Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-24@16:22:46 GMT

خوشنویسی ارزشمندترین میراث بشری است

تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۹۲۴۳۵

خوشنویسی ارزشمندترین میراث بشری است

ایسنا/خراسان رضوی سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در پیامی به مناسبت هفته خوشنویسی گفت: هنر خط و کتابت والاترین و ارزشمندترین میراث بشری است که به خوبی بار انتقال ادراکات، مفاهیم ارزشی و اندیشه‌های الهی و بشری را در طول تاریخ بر دوش کشیده است.

متن پیام یوسف امینی به این شرح است:

هنر، قدرتی شگرف دارد و هنرمند با خلق اثر در جایگاهی فراتر از دیگران قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در میان هنرهای گوناگون، خوشنویسی، همچون طاووسی بال گشوده، دیدگان را به سوی خویش می‌کشاند زیرا این هنر ریشه در عالم معنا دارد. بدون تردید هنر خط و کتابت والاترین و ارزشمندترین میراث بشری است که به خوبی بار انتقال ادراکات، مفاهیم ارزشی و اندیشه‌های الهی و بشری را در طول تاریخ بر دوش کشیده است.

در میان هنرهای اسلامی نیز هنر خوشنویسی به اعتبار کتابت کلام وحی و حدیث و شعر، یکی از اصیل‌ترین هنرها محسوب می‌شود زیرا جان‌مایه رشحات قلم هنرمند خوشنویس آیات وحی است و کلام نغز بزرگان و آثار تربیتی که در کنار جذابیت‌های بصری قرار دارد. هفته خوشنویسی را به همه هنرمندان به ویژه اساتید، پیشکسوتان و هنرجویان این رشته فاخر هنری تبریک می‌گویم.

همچنین سرپرست معاونت هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز در پیامی هفته خوشنویسی را گرامی‌ داشت.

در پیام جواد روشندل آمده است:

خوشنویسی هنر مقدسی است که ریشه در فرهنگ، ادب و هنر این سرزمین داشته و دارد. اکنون این شجره پاک که شاخسارهای آن پرثمر است، همواره سرافراز بوده و به لطف خداوند آفریننده قلم، مایه جلال اندیشه جویندگان علم و ادب و معرفت است.

هفته خوشنویسی فرصتی است تا به شکرانه حیات پرافتخار این هنر خداوند را شکر گزاریم و قدردان این هنر قدسی و اساتید بزرگوار آن باشیم. خوشنویسان را پاس داریم و بر خود ببالیم که «داند آن‌کس که اهل دل است/که صفای خط از صفای دل است».

انتهای پیام 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری خوشنويسي یوسف امینی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی مشهد خراسان رضوي هفته خوشنویسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۹۲۴۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۵۰ اثر به جشنواره خوشنویسی رضوی ارسال شد

مهدی بابایی مجرد با اعلام پایان مرحله اول داوری این بخش از جشنواره، اظهار کرد: مرحله اول داوری این جشنواره با حضور ۹ داور برجسته در شهر تهران به انجام رسیده است.

وی افزود: این جشنواره، که هر ساله به عنوان یکی از مهم‌ترین رویداد‌های فرهنگی و هنری کشور ما شناخته می‌شود، امسال نیز شاهد حضور پرشور هنرمندان و اساتید خوشنویسی از سراسر ایران بود.

دبیر بیستمین جشنواره ملی خوشنویسی رضوی بیان کرد: در این دوره، دبیرخانه جشنواره شاهد دریافت ۳۵۰ اثر فاخر بود که هر یک به نوبه خود نمایانگر عمق فرهنگی و هنری این مرز و بوم است. از این تعداد، ۷۵ اثر در بخش نستعلیق، ۲۲ اثر در بخش نسخ، ۷ اثر در اقلام سته و ۲۰ اثر در بخش شکسته نستعلیق به مرحله بعدی راه یافته‌اند.

بابایی خاطر نشان کرد: این آثار، که با دقت و ظرافت خاصی توسط داوران مورد بررسی قرار گرفته‌اند، نشان‌دهنده تلاش و پشتکار هنرمندانی است که با عشق و علاقه به این هنر دست به قلم شده‌اند.

وی افزود: اسامی هنرمندان برگزیده بر روی وب‌سایت شمس توس منتشر شده و آنها از ۳ تا ۱۲ اردیبهشت ماه فرصت دارند تا آثار خود را به دفتر دبیرخانه تهران بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع) ارسال نمایند.

دبیر بیستمین جشنواره ملی خوشنویسی رضوی تصریح کرد: از برگزیدگان مراسم اختتامیه که اواخر اردیبهشت در مشهد مقدس برگزار می‌شود، تقدیر خواهد شد.

 

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری موسیقی و هنرهای تجسمی

دیگر خبرها

  • آیین سنتی پخت شیربرنج در روستای توندر کوهسرخ خراسان رضوی برگزار می‌شود
  • هوای خنک در راه استان خراسان رضوی است
  • پیام استاندار خراسان رضوی به مناسبت روز معمار
  • رونمایی از نسخه‌های خطی آثار سعدی در موزه بزرگ خراسان
  • رونمایی ازنسخه‌های خطی آثار سعدی در موزه بزرگ خراسان
  • دو نسخه خطی گلستان سعدی در موزه بزرگ خراسان رونمایی شد
  • ۳۵۰ اثر به جشنواره خوشنویسی رضوی ارسال شد
  • نسخه‌های خطی آثار سعدی در موزه بزرگ خراسان رونمایی شد
  • رونمایی از نسخ خطی آثار سعدی در موزه بزرگ خراسان
  • رونمایی از دست‌افزارهای سنگی نویافته کشف رود