Web Analytics Made Easy - Statcounter

همشهری آنلاین _ سحر جعفریان:  اتفاقی که این روزها با بهره‌برداری از یک «خانه کودک تخصصی و محلی» در منطقه ۹، شاهد آن هستیم. خانه کودکی با بیش از ۱۵۰‌مترمربع مساحت در حاشیه ضلع شرقی بوستان «شمشیری» در خیابان قدیمی شمشیری که چند روزی است به پاتوقی برای کودکان قد و نیم قد ۳ تا ۸ ساله تبدیل شده است. کودکانی که دست در دست مادرانشان، خوشحال می‌آیند تا ساعت‌هایی را به خوشی و با آموزش سپری کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این گزارش سری به این خانه کودک زده‌ایم و با اهالی محله و مسئولان آن گفت‌وگو کرده‌ایم.

خانه کودکی در دسترس

دست مادرش را محکم گرفته و سرک کشان به دنبال صدای خنده و شادی همسن و سالانش است که از سالن اصلی خانه کودک محله شمشیری شنیده می‌شود. مادرش فهرست خدمات و هزینه‌های خانه کودک را که مدیر داخلی مرکز به‌صورت برگه‌ای کاغذی به دستش داده است، بررسی می‌کند. لحظه‌ای دست مادر را رها می‌کند. با شنیدن صدای هر خنده و شادی، قند در دلش آب می‌شود. گردنش را بیشتر به سوی صداها می‌کشد و نگاهش را تیزتر می‌چرخاند. «محمد امین» نام دارد. ۶ ساله و ساکن همین حوالی است.

مادر محمدامین می‌گوید: «محله شمشیری از لحاظ خدمات و سرانه‌های فرهنگی و تفریحی ویژه کودکان، وضعیت چندان خوبی نداشت. تا اینکه از طریق دوستانم مطلع شدم چنین مرکزی در محله افتتاح شده است. مرکزی ویژه کودکان که خدمات قابل قبولی از بازی و آموزش گرفته تا استعدادیابی و برگزاری آزمون‌های متنوع در آن ارائه می‌شود. تا همین چند وقت پیش برای دریافت این‌گونه خدمات برای کودکان‌مان باید در این وضعیت «کرونایی»، ترافیک و آلودگی، راهی مناطق دیگر می‌شدیم. این در دسترس بودن و محلی بودنش بسیار خوب است.»

جای خالی سرانه‌ها

«عالیه گرامی» نیز ساکن محله شمشیری، برای ثبت‌نام دختر کوچکش راهی این خانه کودک شده است. گرامی می‌گوید: «مربی‌هایش متخصص در امور کودکان هستند. مربیانی که هم خیلی خوب با بچه‌ها ارتباط برقرار می‌کنند و هم می‌توانند درباره شخصیت فردی و اجتماعی بچه‌ها به والدین، مشاوره بدهند. این خدمات و تخصص را به شهریه مناسب، اضافه کنید. شهریه‌اش با مراکز مشابه‌خصوصی، بسیار تفاوت دارد.»

تنوع بازی‌ها در خانه کودک محله شمشیری سبب می‌شود که کودکان برای انتخاب بازی مورد علاقه خود کمی تأمل کنند و با دقت بیشتری به سراغ یکی از وسیله‌های بازی، از تاب و سرسره و پیست ماشین‌سواری گرفته تا «ترامپولین» و میز بازی‌های فکری، بروند. میز نقاشی و تخته آموزشی نیز گوشه‌ای از سالن ۱۲۰‌مترمربعی خانه کودک جا خوش کرده است. «مژگان صفری» یکی دیگر از والدین است که می‌گوید: «به گمانم اگر به این مرکز عنوان «خانه مادر و کودک» می‌دادند، بهتر بود. چراکه کارگاه‌های آموزشی (بهداشتی و فرهنگی)، مهارت‌ها و روان‌شناسی که ویژه مادران در آن برگزار می‌شود، یکی از جالب‌ترین بخش‌های آن است. این همه خدمات در یک مرکز، همیشه جایش در محله ما خالی بود.»

مینا فیروز زارع/ مربی بازی خانه کودک نگهداری و آموزش

ساعت به حدود ۱۲ و ۳۰ دقیقه که می‌رسد، یکی از مربیان خانه کودک (خاله مینا)، کودکان را به شستن دست و نشستن کنار میز ناهار فرا می‌خواند.
«مینا فیروز زارع»، مربی بازی خانه کودک می‌گوید: «بازی برای کودکان به مثابه درس می‌ماند. آنها با کمک بازی با نکات و اطلاعات آموزشی آشنا می‌شوند. ما نیز تلاش می‌کنیم در این مجموعه محلی، همراه با بازی، حقوق و امور شهروندی را آموزش دهیم. بسیاری از دانستنی‌هایی که بر کیفیت زندگی محله در آینده تأثیرگذار است.»

