Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از مدیکال اکسپرس، یک مطالعه نشان می‌دهد که مصرف زیاد آلفا لینولنیک اسید (ALA)  که عمدتا در آجیل، دانه‌ها و روغن‌های گیاهی یافت می‌شود با خطر کمتر مرگ ناشی از همه دلایل و به ویژه بیماری‌های قلب و عروق خونی همراه است.

مصرف بیشتر ALA با کاهش قابل توجه مرگ ناشی از سرطان همراه بود، اما محققان می‌گویند برای تایید این موضوع به مطالعات بیشتری نیاز است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آلفا لینولنیک اسید (ALA) نوعی اسید چرب غیر اشباع امگا ۳ است که در گیاهان مانند سویا، آجیل، روغن کانولا و دانه کتان یافت می‌شود.

مطالعات قبلی نشان داده بود که مصرف زیاد ALA با کاهش خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب مرتبط است، اما یافته‌های سایر مطالعات در مورد ALA و خطر مرگ بی‌نتیجه است.

برای حل این عدم قطعیت، یک تیم بین المللی از محققان نتایج ۴۱ مطالعه منتشر شده بین سال‌های ۱۹۹۱ تا ۲۰۲۱ را در مورد ارتباط بین ALA و خطر مرگ از هر علتی، بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان تجزیه و تحلیل کردند.

در مجموع این تحقیقات شامل ۱۲۰ هزار شرکت کننده بین ۱۸ تا ۹۸ سال بود که بین دو تا ۳۲ سال تحت نظارت بودند و عواملی مانند سن، وزن، سابقه استعمال دخانیات، مصرف الکل و فعالیت بدنی را در بر می‌گرفتند.

پس از ارزیابی کامل هر مطالعه برای سوگیری، محققان دریافتند مصرف زیاد ALA به ترتیب با ۱۰، ۸ و ۱۱ درصد خطر مرگ و میر ناشی از همه علل، بیماری‌های قلبی عروقی و بیماری عروق کرونر قلب مرتبط است.

این معادل ۱۱۳ مرگ کمتر در هر ۱۰۰۰۰ نفر برای هر علت، ۳۳ مرگ کمتر از بیماری‌های قلبی و عروقی و ۲۳ مرگ و میر کمتر ناشی از بیماری عروق کرونر قلب است.

با این حال دریافت بیشتر ALA با کاهش خطر مرگ و میر ناشی از سرطان، معادل ۶۳ مورد مرگ ناشی از سرطان در مقایسه با کمترین میزان دریافت ALA همراه بود. یک اثر دوز برای دریافت ALA در رژیم غذایی و مرگ و میر بیماری‌های قلبی عروقی یافت شد، به طوری که افزایش ۱ گرم در روز در مصرف ALA (معادل یک قاشق غذاخوری روغن کانولا یا ۰.۵ اونس روغن گردو) با ۵ درصد خطر کمتر ناشی از مرگ و میر بیماری‌های قلبی عروقی مرتبط بود.

با توجه به طراحی مشاهده‌ای مطالعات گنجانده شده، نمی‌توان علیت را تعیین کرد، همچنین محققان نمی‌توانند این احتمال را که سایر عوامل ناشناخته یا خطا‌های اندازه گیری مواد غذایی و مواد مغذی بر نتایج آن‌ها تاثیر گذاشته است، رد کنند؛ با این وجود استفاده از معیار‌های ورود به مطالعه دقیق همراه با ارزیابی دقیق و سیستماتیک کیفیت مطالعه نشان می‌دهد که نتیجه گیری آن‌ها قوی است.

به این ترتیب، آن‌ها می‌گویند مطالعه آن‌ها به شواهدی از مزایای بالقوه اسید‌های چرب اشباع نشده برای سلامتی می‌افزاید و نتیجه می‌گیرند: مطالعات بیشتر باید ارتباط بین ALA و طیف وسیع‌تری از علل مرگ را بررسی کنند تا ارزیابی جامع‌تری از اثرات بالقوه ALA بر سلامتی و همچنین بررسی اینکه آیا غذا‌های خاص غنی از ALA با مرگ و میر متفاوت است یا خیر داشته باشند.

علیرغم اثرات مفید اسید‌های چرب امگا ۳، توصیه می‌شود در این مصرف جانب احتیاط را داشته باشید زیرا مصرف ALA ممکن است کمی خطر مرگ و میر ناشی از سرطان را افزایش دهد، با این حال مطالعات بیشتری برای تایید افزایش خطر مورد نیاز است.

