Web Analytics Made Easy - Statcounter

همشهری آنلاین _ راحله عبدالحسینی:  در گزیده تاریخ تهران حجت بلاغی، قریه سوهانک در ۱۰ کیلومتری شرقی امامزاده صالح(ع) و یک کیلومتری شمال راه شوسه قلهک با ۶۰۰ نفر سکنه، معرفی و موقعیت قریه سوهانک در دامنه کوه با آب وهوای سردسیر توصیف شده است. ۴ رشته قنات آب قریه را تأمین می‌کرد و غلات و میوه‌هایی از جمله زردآلود به عمل می‌آمد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گفته می‌شود سوهانک در اصل اصفهانک بود و رفته رفته سوهانک شد و این قریه در زمان صفویه‌ آبادانی داشت.

بعدها در زمان فتحعلیشاه قاجار، سوهانک محل اقامت خازن‌الدوله یکی از زنان فتحعلیشاه قاجار بود. در فرهنگ جغرافیایی تهران درباره سوهانک آمده است که مزارع باغ جهان‌بخش، بیدستان، تل گرگ، تنگ آبخور، تنگ فاطمی، چال اسطلک(چال استخرک)، سوت بیشه، شاه پسند، شنگزار و دره کوچک همگی جزو سوهانک محسوب می‌شود. موقوفات قریه سوهانک شامل ۳ باب مسجد بود که حاج ملامحمدیوسف، خیرالله و محمدحسن بیک‌بانی آن بودندو یک باب تکیه و گورستان بود. ۲ اصله چنار درخت قطور داخل مسجد سوهانک از درخت چنار امامزاده تجریش بزرگ‌تر بود. عمر هر دو درخت را ۹۰۰ سال تخمین زده‌اند.

کد خبر 631948 برچسب‌ها سفر - گردشگری همشهری محله

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: سفر گردشگری همشهری محله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۸۴۲۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر به ایران قدیم؛ اولین هواپیمای ایران و سفر استانی احمدشاه (+عکس)

این عکس‌ها را می‌توان بارها و بارها تماشا کرد و هر بار چیزهای تازه‌ای در آن‌ها دید؛ از جزییات لباس‌ها و چهره‌ها گرفته تا شکل و شمایل خانه‌ها و خیابان‌ها و هر چیز دیگری که در طول این یک قرن و اندی دچار تغییرات فراوان شده است.

به گزارش فرادید، عکس نخست مربوط به اولین هواپیمایی است که بر فراز آسمان ایران پرواز کرد. این هواپیما یک فروند بلریو ۱۱ بود که در دی ماه ۱۲۹۲ با خلبانی کاپیتان کوزمینسکی در آسمان تهران پرواز کرد. احمدشاه قاجار در آن زمان به همراه خلبان با هواپیما عکس یادگاری گرفت.

عکس دوم تصویری از سفر احمد شاه قاجار در سال 1289 شمسی به شهر ارومیه نشان می‌دهد. مردم در اطراف کوچه، روی دیوارها و بالای پشت‌بام‌ها جمع شده‌اند و عبور کاروان سلطنتی را تماشا می‌کنند.

عکس سوم تصویری از قوای نظامی قزاق را در موقع صرف ناهار نشان می‌دهد. نیروی قزاق در زمان ناصرالدین‌شاه و به تقلید از واحدهای قزاق ارتش روسیه تشکیل شده بود.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • چرا قالیباف باخت؟ چه شد که پاجوش‌ها چنار‌ها را کنار زدند؟
  • چه شد که پاجوش‌ها چنار‌ها را کنار زدند؟
  • کاشانک را ناصرالدین شاه به عوض حکمرانی یک شهر به سوگلی‌اش هدیه کرد
  • فیلمی دیده نشده از بازار تهران در دوره قاجار؛ صدای مردم در ۱۲۰ سال پیش را بشنوید!
  • صدای شکسته شدن استخوان به گوش می‌رسد | ما می‌دانستیم سفره مردم کوچک شده!
  • اسحاق جهانگیری: صدای شکسته شدن استخوان مردم به گوش می‌رسد
  • (ویدیو) تصاویر نادر از حال و هوای بازار تهران در دوره قاجار
  • ببینید | بازار قاجار
  • سبک زندگی خواندنی و عجیب مه لقا خانم!
  • سفر به ایران قدیم؛ اولین هواپیمای ایران و سفر استانی احمدشاه (+عکس)