  • اجرای طرح خانواده میزبان در فارس
  • حرکت بر اساس راهبردها، مسیر رشد بانوان را فراهم می‌کند
  • پیش‌بینی ردیف جداگانه بودجه برای قانون معلولان
  • جامعه باید نحوه ارتباط با گروه‌های ویژه را آموزش ببیند
  • کمک دولت اسپانیا به رئال مادرید برای خرید امباپه
  • نظارت ستاد ملی جمعیت بر دستگاه‌ها در قانون جوانی جمعیت
  • مدیران در اجرای قانون جوانی جمعیت اهتمام ویژه داشته باشند
  • اجرای قانون نظام رتبه بندی معلمان در نهضت سوادآموزی