بیشتر بخوانید 

بیماری که با چراغ خاموش وارد بدن می‌شود

انتهای پیام/ 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بیماری قلبی عمر طولانی بیماری های قلبی عروقی بیماری های قلب ناشی از سرطان مرگ و میر خطر مرگ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۹۰۹۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا دانشمندان خوردن روزی دو تخم‌‌مرغ را توصیه می‌کنند؟

ایتنا - تخم‌مرغ که در بسیاری از یخچال‌های خانگی جز اصلی تغذیه روزانه محسوب می‌شود، چیزی فراتر از یک گزینه همه‌کاره و خوشمزه است. تحقیقات اخیر دلایل متعددی را برای گنجاندن دو تخم مرغ در رژیم غذایی روزانه نشان می‌دهد.
تخم مرغ بسیار فراتر از یک غذا است و سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری است. تحقیقات دانشمندان از مزایای مصرف روزانه دو تخم‌مرغ می‌گوید.

سلامت چشم
تخم مرغ حاوی آنتی اکسیدان های قوی مانند لوتئین و زآگزانتین است که برای حفظ سلامت چشم بسیار حیاتی هستند. این آنتی اکسیدان‌ها در ماکولا، بخشی از چشم که مسئول بینایی مرکزی است، متمرکز شده‌اند.

دانشمندان در تحقیقی که در یک مجله علمی آمریکایی به نام «بایگانی‌های چشم‌پزشکی» منتشر شد، مقدار مناسب تخم مرغ مورد نیاز برای محافظت از چشمان را بررسی کردند.

در این مطالعه بررسی شد که آیا مصرف تخم مرغ کافی می تواند از بیماری «تباهی لکه‌زرد» که منجر به کوری یا انحطاط چشم می‌شود، جلوگیری کند.

در نهایت این مطالعه نشان داد که خطر ابتلا به این عارضه در بین افرادی که به مدت دو سال و به صورت روزانه دو عدد تخم مرغ مصرف می کردند، ۴۴ درصد کمتر است.

 

سوپر غذای تقویت کننده مغز
یکی از مزایای برجسته مصرف دو عدد تخم مرغ در روز، تاثیر مثبت آن بر سلامت مغز است. تخم مرغ منبعی غنی از کولین است که یک ماده مغذی حیاتی برای رشد و عملکرد مغز است.

در مطالعه ای که در مجله «عصب‌زیست‌شناسی یادگیری و حافظه» منتشر شد، شرکت کنندگانی که روزانه دو عدد تخم مرغ در طول چهار هفته خوردند، بهبود قابل توجهی در سطح حافظه و تمرکزخود نشان دادند.

مدیریت طبیعی وزن
تخم مرغ همچنین منبع بسیار خوبی از پروتئین‌های با کیفیت بالا و چربی‌های سالم است.

مطالعات نشان می دهد که شروع روز با تخم مرغ می تواند منجر به مصرف کالری کمتر در طول روز در مقایسه با جایگزین‌های غنی از کربوهیدرات مانند غلات صبحانه شود. این موضوع می تواند یک استراتژی مفید برای کسانی باشد که به دنبال مدیریت موثر وزن خود هستند.

علاوه بر این، تخم مرغ حاوی انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی است که به جلوگیری از بیماری‌های مزمن مانند بیماری قلبی و برخی سرطان‌ها کمک می‌کند.

بنابراین بهتر است که در هر صبحانه جا را برای خوردن دو تخم مرغ باز کنید تا بهتر ببینید و بهتر فکر کنید و از چاقی و بیماری‌ها در امان بمانید.

دیگر خبرها

  • روزی چند عدد تخم مرغ بخوریم خوب است؟
  • اگر قصد باروری دارید این خوراکی‌ها را حتما بخورید
  • چرا دانشمندان خوردن روزی دو تخم‌‌مرغ را توصیه می‌کنند؟
  • اثرات ساعات کاری طولانی بر سلامت دوران میانسالی
  • رویش گیاه ریواس در دشت‌های زیرکوه
  • خطر بروز افسردگی در میانسالی در اثر ساعت کار طولانی در جوانی
  • کدام موادغذایی حاوی سطح خطرناک‌تری از مواد شیمیایی ماندگار هستند؟ چه خوراکی‌هایی را باید کمتر خورد؟
  • ساعات کار طولانی در جوانی احتمال افسردگی و بیماری در میانسالی را افزایش می‌دهد
  • زمان طولانی ترین و کوتاه ترین پرواز تهران استانبول
  • (تصاویر) خواص قارچ برای سلامتی؛ فقط این قارچ‌ها خوراکی هستند!