Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، نفیسه حسینی یکتا مدیر کل طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت گفت: استفاده از طب سنتی ایرانی و سایر طب های سنتی راهبرد تلفیقی سازمان جهانی بهداشت است و در حال حاضر با این نگاه در کشورهای مختلف از ظرفیت طب سنتی استفاده می شود.

او افزود: در کشور ما هم با پیشینه غنی و قوی که از یک مکتب درمانی با نام طب سنتی ایرانی یا طب ایرانی داریم، همین رویکرد را در نظام سلامت پیگیری می‌کنیم که به صورت تلفیقی و در کنار همدیگر از ظرفیت های مختلف درمانی برای ارتقای سطح سلامت استفاده کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر کل طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت بیان کرد: مسیری که ما در دانشکده‌های طب سنتی داریم، حدود ۱۴ سال فعالیت این دانشکده‌ها مسیری برای تبدیل مستند به شواهد آموزه‌های موجود در منابع طب سنتی است. طب سنتی بیشترین تاکید آن روی اصلاح سبک زندگی و مواردی برای پیشگیری از بیماری‌ها است.

او ادامه داد: در عین حال آموزه هایی را برای کمک به درمان بیماری‌ها در منابع خود دارد. آن اتفاقی که می‌افتد در مسیر تحقیقات این است که دقیقاً آموزه هایی که در طب ایرانی داریم از مسیر کارآزمایی‌های بالینی و روش های موردنیاز آزموده شود و نتایج به اطلاع عموم مردم برسد. در حال حاضر فقط با یک سرچ در پایگاه های معتبر علمی تعداد زیاد مقالاتی که به چاپ رسیده قابل مشاهده است بیش از ۲۷۰۰ مقاله فقط اسکوپوس دانشکده ها طب سنتی داریم.

حسینی یکتا گفت: بر اساس یک مقاله ای در یک مجله  رتبه ایران در ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۸ رتبه پنجم در تولید علم در حوزه طب سنتی و گیاهان دارویی اعلام شده و بر اساس گزارشی که بر پایه مقالات اسکوپوس است، در سال جاری رتبه ما بعد از چین، هند و آمریکا به رتبه چهارم سقوط پیدا کرده است.

او در پایان تاکید کرد: مسیر تحقیقات بر روی منابع طب سنتی ایرانی به منظور مستند به شواهد کردن آن ها با سرعت بسیاری در دانشکده‌های طب سنتی در مراکز تحقیقاتی مرتبط توسط علاقه‌مندان این حوزه در یک ارتباط تنگاتنگ و بین رشته‌ای با سایر رشته های تخصصی حوزه پزشکی در حال پیموده شدن است و قاعدتاً این امر مسیر برای ادغام خدمات طب سنتی ایرانی در نظام سلامت می تواند به بهترین شکل باشد.

در حال تکمیل ..

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: طب سنتی وزارت بهداشت طب سنتی ایرانی دانشکده ها طب ایرانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۸۸۲۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همه ایرانی‌ها‌ دارای ‌پرونده سلامت ‌می‌شوند

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در قالب سفر استانی رئیس جمهور به استان سمنان، با حضور در روستای میقان شاهرود، مرکز جامع خدمات سلامت و محل زیست پزشکان این روستا را افتتاح کرد.

‌بهرام عین‌اللهی در حاشیه این مراسم از ایجاد و گسترش شبکه بهداشت و درمان به عنوان یکی از بزرگترین دستاورد‌های انقلاب اسلامی یاد کرد و گفت: در این ساختار ۱۸ هزار خانه بهداشت فعالیت دارند و تقویت ساختار شبکه بهداشت در دولت مردمی به طور جدی پیگیری می‌شود.

وی شبکه بهداشت کشور را در منطقه، کم نظیر و الگوی بسیاری از کشور‌های همسایه دانست و تاکید کرد: در دولت مردمی با هدف تقویت ساختار شبکه بهداشت، دو هزار و ۷۰۰ مرکز بهداشتی تکمیل و افتتاح شد و تا پایان دولت، تعداداین مراکز به چهار هزار و ۴۰۰ واحد می‌رسد.

عین‌اللهی با بیان این که مردم همه روستا‌های کشور دارای شناسنامه سلامت هستند، به ارائه خدمات ارزشمند بهداشتی و درمانی در رشته‌های بهورزی، مامایی، بهداشت محیط، بهداشت حرفه ای، پزشکی، دندانپزشکی و خدمات دارویی در مراکز جامع خدمات سلامت اشاره کرد و افزود: مرکز جامع خدمات سلامت میقان در زمینی با زیربنای یک هزار و ۴۱۰ متر مربع احداث و همچنین یک محل زیست پزشک با زیربنای هزار و ۲۰۰ متر مربع در این روستا ساخته شده است.

وزیر بهداشت با اشاره به تقدیم ۱۲۰ شهید از سوی اهالی روستای میقان به انقلاب اسلامی ملت ایران، خود و همکارانش را مرهون خون شهدا دانست و گفت: عملیات ساخت مرکز جامع خدمات سلامت از ۷ سال پیش آغاز شده بود)، اما ۷۵ درصد از پیشرفت این پروژه در دولت مردمی رقم خورد تا آن که امروز افتتاح شد و از این پس خدمات مورد نیاز سلامت ۵ هزار نفر جمعیت زیرپوشش خود را تأمین می‌کند؛ ضمن آن که نظام ارجاع نیز در این مرکز اجرا می‌شود تا بیماران در صورت نیاز به مراکز تخصصی و بستری ارجاع داده شوند.

وی از گسترش اجرای برنامه ملی سلامت خانواده در مناطق شهری کشور خبر داد و گفت: این طرح جدید، ابتکار جمهوری اسلامی ایران است که در ابعاد بین المللی ارائه شده و در چارچوب آن همه ایرانیان دارای مراقب و پرونده سلامت خواهند بود. 

 عین‌اللهی با اشاره به برگزاری پویش ملی سلامت در سال گذشته افزود: در جریان برگزاری این پویش، دو بیماری فشارخون بالا و دیابت بررسی شدند و امسال نیز دو پویش سلامت کودکان و غربالگری سرطان در کشور به اجرا در می‌آید.

وزیر بهداشت از تحرک بیشتر مردم، آب، هوا و غذای سالم به عنوان مزایای مناطق روستایی یاد کرد و گفت: خوشبختانه با برنامه‌های گوناگون نظام سلامت، بسیاری از بیماری‌های عفونی به ویژه در مناطق روستایی، کنترل و یا ریشه کن شده‌اند.

باشگاه خبرنگاران جوان سمنان سمنان

دیگر خبرها

  • درمان سرطان در کشور رایگان می‌شود
  • همه ایرانی‌ها‌ دارای ‌پرونده سلامت ‌می‌شوند
  • رشد تولید فرآورده‌های طبیعی در کشور جلوتر از افق ۱۴۰۴
  • رشد تولید فرآورده‌های طبیعی در کشور فراتر از برنامه ۱۴۰۴
  • ایرانی ها چه تعداد خانه در ترکیه خریدند؟/ اتباع این کشور رتبه اول را دارند
  • کسب رتبه چهارم ایران در تولید علم طب سنتی در جهان
  • بهره برداری از ۱۶ هزار تخت بیمارستانی در کشور
  • ضرورت تدوین شاخص‌های حکمرانی در حوزه دارو و مکمل
  • ضرورت تأمین اعتبار بیمارستان ۱۰۰۰ تختخوابی تبریز
  • تدوین سند ملی گیاهان دارویی و طب ایرانی