Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار  حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، طی همین هفته بود که  پارک علمی و فناوری پردیس ۲۰ ساله شد که این بزرگ‌ترین پارک علمی و فناوری در سراسر کشور محسوب می‌شود. این پارک از زمان تاسیس که به سال ۱۳۷۹ باز می‌گردد، تاکنون به دستاورد‌های بی سابقه‌ای رسیده است به طوری که برخی‌ها پارک علمی و فناوری پردیس را قطب فناوری کشور و بعضا غرب آسیا می‌دانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در بیستمین سالگرد پارک علمی و فناوری پردیس، از ۶ محصول فناورانه که توسط متخصصان و شرکت‌های زیر مجموعه این پارک تولید شده بود، رونمایی شد؛ محصولاتی که مشابه آن‌ها تاکنون در کشور وجود نداشته و نمونه‌های خارجی آن‌ها به کشور وارد می‌شده است.

تولید محصولاتی مانند این محصولات علاوه بر اینکه علوم فناوری را در کشور گسترش می‌دهند، مزیت‌های اقتصادی زیادی نیز مانند اشتغالزایی و جلوگیری از خروج ارز برای کشور دارند.

در ادامه این گزارش این ۶ محصول را در زمینه‌های مختلف از جمله عملکرد و تفاوت آن‌ها نسبت به نمونه‌های خارجی بررسی کرده ایم:

۱. اولین محصول  تولید دستگاهی دو کاره در حوزه تنفسی بود؛ در این دستگاه کاربرد کمک تنفسی و تنفس مصنوعی در یک دستگاه تعبیه شده بود به طوری که تاکنون نمونه مشابه آن در کشور تولید نشده و این محصول کمتر از ۳۰ درصد نمونه‌های خارجی قیمت دارد.

تولید کننده این محصول ادعا داشت که محصول ایرانی نه تنها از نمونه‌های خارجی کم کیفیت‌تر نیست بلکه مزیت‌های بیشتری نسبت به آن‌ها نیز دارد.

کاربرد این محصول، ایجاد فشار هوای مثبت در سطح دم و بازدم علاوه بر باز نگه داشتن مسیر‌های هوایی توسط ماسک، کمک به تهویه ریه، درمان بیماری‌های ریوی نظیر COPD، OHS، Pulmonary و درمان اختلالات تنفسی حین خواب نظیر OSA، است.

کشور‌های آلمان، فرانسه، آمریکا، استرالیا و چین دارای فناوری ساخت این دستگاه هستند و حالا ایران به جرگه کشورهای این فناوری پیوسته است  و تولید این دستگاه در کشور باعث کاهش قیمت تا ۶۰درصد همچنین کاهش ارز بری می‌شود.

 محصول بعدی مختص شرکتی بود که در زمینه تولید دارو فعالیت می‌کند و حالا این شرکت دست به تولید مواد اولیه دارو زده است این محصول ماده موثره دارو برای بیماران آرتریت روماتوئید و پسوریازیس بود.

کشور‌های چین، هند و ایالات متحده دارای فناوری ساخت این دارو هستند و حالا ایران چهارمین کشور دارای این فناوری است و تولید آن میزان ارزبری را پنج برابر کاهش می‌دهد و حدود ۸۰۰ هزار دلار صرفه جویی ارزی برای کشور به همراه دارد.

 محصول شرکت بعدی کمی متفاوت نسبت به دیگر محصولات بود، این شرکت دارویی را تولید کرد که از اسهال دام جلوگیری می‌کند و این محصول نیاز شدید بازار‌های کشور است.

اسهال در دام‌های نوزاد یکی از مهم‌ترین علل مرگ و میر است. مکمل‌های درمانی ضد اسهال سنتی بر پایه ORS، مایع درمانی و آنتی بیوتیک با توجه به مقاومت میکروبی، کارایی و تاثیر خود را از دست داده اند. دیاکر، مکملی بر پایه پروبیوتیک و پری بیوتیک است. این محصول در دامداری‌ها و اسب‌داری‌ها استفاده می‌شود.

محصولات مشابه این محصول، عمدتا در کشور‌های اروپایی تولید شده اند (آلمان، ایتالیا، اسپانیا) و قیمت هر ساشه با وزن و مقدار مصرف مشابه حدودا ۳ تا ۵ یورو است. در حالی که مکمل ضد اسهال این شرکت به قیمتی کمتر از یک یورو به بازار عرضه می‌شود.

با توجه به ما به‌التفاوت حداقل ۳ یورو با محصولات مشابه خارجی و این که ظرفیت تولید این محصول سالیانه ۳۰ تن معادل ۳۰۰ هزار ساشه است، می‌توان صرفه جویی حداقل ۹۰۰ هزار یورویی در سال را انتظار داشت. با افزایش استقبال بازار و توسعه تولید این محصول می‌توان صرفه جویی ارزی تا ۲ میلیون یورو در سال را انتظار داشت.

محصول شرکت چهارم مختص به صنعت دندان پزشکی بود به طوری که این محصول بعد از عمل‌های جراحی به دندان‌ها تزریق می‌شود تا عصب دندان از این عمل جراحی آسیب نبیند به تفسیری دیگر، کاربرد این محصول کف بندی و عایق بندی حفره دندان در زمان ترمیم است.

