Web Analytics Made Easy - Statcounter

مستند «دنیای چاپلین» ماجرای حضور یک مستندساز ایرانی در خانه کمدین مشهور سینما است که با دوربین موبایل ساخته شده است. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مراسم رونمایی از مستند «دنیای چاپلین» ساخته امیر تاجیک عصر دیروز پنج‌شنبه 22 مهرماه در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این مراسم مستندسازانی نظیر بابک بهداد، هادی آفریده، فرزاد خوشدست، معین کریم الدینی، میثم رازفر، نازنین پیرکاری، سیدمهدی مویدی، ابوالفضل کریمی اصل، نادر داودی، شهره رعایتی، رضا گنجی، صالح بهشتی، امیرمهدی صادقی، مجید نیک نفس و محمدرضا نظری، مدیران و اهالی فرهنگ و رسانه حضور داشتند.

امیر تاجیک قبل از اکران این فیلم مستند گفت: این روزها خیلی از مستندسازان به من می‌گویند که درگیر تهیه اکسسوار برای تولید مستند هستند و متأسفانه در سالیان اخیر قیمت تجهیزات بسیار بالا رفته است. از سوی دیگر گوشی‌های تلفن همراه که در دست داریم دوربین‌های بسیار خوبی دارد که امکان تولید مستند با کیفیت بالا را به ما می‌دهد.

وی ادامه داد: این ایده را داشتم که با دست‌ خالی بتوانم مستندی را بسازم. البته قبلاً چند تجربه داشتم؛ تجربه اولم که کمی پیش‌بینی نشده بود، سفرم به افغانستان بود که در آنجا با گوشی موبایلم مستند «سکوهای امن افغانستان» را ساختم. فیلم دومم مربوط به تجربه اولین حضور پسرم در استادیوم آزادی برای تماشای بازی دربی بود و مستند «دنیای چاپلین» سومین تجربه‌ام در حوزه مستندسازی با گوشی تلفن همراه است.

این مستندساز با اشاره به 2 عنصر مهم در مستندسازی گفت: نکته مهم در ساخت فیلم مستند این است که اولاً روایت و قصه داشته باشیم. در حقیقت به‌جای آنکه وقتمان را صرف این موضوع کنیم که چگونه تصویری حرفه‌ای بگیریم، باید تمرکزمان روی این مسئله باشد که چه قصه‌ای را و چگونه روایت کنیم؟ ثانیاً مستندساز باید دسترسی نیز داشته باشد. برای مثال در سفری که به افغانستان داشتم، در جایی قرار گرفتم که سنگ‌های گران قیمت را به صورت کیلویی می‌فروختند. اصلاً این امکان وجود نداشت که بتوانیم دوربین حرفه‌ای هماهنگ کنیم و اگر هم دوربین حرفه‌ای می‌داشتیم شاید اجازه نمی‌دادند که تصویر بگیریم. این موضوع در حالی است که دوربین گوشی‌های تلفن همراه کمتر ایجاد حساسیت می‌کند.

کارگردان مستند «دنیای چاپلین» با اشاره به ساخت این فیلم گفت: داستان مستند «دنیای چاپلین» از اینجا آغاز شد که برای تولید مستند مهم دیگری همراه با تجهیزات حرفه‌ای به سوئیس سفر کرده بودم. منزل آقای چارلی چاپلین که اکنون تبدیل به موزه شده است تا مکانی که من اسکان داشتم، یک ساعت فاصله زمانی داشت و به نظرم رسید که می‌توان مستندی را از اینجا ساخت.

تاجیک درباره اینکه چرا چنین سوژه‌ای برایش جذاب شده است، گفت: دلیل جذابیت چارلی چاپلین برای من، جمله معروفی است که بعد از درگذشت چارلی چاپلین تیتر نشریات و مطبوعات شد؛ «مرد کوچکی که انسان را بزرگ کرد»؛ واقعیت این است که او از «هیچ» تبدیل به شخصیتی شد که همه او را می‌شناسند. کاری که او کرده است واقعاً منحصر به فرد است و همه نسل‌ها با دیدن فیلم‌هایش می‌خندند. جالب است بدانید در زمانی که چاپلین 5 سال داشته است، مادرش در حال اجرای تئاتر روی صحنه، در یک اتفاق مصدوم می‌شود و همین مسئله باعث می‌شود که همهمه زیادی ایجاد شود. چارلی برای اینکه این شلوغی را خاموش کند، مجبور می‌شود که روی صحنه برود و با انجام یکسری کارهای آکروباتیک حاضران را بخنداند. این اولین حضور او روی صحنه در 5 سالگی است. در 21 سالگی چارلی چاپلین که تبدیل به یک آکروبات باز حرفه‌ای شده است به آمریکا می‌رود و کارش را آغاز می‌کند.

