Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر خارجه چین در تماس تلفنی با همتای ایرانی خود تصریح کرده پکن موضع مشروع ایران در حراست از منافع ملی خود در مسئله هسته‌ای را درک می‌کند.

به گزارش مشرق، وزارت امور خارجه چین در بیانیه‌ای روایت این کشور از گفت‌وگوهای میان «وانگ یی»، وزیر امور خارجه چین و «حسین امیرعبداللهیان»، وزیر امور خارجه چین را ارائه کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طبق گزارش خبرگزاری «شینهوا»، وانگ یی در این تماس تلفنی گفته اهمیتی ندارد وضعیت منطقه و جهان چه تغییراتی بکند، پکن تمام تلاش خودش را برای توسعه بیشتر شراکت جامع راهبردی میان ایران و چین به کار خواهد بست.

طبق گزارش شینهوا، وزیر خارجه چین همچنین تأکید کرده پکن مایل است با ایران در جهت مخالفت با اقدامات زورگویانه یکجانبه و دفاع از انصاف و عدالت بین‌المللی همکاری کند.

وانگ همچنین تصریح کرد چین مواضع مشروع ایران در حراست از منافع ملی خود در مسئله هسته‌ای را درک می‌کند و از آغاز مجدد مذاکرات جهت احیای برجام حمایت می‌کند.

وزارت خارجه ایران پیش از این در بیانیه‌ای اعلام کرد حسین امیرعبداللهیان و «وانگ یی» در تماس تلفنی آخرین وضعیت مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی را مورد بررسی قرار دادند.

مطابق این بیانیه، وزیر امور خارجه کشورمان ضمن مرور آخرین وضعیت مناسبات دوجانبه و تاکید ویژه بر ضرورت عملیاتی ساختن برنامه جامع همکاری  ۲۵ ساله، از همراهی ارزشمند چین در تامین واکسن مورد نیاز کشورمان تقدیر و در خصوص آخرین وضعیت برجام با همتای چینی تبادل نظر کرد.

وزارت خارجه اعلام کرد وانگ یی نیز در این تماس تلفنی بر موضع پکن مبنی بر ضرورت بازگشت کامل همه طرف‌ها به تعهدات برجامی تأکید و از مواضع جمهوری اسلامی ایران در این خصوص تقدیر کرد.

وزیر امور خارجه چین ضمن استقبال از آغاز گفت‌وگوهای جمهوری اسلامی ایران و طرف اروپایی، تأکید کرد به همکاران خود ماموریت داده است در تماس با همتایانشان در وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، مشورت‌های نزدیک دو کشور در این خصوص تداوم یابد.

وزیر امور خارجه چین با اعلام آمادگی این کشور برای عملیاتی کردن سند برنامه جامع همکاری ۲۵ ساله، بر تعهد پکن به ادامه همکاری ها با تهران برای مهار کرونا و تامین واکسن  مورد نیاز به هر میزان و تا هر زمان که تهران درخواست داشته باشد، تاکید کرد.

وزیر امور خارجه چین در این گفت‌وگوی تلفنی تاکید کرد که اراده رهبران دو کشور، گسترش همه جانبه روابط دوجانبه است و لذا چین همانند گذشته به همکاری و رایزنی با جمهوری اسلامی ایران در همه سطوح از جمله همکاری متقابل در سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی ادامه خواهد داد.

امیرعبداللهیان ضمن راهبردی خواندن روابط دو کشور، بر اهتمام جدی ایران برای پیگیری توافقات  شی جین پینگ رئیس جمهور چین و آیت الله سید ابراهیم رئیسی در تماس تلفنی اخیر طرفین و همچنین اجرای کامل سند همکاری‌ ۲۵ ساله دو کشور تأکید کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان  همچنین در پی آغاز گفت‌وگوهای ایران و اتحادیه اروپایی که روز قبل در سطح معاون سیاسی وزیر امور خارجه و معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا صورت گرفت، ضمن تشریح ابعاد گفت‌وگوهای صورت گرفته و تبیین سیاست قطعی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر ضرورت رفع موثر و کامل تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی رژیم آمریکا، از بی عملی سه کشور اروپایی انتقاد کرد.

امیرعبداللهیان تأکید کرد: البته گفت‌وگوها در مسیر مثبت و سازنده‌ای آغاز شده است که این امر مورد تایید دو طرف در پایان گفت‌وگوهای دیروز قرار گرفت و لذا توافق شد گفت‌وگوها طی دو هفته آینده در همین سطح در بروکسل ادامه یابد.