مائده قاسمی/ مربی بازی خانه کودک

«مائده قاسمی» از دیگر مربی‌های خانه کودک نیز می‌گوید: «نگهداری از کودک به اندازه آموزش به او اهمیت دارد. آن هم در این روزها که کرونا بلای فکر و جان افراد شده است. رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری‌ها از مهم‌ترین اصولی است که در حال حاضر در خانه کودک پیگیری می‌شود. رسیدگی به تغذیه نیز از اولویت‌های دیگر ما است.»
«آتنا حدادیان»، مدیر داخلی خانه کودک، با اشاره به استقبال رو به افزایش از خانه کودک می‌گوید: «اینجا محله شلوغ، اما کوچکی است و خبرها در آن خیلی زود پخش می‌شود. مانند خبر افتتاح چنین مرکزی با چنین امکاناتی برای کودکان که همواره نیاز به آن احساس می‌شد. استقبال اهالی رو به افزایش است و روزانه بر تعداد آنها برای بهره‌مندی از خدمات افزوده می‌شود.»

مونا ملایی/ مدیر سرای محله شمشیری  دستاورد شهر دوستدار کودک

«کودکان محله شمشیری، به مرکزی با خدمات اختصاصی نیاز داشتند». «مونا ملایی»، مدیر سرای محله شمشیری، با بیان این مطلب می‌افزاید: «بازی در بوستان‌ها و فضاهای سبز محدود که هر روز شلوغ‌تر از قبل می‌شدند و در اغلب موارد، برای حضور، فعالیت و استفاده کودکان، مناسب‌سازی نشده‌اند، ‌کاری دشوار و ناایمن است. با در دستور کار قرار گرفتن شعار محله و شهر دوستدار کودک، تلاش کردیم از ظرفیت‌های موجود استفاده کنیم و این اولویت را به اجرا برسانیم.

فضا و امکانات را بررسی کردیم و به این نتیجه رسیدیم که یکی از بخش‌های وابسته به سرای محله، در نزدیکی بوستان شمشیری، که جمعیت حداکثری را در طول روز پذیرا است، به‌عنوان مرکزی تخصصی و آموزشی برای کودکان در نظر بگیریم. در جانمایی این خانه کودک نیز همه عوامل مهمی که از اهالی نظرسنجی شده بود، لحاظ شد.» ملایی در توضیح خدمات خانه کودک می‌گوید: «این خانه قرار است هم به کودکان و هم به مادران برای داشتن یک ارتباط دوسویه پویا، خدمات ارائه دهد.

خدماتی شامل بازی، بازی درمانی، کارگاه‌های شناسایی استعداد، پرورش خلاقیت، مهارت‌های ارتباطی و زندگی، مسائل بهداشت جسم و روح، برگزاری مسابقه و جشنواره‌های علمی، اجتماعی و ورزشی است که با حضور متخصصان این حوزه‌ها اجرایی می‌شوند.» به گفته این مسئول ارائه بخشی از این خدمات در فضاهای باز و آزاد بوستان شمشیری با توجه به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و دربرگیری جمعیت بیشتر در حال بررسی است.

کد خبر 631289 برچسب‌ها همشهری محله منطقه ۹ مهد کودک

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: همشهری محله منطقه ۹ مهد کودک برای کودکان محله شمشیری خانه کودک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۸۴۹۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح کلاس‌های درس تخصصی تربیت بدنی سرخه

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز سمنان،️ ️بهره برداری از کلاس‌های تربیت بدنی آموزشگاه‌های دخترانه شهید حسنان و پسرانه شهید امامی ۲ میلیارد ریال هزینه داشت
ارتقاء مهارت و استعدادیابی ورزشی با رویکرد سلامت و نشاط دانش آموزان از اهداف برپایی کلاس‌های تخصصی درس تربیت بدنی در مدارس است.

دیگر خبرها

  • افتتاح ۲۷ طرح منطقه‌ای و محله‌ای در منطقه ۲ تهران
  • افتتاح کلاس‌های درس تخصصی تربیت بدنی سرخه
  • اجرای برنامه‌های شاد برای کودکان و نوجوانان خرم آبادی
  • افتتاح ۲۷ پروژه در منطقه ۲ همزمان با یکصد و هفدهمین پویش امید و افتخار
  • ۲ خانه بهداشت روستایی در گرمسار افتتاح شد
  • معاون وزیر ۲ خانه بهداشت روستایی را در گرمسار افتتاح کرد
  • افتتاح دومین خانه شهید در منطقه ۱۵ تهران
  • دومین خانه شهید در تهران افتتاح شد
  • نخستین شهرک تخصصی پخش کالا در همدان ایجاد می‌شود
  • شناسایی ۳۶ کودک زباله‌گرد و ۱۹ کودک کار در منطقه ۱۵