Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش عصر پنج شنبه مرکز خبر حوزه، آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی در دیدار مدیر، استادان و جمعی از طلبه‌های مدرسه علمیه ابوذر تهران که  در سخنانی به تبیین اهمیت و جایگاه طلبگی پرداخت و اظهار داشت: باید همه از خودمان بپرسیم که نکته‌های اصلی طلبگی چیست؟ قوام و ماهیت و جوهر طلبگی چیست؟ اگر طلبه‌ای به این نکته‌ها توجه نکند و همین طور گذران ایام کند به آن هدف مطلوب نخواهد رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار خاطرنشان کرد: طلبگی به نوعی لبیک گفتن به خدای متعال است و پاسخی به آیه نفر است که این آیه مبارکه ۲ غایت مهم را برای طلبگی برشمرده است اول تفقه در دین و دوم روشنگری مردم است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: ما طلبه شده‌ایم که خدای متعال را بشناسیم و دین او را شناخته و به مردم عرضه کنیم، بدانیم خدای متعال از بشر چه انتظاری دارد، چرا که علوم دیگر معمولا احتیاج‌های ظاهری و مادی انسان‌ها را برعهده دارد، مثلا در علم پزشکی به اعضا و جوارح بدن و صحت و سلامت ظاهری آن توجه دارد و طبیب، دیگر کاری ندارد که خالق این بشر کیست، در سایر علوم مادی نیز همین گونه است.

آیت الله فاضل بیان داشت: در روایت‌های زیادی آمده، که اگر خدای متعال خیر بنده‌ای را بخواهد او را در دین فقیه می‌گرداند، فقیه در اینجا اعم است از فقه، اخلاق، احکام و سایر چیزهایی که به دین مربوط است.

وی با مقایسه اجمالی بین حوزه قبل از انقلاب و حوزه زمان انقلاب و حال حاضر، گفت: قبل از انقلاب اسلامی برخی از حوزویان دین را مربوط به امور فردی به تنهایی می‌دانستند و اما امروزه به برکت امام و شهیدان و این انقلاب بزرگ، نگاه به دین عوض شده است و نگاه اجتماعی دین نیز مورد توجه قرار گرفته است.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار گفت: امروزه باید حوزه برای حکومت یک رساله عملیه بنویسد و آیه‌های اجتماعی قرآن کریم را که حوزه و مفسران قرآن باید روی آن کار کنند را به منصه ظهور برسانند و حوزه روی آیه‌های اجتماعی قرآن کریم کار جدی کند.

عضو جامعه مدرسین افزود: همه ابعاد زندگی فردی و اجتماعی بشر در دین قابل تصور است و تازه ما اول راه هستیم  باید کار زیادی در این عرصه‌ها انجام شود.

 وی اظهار داشت: ارزش طلبگی زمانی مشخص می‌شود که این هدف برای ما مشخص می‌شود، ارزش خدمت به دین و طلبه بودن در این شرایط مشخص می‌شود، زمانی که دشمنان با این هجمه علیه ما حرکت می کنند ما نیز باید بدانیم که دین شناسی یک اصل واجب است.

آیت الله فاضل لنکرانی با بیان اینکه فقه به برکت نظام اسلامی دچار تحول‌های گسترده‌ای شده است، گفت: فقه ما به برکت نظام اسلامی تحول‌های گسترده‌ای داشته و به‌قدری توسعه پیداکرده که اگر امروز مسائل سایر علوم را یک‌ طرف و مسائل دین را نیز طرف دیگر قرار دهند، سئوال‌های پاسخ نداده درباره دین، صدها برابر بیشتر از سئوال‌ها، درباره علوم دیگر است، امروز جامعه نیازمند حضور جدی طلبه‌های حوزه در جهت پاسخگویی به نیازهای مردم و هدایت آنهاست.

برچسب‌ها حوزه علميه قم موسسه مرکز فقهی ائمه اطهار (ع ) قم قرآن کریم

منبع: ایرنا

کلیدواژه: حوزه علميه قم حوزه علميه قم قرآن کریم خدای متعال قرآن کریم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۸۷۷۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مقرأة الحرمین؛ طرح آموزش قرآن به ۶ زبان زنده دنیا

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از بوابة الاهرام، طرح جدید اداره امور مسجد الحرام و مسجد النبی (ص) با عنوان «مقرأة الحرمین» خدمتی برای تصحیح قرائت، یادگیری تجوید، اتمام حفظ و یادآوری حفظیات قرآنی به ۶ زبان عربی، انگلیسی، اردو، اندونزیایی، مالایی و هوسایی است و پس از یادگیری کامل، گواهینامه و اجازه قرائت با سند متصل از سوی معلمان دارای مجوز در علم قرائت به قرآن‌آموزان اعطا می‌شود. این خدمت با هدف اینکه مرجع نخست در آموزش قرآن کریم باشد، راه‌اندازی شده است.

مقرأة الحرمین با هدف سهولت در آموزش کتاب خدا و یادگیری ترتیل قرآن برای کسانی که تمایل دارند در هر زمان و مکانی با استفاده از فناوری جدید و اجرای بهترین روش در آموزش قرآن کلام وحی را فرا بگیرند، اجرا می‌شود و به حجاج و عمره‌گزاران نیز فرصت آموزش قرائت صحیح قرآن کریم را می‌دهد و به آنان گواهینامه و اجازه قرائت اعطا می‌کند.

این طرح دارای برنامه‌های متعدد آموزشی از جمله تصحیح قرائت، حفظ، یادآوری محفوظات، یادگیری تجوید، اصول قرائات، جلسات تلاوت قرآن، پیگیری آموزشی و جلسات پخش زنده است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای ثبت‌نام در این طرح، از طریق تارنمای اینترنتی مقرأة الحرمین به نشانی maqraa.gph.gov.sa یا از طریق نرم افزار‌های (اپلیکیشن)‌های طراحی شده اقدام کنند.

 

دیگر خبرها

  • قاری و حافظ قرآن اعزامی به مسابقات مالزی تعیین شدند
  • کمک ۳ میلیاردی شورای شهر قزوین برای بازسازی مهد قرآن کریم
  • مقرأة الحرمین؛ طرح آموزش قرآن به ۶ زبان زنده دنیا
  • حوزه علمیه خواهران سمنان طلبه می‌پذیرد
  • حماسه قرآنی روستای چارک گویای ایمان استوار مردم استان بوشهر است
  • ۲۰ هزار حافظ قرآن کریم در سطح استان خراسان رضوی وجود دارد
  • ثبت‌نام حوزه‌های علمیه خواهران در همدان
  • تأکید آیت‌الله نوری همدانی بر توجه به تفسیر قرآن
  • اساس طلبگی و تبلیغ داشتن انگیزه است
  • چگونه طلبه شویم؟