وی اضافه کرد: نکته مهم درباره او این است که فرد خلاقی در فیلمسازی بوده و در تولید بسیار وسواس داشته است. برای مثال در یکی از فیلم‌هایش، بیش از 340 بار برداشت انجام می‌دهد تا یک صحنه را آن‌طور که دلش می‌خواهد دربیاورد. یکی دیگر از ویژگی‌های او این است که هنوز هم بسیاری از فیلمسازان ما فیلم‌هایشان را از روی فیلم‌های او گرته‌برداری می‌کنند. برای مثال فیلم مارمولک دقیقاً کپی فیلم زائر چاپلین است. قبل از آن هیچ فیلمی را نداشتیم که نشان دهد یک نفر به اشتباه در کسوت یک روحانی قرار گرفته است. همچنین ایده فیلم ساعت 5 عصر دقیقاً در فیلم «عصر جدید» او وجود داشته است. پرچمی روی زمین می‌افتد و چاپلین آن را برمی‌دارد و همین موضوع باعث ایجاد یک اشتباه می‌شود. این مرد بزرگ در نهایت در سال 1356 شمسی فوت می‌کند.

در ادامه این جلسه محسن عسگری پژوهشگر و استاد تاریخ دانشگاه که نویسندگی متن مستند «دنیای چاپلین» را به عهده داشت در صحبت‌ کوتاهی با اشاره به تصویربرداری این فیلم با موبایل گفت: در ساخت یک اثر هنری، نداشتن ابزار مهم نیست؛ آنچه اهمیت دارد داشتن دغدغه و ایده برای تألیف و تولید است و این که سازنده اثر ذهن خلاقی داشته باشد. اثری که با دغدغه ساخته شده، تفاوت خود را با آثار دیگر نشان می‌دهد. امروزه موبایل‌هایی با کیفیت تصویربرداری بالا در دسترس همگان است اما هر کسی نمی‌تواند با این ابزار یک فیلم مؤثر، جذاب و آگاهی‌بخش بسازد که پشت آن دغدغه‌ای وجود داشته باشد.

انتهای پیام/

مستند دنیای چاپلینمستند دنیای چاپلینمستند دنیای چاپلینمستند دنیای چاپلینمستند دنیای چاپلینمستند دنیای چاپلین

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سینما مستند سینما مستند چارلی چاپلین حرفه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۹۲۱۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(تصاویر) پریناز ایزدیار همزداش را پیدا کرد؛ شباهت عجیب دو بازیگر زن ایرانی و ترکی!

تصویری از شباهت پریناز ایزدیار به فحریه اوجن بازیگر مشهور ترکیه‌ای مورد توجه کاربران در فضای مجازی قرار گرفته است.

پریناز ایزدیار از چهره‌های مشهور عرصه بازیگری در ایران است. بسیاری از مخاطبان فیلم و سریال پریناز ایزدیار را با بازی در سریال زمانه و بسیاری دیگر با بازی در سریال شهرزاد می‌شناسند. پریناز ایزدیار در سینما نیز خوش درخشیده و برای فیلم ابد و یک روز جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم فجر را تصاحب کرد. پریناز ایزدیار ۳۷ ساله و مجرد است.

تصویری از شباهت پریناز ایزدیار به فحریه اوجن بازیگر مشهور ترکیه‌ای مورد توجه کاربران در فضای مجازی قرار گرفته است.

ایران و ترکیه دو کشور همسایه هستند و مردمان هر دو کشور چهره‌های شرقی و تقریبا مشابهی دارند. بسیاری از طرفداران سینما‌های این دو کشور، به مقایسه چهره بازیگران ایرانی و ترکی پرداخته و شباهت‌های زیادی را نیز میان قیافه‌های آنها پیدا کرده‌اند.

شباهت حالت چشم‌ها، لب‌ها و بینی این دو بازیگر توجهات را جلب کرده است. البته برخی نیز معتقدند که پریناز ایزدیار و فحریه اوجن خیلی هم شبیه نیستند.

خانم اوجن همسر بوراک اوزچویت بازیگر مشهور ترکیه است.

tags # پریناز ایزدیار سایر اخبار آیا قدرت‌های فوق‌بشری واقعیت دارند؟ چطور انسان به این قدرت‌ می‌رسد؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام می‌شود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • نخستین حلقه‌ مستند روایی «معجزه مادری» در بوشهر رونمایی شد
  • رونمایی نخستین حلقه مستند روایی معجزه مادری در بوشهر
  • (تصاویر) پریناز ایزدیار همزداش را پیدا کرد؛ شباهت عجیب دو بازیگر زن ایرانی و ترکی!
  • رونمایی از مستند روایی «معجزه مادری» در بوشهر
  • حمید سهیلی سرباز سینما بود/ راش‌هایی که اسناد تاریخی مهمی هستند
  • ماجرای ورورد فیلمساز مشهور آمریکایی به تهران
  • حمید سهیلی خود را سرباز سینما می‌دانست/ آثار سهیلی اسناد تاریخی معتبری است
  • حمید سهیلی خود را سرباز سینما می‌دانست
  • ماجرای ورورد فیلمساز مشهور آمریکایی به تهران | من زمان جنگ ویتنام هم به آمریکایی بودنم افتخار می‌کردم اما حالا...| تصاویر
  • پخش مستند پرندگان ایلام از شبکه مستند