Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمد حسن طالبیان روز پنجشنبه در حاشیه بررسی ارزیابان یونسکو از کاروانسرای تی تی سیاهکل برای ثبت جهانی این اثر در مصاحبه با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: قدمت این ۵۶ کاروانسرا از دوره ساسانی تا دوره قاجار است.

وی ادامه داد: کاروانسرای تی تی گیلان نیز پلان منحصر به فردی در موقعیت استثنایی دارد و نشان دهنده تنوع طراحی است و یکی از کاروانسراهای حائز اهمیت است که جغرافیای حاشیه خزر را نمایندگی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مشاور وزیر میراث فرهنگی با بیان اینکه زنجیره کاروانسرای ایرانی جغرافیای مختلف کشور را نمایندگی می کنند، گفت: کاروانسرای ایرانی به عنوان نبوغ برجسته انسانی در دوره خود یک ابداع مهم بویژه در ارتباط با راههای زیارتی، کاروانی و تجاری محسوب می شوند.

طالبیان افزود: ارزیابی پرونده کاروانسرای ایرانی برای ثبت جهانی توسط ۲ ارزیاب یونسکو بررسی می شود که ۳۹ کاروانسرا توسط یک ارزیاب بازبینی شده و امروز کاروانسرای تی تی کاروانسرای سومی است که توسط ارزیاب دوم در حال بررسی است و پس از آن به استان های اردبیل، آذربایجان غربی و شرقی و سپس عازم جنوب کشور می شود.

وی با بیان اینکه سهم ایران برای ثبت جهانی یک پرونده در سال است ادامه  داد: تاکنون ۲۶ اثر ایران در فهرست آثار جهانی به ثبت رسیده است و پرونده کاروانسرای ایرانی تیرماه سال آینده برای ثبت جهانی مطرح می‌شود.

کاروانسرای تی تی در محور گردشگری سیاهکل به دیلمان در شرق استان با قدمتی نزدیک به ۶ قرن واقع شده است. نام این کاروانسرای برآمده از آجر، ساروج و سنگ های رودخانه ای، به دلیل قرارگیری در منطقه ای پرشکوفه، تی تی (در گویش گیلکی به معنای شکوفه) نام گرفته است و از قدیمی ترین بناهای سیاهکل محسوب می شود که در مسیر راه کاروانی دیلمان به لاهیجان قرار دارد.

کاروانسرای تی تی در مجاورت مسیر گردشگری سیاهکل به دیلمان در سمت راست رودخانه شمرود و محل تلاقی آب شمرود و باباکوه قرار گرفته و در گذشته مسیر تجاری و ارتباطی شرق گیلان به بخش مرکزی ایران بوده است.

این بنا در اواخر دوران حکومت محلی کیایی که در عصر تیموریان در لاهیجان حکم می راندند ساخته شد. به عبارت دیگر قدمت این بنا به حدود ۶ قرن پیش باز می گردد و تا همین ۵۰ سال قبل یعنی تا زمانی که راه های ارتباطی فعلی ساخته نشده بودند و وسایل حمل و نقل اسب و قاطر جای خود را به وسایل موتوری و ماشین نداده بود، از کاروانسرا استفاده می شد.

کاروانسرا دارای حیاطی مرکزی ، ورودی هشتی مانند و دو ایوان در اطراف هشتی است و از ویژگی های معماری این بنا می توان گفت که این کاروانسرا از ۲ نوع کاروانسراهای برون شهری و دوایوانی است.

مجموعه کاروانسرای تی تی یکی از میراث کهن گیلان است که در سال ۱۳۵۳ به شماره ۱۷۸۴ به ثبت ملی رسیده است؛ این بنای میراثی پیش تر دارای مالک خصوصی بود و در اوایل دهه ۸۰ توسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خریداری شد.

برچسب‌ها سیاهکل میراث فرهنگی گیلان مدیرکل دفتر پایگاه های ثبت جهانی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سیاهکل میراث فرهنگی گیلان سیاهکل میراث فرهنگی گیلان کاروانسرای ایرانی کاروانسرای تی تی برای ثبت جهانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۸۳۹۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایشگاه آئین محوطه‌های باستانی اردبیل دایر شد

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز اردبیل نمایشگاه یادگارهای آئین محوطه‌های باستانی اردبیل (دوره پیش از تاریخ و تاریخی)، امروز در نگارخانه خطایی مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی گشایش یافت.
طبق اعلام اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل این نمایشگاه از ۴ تا ۱۱ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ در نگارخانه خطایی مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی برگزار خواهد شد و بازدید برای عموم آزاد است.
آرامگاه شیخ صفی‌الدین اردبیلی یکی از مکان‌های تاریخی و باستانی شهر اردبیل در شمال باختری ایران و از آثار ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو است، در این محوطه علاوه بر مقبره شیخ صفی‌الدین اردبیلی، مقبره‌های شاه اسماعیل اول (نخستین پادشاه صفویه) و همسر شاه اسماعیل (مادر شاه‌طهماسب) و نیز برخی از مشایخ و صاحب‌منصبان دوران صفوی و نیز کشته‌شدگان جنگ چالدران، قرار دارد.

دیگر خبرها

  • سعدآباد پر حاشیه
  • سعدآباد پرحاشیه
  • هویت ملی در هر حوزه‌ای ثبت جهانی شود
  • در هوای مهاجرت ۷۰ میلیون ایرانی!/کلاه‌ها را به احترام ایران از سر بردارید/خطر دوقطبی شدن در موضوع تعطیلات
  • بررسی بحران بورس در «ناامیدی سم است»/ ساخت مجموعه مستندی درباره صنعت خودرو در ایران
  • ۷۰ اثر موزه شوش مرمت شد
  • تعطیلی پنجشنبه یعنی محروم‌سازی فعال اقتصادی ایرانی از ارتباطات جهانی/ تاکنون کمیسیون اجتماعی به جمع بندی نهایی نرسیده است
  • نمایشگاه آئین محوطه‌های باستانی اردبیل دایر شد
  • مزایده کاروانسرا‌های ثبت جهانی برای مرمت و احیا مشکل قانونی ندارد
  • رونمایی از ثبت جهانی کاروانسرای دیر گچین قم