منبع: فارس

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا تحولات افغانستان چین حسین امیرعبداللهیان ایران روایت وزارت خارجه وزارت امور خارجه چین سند همکاری برنامه جامع همکاری 25 ساله جمهوری اسلامی ایران وزیر امور خارجه چین گفت وگوهای تماس تلفنی وانگ یی دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۹۵۱۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بلینکن: برای دفاع از متحدان خود از جنگ‌افزار هسته‌ای هم استفاه می‌کنیم

از خبرگزاری یونهاپ، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا که برای شرکت در نشست «سران برای دموکراسی» به سئول سفر کرده است، امروز (دوشنبه ۲۸ اسفند) با یون سوک یئول رئیس‌جمهور کره‌جنوبی دیدار و گفت‌وگو کرد.

بنا بر اعلام وزارت امور خارجه آمریکا، بلینکن در راس هیاتی در این نشست که از امروز (دوشنبه ۲۸ اسفند) تا چهارشنبه (اول فرودین ۱۴۰۳) در سئول برگزار می‌شود، شرکت می‌کند.

نشست سران برای دموکراسی ابتکار جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا است که نخستین بار در دسامبر ۲۰۲۱ به طور مجازی و با حضور سران ده‌ها کشور جهان برگزار شد.

بلینکن با اشاره به شلیک چندین فروند موشک بالستیک کوتاه برد پیونگ‌یانگ به سمت کره‌جنوبی، اظهار داشت: واشنگتن با همکاری با مقامات سئول، قاطعانه به تحریکات کره‌شمالی در دریای ژاپن پاسخ خواهد داد.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که پلیس دریایی ژاپن از آزمایش ۲ فروند موشک بالستیک توسط پیونگ‌یانگ خبر داد. این اولین بار در ۲ ماه اخیر است که کره‌شمالی اقدام به آزمایش موشک بالستیک می‌کند.

کره شمالی آخرین بار در ۱۴ ژانویه (۲۴ دی) یک موشک میانبرد مافوق صوت با سوخت جامد آزمایش کرده بود.

شلیک موشک بالستیک کره شمالی در حالی است که بلینکن برای شرکت در «نشست دموکراسی» به میزبانی «یون سوک یئول» رئیس‌جمهوری کره جنوبی به سئول رفته است.

بلینکن با بیان اینکه ما خواستار هماهنگی و ارتباط نزدیک بین متحدان خود بوده و بازدارندگی گسترده علیه پیونگ‌یانگ را افزایش خواهیم داد، تصریح کرد که آمریکا برای دفاع از متحدان خود همواره از طیف وسیعی از قابلیت‌های نظامی خود، از جمله هسته‌ای استفاده خواهد کرد.

یون سوک یول رئیس‌جمهور کره‌جنوبی در دیدارش با آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا اظهار داشت: حملات موشکی کره‌شمالی، نشان‌دهنده قدرت این اتحاد است که به یک اتحاد راهبردی جامع جهانی تبدیل شده است.

سئول از متحدان کلیدی واشنگتن در شرق آسیا است و آمریکا حدود ۲۷ هزار سرباز در آن کشور دارد تا از متحد خود برابر تهدید‌های کره‌شمالی محافظت کند.

بنا بر اعلام سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، آنتونی بلینکن قرار است پس از سئول به مانیل پایتخت فیلیپین برود تا بار دیگر بر تعهد تزلزل‌ناپذیر آمریکا در قبال این کشور تاکید کند.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • بلینکن: برای دفاع از متحدان خود از جنگ‌افزار هسته‌ای هم استفاه می‌کنیم
  • موضع‌گیری جدید اردن درباره جنگ غزه
  • تاکید سفیر پاکستان بر گسترش روابط با ایران
  • تاکید سفیر پاکستان بر تعهد این کشور در گسترش روابط با ایران
  • رایزنی سفیر جدید ایران در نیجر با وزیر امور خارجه
  • انتقاد جالب وزیر امور خارجه مولداوی: بودجه دفاعی این کشور از رئال مادرید کم تر است!
  • انتقاد به سبک وزیر فوتبالی؛ بودجه دفاعی این کشور از رئال مادرید کم‌تر است!
  • آمادگی وزارت خارجه برای تسهیل فعالیت شرکت‌های ایرانی در سوریه
  • وزیر امور خارجه جدید پاکستان به کابل دعوت شد
  • این کشور اروپایی شمشیر را برای اوکراین از رو بست