Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا فعالان خرمای شهرستان سراوان ضمن بازدید از بخش های مختلف بسته بندی و سردخانه داران در بم که به عنوان یکی از قطب های تولید و عرضه خرما در کشور شناخته می شود خواستار همکاری مشترک و بهره گیری از تجربیات فعالان خرمای بم شدند.

معاون صنایع کوچک شرکت شهرک های صنعتی استان سیستان و بلوچستان که این افراد را در تور مذکور همراهی می کرد در این زمینه گفت: شرکت شهرک های صنعتی سیستان و بلوچستان به عنوان متولی دبیرخانه خوشه های  کسب و کار این استان برنامه عمل توسعه خوشه بسته بندی خرما در منطقه سراوان را تدوین کرده و در حال اجرای آن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

احمدعلی رخشانی در حاشیه نشست با فعالان بخش خرما و سردخانه داران شهرستان بم به خبرنگار ایرنا افزود: در این برنامه بازدید تجربیات دو طرف مورد بررسی قرار گرفت.

وی اظهارداشت: در منطقه سراوان با توجه به شرایط محیطی در زمینه فناوری، تبلیغات و بازار دچار مشکل هستیم و فرایند کارها به صورت سنتی انجام می شود.

معاون صنایع کوچک شرکت شهرک های صنعتی استان سیستان و بلوچستان ادامه داد: در نظر داریم با انجام تورهای صنعتی داخلی و خارجی دید سنتی فعالان خوشه خرمای سیستان و بلوچستان را به سمت صنعتی شدن ببریم و فناوری این حوزه را ارتقا دهیم.

وی توضیح داد: خوشبختانه در شهرستان بم فناوری خوشه خرما در حال ارتقاست و به سمت صنعتی شدن رفته که امیدواریم  با صنعتی شدن، خرمای مضافتی منطقه ما هم در دنیا حرفی برای عرضه داشته باشد.

رخشانی خاطرنشان کرد: هدف اصلی این است که طی مطالعه شناختی نقاط قوت و ضعف خوشه ما شناخته شود زیرا بومی های ما از ارتقا و صنعتی شدن خرما در کشور شناختی ندارند.

وی عنوان کرد: خرمای بم با خرمای سراوان در حوزه مضافتی شبیه به یکدیگر است و سعی شده ابتدا از شهرستان بم به دلیل نزدیکی به سراوان کمک بگیریم زیرا ۹۵ درصد خرمای شهرستان بم و سراوان را نوع مضافتی تشکیل می دهد.

معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی سیستان و بلوچستان افزود: ۲۰ هزار هکتار از اراضی منطقه سراوان که شامل شهرستان سراوان،سیب وسوران و مهرستان را در بر می گیرد زیر کشت ۶۰ نوع خرماست که مهمترین آنها مضافتی و ربی است.

به گفته وی خرمای ربی جزو محصولات استراتژیک کشور محسوب می شود و در سال‌های ۹۸-۹۹ حدود ۸۰ هزار تن تولید خرما داشتیم که مطمئنا در آمار ۱۴۰۰ افزایش تولید هم خواهیم داشت.

وی بیان کرد: خرمای منطقه سراوان به کشورهای پاکستان و هندوستان صادر می شود و طبق آمار حدود ۲۰ الی ۳۰ درصد تولید به کشورهای اطراف صادر می شود.

رخشانی گفت: حجم ضایعات خرمای ما در منطقه سراوان زیاد است و باید به سمت صنایع فرآوری خرما برویم زیرا بازار این صنعت در دنیا مانند روسیه و کشورهای اروپایی وجود دارد که باید در این زمینه کار کرد.

وی تاکیدکرد: با انجام مطالعات دانشگاهی و بازار و حضور در نمایشگاه های بین المللی ظرفیت را را برای فعالان سرمایه گذاری در سراوان و بم ایجاد تا  بازارهای جدید سرمایه گذاری را شناسایی کنیم.

تبادل تجربیات در زمینه صادرات خرما صورت گرفت

در ادامه حسین اکبری رئیس اتاق بازرگانی شهرستان بم نیز گفت: امروز میزبان فعالان صنعت خرمای شهرستان سراوان بودیم و تبادل تجربیات صورت گرفت؛ از چند واحد بسته بندی و سردخانه و نخلستان خرمای بم نیز بازدید به عمل آوردند.

وی بیان کرد: درباره صنعت خرما و تبادل تجربیات در زمینه سردخانه، بسته بندی و صادرات این محصول نیز هماهنگی شد.

به گزارش ایرنا نزدیک به ۱۰۰ درصد خرمای شهرستان بم را نوع مضافتی تشکیل می دهد و ۵۰ درصد تولید آن به کشورهای مختلف صادر می شود.

شهرستان بم در فاصله ۱۹۵ کیلومتری شرق مرکز استان کرمان واقع شده است.

برچسب‌ها سراوان بم خرما صادرات غیر نفتی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سراوان بم خرما سراوان بم خرما صادرات غیر نفتی شرکت شهرک های صنعتی سیستان و بلوچستان منطقه سراوان شهرستان بم صنعتی شدن بسته بندی خرمای بم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۸۷۲۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعزام زائران حج عمره سیستان وبلوچستان به سرزمین وحی

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز سیستان وبلوچستان، این زائران از سیستان وبلوچستان به سرزمین وحی اعزام شدند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • اجرای بسته تشویقی نوسازی بافت فرسوده شش شهرستان سیستان وبلوچستان
  • اعزام زائران حج عمره سیستان وبلوچستان به سرزمین وحی
  • یک واحد تولیدی راکد بعد از ۱۰ سال در دشتستان احیا شد
  • امدادرسانی ستاد‌اجرایی فرمان امام به ۱۶۰ روستای سیل زده سیستان وبلوچستان
  • شناسه «یکتا» برای تمامی فعالان اقتصادی ضروری است
  • کمک ۲۳ میلیاردی موسسه خیریه‌ای شیرازی به سیل سیستان‌وبلوچستان
  • توقیف خودروهای حامل بار سوخت قاچاق در مرزهای جنوبی سیستان و بلوچستان
  • اجرای بسته تشویقی نوسازی مسکن در ۶ شهرستان سیستان و بلوچستان
  • تشدیدفعالیت سامانه بارشی وناپایداری‌های محلی سیستان وبلوچستان
  • تشدید فعالیت سامانه بارشی و ناپایداریهای محلی در سیستان وبلوچستان