با توجه به کیفیت مطلوب محصول و کارایی مشابه با محصول خارجی، به دلیل نوسانات ارزی و اقتصادی بازار، تولید این محصول می‌تواند از خروج ارز جلوگیری کند و در آینده‌ای نه چندان دور می‌تواند با صادرات، ارز آوری هم داشته باشد. تولید این محصول سالانه حداقل ۳۰۰ هزار دلار صرفه جویی ارزی برای کشور به همراه خواهد داشت.

 محصول پنجم در زمینه سیستم مدیریت ایمنی و مصرف بهینه انرژی گاز و برق ساختمان فعالیت می‌کند به طوری که با کم‌ترین هزینه در منازل نصب می‌شود و به اهالی واحد مسکونی در صورت مصرف زیاد آب، برق و گاز هشدار می‌دهد؛ همچنین این سیستم به طور خودکار با مراکز امدادی در ارتباط است که در صورت تشخیص بروز مشکل با آن‌ها تماس می‌گیرد.

 آخرین محصول و دستاورد بیستمین سالگرد پارک علمی و فناوری پردیس برای غربال گری میکروبی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کاربرد این محصول توسعه و غربال گری میکروبی بر اساس شاخصه‌های رشد در انواع محیط‌های کشت است که می‌تواند در حوزه‌های مختلفی از زیست فناوری از جمله صنایع پروبیوتیک و غذایی و تولید میکروبی انواع مواد زیستی و دارویی استفاده شود.

امروزه توانایی تحقیق، توسعه و استفاده از سامانه‌های گذردهی بالا  همچنین تحلیل داده‌های حاصله، تخصصی بسیار ویژه و نادر تلقی می‌شود که دراین محصول  و به تبع آن در زیست بوم فناوری ایران، بومی شده و کاملا در دسترس است.

فناوری‌های گذردهی بالا در کنار دیگر توانایی‌های زیست فناوری در داخل، می‌توانند زنجیره توسعه میکروبی را تکمیل کرده و موجب ارتقای قابل توجه و چشمگیر صنایع و تحقیقات زیست فناوری در کشور شوند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: علمی و فناوری محصولات فناوری پارک علمی و فناوری پردیس نمونه های خارجی تولید این محصول صرفه جویی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۸۹۲۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حل چالش‌ها و نیاز‌های صنایع به کمک فناوران داخلی در «ریورس‌پیچ» اینوتکس ۲۰۲۴

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، اینوتکس ۲۰۲۴ از ۱۸ تا ۲۱ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ در پارک فناوری پردیس برگزار می‌شود. این نمایشگاه میزبان بیش از ۴۰۰ شرکت نوآور و فناور در قالب غرفه‌دار، ۱۵۰ سرمایه‌گذار استارت‌آپی، ۴۰۰ جلسه بین کسب‌وکار‌ها و ۲۰ رویداد و بخش جانبی خواهد بود.

همزمان با برگزاری سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی اینوتکس در پارک فناوری پردیس، توسط شبکه فن بازار ایران، ۴ رویداد تخصصی ریورس‌پیچ در حوزه‌های هوشمندسازی صنعت گلخانه، صنعت فولاد، شبکه سازی هدف‌گرا و صنایع شیمیایی برگزار می‌شود.

در اولین روز نمایشگاه اینوتکس در سالن سراج پارک فناوری پردیس، اولین رویداد ریورس‌پیچ با عنوان «رویداد ارائه نیاز‌های فناورانه هوشمندسازی صنعت گلخانه» برگزار می‌شود.

دومین روز نمایشگاه اینوتکس، صنعت فولاد به ارائه نیاز‌های فناورانه خو د می‌پردازد. این رویداد چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ساعت ۱۰ صبح برگزار می‌شود.

در ادامه چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت رویداد ارائه نیاز‌های فناورانه شبکه‌سازی هدف‌گرا ساعت ۱۳:۳۰ برگزار می‌شود.

در دومین روز نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۴، رویداد ارائه نیاز‌های فناورانه صنایع شیمیایی ساعت ۱۵، با هدف رفع چالش‌های موجود، نیاز‌های فناورانه صنایع شیمیایی برگزار می‌شود.

در رویداد سوم واحد تحقیق و توسعه شرکت همراه اول در حوزه شبکه سازی هدف‌گرا نیاز‌های فناورانه‌شان را مطرح می‌کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • چگونه آب لیموی اصل را از تقلبی تشخیص دهیم؟
  • حضور پارک فناوری و نوآوری نفت در بزرگ‌ترین نمایشگاه صادراتی کشور
  • فناوری پایدار: دروغی بزرگ!
  • ارتقای ۱۳ پله‌ای جایگاه پارک علم و فناوری خراسان شمالی در کشور
  • توسعه فناوری همگام با تحولات آموزشی/ تولید نرم‌افزار داخلی با قابلیت آزمایشگاه فیزیکی شخصی
  • آبلیموی تقلبی را چگونه تشخیص دهیم؟ | باورهای اشتباه مردم درباره آبلیموهای سنتی
  • تولید دستگاه دمنده گاز CO۲ برای آندوسکوپی در ایران
  • 4 خوراکی خوشمزه و خنک برای فصل گرم
  • ماجرای کشف ۳۰ هزار دلار از دو مسافر آمریکا
  • حل چالش‌ها و نیاز‌های صنایع به کمک فناوران داخلی در «ریورس‌پیچ» اینوتکس ۲۰۲۴